سرویس : اقتصادی , سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۹:۳۱ شناسه خبر : 1061505

معاون شرکت آب و فاضلاب استان در گفتگو با تبریزبیدار:

حفاری های مجدد به دلیل آسیب دیدگی شبکه در مسیرگشایی شهرداری صورت می گیرد/ اگر حق انشعاب فاضلاب پرداخت شود 130 کیلومتر شبکه ایجاد می کنیم

وضعیت نابسمان فاضلاب شهر تبریز در برخی مناطق و ناهماهنگی در حفاری معابر شهری باعث شد تا برای پیگیری مطالبات شهری مردم به سراغ مسئولین شرکت آب و فاضلاب برویم.

حفاری های مجدد به دلیل آسیب دیدگی شبکه در مسیرگشایی شهرداری صورت می گیرد/ اگر حق انشعاب فاضلاب پرداخت شود 130 کیلومتر شبکه ایجاد می کنیم

به گزارش تبریز بیدار ،  وضعیت نابسمان فاضلاب شهر تبریز در برخی مناطق و ناهماهنگی در حفاری معابر شهری تبریز انتقاداتی را از مسئولین ذی ربط از سوی شهروندان در پی داشت در همین خصوص برای پیگیری مطالبات شهری مردم به سراغ مسئولین شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی رفتیم. علی شعبانپور معاون امورتوسعه و مهندسی شرکت در این گفتگو پاسخگوی سوالات خبرنگار تبریزبیدار بود. مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید:

تبریزبیدار: ضمن عرض سلام و خسته نباشید به شما وهمکاران گرامیتان، یکی از انتقادات شهروندان تبریزی در خصوص کمبود شبکه فاضلاب در برخی مناطق تبریز و یا حفاری های پس از آسفالت کردن معابر شهری تبریزی است. با توجه به اینکه پس از گزارش تبریزبیدار در خصوص این اتفاق در مناطقی مثل آخماقیه این مورد را از شهرداری منطقه 7 پیگیر شدیم مسئولین شهرداری، شرکت آب و فاضلاب را در این خصوص مقصر می دانند. حال بفرمایید با وجود تفاهم نامه های امضا شده بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب چرا این ناهماهنگی ها  صورت گرفته است؟

شعبانپور: 
به نام خدا. بنده هم در ابتدا سلام عرض می کنم خدمت شما و همکاران گرامیتان. کلانشهرهایی همانند تبریز در مناطق حاشیه ای خود دارای مشکلات منحصر به فردی هستند که این مشکلات در هنگام ساخت و ساز به منسه ظهور می رسد. به طور مثال، در همین منطقه آخماقیه که ذکر شد شهروندان و شهرداری تصور می کنند که در کوتاه ترین زمان می توان در این مناطق شبکه فاضلاب ایجاد کرد، در صورتی که قبل از ایجاد شبکه بایستی خطوط انتقال شبکه فاضلاب به این منطقه برسد. بر فرض اینکه شبکه فاضلاب در این منطقه هم کار شد اما به کجا وصل کنیم و فاضلاب ها را به کجا هدایت کنیم؟ خوب است که شهروندان بدانند که شبکه اصلی در حال حاضر تا منطقه راه آهن امتداد یافته است و اصل ایجاد شبکه فاضلاب باید با انتقال خطوط اصلی تا هر منطقه ابتدا آغاز، سپس ایجاد شبکه اصلی در معابر اصلی و سپس کار شدن شبکه فاضلاب در معابر فرعی تحقق می باید. دقیقا همانند این است که بگوییم که تیر برق هایی در یک شهرک ایجاد نماییم اما تا زمانی که خطوط انتقال برق به آنجا نرسیده باشد برقی در این شهرک جریان نمی یابد.


تقاضا برای ایجاد شبکه فاضلاب  بیش از بودجه ای است که هیچ گاه تماما تخصیص نمی باید

خب از این مسائل  و ناهمنگی های پیش آمده شهروندان اگر هم انتقادی دارند قطعا اطلاعی ندارند اما شهرداری که اطلاع دارد. همین شهرداری تنها یک سال است که اقدام به همکاری کرده است!  اگر شما آخماقیه را نام بردید که یکی از شهرک های حاشیه تبریز است باید بدانید که تقاضا برای ایجاد شبکه فاضلاب هر ساله بیش از توان و تعهد شرکت آب و فاضلاب است. اجرای این تعهدات هم در سایه تخصیص اعتباراتی است که متاسفانه به دلیل روال غلط بودجه ای کشور هیچ گاه تماما تخصیص پیدا نمی کند. با وجود تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه بازهم نمی توانیم تعهداتمان را به انجام برسانیم. حال با وجود این کمبود اعتبار و تقاضا باید این بودجه را از کجا تامین کنیم؟ 


