سرویس : فرهنگی و اجتماعی , سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۳۱:۰۴ شناسه خبر : 1062042

طرح جامع مصوب تبریز و سوالاتی که بی پاسخ مانده است

آینده مبهم شهر در طرح جامع تبریز

طرح جامع شهر تبریز مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، این روزها به عنوان یکی از بحث های داغ و سرنوشت ساز توصعه ۲۰ سال آینده شهر مطرح است اما بررسی اجمالی طرح نشان می دهد که این طرح حامل ایرادات اساسی است.

آینده مبهم شهر در طرح جامع تبریز

یادداشت میهمان تبریزبیدار؛ یعقوب قلندری نژاد


طرح جامع شهر تبریز مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، این روزها به عنوان یکی از بحث های داغ و سرنوشت ساز توصعه ۲۰ سال آینده شهر مطرح است.

شورای عالی شهرسازی و معماری، این طرح را با معیارهایی بررسی و تصویب کرده که امروز از نظر شهرداری و شورای اسلامی شهر حامل ایرادات اساسی است.

مصوبه ای که آینده و توسعه ۲۰ سال آینده تبریز را در هاله ای از بلاتکیلفی و بی توجهی فرو برده، طرح جامع تبریز در فواصل بیست سال چشم انداز توسعه و رشد شهری را ترسیم و راه کارهای قانونی جهت تعیین کاربری های جدید برای مسولان اجرایی همچون ادارات کل راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی و شهرداری ها در حریم جدید و مسیر توسعه شهر ارائه می دهد.


جمعیت فعلی تبریز امروز با کمبود سه هزار هکتاری کاربری‌های عمومی از قبیل درمانی و ورزشی و رفاهی مواجه است و برای جبران این کمبود وصل شدن ۱۳ روستا در مجاور شهر تبریز به خصوص ضلع جنوبی آن مهمترین چاره کار است و متاسفانه در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به آن پرداخت نشده.

با مصوبه این شورا، کمیسیون ماده ۵، از صدور مجوزهای لازم برای زیرساخت‌ها و ابنیه های بلند خودداری خواهد کرد که این موضوع با ضرورت‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸ در تضاد است.

ایجاد کاربری های جدید در حریم های متصل شده در ضلع جنوبی تبریز امکان انتقال فضاهای خدماتی، فضای سبز، بهداشتی و درمانی و سازه های بزرگ از قبیل نمایشگاه ها، مراکز همایش بین المللی، بیمارستان، ورزشگاه و ابنیه هایی از این دست مشکلات مهم شهر تبریز از قبیل بار ترافیکی سنگین، ساماندهی بافت فرسوده و حاشیه نشین با درصد بالایی حل خواهد شد.

لزوم تشکیل جلسات مشترک اعضای شورا، نمایندگان و مسولان استانی با کارشناسان شورای عالی معماری و شهرسازی جهت تدوین اصلاحیه طرح جامع تبریز و تصویب آن این شهر را به پارامتر های شهر ایده آل نزدیک می کند مواردی از قبیل صدور مجوز احداث کنار گذر شمالی و اتصال کریدور جنوب به شمال تبریز در مصوبه فعلی کنار گذاشته شده است.

با اجرای این پروژه زمان سفر از تهران به تبریز از ۱۳ ساعت به ۶ ساعت کاهش یافته و ایمنی ترافیک این محور تا حدود بالایی می رسد.

عبور خط راه آهن میانه – تبریزبه موازات اتوبان شهید کسایی تبعات عدیده ای برای توسعه شهری کلانشهر تبریز دارد وعملا" شهر تبریز را در بن بست قرار خواهد داد و این موضوع از جمله موارد دیگر قابل بررسی و حل در طرح جامع بحث بر انگیز تبریز محسوب می شود.

طرح احداث راه آهن میانه- تبریز یکی ازمهمترین پروژه های وزارت راه و شهرسازی در خصوص تسهیل و تسریع در حمل و نقل بین شهری در استان آذربایجان شرقی به شمار می رود.

ریل گذاری در مجاورت اتوبان شهید کسایی تبریز را به بن بست می کشاند

توسعه شهری تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی تنها از ضلع جنوبی امکان پذیر است و در اثر احداث خط ریلی در مجاورت این اتوبان دچار اختلال خواهد شد.

با احداث خط راه آهن دراین مسیر اراضی ضلع جنوبی اتوبان شهید کسایی غیر قابل بهره برداری ازلحاظ احداث شهرک های مسکونی می شوند.

در صورت احداث ریل آهنی این منطقه با کاهش قیمت اراضی مواجه خواهد شد که یقینا صاحبان اراضی به این مسئله اعتراض خواهند کرد.

بلا تکلیفی قطار درمجاورت اتوبان شهید کسایی

احداث خط راه آهن در مجاورت جاده ها و اتوبان های اطراف شهرهای بزرگ زمینه ساز خطرات و فجایع بالقوه ای در سیستم حمل است.

خروج احتمالی قطار از خط ریل و تغییر مسیرآن به طرف اتوبان شهید کسایی خطرات جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد که باید مورد توجه قرار گیرد.

امکان توسعه شهری کلانشهر تبریزبه دلیل واقع شدن در مجاورت کوه عون ابن علی ازضلع جنوب شرقی، فرودگاه بین المللی شهید مدنی ازضلع شمالی و ایستگاه راه هن از ضلع غربی وجود ندارد و این در حالی است که اگر تخصیص اعتبار لازم جهت اجرای پروژه خط آهن زیرزمینی میانه- تبریز در مجاورت اتوبان شهید کسایی توسط وزارت راه وشهرسازی صورت نگیرد، تبعات عدیده ای برای کلانشهر تبریز به وجود خواهد آمد.


نظرات

علی
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ ۱۳:۳۶:۰۴
IR

ما نفهمیدیم به مسیر گشایی دوکمال و تبریز سهند ربط داره یانه

آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات