سرویس : فرهنگی و اجتماعی , شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۴۳:۳۷ شناسه خبر : 1058108

مدیرعامل سازمان گلزارشهدا از طرح یکسان سازی قبور شهدا می گوید

جلالی: منتقدین یک بار نیامدند تا ابهاماتشان برطرف شود/ما فقط مجری هستیم و طرح متعلق به بنیاد شهید است

فرخ جلالی گفت: بدون صحبت با بنده و با سر و صدای فراوان در روزنامه ها و رسانه ها علیه من مطلب نوشتند و تا قبل از شما کسی نیامده این مسئله را به این صراحت بپرسد.

جلالی: منتقدین یک بار نیامدند تا ابهاماتشان برطرف شود/ما فقط مجری هستیم و طرح متعلق به بنیاد شهید است

 به گزارش تبریزبیدار،  توجه به مسأله مزار و آرامگاه در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای داشته که با ورود اسلام این مساله رنگ و بوی دینی به خود گرفته است به طوریکه در فرهنگ دینی زیارت قبور اموات خاص اعم از علما، شهدا در کنار بزرگان دین مورد تأکید و سفارش ائمه بوده است. از همین رو است که مزار شهدای جنگ اُحد، قبرستان بقیع، وادی السلام نجف، قبور مطهر شهدای کربلا در کنار قبور ائمه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.


 ساخت و تکریم هزاران امامزاده در اقصی نقاط ایران زمین گوشه ای دیگر از این حقیقت است. مزار شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس هم در این مسیر فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را جلوه داد. فرهنگ پیشرو انقلاب در سال های آغازین دهه 60 در کنار روحیه انقلابی مردم مزار شهدای دفاع مقدس را به صورت دیگری نشان داد به طوریکه این مزارها هم گویا وظیفه انقلابی شهدا را پس از عروجشان ادامه  می دهند و حال  سالهاست که مزار شهدا در گوشه و کنار شهرها و روستاها ملجأ مردم از قیل و قال زندگی روزمره دنیا بوده و هست تا جایی که در تبریز مراسم احیای شب قدر در گلزار شهدای وادی رحمت در کنار مزار شهدا از رونق خاصی برخوردار می باشد.

  یکسان سازی مزار شهدا  مسئله ای است که از اواسط دهه 70 و مدیریت فرهنگی نابسمان آن دروان به وجود آمد و ادامه یافت و تا کنون مخالفت های زیادی با این روند از سوی فعالین فرهنگی انقلاب و مردم در تقابل با آن صورت گرفته و مخالفان را به نوشتن مقالات علمی، ساخت مستند و حتی تجمع وا داشته است. در تبریز هم این طرح با مخالفت ها  و جنجال هایی همراه بود به طوریکه تاکنون چندین بار مخالفان در گلزار شهدای وادی رحمت اقدام به تجمع کرده اند. چندی پیش هم از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب مستندی در این خصوص به نام راز مزار ساخته شد.

 در همین رابطه به سراغ فرخ جلالی مدیرعامل سازمان آرامستان و گلزار شهدای وادی رحمت رفته و گفتگویی با وی انجام داده ایم. متن گفتگو به شرح زیر می باشد.


تبریزبیدار: با عرض سلام و سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. به عنوان اولین سوال، مسئله ای که مطرح است این که داستان یکسان سازی به روایت مخالفان و بهسازی به روایت مسئولین طرح از چه زمانی در گلزار شهدای وادی رحمت آغاز شده و از کی به شما ابلاغ شد؟
عرض سلام دارم خدمت مخاطبان گرامی و تشکر از شما که تشریف آوردید، بنده از سال 85 در این  سازمان به عنوان خادم  مردم مشغول به کار شدم. ابلاغ اجرای این طرح در مزار شهدای وادی رحمت به قبل از زمان مسئولیت بنده برمی گردد و از آن زمان که مسئولیت این سازمان را به عهده گرفتم کسی نیامده تا بگوید که آقای جلالی شما مسئول رسیدگی به قبور مطهر شهدا هستید یا بنیاد شهید!؟ و بدون صحبت با بنده و با سر و صدای فراوان در روزنامه ها و رسانه ها علیه من مطلب نوشتند و تا قبل از شما کسی نیامده این مسئله را  به این صراحت بپرسد. 


در خصوص  مخالفت ها واقعا آرزوی قلبی خیلی هاست که وضعیت این مزارها بهتر شود اما برخی هم منافعشان به خطر افتاده که این چنین مخالفتی نشان دادند.

در فاز اول طرح بهسازی مزار شهدا،  قبل از دوران مسئولیت بنده سه بار آغاز شده و هر بار ناقص مانده بود و زمانی که مسئولیت اینجا را تحویل گرفتم دور تا دور این مزارها را با عنوان اینکه کارگاه است حصار کشیده و عملا  ما را در مقابل انجام شده قرار داده بودند و از سوی دیگر الزامی در کار بود که هر چه سریعتر به انجام طرح بهسازی اقدام شود.


تبریزبیدار: چه الزامی؟ در صورت امکان کمی بیشتر توضیح دهید.
با توجه به اینکه خاک منطقه وادی رحمت از فرسایش بالایی برخوردار است لازم بود به قید فوریت نسبت به بهسازی و مرمت قبور مطهر شهدا اقدام شود. قبور مطهر به دلیل اینکه در سال های دهه 60 به صورت سنتی حفر شده بود در این سالها با هر بارندگی، متاسفانه وضعیت نابسمانی پیدا کرده و برای جلوگیری از بهم پیوستگی قبور و چسبیدگی پیکر های مطهر به هم باید سریعا کار را آغاز می کردیم. متاسفانه منتقدین از تغییر ماهیت عکس قبور نالان اند در صورتی که وضعیت آن موقع به تغییر ماهیت خود پیکرها  منجر می شد. واقعیت این است که وضعیت قبور شهدای بالا وضعیت به مراتب بهتری نسبت به پایین را داشته است.

و اما در بحث  طرح های روسازی باید عرض شود کلیه طرح های روسازی مربوط به بنیاد شهید  است. اگر بنیاد شهید همین الان بگوید می تواند از ادامه روند بالا جلوگیری کند. با این جنجالی هم که برخی دوستان به راه انداخته اند لازم نمی بینم که مایه بگذارم و خودم جلوی طرح را بگیرم و از سوی دیگر بازهم حرف بشنوم و در مذان اتهام قرار بگیرم!

طرح یکسان سازی مزار شهدای تبریز
تبریز بیدار: شما مخالفت های منتقدین را به بنیاد شهید  انعکاس دادید؟ در مورد طرح مزار شهدا خود شما چیست؟ 
در مورد بهسازی طرح پایین در واقع مساله ضروری بود که انجام شود همان طور که هم اکنون در بهسازی مزار شهدای بالا هم این امر ضروری است. در مورد طرح روسازی ابلاغی بنیاد شهید، نظر شخصی بنده هم منفی است و به نظرم ایرادات فراوان دارد و می توانستند خیلی کارها انجام دهند. ولی بنده  اینجا مجری هستم و نظر شخصی خودم را می گویم.

به عنوان نمونه روی سنگ مزارها همه با عنوان پاسدار شهید یاد شده است که این مساله درست نیست در صورتی که خیلی از شهدای دفن شده در پایین بسیجی شهید، کارگر شهید و یا حتی طلبه و دانش آموز شهید بودند ولی متاسفانه الان خبری از این عناوین نیست. اگر ما قصدمان انتقال فرهنگ شهدا است، آیندگان نمی گویند که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی چگونه انقلاب مردمی است که همه ی شهدایش پاسدار بودند و خبری از دیگر اقشار مردمی نیست؟

 علاوه بر این یکسان بودن طرح سنگ مزارها، فضای بی روح بر گلزار شهدا حاکم کرده است. در این طرح متاسفانه خبری از پرچم نیست. طرح واقعا ایرادات فراوان داشته و دارد در حالی که با وجود این ایرادات با اصرار خانواده شهدا برای بهتر کردن طرح پس از اجرا اقدام کردیم و با مصوبه شواری شهر و بودجه شهرداری، طرح مسقف کردن، اضافه کردن چراغ در بالای سر مزارها، نقاشی عکس شهدا در دورتا دور مزار،  از جمله کارهایی بود که انجام دادیم. در فاز بعدی برای تکمیل مزار پایین یادگاری های شهدا را در دورتا دور مزارها اضافه می کنیم. در صورتی که هیچ کدام از این ها در طرح بنیاد شهید نبود و با بودجه شهرداری  انجام دادیم.


این مساله نباید فراموش شود که طرح ابلاغی از سوی بنیاد شهید است و کار اجرایی مطابق با ابلاغیه مربوط به ما. طبق مصوبه 30 درصد هزینه اجرای طرح  بر عهده شهرداری است و بقیه با بنیاد شهید و  استانداری می باشد ولی جالب اینجاست تا کنون یک ریالی هم از سوی دو ارگان دیگر در این طرح هزینه نشده است. با وجود اینکه طرح را شهرداری اجرا می کند و همه ی حرف ها و انتقادات متوجه ماست!


تبریزبیدار: از سال 85 که اجرای طرح را از مزار پایین آغاز کرده اید فرد یا افرادی از خانواده شهدا به شما مراجعه کرده که مخالف باشد؟ گویا خیلی از مخالفت ها از ناحیه جمع کردن جعبه آینه ها بوده است.
ما سر خود کاری نمی توانیم انجام دهیم، طبق بخشنامه رضایت تک تک خانواده های شهدا لازم و ضروری است و تا زمانی که تمام رضایت نامه ها رویت نشد اقدام به اجرای طرح نکردیم والان هم سندش موجود است.

منتقدین فقط ایراد می گیرند و هیچ وقت نیامدند محسنات کار را بگویند. وجود جعبه آیینه های آلومینیومی مشکل اینجا کرده بود ما سرخود کاری نمی کنیم. متاسفانه خیلی ها از وجود همین جعبه آینه ها، لباس ویا بچه شان در اثر برخورد با لبه های تیز جعبه های آلومینیومی آسیب دید. یک مساله فراموش نشود باید انتقادات را منطقی ارائه دهیم. بله بنده هم مخالف طرح هستم که چرا دلنوشته شهید بر سنگ مزار نیست، چرا پرچم نیست چرا یادگاری های شهید نیست طرحی که بنیاد شهید ارائه داده قطعا بی روح است و اگر همکاری از ناحیه منتقدین باشد قطعا ایرادات کار در فاز دوم و مزارهای بالا رفع خواهد شد.


تبریزبیدار: در طرح بالا نمی توانید فشار بیاورید تا منتقدین هم بتوانند نظر بدهند ؟
طرح برای ما نیست، با بنیاد شهید مطرح کنند ما مجری هستیم، اتفاقا برای اینکه مساله پایین پیش نیاید در فاز دوم و مزار بالا  ابتدا ما از سقف کار را شروع کرده ایم و تا زمانی که طرح بهتر نشود طرح روسازی را اجرا نخواهیم کرد. منتقدین حرفی دارند با بنیاد شهید مطرح کنند به تفاهم برسند ما همان را اجرا خواهیم کرد.

الان در تبریز 130 شهید جاوید الاثر داریم، خانواده این شهدا چه کنند؟ آنها هم دوست دارند سرقبری بنشیند و درد و دل کنند. خب به جای انتقاد این مساله را حل کردیم و  با اضافه کردن عکس این شهدا در پای ستون ها، به نوعی خواستیم  این خلأ  را جبران کنیم.

طرح یکسان سازی مزار شهدای تبریز




تبریزبیدار: مساله ای که برخی منتقدین می گویند در اجرای طرح یکسان سازی مزار شهدا فکری تعمدی در کار است تا تاریخ دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود و حتی می گویند این طرح ها انگلیسی است. نظر شما چیست؟
من این مسئله را قبول ندارم. اینکه مزار شهدا باید شاخص باشند مساله ای است که نباید فراموش شود. طرح بنیاد شهید از این بابت که قرار است از تخریب جلوگیری کند و شهدا شاخص باشند خوب است ولی از لحاظ روسازی طرح اصلا خوب نیست.


تبریزبیدار: خب منتقدین هم بر این عقیده اند که مزارها باید به همان صورت باقی می ماند؟ مثلا می گویند شرایط قبر ستارخان خوب است.
اگر آنها بر این عقیده اند و ما هم مزار شهدا را به همان صورت نگه می داشتیم همین منتقدین نمی آمدند بازهم می گفتند چرا به قبور مطهر شهدا رسیدگی نمی کنید. 
شما الان بروید سر قبر ستارخان شرایط آنجا را قبول می کنید؟ کدام عقل سالمی این مساله را قبول می کند؟ سر قبر ستارخان کجا می توان برنامه ای برگزار کرد. ولی همین چند روز پیش در همین گلزار وادی رحمت یک برنامه برای شهید صادق اکبری تدارک دیده شد. 


تبریزبیدار: برای مزار شهدای بالا هم جلسه ای برگزار شده که ایرادات طرح قبلی نباشد؟
بله. در این زمینه قرار شده که دلنوشته شهید، پرچم و آثار شهدا قرار داده شود. البته آثار شهدا در قالب قاب آلومینیومی نخواهد بلکه در دور تا دور مزارها تعبیه خواهد شد. در مورد مزار ها هم این توضیح اضافه کنم که خواسته منتقدین اگر برگشت به وضعیت سابق است این امر امکان پذیر نبوده و اصلا این مساله درست نیست. اگر هم قرار بر تغییر طرح روسازی در پایین است خب بودجه اش تأمین شود اجرا خواهیم کرد.


تبریزبیدار:  اخیرا در تبریز مستندی با عنوان " راز مزار"  در انتقاد از طرح یکسان سازی مزار شهدا ساخته شده است. نظرتان در خصوص این مستند چیست؟
انتظار داشتم که منتقدین اگر به دنبال حقیقت هستند بیایند و از بنده هم پرس و جو کنند. اگر راز مزار ساختند چرا از خود من نپرسیدند؟ چرا به رییس بنیاد شهید مراجعه نکردند؟ این درست نیست که استخوان های پیکر  شهیدی در استانی دیگر را نشان می دهند و به اسم تبریز، آبروی تبریز را می برند. اگر انتقادشان از جعبه آلومینیومی مزار و سنگ نوشته باشد در طرح بالا این ایرادات رفع خواهد شد و در پایین هم در حد مقدور تغییر خواهیم داد.

الان در مورد شهدای گمنام کنار حسینیه که مربوط به بنیاد حفظ و آثار دفاع مقدس است طرح داده ایم که مزار این شهدا به حسینیه اضافه شود. خب اینکه قبلا اطراف این قبور شهدای گمنام چه وضعی داشت بماند. منتقدین راضی بودند که مزار این عزیزان به همان صورت ساده و خاکی بماند؟ الان سنگ کاری شده و خیلی ها می روند و می نشینند کنار مزار. به نظر شما این ایراد است؟ الان هم طرح داده ایم به حسینیه اضافه شود تا فضای وسیعتری در اختیار زائرین قبور شهدا قرار بگیرد و ارزشهای فرهنگی در هنگام اجرای مراسمات هم دارد.


تبریزبیدار: طرح بالا چقدر طول خواهد کشید؟ 
ما طرح را از سقف آغاز کرده ایم و حداقل 2 سال زمان نیاز دارد. طرح بالا قطعا همانند پایین در کف بهسازی خواهد شد ولی در مورد روسازی باز هم منتظر می مانیم تا طرح اگر تغییر داده شد تغییرات انجام شود. ولی هر طرحی که به ما ابلاغ شود انجام می دهیم، در انتها هم بار دیگر از رضایت خانواده شهدا استعلام خواهیم کرد سپس عملیات اجرایی طرح را تمام می کنیم.


تبریزبیدار: از طرح ابلاغی چقدر راضی هستید؟
نسبت به طرح اخیر20 درصد مخالفم. در طرح قبلی 100 درصد مخالف بودم.


تبریزبیدار: ایجاد موزه شهدا در محوطه گلزار شهدا در دستور کار قرار دارد که این وسایل که در قاب آیینه قرار داشت دوباره در معرض عموم قرار بگیرد؟
بله. در این زمینه با رایزنی با بنیاد شهید قرار است یادگاری های شهدا جمع آوری و برای ارائه به عموم مردم آماده شود. پس از انتقال یادگاری های شهدا در قاب آیینه های آلومینیومی به خود خانواده شهدا و بعضا بنیاد شهید اینها دوباره جمع آوری می شوند تا در موزه و یادمانی که به این منظور ساخته می شود مورد استفاده قرار گیرد.


تبریزبیدار: یکی از انتقادات قدیمی از شما در خصوص تغییر نام سازمان گلزار شهدای وادیرحمت است نظرتان در این خصوص چیست؟
بله برخی به من ایراد گرفتند که اسم این سازمان را تغییر داده ام در صورتی که اینکه قضیه  چیز دیگر است . اولا به آرمستان تغییر دادیم نه قبرستان ثانیا گلزار شهدای وادی رحمت حذف نشده است و همچنان در اسم این سازمان این نام موجود است. من در مقابل برخی ناملایمات نمی توانم تحمل کنم. اتفاقا تغییر اسم این سازمان به آرامستان کار درستی بود که صورت گرفت. یک بار هست که می گوییم گورستان یک بار هم می گوییم آرامستان. ببینید این دو چه تفاوتی با هم دارند. 


متاسفانه منتتقدین فقط با عینک بدبینی نگاه می کنند. روزی که مسئولیت اینجا را تحویل گرفتم  5 آمبولانس حمل متوفی داشتیم الان این رقم به 20 دستگاه رسیده است. یخچال برای حفظ میّت را به بیش از 110 عدد افزایش داده ایم. رسیدگی به  فاضلاب در غسالخانه  از دیگر کارهای مهمی بود که صورت گرفت. جداسازی غسالخانه هی برای میّت زن و مرد.

ایجاد فضای سبز به این وسعت، برق کشی و چراغانی کردن خیابان های اصلی، تملک اراضی برای توسعه آرامستان وادی رحمت، بهسازی و ساخت قطعه علما، اولیا و هنرمندان و ...ساخت حسینیه شهدای گمنام ولی تا کنون کسی از همین منتقدین نیامد و تشکر کند. . همینچند شب پیش در جوار مزار شهدا نزدیک به 4000 نفر در مراسم چهلم شهید اکبری حضورداشتند اگر این مکان نبود به نظر شما اجرای این مراسم در اینجا امکان پذیر بود. افزایش آبخوری های از 7 چشمه  به 72 چشمه.

به این وسعت در اینجا فضای سبز ایجاد شده که در کشور اول شده است و خدا رو شکر امروز این محل به جایی برای آرامش خانواده ها بدل گشته نه جایی که از قبرستان وحشت داشته باشند.

کسی تا به حال از مشکلات پرسنل اینجا چیزی می داند. پرسنل ما را هیچ جا قبول نمی کردند. عروس  یکی از غسال های خانم از دست دادن با مادر شوهرش امتناع می کرد.
در همین سال گذشته 370 نفر را به صورت رایگان دفن کردیم.

پس چرا اینها را نمی بینند. متاسفانه برخی چون منافعشان به خطر افتاده و از دست رفته شروع به انتقاد های نا به جا کردند. در پایان بگویم من از انتقاد های منصفانه استقبال می کنم. 

تبریزبیدار: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید
بنده از شما تشکر می کنم که برای روشن شدن افکار عمومی این فرصت در اختیار ما قرار دادید.





نظرات

نادر
شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۲:۲۵:۲۳
IR

اگر این بنده خدا هم مخالفه طرح یکسان سازیه، پس چرا ایشون بلندشده داره جواب میده..... سکوت کنه تا انتقاد به هرکسی برخورد خودش بیاد پاسخگو باشه خخخخ

شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۳۳:۵۲
IR

اگر ایشان مسئول نیستند و فقط مجری هستند پس چرا از منتقدین ساده و جوان شکایت کرده و در دادگاه ها بالا و پایین می کشاند؟ اصلا کسی خبر دارد که با یک انتقاد ساده برخوردی می کنند که ممکن است آن جوان را از همه چیز زده کند؟

شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ ۲۳:۴۸:۴۰
IR

گویا منتقدین زیادی دارید. آقای جلالی حتما برخی کارها اشتباه است که اینهمه منتقد دارید یا ......

آذربایجان وپیرامون-در انتظار بهار
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ۰۱:۲۲:۳۶
IR

سلام-یکسان سازی قبور شهدا عین ثواب است تجملات سازی این قبور معنویت را ازبین برده و نگاهها را متوجه نقشها می کند اما سادگی در این گونه مکانها تا ثیر معنوی را بالا می برد مانند مکان قبور شهدای مفقود الاثر وگمنام در وادی رحمت

آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات

  • راد

    خداقوت سردار.آی گفتی ولی کوگوش شنوادربعضی ها.

  • صابر همجنس خودتان

    ارادتمند تبریز بیداریها

  • مهران تراختورچی

    کاش شورای نگهبان مشخص میکرد که طبق کدوم بند رییس جمهوری که هشت سال رییس جمهور بوده واجد شرایط برا ریاست جمهوری نیست

  • درود بر شرف نمایندگان راست گو و حق گو ، خدایش نمیامرزد قاچاقچان بزرگ کشور را که باعث عدم تولید و بیکاری و فقر و خودکشی و افسردگی و طلاق و ....شده اند

  • شهروند

    عجب این شورا کارهای بزرگی کرده واقعا که.!! از ماست که بر ماست

  • سلام و درود! با تشکر سایت خوبی دارید اخبارتان دارای ارزش خبری است و فقط منحصر به جنجال نیست. فرم سایت هم خوشایند است و جذابیت دارد. تنوع اخبار هم خوب است. موفق باشید.

  • بایدمواظب توطئه ها بود

  • شعار حمایت از تولیدداخلی چی شد ؟

  • مهدی

    این دسگیریها فقط در شورا نبوده بلکه در بدنه شهرداری و اطرافیان شهردار تیز بوده که به آن اشاره نمیشود.

  • علی

    کیفیت چمن خیلی خیلی بده فقط از عکس خوب دیده میشود

  • علی

    به نظر بنده عامل اصلی سقوط ماشین سازی رسانه ها هستند. چرا ؟ چون از بدو ورود ماشین سازی به لیگ برتر مخالف این تیم مردمی بودند و با تکرار شعارهزینه های میلیاردی شهرداری برای ماشین سازی چوب لای چرخ های این تیم محبوب می گذاشتن. رسانه ها به خصوص صدا و سیما که حامی اصلی تراکتورسازی هستند با حمایت های نابه جا از تراکتور( بدون در نظر گرفتن هزینه هایش که از بیت المال خرج می کند یا نه) در مسیر موفقیت ماشین سازی سنگ اندازی می کردند. من از سال 54 طرفدار تیم ماشین سازی هستم در طی این سال ها رسانه ای ندیده بودم که بر علیه ماشین سازی موضع بگیرد. اما در این سال های تنهایی تیم محبوب ماشین سازی و اوج گیری رقیب آن به کمک رسانه ها و مسولان ( که شعار پهلوان زنده را عشق است ) سر می دهند شاهد هجوم های نا جوانمردانه افراد به خصوصی در مورد تیم ماشین سازی هستیم. این افراد( آنهایی که بر علیه تیم مصاحبه می کنند و یا انهایی که برعلیه این تیم می نویسند) دوست ندارند ماشین سازی باشد وبه همین دلیل شهردار محترم را به حیف و میل بیت المال متهم می کنند. و ناجوانمردانه از ایشان می خواهند از حمایت تیم ماشین سازی دست بکشند. البته این افراد وابسته به تیم تراکتور هستن و از افراد سیاسی که می خواهند در مواقع رای گیری از حمایت تماشاگران آنها بهره مند شوند. ماشین سازی در این مقطع زمانی دشمنان زیادی دارد.خداوند به کسانی که می خواهند به این تیم مردمی کمک کنند عزت دهد کار خیر آنها در تاریخ ورزش شهر تبریز ثبت خواهد شد. و همجنین کار کثیف عده ای از افراد که نمی خواهند شناسنامه فوتبال تبریز یعنی ماشین سازی کبیر جان بگیرد نیز در تاریخ ورزش تبریز ثبت خواهد شد.خدا عمر طولانی به استادآقای ابراهیم افشار عطا نماید که بعد از سال ها هنوز هم ماشین سازی را از یاد نبرده . وقتی مقاله (نیم قرن زندگی با ماشین سازی ) ایشان را مطالعه کردم از خوشحالی گریه ام گرفت. ایشان حالا از تاریخ نویسان بزرگ ورزش کشور هستند .از ایشان می خواهم جواب این افراد یاوه گو را با قلم شیوایش بدهد.انشااللله

