سرویس : فرهنگی و اجتماعی , پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۲۳:۰۹ شناسه خبر : 1061957

حجت الاسلام همایونی در گفتگو با تبریزبیدار:

وحدت مدنظر رهبرانقلاب فراموشی واقعیت های تاریخی نیست/ میرزای شیرازی به انگلیسی ها گفت اختلاف ما با اهل سنت به شما مربوط نیست

همایونی گفت: شبکه های ماهواره ای تشییع لندنی طوری تبلیغ می کنند که انگار وحدتی که رهبر انقلاب می گویند یعنی چشم پوشی بر واقعیت های تاریخی و تساهل و تسامح با کسانی که در حق اهل بیت(ع) ظلم کردند.

وحدت مدنظر رهبرانقلاب فراموشی واقعیت های تاریخی نیست/ میرزای شیرازی به انگلیسی ها گفت اختلاف ما با اهل سنت به شما مربوط نیست

سرویس فرهنگی تبریزبیدار؛


ضرورت بحث وحدت برای جامعه متکثر دینی  ما خصوصا برای شیعیان با ظهور پدیده وهابیت، داعش و جنگ های خانمان سوز در سوریه، عراق و دیگر کشورها تا حدودی جا افتاده است  اما با فتنه انگیزی انگلیسی ها در سالهای اخیر افرادی که به عنوان تشییع لندنی خوانده می شوند هیزم آتش اختلافات را تندتر می کنند، در آستانه میلاد پیامبر بزرگ اسلام، و هفته وحدت گفتگویی را با یکی از روحانیون تبریزی انجام دادیم. حجت الاسلام  همایونی به عنوان پژوهشگر دینی که سالهاست بر روی این بحث کار می کند در تحریریه تبریز بیدار پاسخگوی سوالات ما بود. مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید.


شیعه باید شبیه امامش باشد

تبریزبیدار: به عنوان اولین سوال برای مخاطبان بفرمایید در سیره ائمه اطهار با توجه به اینکه اهل باطل همواره در جهت اذیت و آزار و قتل این بزرگواران  قدم برداشته اند  آیا تاکیدی بر سب بر دشمنان اهل بیت بوده است؟ تفاوت برائت در دیدگاه اهل بیت با کسانی که امروزه این برائت را تنها در سب کردن و دشنام دادن به دشمنان اهل بیت می بینند کجاست؟


در سیره اهل بیت بر دو مقوله تاکید فراوان شده است این دو مقوله عبارت است از وحدت و برائت اما متاسفانه در این دو مقوله با کج فهمی ها برخی ها یا به افراط گرفتار شده اند و یا  به تفریط. باید توجه کنیم که برائت بنا به همان معنای لغوی یعنی بیزاری جستن است و  امام صادق (ع) در این مورد می فرمایند که شیعه ی ما نباید کاری کند که شبیه دشمنان ما باشد و از کارهایی که آنها انجام می دهد برائت بجویند بنایر این متوجه می شویم که باید شیعه خود را در اعمال شبیه ائمه سازد.  و یک مصداق دیگر برائت آن در بحث سب و لعن مطرح می کنند و مدعیان  امروزی برائت این سب و لعن را دشنام دادن تفسیر می کنند.


حجت الاسلام همایونی


در سیره اهل بیت هیچگاه دشنام دادن نبوده حتی به دشمنان

آیا اصل برائت این گونه است؟ ببینید وقتی دو واژه که شباهت به هم دارند در کنار هم بیایند این دو واژه هر کدام به معنای مستقل معنا می شوند و اگر تنها بیایند هر کدام شاید در معنای لغت دیگر بیاید. مثلا در روایت هایی که اهل برائت امروزی مطرح می کنند سب به تنهایی آمده و برخی آن را به معنای دشنام دادن مطرح می کنند در صورتی که باید معنای سب در این حدیث و روایت را با قرائن فهمید و با توجه به اینکه در احادث معتبر تاکید ائمه بزرگوار بر دشنام ندادن شیعیان بوده حتی به دشمنان.


لعنی که اهل بیت می فرمایند با اشاره  وبدون دادن هزینه بوده است

اما در سیره اهل بیت برائت، سب و لعن به چه صورتی بوده است. اهل بیت برای لعن کردن فلان دشمن خود هیچ گاه به صورت باز مطرح نمی کردند به دلیل اینکه این کار موجبات تلف شدن جان شیعیان را فراهم می آورد به گونه ای که ائمه اطهار برای لعن کردن با اشاره می گفتند فلان خلیفه اولی یا دومی و... و اتفاقا یکی از دلایل صلح امام حسن(ع) حفظ جان شیعیان در آن مقطع بود و این آقایانی که برای برائت  بر دشنام دادن فرض کرده اند می گویند خب چه اشکالی دارد اگر کشته شویم شهید محسوب می شویم در حالی که امام حسن مجتبی (ع)  و دیگر ائمه معصومین همین کار را می توانستند انجام دهند. بنابر این برائت بحث گسترده ای است و یکی از معناهای آن لعن کردن است و برای لعن کردن باید به سیره ائمه مراجعه کنیم متاسفانه در اینجا افراط و تفریط صورت می گیرد. برخی خیال می کنند که برای رعایت وحدت باید واقعیت های تاریخی را فراموش کنیم در حالی که این گونه نیست و برخی هم که در مقابل برائت را به معنای دشنام دادن برای خود تفسیر می کنند.


شیعه طبق سیره ائمه اطهار با دیگر فرق اسلامی حسن معاشرت داشته باشد

تبریزبیدار: وحدتی که ائمه بزرگوار و امام خمینی (ره) در مسیر آنها مطرح می کنند چگونه است؟

وحدتی که مطرح می شود در سه محور است بخش اول وحدت اجتماعی است که امام در صحیفه نور اشاره می کنند به حسن معاشرت، ادب و متانت در مقابل دیگر فرق اسلامی  که بر مبنای سیره ائمه اطهار است. کسانی که ادعا دارند وحدت امکان پذیر نیست به روایتی در کتاب اصول کافی مراجعه کنند که آقا امام صادق (ع) می فرمایند دیگر فرق اسلامی مستضعف فکری هستند و به دلیل ناتوانی به حق بودن شیعه نرسیده اند اما  اگر مریض احوال شدند به عیادت آنها بروید. این حسن معاشرت تمام جانب گیریها در مقابل شیعه را از بین می برد به عنوان نمونه در نیجریه که شیعیان با عنوان خمینیون مطرح هستند بر مبنای همین حسن معاشرت، به پاک دستی شهره هستند و کسی در این کشور باور ندارد که شیعه دزدی کند.


  امام حسن(ع) برای حفظ اصل اسلام و مملکت اسلامی و دفع خطر حمله روم با معاویه صلح کرد

وحدت دیگری که مطرح شده وحدت سیاسی است. یک زمانی ما با دیگر فرق اسلامی اختلاف داریم اما باید در مقابل دشمن مشترک وحدت داشته باشیم اتفاقا برای این نمونه  هم در سیره  امام حسن (ع) می بینیم که یکی از دلایل صلح با معاویه احتمال حمله روم بود، درست است که معاویه آدم فاسقی بود اما برای حفظ مملکت اسلامی پایان دادن به این جنگ و وحدت سیاسی لازم بود که امام حسن این مهم را انجام دادند تا اصل اسلام حفظ شود.


حجت الاسلام همایونی


وحدتی که رهبر انقلاب مطرح می کنند فراموشی واقعیت های تاریخی نیست
وحدت در مقوله دیگری که رهبر انقلاب مطرح کردند وحدت اعتقادی است که در روایت ها مطرح است. الان شبکه های ماهواره ای تشییع لندنی طوری تبلیغ می کنند انگار وحدتی که رهبر انقلاب می گویند یعنی چشم پوشی بر واقعیت های تاریخی و تساهل و تسامح با کسانی که در حق اهل بیت ظلم کردند و دیگر با آنها مشکل نداشته باشیم! این خیانت و تحریف است اتفاقا ایشان بر اجرای مراسم روضه حضرت زهرا(س) در ایام شهادت آن بزرگوار تاکید دارند و در حسینه امام خمینی این مراسمات را برگزار می کنند، وحدتی که ایشان مطرح می کنند این است که علمای بزرگ شیعه و سنی باهم بنشیند و اختلافات را حل کنند.


میرزای شیرازی به انگلیسی ها گفت اختلاف  ما با اهل سنت خانوادگی است و به شما مربوط نیست

 در شهر سامرا زمان میرزای بزرگ شیرازی میان اهل سنت و شیعیان درگیری پیش آمد و سفیر انگلیس برای ماهی گرفتن از آب گل آلود خدمت ایشان رسید و از آمادگی خود برای مقابله با اهل سنت خبر داد میرزای بزرگ پاسخ داد: به شما مربوط نیست اختلاف خانوادگی است! این خبر که به گوش مفتی اهل سنت رسید گفت میرزا هر تصمیمی بگیرد ما تابع ایشان هستیم. این شیرازی کجا و آن میرزا بزرگ شیرازی  کجا! غرض از وحدت یعنی علما بنشیند باهم مناظره و مباحثه کنند و اختلافات را کاهش دهند. وحدت به این معنا نیست  که از اعتقاداتمان دست بکشیم.


 داعشی ها در عقب نشینی هایشان روی دیوارها دشنام به خلفا را می نویسند

تبریز بیدار: ضرورت بحث وحدت در میان مسلمین چیست؟

آقا علی ابن ابی طالب به این سوال پس از رحلت رسول اکرم(ص) پاسخ داده است. ایشان می فرمایند می ترسم که اصل اسلام به فنا برود امروز هم هدف اصلی دشمن از بین بردن اصل اسلام چه اسلام شیعی و چه سنی است. در حال حاضر عربستان به برخی شیعیان در این کشور پول می دهد که به خلفا دشنام دهند تا از این صحنه ها فیلم برداری کنند. اخیرا پس از شکستها و عقب نشینی ها،  تکفیری ها به نیروهای خود دستور داده اند که بر روی دیوارهای شهرهایی که تخلیه می کنند دشنام به خلفا را بنویسند! خب چه کسی از این موارد نفع می برد؟ رهبر انقلاب به درستی فرمودند که پشت صحنه آمریکا و دیگر دولت های غربی صهیونسیتی هستند تا به قول خودشان چیزی به نام دولت الله روی زمین نماند.


شیخ شلتوت با صدور اجازه تدریس فقه شیعه جعفری در الازهر گام بزرگی در مسیر وحدت برداشت

تبریز بیدار: نمونه های ضرورت بحث وحدت میان مسلمانان در احادیث و سیره ائمه اطهار آمده است؟ در منابع فقهی اهل سنت چه طور؟ آیا بحث وحدت جاده دو طرفه میان شیعه و سنی است یا تنها از سوی ایران شیعی مطرح می باشد؟

وقتی 4 نفر از امامان اهل سنت یا مستقیم یا با واسطه خدمت امام صادق (ع) تلمذ و شاگردی کرده اند این نشانه چیست؟ اتفاقا در طول تاریخ می بینیم زمانی که حکومت آل بویه به عنوان اولین حکومت شیعی بر سرکار آمد تلاش دشمنان بر فتنه انگیزی میان مسلمین  بوده که در ابتدای امر با روشن گری علمای اهل سنت و شیعه این توطئه ها خنثی شد و در ادامه به دلیل بی توجهی ها به همین دلسوزی  حکومت آل بویه دچار اضمحلال شد. در عصر حاضر، هم زمان با امام خمینی، شیخ شلتوت در دانشگاه الازهر مصر دستور داد که فقه شیعی جعفری در این دانشگاه  تدریس شود و ارتباط شیخ شلتوت و آیت الله مرعشی نجفی برای وحدت میان مسلمین بود اما متاسفانه در سالهای اخیر وهابیت و سلفی گری در حوزه اهل سنت و افراطی گری و شیعه لندنی مانع گسترش  وحدت شده است.


حجت الاسلام همایونی



گردانندگان رادیو زمانه با آن سابقه مطرح کنندگان وحدت و نفی قمه زنی را تکفیر می کند

تبریزبیدار: با توجه به اینکه رابطه میان ما شیعیان و ائمه عاطفی است چگونه میتوان هم واقعیت های تاریخی در خصوص ظلم به اهل بیت را در نظر بگیریم و هم  وحدت داشته باشیم؟ چالش های اصلی وحدت در جامعه کجاست؟

سابق بحث وحدت در چارچوب عقیده و شریعت مطرح بود اما متاسفانه امروز بحث وحدت سیاسی شده است، مثلا امروز رادیو زمانه که گردانندگان آن را بهاییون، منافقین و کمونیست های سابق تشکیل می دهند با شخصی معلوم الحالی چون شیخ هدایتی که رئیس تشکیلاتی به نام شورای روحانیون سنتی در آمریکاست در مورد وحدت، امام زمان و برائت با شبهه افکنی به دنبال فتنه انگیزی میان شیعیان هستند و دشمن امروز  از فتنه انگیزی میان اهل سنت و شیعه عبور  کرده  و حتی این شبکه ها  کسانی که بحث وحدت و نفی قمه زنی را مطرح می کنند را تکفیر می کنند و از این طریق به دنبال شکاف در جامعه اسلامی شیعی هستند و متاسفانه در آینده نزدیک به دنبال این موضوع هستند پس مردم و هیئتی ها ببینید کسانی که وحدت را زیر سوال می برند چه کسانی هستند. آنها برای پیشبرد کار خود به دنبال مرجعیت سازی هستند.


حوزه در جا انداختن بحث وحدت کم کاری کرده است

متاسفانه ضرورت این بحث برای مردم و هیئتی ها جا نیافتاده است، ما طلاب و روحانیون نتوانسته ایم این بحث مهم را به مردم منتقل کنیم وقتی تحجر گرایی در میان روحانیون رواج پیدا کند باعث می شود که بیخیال جامعه شود و به دور از واقعیت های جامعه امروز که حتی برخی فن آوری های ارتباطی روز  را حرام می دانند سرشان در لاک خودشان باشند نتیجه این تفکر ایجاد این گونه معضلات است، از طرفی دشمن  به شبهه انگیزی در شبکه های اجتماعی و ماهواره ای مشغول است، 4-5 سال پیش بحث بر شبهه انگیزی در مسائل ریز بود اما امروز روی بحث توحید کار می کنند و این زنگ خطر است.


برای فلان تیم ورزشی میلیون ها خرج می کنند ولی برای اعتتقادات نه!

ما روحانیون باید بحث وحدت و برائت را به صورت درست برای مردم تبیین کنیم. بحث وحدت فراموشی وقایع تاریخی نیست بالاخره ما می گوییم خلیفه دوم حضرت زهرا(س) را  شهید کرد اما بحث برائت این گونه است که این واقعیت تاریخی را چگونه بگوییم؟ آنگونه که تیجانی و عصام العماد می گویند نه آنگونه که شیخ صادق شیرازی و یاسر الحبیب مطرح می کنند. متاسفانه نه روحانیت و نه صدا وسیما قدمی در راستای روشنگری در این جهت برنداشته است. احساسات مردم نسبت به اهل بیت زیباست اما رهبر انقلاب وقتی بحث وحدت را مطرح می کنند هیچگاه نگفته اند که برای حضرت زهرا گریه نکیند اما آقایان با فتنه انگیزی در جامعه این گونه القا می کنند که وحدت یعنی روضه حضرت زهرا را تعطیل کنیم.  موسسات و نهادهای فرهنگی در این زمینه کم کاری کرده اند، جای شرم است که برای فلان مسابقه ورزشی میلیون ها خرج می کنند اما برای اعتقاداتمان قدمی برنمی دارند چرا شهرداری که این همه امکانات دارد برای تبیین این گونه بحث حرکتی انجام نمی دهد؟ کدام یک کاری انجام داده اند؟


این فتنه انگیزی ها در جهت به انحراف کشیدن بحث مهدویت و ظهور است

تبریز بیدار: چرا دشمنان جوامع اسلامی در قرون اخیر به تفرقه میان فرق اسلامی پرداخته اند. چه دستاوردی از این گونه فتنه انگیزی ها به دست می آورند؟ ایجاد وهابیت، بهائیت و تشییع انگیسی در راستای چه هدفی بوده است؟

غرب و آمریکا تا قبل از انقلاب نسبت به اسلام و تشییع دید دیگری داشتند اما با تشکیل حکومت شیعی در پی انقلاب مردم ایران، غرب احساس خطر کرد و به گفته وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ما نمی دانستیم که یک عالم شیعی می تواند این گونه مردم را برای تشکیل یک حکومت با خود همراه کند و پس از آن غرب نسبت به بحث مهدویت حساسیت ویژه ای پیدا کرد. جاسم العصام محقق فلسطینی که سالها در زندان های رژیم صهیونسیتی بوده می گوید بازجوها در این سالها از من سوالاتی در خصوص اعتقادات می پرسیدند! اگر غرب امروز با ساخت گروه های تکفیری و جادو گری مثل کریستین انجل در پی همسان سازی است به دلیل اهمیت بحث مهدویت در میان مسلمانان به خصوص شیعیان است و این گونه حرکت ها در جهت به انحراف کشیدن بحث مهدویت و ظهور است. امروز سه دانشگاه تخصصی مهدویت در عربستان سعودی، اسرائیل و لندن به همین منظور ایجاد شده است.


اهل کتاب را پاک می دانند اما نفی کنندگان قمه زنی را نجس و کافر!

تبریزبیدار: آیا کسانی که امروز به عنوان تشییع انگلیسی شناخته می شوند برای برخی اعمال خود مثل قمه زنی و مطرح کردن عیدالزهرا و ایام محسنیه دارند؟

سیره اهل بیت در مورد ایام عزاداری تنها محرم است و در بقیه موارد ما منکر اصل قضیه نیسیتم و بر واقعیت های تاریخی در این زمینه تاکید داریم، اما با خلق ایام عزاداری آن هم به صورت زود به زود مخالفیم اتفاقا اهل بیت هر گاه اسم حضرت زهرا(س) آمده چشمان مبارکشان پر از اشک شده آیا این دلیل می شود که در طول سال کلا ایام عزاداری راه بیندازیم.


اگر این آقای سید صادق شیرازی کتاب نمی نوشت می گفتیم حتما سواد دارد اما کتابی که ایشان در مورد حضرت زهرا(س) نوشته اند نشان از ضعف شدید استنباطی ایشان می دهد که حتی در حد مرجعیت هم نیستند.


آیا استنباطی ایشان در مورد قمه زنی صحیح است؟ ایشان می گویند چون در روایت آمده باید شعائر حسینی را حفظ کرد و  قمه زنی از شعائر است و هر کس آن را رد کند کافر است و با این استدلال همه غیر خودشان را تکفیر می کنند. سوال اینجاست چه کسی گفته که قمه زنی از شعائر است؟ دوما برادر همین آقای شیرازی در کتاب فقهی که نوشته در جلد هشتم می گوید که اهل کتاب پاک است چگونه است کسی که به خدا و پیامبر(ص) و ائمه اعتقاد دارد را فقط به صرف اینکه قمه زنی را رد می کند کافر و نجس می شمارید اما اهل کتاب که تنها به خدا اعتقاد دارد را پاک می دانند؟ این فتواها نشان می دهد که ایشان یا تعمدا برای اختلاف انگیزی این فتواها را صادر کرده یا واقعا سوادش را ندارد!


Image title



آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات