سرویس : فرهنگی و اجتماعی , شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ۱۵:۴۱:۳۳ شناسه خبر : 1062146

نکات نگه داری خودرو

در زمستان هنگام استارت زدن، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

این روز‌ها، روز‌های سرما و سرمازدگی بخش‌های مختلف خودرو است. تنها راه دوری از این وضعیت، داشتن ضدیخ به مقدار کافی درون سیستم خنک‌کننده پیشرانه است.

در زمستان هنگام استارت زدن، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

به گزارش تبریز بیدار ، امروزه بسیار مشاهده می‌شود که خودرویی بعد از طی چند کیلومتر از مسیر راه، دچار مشکل شده و راننده در سرمای زمستان با خودرویی مواجه شده‌ که جوش آورده است. بعضی اوقات با روشن‌شدن خودرو مشاهده می‌کنیم که دمای موتور به ناگهان و با سرعتی بالاتر از حد همیشگی‌اش، در حال صعود و رسیدن به نقطه اخطار و حتی گذر از آن است؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به جوش آوردن موتور خودرو شود. اما از دیگر اتفاقات دیده‌شده، یخ‌زدگی رادیاتور بخاری است که آن هم نشانه‌ها و اثرات خاص خود را دارد. اما در زمان استارت زدن پیشرانه چه نکاتی را باید توجه کنیم تا از آسیب رسیدن به آن در صورت یخ‌زدگی جلوگیری کنیم‌؟!

قدم اول
در هنگام روشن‌کردن پیشرانه‌ای که مشکوک به سرما‌زدگی است، ابتدا باید شیلنگ‌ها و مجاری آب را معاینه کنیم تا میزان یخ‌زدگی آن را بسنجیم. پیشرانه‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که تا حدی با وجود یخ‌زدگی، به بلوک آنها آسیبی وارد نشود و نهایتا با پریدن پولکی‌های موتور، این افزایش حجم آب در زمان یخ‌زدگی جبران شود. اگر یخ‌زدگی تا حدی بود که لوله‌ها و مجاری آب نیز یخ زده بودند که باید به وضعیت واتر پمپ نیز بپردازیم. در زمان استارت زدن باید به دقت مراقب بود که اگر صدایی شبیه حرکت پروانه واتر پمپ درون یخ شنیده شد، به سرعت از استارت زدن خودداری کنیم.

در این موارد باید ضمن دقت و رعایت کلیه نکات ایمنی، با روشن‌کردن یک وسیله گرمایشی در زیر واتر پمپ و موتور خودرو مثل لامپ‌های رشته‌ای، بخاری برقی و… و انداختن همزمان یک پتو روی موتور، اقدام به گرم‌کردن پیشرانه برای حداقل دو ساعت کنیم تا یخ‌های اطراف واتر پمپ و دیگر قسمت‌های موتور، آب شوند. بعد از این مرحله حتی اگر لوله‌ها هنوز یخ دارند، باز هم می‌توان اقدام به روشن‌کردن پیشرانه کرد. با رعایت این نکته که باید روشن‌کردن موتور به صورت مقطعی و هر چند دقیقه به چند دقیقه صورت بگیرد تا از ایجاد فشار ناگهانی درون پیشرانه و در نهایت ترکیدن مجاری آبرسانی و لوله‌ها جلوگیری شود.

قدم دوم
بعد از اطمینان از باز‌شدن یخ‌های اطراف واتر پمپ، موتور خودرو را روشن می‌کنیم. منتظر می‌مانیم تا دمای آب کمی بالا آید و به دقت رفتار آمپر آب را زیر نظر می‌گیریم. با بالا آمدن آمپر آب، بخاری خودرو را روشن می‌کنیم. اگر باد خروجی از آن رو به گرمی بود، نشان از حرکت آب درون سیستم خنک‌کاری دارد. در غیر این صورت احتمال یخ‌زدگی رادیاتور بخاری و دیگر قسمت‌ها، بسیار بالاست.