  • ایلقار

    اولا تسلیت به آذربایجان و شراکت ما در غم از دست رفته گان در حادثه جانگداز سیل و تبریک میگم به آذربایجان بخاطر برد تیم فوتبال تراختور!!! آذربایجان باشین ساغ اولسون و سون کدرین و باش بلان اولسون! حورمتلی وطنداشلاریم و بوتون باشآباش آذربایجانیم بیز سیزین کدریزده کدرلی و اوره آغریزدا بیر و دردلی و کدرلییگ" تانری یاردیمجیز اولسون وبیزده ألیمیزدن گئلن یاردیملاری % یئتیره جئیگ% سیزه سوز وئریرم یاشاسین آذربایجان تانری جانین ألدن وئرنلره رحمت ألئسین! دوم به آقای منصوریان تبریک میگم که تیم خوبی داشت و متشکرم از بازیکناش که هماهنگ نبودند...

  • یاشار

    پسر كو ندارد نشان از پدر تو بيگانه خوانش مخوانش پسر

  • سلام-استاندار وفرماندارآذرشهر و...به احترام مردم استعفاء دهند توجیه درست نیست ودر صورت اصرار بر حرف خود مجلس شورا هیئت تحقیق بفرستند

  • شرکت آرمانی پایا

    ممنون بابت سایت بسیار خوبتون

  • احد

    خدا خودش باید به ما و بچه هایمان رحم کنه با داشتن چنین مسولانی . وای به حال بچه های بدبخت خانواده های نیازمند.آخه اگه اون خانواده نیازمند پول داشت منت کادر بیمارستان دولتی را نمیکشید تورو خدا کمی هم خدا را بالای سرتان ببینین

  • مگر تولیدکنندگان خارجی درکشور خودشان پول آب و برق و کارگر وبیمه و مالیلت نمیپردازند؟ مضاف برا ینها هزینه حمل و .. اضافه تر هم میپردازند مشکل اینها نیستند برادر من.

  • سلام-اگر همان نفرات با انگیزه که باعث صعود تیم ماشین به لیگ برتر شدند حفظ می شد بدون شک نتیجه بهتر از این می شد

  • بایراق

    سلام-تلوزیون تهران زودتر از مسئولین ورسانه های منطقه آذربایجان در مورد دروغ بودن کشته شدن برخی به علت تماشای سیل اطلاع رسانی کرد مسیر عبور دور زدن غیر قانونی زیر پل مسدود نشده بود

  • یک کارشناس از تبریز

    مشکل اساسی واحدهای تولیدی بازاریابی در سطح جهانی و واردات مواد اولیه اساسی می باشد و تسهیلات بانکی تنها 10% مشکلات واحدهای مذکور می باشد