سرویس : فرهنگی و اجتماعی , یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۵:۳۶:۲۱ شناسه خبر : 1062013

حجت الاسلام خدیوی در گفتگو با تبریزبیدار:

وحدت حوزه و دانشگاه برای پاسخ دادن به نیازهای آینده انقلاب ضروری است / گام های وحدت را درست برنداشتیم

خدیوی هم به لحاظ مسئولیت کاری و هم به لحاظ تدریس همزمان در دانشگاه حرفهای زیادی در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه برای گفتن داشت.

وحدت حوزه و دانشگاه برای پاسخ دادن به نیازهای آینده انقلاب ضروری است  / گام های وحدت را درست برنداشتیم

سرویس فرهنگی تبریزبیدار؛


اهمیت بحث وحدت حوزه و دانشگاه در حل مشکلات امروز و آینده انقلاب اسلامی مردم ایران تا آنجا بود که در ادامه تلاشهای نزدیک کردن این دو مرکز علمی، امام خمینی ضرورت وحدت حوزه  و دانشگاه را تبیین کردند و پس از شهادت دکتر مفتح در 28 آذر سال 58، هر ساله این روز به عنوان تلنگری برای نزدیک شدن هر چه بیشتر حوزه و دانشگاه مطرح شده است.  به گفتگو با حجت الاسلام خدیوی  رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های  استان نشستیم، خدیوی هم به لحاظ مسئولیت کاری و هم به لحاظ تدریس همزمان در دانشگاه حرفهای زیادی برای گفتن داشت. گفتگو تبریزبیدار با خدیوی در ادامه می خوانید: 


تبریزبیدار: با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. با توجه به پیش رو بودن روز وحدت حوزه و دانشگاه، چه ضرورتهایی باعث میشود تا بحث وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شود؟

به نام خدا. بنده هم عرض سلام و ادب دارم خدمت شما و همه مخاطبان گرامیتان. برای رسیدن به این مسئله باید از روش دیرینه شناسی استفاده کرد تا علل و ریشه مطرح شدن این موضوع بدست می آید.
به نظر من بحث وحدت حوزه و دانشگاه بنا به دو ضرورت زمانی که یکی مربوط به قبل از انقلاب و یکی مربوط به بعد از انقلاب است مطرح می شود. ضرورت اجرای این بحث در قبل از انقلاب به بحث تشکیل دانشگاه اسلامی توسط رژیم پهلوی باز می گردد آنجا که شاه با افرادی چون سید حسین نصر در پی تشکیل دانشگاه اسلامی در مشهد بود و برای این کار حتی سراغ علامه طباطبایی هم رفته بودند که ایشان نمی پذیرد. در واقع شاه با انجام این کار به دنبال حذف حوزه بود. با توجه به اینکه بحث علوم قبل از آمدن دانشگاه تنها در حوزه تدریس و تبیین می شد با آمدن دانشگاه و فاصله هایی که میان این دو مرکز علمی بود حکومت پهلوی از این فاصله ها سود می برد و به همین دلیل به دنبال همین مساله بود. اگر آثار سینمایی در پایان حکومت پهلوی را بررسی کنید متوجه می شوید که حکومت به شدت به دنبال تخریب جایگاه حوزه و در مقابل قرار دادن این دو مرکز علمی بود بنابر این بحث وحدت حوزه و دانشگاه از قبل از انقلاب و در ابتدای انقلاب برای مقابله با این توطئه مطرح شد.


ضرورت دوم در بحث وحدت مربوط به آینده است چرا که پس از پیروزی انقلاب، نظام جمهوری اسلامی برای نظام سازی و ادامه دادن راه خود باید از این دو مرکز علمی برای ساخت جامعه ای بر اساس علم و دانش و معنویت نیازمند است چرا که به فکر تمدن سازی است بنابراین برای ادامه مسیر باید این دو مرکز علمی، دغدغه ها، اندیشه ها و دستاوردهایشان را باهم بررسی کنند و به هم نزدیک شوند بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه هم برای پر کردن خلا موجود در قبل از انقلاب و هم برای تمدن سازی نیازمند نزدیک شدن بیش از پیش به هم هستند. انقلاب شروع راه است و باید ادامه مسیر بر اساس مدلها را مطرح کند.


تبریزبیدار: به نظر شما چرا امام خمینی(ره) بر وحدت میان حوزه و دانشگاه و ضرورت نزدیک شدن دو قشر دانشجو و طلبه به هم تاکید داشتند؟

یکی از راهکارهای اسلامی شدن دانشگاه ها وحدت حوزه و دانشگاه است و این مسئله در پیام های امام به روشنی دیده می شود که بر نزدیک شدن این دو قشر تاکید دارند چرا که وقتی صحبت از اسلامی شدن دانشگاه می کنیم این مهم با نزدیک شدن و گفتگوها و ارتباط بین این دو قشر میسر می شود و در مسیر شدن قرار می گیرد. وقتی دو قشر از هم جدا باشند چگونه می توان نگاه آنها را نسبت به هم تغییر داد؟

خدیوی در گفتگو با تبریزبیدار:



تبریزبیدار: چالشهای اصلی در بحث وحدت حوزه و دانشگاه را در کجا می دانید؟ با توجه به اینکه با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب، مردم ما منتظر ارائه مدلها بر اساس اسلام و به صورت علمی و مدون هستند. به عنوان مثال همچنان در بحث بانکداری مردم ما سردرگم هستند و نمی دانند واقعا وامهایی که داده می شود حلال است یا حرام!

اصلی ترین چالشی که باعث به وجود آمدن این معضلات شده به دلیل اینکه گام بندی ها درست برنداشته شده است. در ابتدا همه تصور می کنند که وحدت میان این دو مرکز علمی یعنی این که تصورشان بهم مثبت شود و همین مقدار کفایت می کند. خب این مسئله تحقق یافته پس چرا مشکلات حل نشد؟ وجود این همه روحانی به عنوان اساتید در رشته های مختلف دانشگاهی و ادامه تحصیل دانشجویان در حوزه و استاد راهنما شدن یک روحانی برای پایان نامه یک دانشجو نشان دهنده، تحقق این موضوع است برخی ها هم گام دومی تعریف کردند و با تشکیل پژوهشگاه هایی کار مشترک علمی بر عهده گرفتند این هم تحقق پیدا کرده است. در گام سوم هم نگاه به سمت سیاست گذاری های مشترک برای جامعه علمی بود که همین کاری است که به عنوان نمونه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه و حوزه صورت می پذیرد.

اما متاسفانه ما از این شعار خوشمان آمد ولی وحدت به همین سه گام خلاصه شد و نتوانستیم گام های بعدی را درست تعریف کنیم وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در کار مشترک وحدت در نگرش وحدت در سیاست گذاری، وحدت در پرداختن به مسائل اصلی نظام است یک زمانی حوزویان در محراب شهید می شدند و الان دانشگاهیان در مواجه با دشمن انقلاب و پیشرفت علمی شهید می شوند مثل شهدای بزرگوار هسته ای. اما بحث فراتر رود به بحث علم دینی ختم شود که نیازهای جامعه مبتنی بر اساس اسلام و بر اساس مدلهای علمی محقق شود مثل علوم مهندسی، علوم انسانی که ترجمه غربی نباشد. اگر قرار باشد که وحدت به اجرای یک همایش خلاصه شود کاری نمی توان از پیش برد.


وحدت حوزه و دانشگاه باید مثلا به دنبال دغدغه های نظام و جامعه پیش رود و نیازها را رفع کند همان نمونه ای که شما گفتید که این وحدت باید هماهنگ به دنبال بانکداری اسلامی پیش رود همان طور که برای مشکلات تولید انرژی از طریق فن آوری هسته ای رفت موفق شد تا بتوانیم مدلهای خودمان را بومی شده تحویل داده و ارائه دهیم. چرا در کنار نظریه عدالت اجتماعی جان راز ، نظریه عدالت اجتماعی اسلامی با کارهای مشترک علمی به ثمر نرسد و بر اساس آن نیازهای نظام را مرتفع کنیم تا شهردار بتواند در حاشیه شهر با این مدل معضلات را حل کند. پس برای ادامه وحدت حوزه دانشگاه ترکیب شدن نیست بلکه وحدت انضمامی برای تشکیل گام های بعدی نظام سازی است والا در گذشته خواهیم می ماند.


تبریزبیدار: یکی از انتقاداتی که دانشگاهیان مطرح می کنند اینکه موضوع وحدت از جانب حوزه یک طرفه اجرا می شود در حالی که خیلی از روحانیون در دانشگاه ها اجازه تدریس دارند ولی دانشگاهیان برای بحث و تبادل نظر نمی توانند در حوزه حضور یابند خصوصا در رشته های علوم انسانی؟ در خصوص تولید علوم اسلامی انسانی کاری صورت گرفته است؟

در بحث حوزه و دانشگاه بحث این گونه نیست که تساوی برقرار باشد و این رابطه به این صورت باشد که هر روز باهم ناهار بخورند. بلکه بحث بر ارتباط متفکرین و اساتید این دو مرکز علمی است تا سمت و سوها را به هم نزدیک کنند شاید اصلا دانشجو و طلبه ها هم همدیگر را ببینند. حوزوی در دانشگاه دروس تخصصی خودش را تدریس می کند نه علوم فنی اگر هم از دانشگاه کسی به حوزه برود نمی تواند که فقه و اصول تدریس کند بلکه تخصص ها یش را مثل علوم ریاضی، بهداشت،برنامه ریزی و .. را در اختیار طلبه ها قرار می دهد . تلفیق نباید صورت بگیرد؛ نمی شود که دانشگاهی هم بیاید فقه برای حوزوی تدریس کند.

در رابطه با بحث علوم انسانی، علم دینی از جمله اموری بود که کارهایی است که با سختی های فراوانی که دارد اما کارهایی در حال انجام است نه فقط در ایران بلکه در دیگر ممالک اسلامی اما متاسفانه این مساله به محتوای آموزشی تبدیل نشده است. که می طلبد این موارد به تئوری آموزشی تبدیل شود مثلا آقای جوادی آملی در باب علم دینی و نظریات آقای مطهری در بحث اخلاق و فرهنگ تا کنون به نظریات آموزشی تبدیل نشده است که می طلبد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه ورود کند. در بحث پژوهش اگر به دست مردم بخواهد برسد باید به آموزش تبدیل شود و این آموزش است که این نظریات را به خدمات برای مردم تبدیل می کند اما متاسفانه خیلی از نظریات و علوم ما در حد همان پژهش مانده است.


Image title




با توجه به اینکه باور ما بر این است دین به عنوان برنامه ای که سعادت دنیوی و اخروی ما را تضمین می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای بشری است چرا تا کنون از منبع مهم دین در اختیار مردم از سوی حوزه و دانشگاه به عنوان ابزارها و روشها قرار نگرفته است؟ آیا دانشگاه برای رسیدن به این هدف به سمت دانشگاه حرکت نکرده است یا حوزه در این زمینه کم کاری کرده است؟ این موانع کجای کار است؟

قبلها که فاصله های این دو مرکز علمی بیشتر بود حرف هم دیگر را نمی فهمیدند چرا که اسلوب و روشهای حوزه با دانشگاه متفاوت بود. قبلها حوزویان تنها به زبان عربی آموزش می دیدند با یک روش خاص و دانشگاهیان هم تنها با زبان انگلیسی و روشهای خاص خودشان کار می کردند علاوه بر این بدبینی هایی نسبت به یکدیگر وجود داشت اما در سالهای گذشته که این فاصله ها کمتر شده این مسائل تا حدودی حل شده است البته فرآیند تولید علم یک پروسه زمان بر است و دستوری هم این مساله اتفاق نمی افتد و اگر این وحدت صورت گیرد به این مسئله کمک فراوانی می کند و رشد عقلانیت ها در این مراکز می تواند اجرای این مساله را تسهیل کند.

علاوه بر این متاسفانه این مسئله دغدغه یک عده معدودی است و همان عده معدود آنقدر به مسائل گوناگون مشغول هستند که نمی شود نتیجه دلخواه از آن بیرون بیاید. این افراد تنها برای این کار انتخاب نشده اند و تا فراغ بال نباشد نمی شود به صورت درست به این مساله پرداخت و جای تاسف هم هست که نتوانسته ایم که افرادی را تنها به همین مسئله مشغول سازیم از سوی دیگر تهدیدات و مسائل جدید پیش میاید. اولویت های جدید هر روز پیش میاید.

تبریزبیدار: اقدامات مسئول نهاد رهبری در دانشگاه استان برای تقریب حوزه و دانشگاه چه بوده است؟
یکی از اهداف اولیه و اساسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها وحدت حوزه و دانشگاه بوده و در این زمینه ما هم سعی کرده ایم چه در این مناسبت و چه در موقعیت های دیگر سلسله نشست هایی با موضوعات خاص برگزار کنیم که اساتید حوزه و دانشگاه در این زمینه دور هم جمع می شوند که نتیجه این نشست ها در کنار طرح مسائل علمی مثبت شدن نگرشها و تداوم این نگرش مثبت است تا اساتید نسل جدید هم در جریان این مساله باشند . کار دومی که در این زمیه صورت گرفته است زمینه سازی برای امضای تفاهم نامه های مشترک میان حوزه های عملیه تبریز و دانشگاه تبریز بوده است که گام موثری برای انجام کارهای مشترک است علاوه بر این حوزه علمیه دانشجویی برای آشنا شدن دانشجویان علاقمند با علوم دینی و روشهای تدریس و تحقیق علمی با حدود 400 نفر مشغول فعالیت است از سالها قبل هم در دانشگاه سهند گروهی روی بحث علم دینی زیر نظر اساتید حوزه و دانشگاه مشغول فعالیت هستند که این کار به همت نهاد رهبری دانشگاه صنعتی سهند صورت گرفته است.

آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات

  • ترو روح آتش نشان های شهید این کامنت رو به نمایش بگذاد و حذفش نکن. مردم تبریز وقتی به آجیل فروش و دکتر و فرش فروش و خبرنگار و بازنشسته و دارنده کارخانه ماسه شویی و پرورش دنده ماهی رای بدیم آخرش همین میشه و شهرداری انتخاب می کنند که بخاطر خودش میاد حقوق کارمندها ی بدبخت رو نگه میداره. همین میشه که کسی هم صداش در نمیاد . همین میشه که بده و بستان میشه و هر کس سهمی میبره . من نمیدونم کارمندها و کارگرها ی بدبخت چه گناهی گردند.

  • گرجستانی

    یادش بخیر تبریز

  • جان عزیز ت رسانه بیطرف باشید. چرا کامنت ها رو چاپ نمی کنید.

  • بایراق

    سلام-بهتراست ائمه جمعه واستاندار و نمایندگان محترم جمعیا تلاش کنند موانع عجیب وغریب اداری عمدی وغیر عمدی و ... که باعث فرار سرمایه گذاران بخش خصوصی از آذربایجان است راشناسائی ورفع کنند تا با ایجاد اشتغال و عدم مهاجرت مردم و افزایش گردش پولی زندگیها رونق بگیرد و جمعیت افزایش منطقی پیدا کند

  • همشهری

    ماها دهه پنجاه و شصت بیشترین آمار جمعیتی هستیم سرمایه گذاران به جای دانشگاه آزاد زمان ماها الانم فکر خانه سالمندان مارو بکنند درآمد خوبی خواهند داشت چون با یکی دو فرزند کسی از ما نگهداری نخواهد کرد بهتری تفکر برای سرمایه گذاری در آینده می باشد!

  • همشهری

    جناب استاندار تا چند روز دیگه دوره شما هم زیر سوال میرود. گذشته چهار سال پیش دفن شده و انچه انجام دادید را روشن کنید.

  • كريمي

    بازيكن گل ميزند تشويق ميكنيم و سكته ناقص نميكنيم ولي همان بازيكن در بازي بعدي براي تيم مقابل يك ضربه كاشته بطور ناخواسته هديه ميكند و گل نوش ميكنيم من در حسرت اين هستم كه چرا كم توجهي ميشود ايا اين عمل خدانكرده اجراي خواست يك عده است و يا مربي خوب گوشزد نميكند . در ضمن اجراي بازي همزمان با پرسپوليس را هم بهانه نكنيد اگر قدرتمندانه بازي كنيد احتياجي به اين كار نخواهيد داشت.مربي محترم تعويض ها در مواردي گاها جواب نميدهد لطفا دقت بيشتري شود .از تراختور نا اميدمان نكنيد هرچند كه در قلبمان است. موفق باشيد.

  • حسین

    با سلام با این حجم ترافیک تبریز و وجود این همه خودرو فرسوده در تبریز و نبود طرح ترافیکی که لازمه کلانشهری مثل تبریز است بازهم شاهد آلودگی هوا و مشکلات بعدی برای مردم (چون بیماری های سخت) خواهیم بود.

  • میانالی

    اقای قلعه نویی با بازیکنان پیر دارین اختلاف بین پیروزی را زیاد می کنین ، کی جبران خواهی کرد ؟ 2 بار نفت را بردین ولی اونا اومدن و رسیدن باید تاکتیک جدیدی بکار میبردین.

  • هوادار تراکتور. خراسان رضوی

    تراکتور امسال فراتر از حد انتظار نتیجه گرفته . تیمی که فصل داره تموم میشه ورزشگاهش آماده نشد. تیمی که بخاطر یک گلوله برفی در حالی که بهترین استقبال را را از سپاهان کرد از بازی که می توانست بالای هفتاد هزارتماشاچی داشته باشه محروم میشه. تراکتور در کنار پرشورها بالای سه تا به نفت می زد. تراکتور امسال به اندازه بازی سایپا پرسپولیس که هفتاد هزار از پرسپولیس حمایت کردند. در کل فصل تماشاچی نداشت. ضمن اینکه خرید بیک زاده یعنی کمر تراکتور شکستن

  • مجید

    سلام-از حدود یکصد وهشتاد سالی که از جدائی اقلیم آذربایجان به دوبخش گذشته در اشعار شاعران دوسوی آراز از جمله استاد شهریار از آرزوهای دوسوی آراز به دیدارو پیوند مجددا با یکدیگر شعرها سرود ه شده و مسلما علاقه مردم جمهوری آذربایجان به تشیع واسلام ناب محمدی(ص) ریشه در تاریخ هزار وچند صد ساله دارد

  • حسنی سبزوار

    محرومیت تماشاگر و حضور بیک زاده کمر تراکتور را شکست. متاسفانه بی گناه هوادار را محروم کردند. اگر محروم نبود تراکتور هفتاد هزار هوادار می آمد. نفت حداقل شش تا می خورد. این آخرین امتیاز نفت خارج از خانه بود.

  • تبریز سسی

    با سلام و ممنون از تبریز بیدار که واقعا در همه صحنه ها و موضوعات بیدار است. من یک سوال از خود مسئولین دارم آیا خود آقایان در این روزهای آلوده از خودروهای عمومی استفاده کردند؟! آیا کارکنان دولت خود از خودروهای عمومی استفاده کردند و می کنند؟! قطعا نه! خود از مردم چه انتظاری دارند.. آقای پورمهدی سال قبل موضوع زوج و فرد کردن خودروها را مطرح کردند اما متاسفانه عملی نشد...

  • ناشناس

    بخدا من به پنجم ماه راضی هستم ولی ..........

  • باز هم موقع انتخابات با وعده های تو خالی وقول های دروغین. بیچاره این ملت که به چه چیز دل خوشند .بعد از انتخابات وانتخاب شدن همه چیز دست به فراموشی میرود.

  • حسن

    سلام-مسئولین دلسوز آذربایجان که تا زمان پیروزی انقلاب از نظر زادو ولد در صدر بود اینک چرا از نظر پیری به صدر رفته و زاد و ولد با کاهش شدید مواجه شده

  • تراکتوری

    امروز سر حال بازی نکرد

  • آذربایجان و پیرامون-در انتظار بهار

    سلام-علت اصلی بالاتر بودن نسبت جمعیت سالمند با کل جمعیت آذربایجان از متوسط کشوری به میزان ده درصد و استانهای مرکزی به میزان بیست درصدمهاجرت جوانان استان به علت بیکاری ونبود اشتغال متناسب می باشد

  • صمد

    باسلام.ماليات تكليف است امادراين سيستم معيوب به تعدادي از هموطنان ظلم مضاعف ميشود.

  • محمد

    عجیبه. از همه عجیب تر اظهارات مسئولین هست