روشن‌کردن پیشرانه برای چند دقیقه و سپس خاموش‌کردن آن را تکرار می‌کنیم تا زمانی که نه یخ درون مجاری خنک‌کاری دیده شود و نه باد بخاری هنوز سرد باشد. مقطعی روشن‌کردن پیشرانه باعث می‌شود تا آب گرم شده در اطراف آن و گرمای کاری خود پیشرانه، کم‌کم منجر به ذوب‌شدن یخ‌های داخل مجاری آبرسانی شود. اگر این کار به صورت مقطعی صورت نگیرد، آب گرم شده درون پیشرانه که لحظه به لحظه در حال گرم‌تر‌شدن و در نتیجه افزایش حجم است، با رسیدن به یخ‌های باقیمانده درون مجاری آبرسانی که با یخ زدن و افزایش حجمی که از منجمد شدن ایجاد شده است، منجر به بروز فشار مضاعف درون بخش خنک‌کاری می‌شود و در نهایت با ترکیدن یکی از لوله‌ها یا حتی آسیب به سرسیلندر موتور، این فشار دوچندان به وجود آمده، از یک نقطه آزاد می‌شود.

قدم سوم
با استفاده از بخاری، می‌توان فهمید که سیستم خنک‌کاری در چه وضعیتی قرار دارد. در هنگام روشن‌کردن پیشرانه و انجام تمام مراحل لازم برای باز‌کردن یخ‌ها، باید به دقت مراقب بالا رفتن دمای آب و کارکرد فن‌ها نیز باشیم. با مشاهده گرمای بخاری می‌توان تا حدود زیادی مطمئن شد که وضعیت سیستم خنک‌کاری به حالت نرمال برگشته است و بعد از این باید به بررسی خرابی‌های احتمالی پیش آمده ناشی از یخ‌زدگی پیشرانه و آب آن پرداخت.

ضمن اینکه بهتر است در اولین فرصت نسبت به تکمیل و یا تعویض ضدیخ موجود در سیستم خنک‌کاری با یک نمونه شناخته شده و استاندارد، اقدام کنیم. فراموش نکنیم که یخ‌زدگی هر قسمت از پیشرانه می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جدی به دیگر بخش‌ها شود که نحوه عملکرد بخاری خودرو و معاینه ظاهری مجاری آبرسانی اطراف موتور، یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت وضعیت پیشرانه است.

در پایان لازم است که بدانیم در هیچ حالتی از آب جوش برای باز‌کردن یخ‌ها نباید استفاده کرد‌ چرا‌که این کار نه‌تنها می‌تواند منجر به بروز تَرک و شکست در قطعات شود، بلکه با این کار منجر به ضخیم‌تر شدن قطر یخ‌ها خواهد شد.

منبع: عصر خودرو

آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات

  • اصل نجاری

    خسته نباشید خدمت جناب دکتر خدادادی و همکارانشان در هیئت نظارت.مردم آذربایجان هیچ وقت جدیت و تعصب و حساسیت شما را به مسائل استان از یاد نمیبرد و قطعا در مورد تایید صلاحیت افراد ثبت نام کنندگان نهایت دقت را خواهید کرد.تا ان شاءالله شاهد حضور افرادی باشیم که به اهداف و آرمانهای انقلاب و خون شهداء پایبند هستند.

  • جواد فقیهی

    کل مجموعه شهرداری بهتر می توانست باشد نه فقط گردشگری.

  • همشهری

    سلام و عرض ادب خدمت تمام مسئولین تبریز بیدار و تبریک عید به همشهریان و شما بزرگواران. تا روز انتخابات میشه همه از حاشیه شهر و بافت فرسوده و بافت تاریخی حرف میزنند ولی روز عمل و کار همه از سرمایه گذاری در مناطق ثروتمند مثل پروژه اطلس حرف میزنند. انصاف هست ربع رشیدی و دو کمال به اون عظمت را گذاشتیم تا کاملا تخریب شوند و بعدش بیاییم از مجتمع های تجاری چند صد میلیاری صحبت کنیم. آقا مسیرگشائی سیلاب قوشخانه را چیکار کردید طی این 4 سال؟(فقط راکد ماند). اتوبان پاسداران همونطوری موند. خروجی یوسف اباد بدترین نمای شهری را دارد در حالیکه بیشترین تردد را دارد. خانه های شهرداری در شهرک ارم را چطور؟ خیابان طالقانی، مارالان و امامیه چیکار کردید؟ چرا ترمینال تبریز هر روز یه تصمیم را پذیرا هستش؟ بحث مترو یا ... خیابان عباسی اولین خیابان پرتردد شهر کدام مرحله هستش؟ پروژه آیسان چرا تمامی ندارد؟ ساماندهی گورستان ها چطور هستش؟ گورستان مارالان و ملک عباسی در بدترین وضعیت خود به سر میبرد. و هزاران مورد دیگر و بقولی بفرمایید کارهایی که نکردید را بگید!!!!!!!!!!!!

  • اطلاعاتی ها تو رو خدا به کسانیکه بد سابقه هستند صلاحیت ندهید نگذارید این فاسدان دوباره مدیریت شهری را به دستان نالایقشان بگیرند. سربازان گمنام آقا چشم امید هزاران رنجکش تبریزی به شماست. اجازه ندهید.

  • اگر من جای اعضای فعلیرشورآ بودم هیچوقت به خودم اجازه ثبت نام دوباره را نمی دادم.

  • طراحی سایت

    خیلی جالب بود ممنون

  • طراحی سایت

    ممنون از مطلب خوبتان

  • طراحی سایت

    ممنون واقعا جالب بود

  • بهرام

    دوستان سخنان برخی از شهروندان معقول که کیفیت اجناس خوب است، تنوع زیاد است، برخورد فروشندگان خوب است و... اما به چه قیمتی؟! ما اگه میخواهیم فرزندانمان در آینده راحت باشند باید کالای ایرانی بخریم...

  • حسین

    امیدوارم روحانی از اریکه قدرت بیفته

  • امیر

    سال سختی بود. سال سخت

  • ل

    سال خوب بود. حال کردم کلا

  • بایراق

    سلام-از مسلمانی به دور است که در مورد اشخاص گنگ سخن بگویندباید جرم افراد همانگونه که در دادگاه ثابت شده اعلام گردد در غیرآن خود این گونه گفتار دامن زدن به شایعه وخود فساد است والبته گناه

  • محمد حسین

    ایران نباید در این برهه کشور بزرگ مسلمان ترکیه را در مقابل حملات ناجوانمردانه کافران اروپایی تنها بگذارد . ما ملت ایران هر گز نباید ایام بد اقتصادی ایران را که با محاصره اقتصادی در دوران جنگ تحمیلی غربی ها و در راس اش آمریکا بر کشورمان اعمال شده بود و تنها رگ حیاتی اقتصادی کشور از طریق ترکیه و با کمک ترکیه به داد ایران رسید رو فراموش کنیم . هر چه باشد ترکیه کشور مسلمانی هست و با کشور ایران هم مرز هست و مشترکات بسیاری با ما دارد در چنین شرایطی پشت کردن به ترکیه کمال نامردی بشمار خواهد رفت

  • ستایش محمدیان

    ما با راهیان نور خیلی خوش گذشت به ما خیلی ممنون از زرحمتکشان این کارها

  • احمد

    خیلی عالی هست ماهم قراره بریم

  • حسن

    سلام-در سرشماری جدید جمعیت شهرهای و کل آذربایجان چقدر اعلام شده

  • سال فوق العاده هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی الکی مثلا وضع ملت خوبه خخخخخخخخخخ

  • محمد

    سال تاسف برای شورای شهر و شهرداری تبریز بود. سهم خواهان سهم خودشونو نگرفتن و هرجلسه تو شورا حاشیه ایجاد کردن. افرادی که سهم گرفتن هم خفه شده بودن. همین

  • سال سختی بود از هر لحاظ. کاش سال 96 بهتر باشه