تنها برای آخماقیه بودجه ای 25 میلیاردی با صرف زمان سه ساله نیاز است

برای تامین بودجه ایجاد شبکه ناگزیریم از حق انشعاب پرداختی مردم این شبکه را گسترش دهیم. اما خوب است بدانیم برای ایجاد شبکه در شهرکی مثل اخماقیه 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر تنها برای این شهرک اقدام شود و بقیه پروژه ها تعطیل گردند، سه سال نیاز است که این شهرک مجهز به شبکه فاضلاب شود. خب اگر این کار کردیم به اهالی یوسف آباد و طالقانی و ... چه خواهیم گفت؟

بیشترین مشکلات در تبریز مربوط به عرض کم کوچه ها و شیب منفی است

ایجاد شبکه فاضلاب ماورای شبکه برق و آب است و اگر کمی تحقیق کنیم متوجه مشکلات بسیار این حوزه می شویم. به طور مثال نمونه هایی از معابر و کوچه هایی با عرض یک متر و شیب منفی با طول 500 متر در حاشیه های تبریز فراوان است. خب در این مناطق چگونه می توانیم شبکه ایجاد کنیم؟ جاهایی داریم که عمق شبکه به 10 متر می رسد! کافی است که در این مناطق اندک مشکلی به وجود آید که در پس آن فاجعه ای رخ می دهد. بیشترین مشکلات در تبریز مربوط به عرض کم کوچه ها و شیب منفی است. جاهایی که مجری طرح اعلام می کند که غیر قابل اجراست اما  تا آنجا که امکان داشته باشد اجرا می کنیم. با وجود این مشکلات  در دو سال گذشته دو و سه برابر ظرفیت و تعهدمان کار را پیش بردیم و 67 کیومتر شبکه فاضلاب شهری در کلانشهر تبریز ایجاد کرده ایم. با این وجود تلاش تمامی همکاران برای کاهش هزینه از جمله ایجاد تفاهم نامه باشهرداری اما واقعیتی است که این طرح نیاز به بودجه کلان دارد که یکی از راه های اصلی آن پرداخت حق انشعاب از سوی شهروندان است. شهروندی که سالانه هزینه های گزاف برای تخلیه چاه های غیر استاندارد انجام می دهد  باید توجه داشته باشد با  پرداخت حق انشعابی که کمتر از این هزینه هاست به حل مشکلات جاری خود قدم برمیدارد. برای حل مشکل بزرگ در مناطق حاشیه ای به وسعت135 کیلومتر تفاهم نامه ای 52.5 میلیاردی امضا کرده ایم که تامین اعتبار آن منوط به پرداخت حق انشعاب فاضلاب شهری  از سوی شهروندان است.


 در تبریز بیش از 50 درصد شیکه فاضلاب ایجاد شده است 

 اگر مطالعات اولیه برای ایجاد شبکه فاضلاب را در شهر تبریز نظر بگیریم در حال حاضر بیش از 60 درصد توانسته ایم شبکه ایجاد کنیم اما با مطالعات واقعی و میدانی، به این نتیجه رسیده ایم که در شهر تبریز 2300 کیلومتر شبکه فاضلاب باید ایجاد  گردد که با این احتساب در حال حاضر بیش از 50 درصد شبکه فاضلاب شهری در تبریز ایجاد شده است.

با توجه به اینکه سوال می شود که چرا این هزینه رایگان نیست باید گفت اگر وزیر هم برای رایگان کردن حق انشعاب خانه ای یا نهادی دستور بدهد از منابع مالی وزارت خانه باید حق انشعاب به این شرکت پرداخت شود بالاخره اینجا یک شرکت است و باید از منابع درآمدی خود برای انجام اموراتش اقدام کند.


در مورد توافقات صورت گرفته فی مابین شهرداری تبریز و شرکت آب و فاضلاب، این توافق شفاهی بوده و حتی مکتوب نکرده اند و در عمل در شهرداری مناطق شاهد هستیم برای اجرای آسفالت هزینه درخواست می کنند.

حفاری های  مجدد فاضلاب پس از آسیبهای وارده  به شبکه در مسیر گشایی های شهرداری  صورت گرفته است

در خصوص انتقادات در مورد آسفالت معابر شهری انتقادی که مطرح می شود باید عنایت داشته باشیم که شبکه فاضلاب دارای لوله های بسیار حساس است که متاسفانه در عملیات عمرانی شهری آسیب می بیند و در مسیرهایی که بازگشایی شده مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده و اینکه عنوان می شود پس از  آسفالت  معابر اقدام به حفاری کرده ایم شهروندان باید بدانند که این حفاری ها به دلیل برطرف کردن آسیبهای پس از بازگشایی مسیرها صورت گرفته است. از سوی دیگر ایجاد شبکه فاضلاب به دلیل حساسیت هایی که دارد زمان بر است و اگر پس از حفاری سریعا آسفالت ریزی صورت نمی گیرد به این علت است که باید تست هایی صورت گیرد و اگر آسفالت ریزی انجام شود به دلیل نشت در برخی موارد مجبور به حفاری مجدد خواهیم بود.



شعبانپور


در تابستان میزان مصرف و تولید آب در شهر تبریز سر به سر می شود

تبریزبیدار: در سالهای اخیر پس از افزایش جمعیت و مصرف آب در سطح شهر تبریز، برخی اخبار از سر به سر بودن مصرف و تولید آب برای شهر تبریز حکایت دارد، آیا این مساله صحیح است؟ برای حل مشکل آب تبریز چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟

شعبانپور: 
 در مورد سر به سر بودن تولید و مصرف در خصوص ایام اوج مصرف در طول سال یعنی فصل تابستان این مساله صحیح است اما به این معنی نیست که در بقیه طول سال با مشکل تامین آب مواجه باشیم و در حال حاضر تمامی مخازن ذخیره آب شهر تبریز پر هستند و در وضعیت مناسبی قرار دارند اما در برخی روزهای تابستان میزان تولید و مصرف باهم برابری می کند. البته تامین آب در حوزه وظایف آب منطقه ای است و مسئولان این سازمان باید پاسخگو باشند  اما مسئولین امر در این زمینه قطعا به فکر ایجاد منابع آبی جدید برای شهر تبریز هستند.


آب ارس به زرینه رود متصل می شود

تبریزبیدار: آیا بحث تامین آب از رود ارس هم مطرح است؟


شعبانپور: 
بله صد در صد بحث تامین آب از رود ارس مطرح بوده و در حال انجام عملیات آن هستند و بخشی از آب شرب شهر تبریز از طریق این رودخانه تامین می شود و حتی طرحی در درست اقدام است تا این دو منبع بزرگ آبی در آذربایجان به هم متصل شوند تا در مواقع بحرانی در صورت مشکل در یکی از این دو منبع آبی بتوانیم مشکل آبی در تبریز را حل کنیم.



پساب تبریز و 4 شهر دیگر سه سال دیگر سالانه 150 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می کنند

تبریزبیدار: یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر محیط زیست آذربایجان را تهدید می کند خشک شدن دریاچه ارومیه است با توجه به اینکه در مسیر احیای این دریاچه یکی از طرحها در محدوده استان آذربایجان شرقی، انتقال پساب فاضلاب شهر تبریز به دشت تبریز و دریاچه ارومیه است. برخی خبرها حکایت از رها شدن پساب فاضلاب در دشت تبریز بود. حال اجرای این طرح در چه وضعیتی به سر می برد؟


شعبانپور: 
احداث شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب بر عهده شرکت آب و فاضلاب قرار داده شده و آب منطقه ای مسئولیت انتقال پساب تصفیه شده به دریاچه را بر عهده دارد. اجرای پروژه مدول دوم تصفیه فاضلاب تبریز با سرعت و پیشرفت خوبی در حال اجراست. علاوه بر آن برای تصفیه خانه آذرشهر تامین اعتبار صورت گرفته و این تصفیه خانه در حال آماده سازی است.  در سه شهرستان دیگر تصفیه خانه اجرا خواهد شد که فکر می کنم در صورت تامین اعتبار سه سال دیگر این طرحها به پایان برسند و سالانه 150 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده وارد پیکره دریاچه شود.


هزینه پرداختی با قیمت تمام شده قابل مقایسه نیست / آب هیچ خانه ای  را حتی الامکان قطع نخواهیم کرد

تبریزبیدار: با توجه به اینکه برخی شهروندان به دلیل وضعیت نامناسب مالی شاید قادر به پرداخت حق آبه نشوند شرکت آب و فاضلاب تا چه اندازه ای در این گونه موارد با شهروندانی که به خصوص در مناطق محروم و حاشیه ای شهر زندگی می کنند برخورد می کند. خاصه اینکه آب مهمترین نعمتی است که در صورت نبود مشکلات عدیده ای به وجود می آید؟


شعبانپور: 
از قدیم الایام ضرب المثلی به کار برده می شود که ارزانی هر چیزی را با قیمت آب مقایسه می کنند. این نشان می دهد که هزینه ای که شهروندان برای حق آب پرداخت می کنند بسیار ناچیز و کمتر از آن مقدار هزینه ای است که برای آن صرف شده است. علی ای حال همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب نسبت به قطع آب شهروندان مطلع هستند و امور مشترکین در این راستا برای جلوگیری از مشکلاتی که می تواند گریبان گیر خانواده ها شود بدهی ها و معوقات قبوض را قسط بندی می کند و حتی الامکان از قطع انشعابات خودداری می کنند. اما خواسته ما از  شهروندان عزیز این است که تا آنجا که امکان دارد در کنار صرفه جویی در مصرف آب، نسبت به پرداخت قبوض حساس باشند. 


تبریزبیدار: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.


شعبانپور: بنده هم به نوبه خودم از شما و همکارانتان تشکر می کنم و امیداریم رسانه ها بتوانند در اطلاع رسانی صحیح برای صرفه جویی در مصرف آب ما را یاری کنند.


نظرات

ایپکچی
سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ ۲۲:۲۳:۵۰

الان ۶ساله شهرداری میخواهد از لاله پارک تا کوی استاندار ی رو مسیر گشایی بکنه عجله ای هم نداره انشاءالله ۲سه سال دیگه هم تموم نمیشه شما بیا کارهای آب و فاضلاب رو انجام بدید با تشکر ایپکچی شورای محله بارنج

آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات