سرویس : اقتصادی , دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ۱۶:۴۱:۵۱ شناسه خبر : 1062213

زوایایی مدیریتی که هر روز روشن تر می شود

استیضاح؛ فرصتی برای توقف قطار بی تدبیری وزیر راه

آخوندی هر چند امروز در زیر تیغ تیز انتقادات با رونمایی از قرارداد با ایرباس و بوئینگ در جهت تلطیف کردن فضای به وجود علیه اش حرکت می کند اما نکته اینجاست که سوالات بسیار پیرامون فاجعه به وجود آمده و کم کاری در حوزه مدیران پایین دستی وی خصوصا در قبال آذربایجان راهی جز استیضاح باقی نگذاشته است.

استیضاح؛ فرصتی برای توقف قطار بی تدبیری وزیر راه

سرویس اقتصادی تبریزبیدار؛


حادثه برخورد قطار تبریز-مشهد که منجر به کشته شدن 48 زائر بیگناه شد یکی از تلخ ترین حوادثی است که مدت ها از ذهن مردم خصوصا آذربایجانی ها پاک نمی شود.  حادثه قطار این روزها  موجبات حضور دوباره وزیر راه دولت روحانی به آوردگاه استیضاح بهارستانی ها را فراهم آورده است.

بیمه؛ نمک به زخم مردم داغدیده

انتظاری  که در این حادثه از مسئولین کشوری می رفت اقدام عاجل برای ریشه یابی و برخورد با مقصران بود اما نه تنها این اتفاق در عمل با توجیهات و اظهارات خارق العاده مسئولین صورت نپذیرفت بلکه واکنش عجیب و دور از انتظار وزیر راه نسبت به این حادثه تلخ بر شدت ناراحتی ها افزود. البته در این میان تلاشهای استاندار آذربایجان شرقی در پیگیری و برگزاری مراسم باشکوه برای جانباختگان جای تقدیر دارد. 

پیگیری رهبر انقلاب جای مماشات در این حادثه را باقی نمی گذارد

صدور پیام از سوی رهبر انقلاب  برای بررسی عوامل ایجاد کننده این حادثه نشان از اهمیت موضوعی می داد که به سادگی نباید از آن دست کشیده می شد. علاوه بر این افکار عمومی در آذربایجان  از فردای حادثه، که داغ 48 زائر حریم رضوی را بر دوش می کشید  روشن شدن ابعاد هر چه سریعتر این حادثه و برخورد با عوامل را  می طلبید. موردی که همچنان هم ادامه دارد؟

درخواست استیضاح نمایندگان استان و برچسب زنی حامیان دولت / وکیل الدوله ها وارد می شوند
در خواست  اکثر نمایندگان استان در مجلس از ابتدا استیضاح آخوندی و پاسخگویی وی در صحن مجلس به دلیل خرابی سیستم ناوبری قطار و نبود امکانات امدادی بود،  موردی که مذاق طرفداران دولت خوش نیامد و این اقدامات نمایندگان را تسویه حساب سیاسی فرض کردند و اقدام برای استیضاح را به دلیل حل نکردن اصل موضوع غیر عاقلانه دانستند. البته ناگفته نماند که برخی احزاب اصلاح طلب هم به اظهارات ناشایست آخوندی و مدیریت وی در این حادثه واکنش نشان دادند و بر استیضاح این وزیر کابینه روحانی تاکید ورزیدند.

برخی نمایندگان حتی در این مسیر عنوان کردند  که به دلیل توافقات با وزیر در مورد پروژه های استانی، برکناری وزیر این توافقات را در هاله ای از ابهام فرو می برد.  سوالی که مطرح می شود وزیری که با زیر مجموعه هایش در 4 سال توافقاتی بزرگ و آماده  همانند جاده تبریز- بازرگان را زیر پا گذاشته چگونه می خواهد در 9 ماه پایانی دولت معجزه کند و با وجود کمبود اعتبارات، وعده هایش را در استان عملی سازد؟ 


دست دست کردن هیأت رئیسه مجلس و بدبینی ملت
با توجه به ابعاد مبهم این قضیه انتظار می رفت هیأت رئیسه مجلس برای بررسی هر چه سریعتر این موضوع دست به کار شود اما متاسفانه کارشکنی ها در مجلس از یک سو و لابی های پشت پرده برای انصراف نمایندگان امضا کننده درخواست استیضاح آخوندی، افکار عمومی را در این صحنه دچار سوال و ابهام کرد موردی که به گفته حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا حتی موجبات بدبینی ملت را فراهم آورده است. کم کم این تحلیل به ذهن ها می رسد که  با قرار دادن مسیر استیضاح در کانال زمان رفته رفته از اهمیت آن بکاهند و در صورت انجام به هدف اصلی آن یعنی تغییر وزیر منجر نشود. 


گزارش کمیسیون  عمران مجلس  و نکاتی که به سادگی از کنار آن نمی توان  گذشت
با این وجود پس از قرائت گزارش های کمیسیون عمران مجلس در خصوص این حادثه در  صحن مجلس، نکاتی مشخص شد که نحوه مدیریت شخص وزیر در بروز این حادثه موثر بوده است. گماشتن سیاسی مدیر کل راه آهن و مهره چینی این شخص موجبات ضعف مدیریت در سازمان راه آهن را فراهم آورد. از سوی دیگر سیستم وارداتی که در دوران مدیریت آخوندی برای ناوبری و هدایت اتوماتیک قطار رونمایی شده بود به دلیل خرابی مکرر، تصمیم خودسرانه لکوموتیو رانان و مدیران قطارها  را در پی داشته و همین مشکل سازمانی باعث به وجود آمدن این فاجعه شد. علاوه بر این در این گزارش بهانه وزارت راه برای توقف قطار به دلیل برودت و سرمای هوا رد شد. البته نبود وسائل امدادی و آتش نشانی در قطار  مورد دیگر بود که نحوه مدیریت ها در سازمان حمل و نقل ریلی کشور را زیر سوال می برد، مدیریتی که گویا تخصصش تنها واگذار کردن آشپزخانه قطارها به اتریشی هاست!  جالب اینجاست  در این گزارش عنوان شده به وزیر مربوطه در خصوص این مشکلات قبل از بروز این فاجعه تذکر داده شده و وی قول رفع این مشکلات را داده است.


سوال اینجاست با وجود اطلاع مدیران راه آهن از شوق حضور مردم آذربایجان در عزاداری های دهه آخر صفر در مشهد مقدس چرا برای تسهیل مسافرت زائران رضوی تدبیری درست اندیشده نشد تا فاجعه ای این چنینی به وجود آید؟ 

اصرار وزیر بر خراب نبودن سیستم ناوبری و آب پاک سازمان بازرسی روی دست آخوندی 

وزیر راه که در برابر افکار عمومی مورد سوال جدی قرار گرفته بود  هر گونه اشتباه در سیستم ناوبری قطارهای این حادثه  را رد کرد و  علت حادثه را اشتباهات عوامل انسانی نامید و از برخورد با آنها  خبر داد تا جایی که  مدیر عامل شرکت راه آهن هم مجبور به استعفا شد.

این در حالی است که رئیس سازمان بازرسی کل کشور پس از مشخص تحقیقات قاضی پرونده ،ادعای وزیر راه در مورد صحت سیستم ناوبری را رد کرد. جالب اینجاست  در نامه چندی پیش برخی کارکنان راه آهن نیز عنوان شده که 4 واگن اضافی به لکوموتیو قطار تبریز- مشهد متصل بوده است.

آزاد راه تبریز- بازرگان وعده ای که با کارشکنی روی کاغذ ماند
البته دامنه تصمیمات مساله ساز آخوندی در وزارت راه و زیر مجموعه هایش به همین جا ختم نمی شود علیرغم وعده های سفر ریاست جمهوری به استان  برای کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی  ساخت آزاد راه تبریز-بازرگان با سرمایه گذاری خارجی، این پروژه که نقش اساسی در توسعه روز افزون آذربایجان شرقی دارد روی کاغذ ماند، تا جایی که استاندار آذربایجان شرقی در نشستی از کارشکنی در وزارت راه برای جلوگیری از انجام این پروژه خبر داد.

 مسکن مهر خوب یا مزخرف؟!
 برخورد های متناقض امروز  آخوندی در برابر مسکن مهر در مقایسه با  هنگامه گرفتن رای اعتماد وی از مجلس هم موردی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد.  مزخرف خواندن طرحی که علیرغم کاستی ها، انقلابی در عرصه خانه سازی برای قشر متوسط رو به پایین جامعه بود و در مقابل سخن گفتن از طرحی که بعد از 4 سال همچنان روی کاغذ مانده نشان از مدیریتی می دهد که به هیچ وجه اولویت های اصلی مردم برای آن تعریف نشده است.

از رونمایی ایرباس و بوئینگ تا وعده ساخت راه آهن 9 ماه مانده به پایان دولت
آخوندی هر چند امروز در زیر تیغ تیز انتقادات با رونمایی از قرارداد با ایرباس و بوئینگ در جهت تلطیف کردن فضای به وجود علیه اش حرکت می کند(*) و در این مسیر نوبخت  هم  با حضور  در تبریز برای کلنگ زنی ساخت راه آهن تبریز- بستان آباد ( 9 ماه مانده به پایان دولت)  به کمکش می آید  اما نکته اینجاست که سوالات بسیار پیرامون فاجعه به وجود آمده  و کم کاری در حوزه مدیران پایین دستی وی خصوصا در قبال آذربایجان راهی جز استیضاح باقی نگذاشته است.

مدیران پاسخگو و با شهامت ترسی از این گونه معبرها ندارند اما گویا چنان پاسخگویی برای آخوندی و حامیانش سخت است که حتی حاضر نیست باردیگر مسیر آفریقا تا بهارستان را بپیماید و در این مسیر فشارها بر نماینده استیضاح کننده  موید این نکته است. 

* واکنش مردم به اولویت قراردادن در نوسازی ناوگان ریلی نسبت به قرار دادهواپیماها از نکاتی که است که نباید فراموش شود. 



نظرات

مرتضی
سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ۰۸:۳۸:۲۷
IR

جامع و خوب

آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات