سرویس : فرهنگی و اجتماعی , سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۳۱:۰۴ شناسه خبر : 1062042

طرح جامع مصوب تبریز و سوالاتی که بی پاسخ مانده است

آینده مبهم شهر در طرح جامع تبریز

طرح جامع شهر تبریز مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، این روزها به عنوان یکی از بحث های داغ و سرنوشت ساز توصعه ۲۰ سال آینده شهر مطرح است اما بررسی اجمالی طرح نشان می دهد که این طرح حامل ایرادات اساسی است.

آینده مبهم شهر در طرح جامع تبریز

یادداشت میهمان تبریزبیدار؛ یعقوب قلندری نژاد


طرح جامع شهر تبریز مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، این روزها به عنوان یکی از بحث های داغ و سرنوشت ساز توصعه ۲۰ سال آینده شهر مطرح است.

شورای عالی شهرسازی و معماری، این طرح را با معیارهایی بررسی و تصویب کرده که امروز از نظر شهرداری و شورای اسلامی شهر حامل ایرادات اساسی است.

مصوبه ای که آینده و توسعه ۲۰ سال آینده تبریز را در هاله ای از بلاتکیلفی و بی توجهی فرو برده، طرح جامع تبریز در فواصل بیست سال چشم انداز توسعه و رشد شهری را ترسیم و راه کارهای قانونی جهت تعیین کاربری های جدید برای مسولان اجرایی همچون ادارات کل راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی و شهرداری ها در حریم جدید و مسیر توسعه شهر ارائه می دهد.


جمعیت فعلی تبریز امروز با کمبود سه هزار هکتاری کاربری‌های عمومی از قبیل درمانی و ورزشی و رفاهی مواجه است و برای جبران این کمبود وصل شدن ۱۳ روستا در مجاور شهر تبریز به خصوص ضلع جنوبی آن مهمترین چاره کار است و متاسفانه در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به آن پرداخت نشده.

با مصوبه این شورا، کمیسیون ماده ۵، از صدور مجوزهای لازم برای زیرساخت‌ها و ابنیه های بلند خودداری خواهد کرد که این موضوع با ضرورت‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸ در تضاد است.

ایجاد کاربری های جدید در حریم های متصل شده در ضلع جنوبی تبریز امکان انتقال فضاهای خدماتی، فضای سبز، بهداشتی و درمانی و سازه های بزرگ از قبیل نمایشگاه ها، مراکز همایش بین المللی، بیمارستان، ورزشگاه و ابنیه هایی از این دست مشکلات مهم شهر تبریز از قبیل بار ترافیکی سنگین، ساماندهی بافت فرسوده و حاشیه نشین با درصد بالایی حل خواهد شد.

لزوم تشکیل جلسات مشترک اعضای شورا، نمایندگان و مسولان استانی با کارشناسان شورای عالی معماری و شهرسازی جهت تدوین اصلاحیه طرح جامع تبریز و تصویب آن این شهر را به پارامتر های شهر ایده آل نزدیک می کند مواردی از قبیل صدور مجوز احداث کنار گذر شمالی و اتصال کریدور جنوب به شمال تبریز در مصوبه فعلی کنار گذاشته شده است.

با اجرای این پروژه زمان سفر از تهران به تبریز از ۱۳ ساعت به ۶ ساعت کاهش یافته و ایمنی ترافیک این محور تا حدود بالایی می رسد.

عبور خط راه آهن میانه – تبریزبه موازات اتوبان شهید کسایی تبعات عدیده ای برای توسعه شهری کلانشهر تبریز دارد وعملا" شهر تبریز را در بن بست قرار خواهد داد و این موضوع از جمله موارد دیگر قابل بررسی و حل در طرح جامع بحث بر انگیز تبریز محسوب می شود.

طرح احداث راه آهن میانه- تبریز یکی ازمهمترین پروژه های وزارت راه و شهرسازی در خصوص تسهیل و تسریع در حمل و نقل بین شهری در استان آذربایجان شرقی به شمار می رود.

ریل گذاری در مجاورت اتوبان شهید کسایی تبریز را به بن بست می کشاند

توسعه شهری تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی تنها از ضلع جنوبی امکان پذیر است و در اثر احداث خط ریلی در مجاورت این اتوبان دچار اختلال خواهد شد.

با احداث خط راه آهن دراین مسیر اراضی ضلع جنوبی اتوبان شهید کسایی غیر قابل بهره برداری ازلحاظ احداث شهرک های مسکونی می شوند.

در صورت احداث ریل آهنی این منطقه با کاهش قیمت اراضی مواجه خواهد شد که یقینا صاحبان اراضی به این مسئله اعتراض خواهند کرد.

بلا تکلیفی قطار درمجاورت اتوبان شهید کسایی

احداث خط راه آهن در مجاورت جاده ها و اتوبان های اطراف شهرهای بزرگ زمینه ساز خطرات و فجایع بالقوه ای در سیستم حمل است.

خروج احتمالی قطار از خط ریل و تغییر مسیرآن به طرف اتوبان شهید کسایی خطرات جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد که باید مورد توجه قرار گیرد.

امکان توسعه شهری کلانشهر تبریزبه دلیل واقع شدن در مجاورت کوه عون ابن علی ازضلع جنوب شرقی، فرودگاه بین المللی شهید مدنی ازضلع شمالی و ایستگاه راه هن از ضلع غربی وجود ندارد و این در حالی است که اگر تخصیص اعتبار لازم جهت اجرای پروژه خط آهن زیرزمینی میانه- تبریز در مجاورت اتوبان شهید کسایی توسط وزارت راه وشهرسازی صورت نگیرد، تبعات عدیده ای برای کلانشهر تبریز به وجود خواهد آمد.


نظرات

علی
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ ۱۳:۳۶:۰۴
IR

ما نفهمیدیم به مسیر گشایی دوکمال و تبریز سهند ربط داره یانه

آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات

  • صابر همجنس خودتان

    ارادتمند تبریز بیداریها

  • مهران تراختورچی

    کاش شورای نگهبان مشخص میکرد که طبق کدوم بند رییس جمهوری که هشت سال رییس جمهور بوده واجد شرایط برا ریاست جمهوری نیست

  • درود بر شرف نمایندگان راست گو و حق گو ، خدایش نمیامرزد قاچاقچان بزرگ کشور را که باعث عدم تولید و بیکاری و فقر و خودکشی و افسردگی و طلاق و ....شده اند

  • شهروند

    عجب این شورا کارهای بزرگی کرده واقعا که.!! از ماست که بر ماست

  • سلام و درود! با تشکر سایت خوبی دارید اخبارتان دارای ارزش خبری است و فقط منحصر به جنجال نیست. فرم سایت هم خوشایند است و جذابیت دارد. تنوع اخبار هم خوب است. موفق باشید.

  • بایدمواظب توطئه ها بود

  • شعار حمایت از تولیدداخلی چی شد ؟

  • مهدی

    این دسگیریها فقط در شورا نبوده بلکه در بدنه شهرداری و اطرافیان شهردار تیز بوده که به آن اشاره نمیشود.

  • علی

    کیفیت چمن خیلی خیلی بده فقط از عکس خوب دیده میشود

  • علی

    به نظر بنده عامل اصلی سقوط ماشین سازی رسانه ها هستند. چرا ؟ چون از بدو ورود ماشین سازی به لیگ برتر مخالف این تیم مردمی بودند و با تکرار شعارهزینه های میلیاردی شهرداری برای ماشین سازی چوب لای چرخ های این تیم محبوب می گذاشتن. رسانه ها به خصوص صدا و سیما که حامی اصلی تراکتورسازی هستند با حمایت های نابه جا از تراکتور( بدون در نظر گرفتن هزینه هایش که از بیت المال خرج می کند یا نه) در مسیر موفقیت ماشین سازی سنگ اندازی می کردند. من از سال 54 طرفدار تیم ماشین سازی هستم در طی این سال ها رسانه ای ندیده بودم که بر علیه ماشین سازی موضع بگیرد. اما در این سال های تنهایی تیم محبوب ماشین سازی و اوج گیری رقیب آن به کمک رسانه ها و مسولان ( که شعار پهلوان زنده را عشق است ) سر می دهند شاهد هجوم های نا جوانمردانه افراد به خصوصی در مورد تیم ماشین سازی هستیم. این افراد( آنهایی که بر علیه تیم مصاحبه می کنند و یا انهایی که برعلیه این تیم می نویسند) دوست ندارند ماشین سازی باشد وبه همین دلیل شهردار محترم را به حیف و میل بیت المال متهم می کنند. و ناجوانمردانه از ایشان می خواهند از حمایت تیم ماشین سازی دست بکشند. البته این افراد وابسته به تیم تراکتور هستن و از افراد سیاسی که می خواهند در مواقع رای گیری از حمایت تماشاگران آنها بهره مند شوند. ماشین سازی در این مقطع زمانی دشمنان زیادی دارد.خداوند به کسانی که می خواهند به این تیم مردمی کمک کنند عزت دهد کار خیر آنها در تاریخ ورزش شهر تبریز ثبت خواهد شد. و همجنین کار کثیف عده ای از افراد که نمی خواهند شناسنامه فوتبال تبریز یعنی ماشین سازی کبیر جان بگیرد نیز در تاریخ ورزش تبریز ثبت خواهد شد.خدا عمر طولانی به استادآقای ابراهیم افشار عطا نماید که بعد از سال ها هنوز هم ماشین سازی را از یاد نبرده . وقتی مقاله (نیم قرن زندگی با ماشین سازی ) ایشان را مطالعه کردم از خوشحالی گریه ام گرفت. ایشان حالا از تاریخ نویسان بزرگ ورزش کشور هستند .از ایشان می خواهم جواب این افراد یاوه گو را با قلم شیوایش بدهد.انشااللله

  • ایلقار

    اولا تسلیت به آذربایجان و شراکت ما در غم از دست رفته گان در حادثه جانگداز سیل و تبریک میگم به آذربایجان بخاطر برد تیم فوتبال تراختور!!! آذربایجان باشین ساغ اولسون و سون کدرین و باش بلان اولسون! حورمتلی وطنداشلاریم و بوتون باشآباش آذربایجانیم بیز سیزین کدریزده کدرلی و اوره آغریزدا بیر و دردلی و کدرلییگ" تانری یاردیمجیز اولسون وبیزده ألیمیزدن گئلن یاردیملاری % یئتیره جئیگ% سیزه سوز وئریرم یاشاسین آذربایجان تانری جانین ألدن وئرنلره رحمت ألئسین! دوم به آقای منصوریان تبریک میگم که تیم خوبی داشت و متشکرم از بازیکناش که هماهنگ نبودند...

  • یاشار

    پسر كو ندارد نشان از پدر تو بيگانه خوانش مخوانش پسر

  • سلام-استاندار وفرماندارآذرشهر و...به احترام مردم استعفاء دهند توجیه درست نیست ودر صورت اصرار بر حرف خود مجلس شورا هیئت تحقیق بفرستند

  • شرکت آرمانی پایا

    ممنون بابت سایت بسیار خوبتون

  • احد

    خدا خودش باید به ما و بچه هایمان رحم کنه با داشتن چنین مسولانی . وای به حال بچه های بدبخت خانواده های نیازمند.آخه اگه اون خانواده نیازمند پول داشت منت کادر بیمارستان دولتی را نمیکشید تورو خدا کمی هم خدا را بالای سرتان ببینین

  • مگر تولیدکنندگان خارجی درکشور خودشان پول آب و برق و کارگر وبیمه و مالیلت نمیپردازند؟ مضاف برا ینها هزینه حمل و .. اضافه تر هم میپردازند مشکل اینها نیستند برادر من.

  • سلام-اگر همان نفرات با انگیزه که باعث صعود تیم ماشین به لیگ برتر شدند حفظ می شد بدون شک نتیجه بهتر از این می شد

  • بایراق

    سلام-تلوزیون تهران زودتر از مسئولین ورسانه های منطقه آذربایجان در مورد دروغ بودن کشته شدن برخی به علت تماشای سیل اطلاع رسانی کرد مسیر عبور دور زدن غیر قانونی زیر پل مسدود نشده بود

  • یک کارشناس از تبریز

    مشکل اساسی واحدهای تولیدی بازاریابی در سطح جهانی و واردات مواد اولیه اساسی می باشد و تسهیلات بانکی تنها 10% مشکلات واحدهای مذکور می باشد

  • m

    ایشان دراکثر مناطق 10 و11 شهرداری تبریز را با اسپری های رنگارنگ مزین کرده اند ولی گوشی بدهکار نیست چون ایشان از جمله ... هستند.