سرویس : فرهنگی و اجتماعی , چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ۱۲:۱۸:۳۸ شناسه خبر : 1062455

واقعیت های موجود آلودگی هوای تبریز؛

دودکش هایی در مسیر تنفس تبریز/ حمل و نقل عمومی و نقشی که دولت انجام نمی دهد

انحصار آلودگی تبریز به چند اتوبوس و تاکسی و یا صنایع به تنهایی شاید اغراق آمیز باشد. آنچه مهم است اینکه تبریز به دلیل ساختار ویژه شهری و بی توجهی مسئولین وقت در سالهای توسعه ای و سازندگی به این وضعیت دچار شده است و در این وضعیت همکاری مسئولین و به خصوص دولت در کاهش آلودگی تبریز نقش ویژه دارد، نقش ویژه ای که این روزها به نظر کمرنگ می رسد.

دودکش هایی در مسیر تنفس تبریز/ حمل و نقل عمومی و نقشی که دولت انجام نمی دهد

سرویس اجتماعی تبریزبیدار؛

تبریز این روزها حال خوبی ندارد. تبریزی که روزگاری برگترین باغ شهر ایران بود این روزها در غباری از دود و سیاهی به سختی نفس می کشد. آلودگی هوای تبریز این روزها تیتر همیشگی رسانه های استان است و هوایی که خیال رفتن از این شهر را ندارد و مدارسی هم چندبار به تعطیلی کشیده شدند. سوال اینجاست چرا این شهر این چنین روزگاری پیدا کرده است؟ راهکار مقابله و رفع آلودگی هوای تبریز چیست؟ به عقیده کارشناسان در آلودگی هوای تبریز عوامل مختلفی سهیم هستند از سهم 20الی 27 درصدی صنایع تا 70 درصد آلودگی خودروها و صد البته معضل کاسه ای بودن شهر تبریز.


دودکش هایی در مسیر تنفس تبریز

تبریز به واسطه تلاشهای بزرگ مردانی که در این شهر زیسته اند همواره یکی از شهرهایی بوده که برای ایجاد حرکت های اقتصادی مورد توجه بوده، خاصه اینکه با ورود صنایع از سالهای پایانی قرن بیستم، این شهر تاجر پرور به شهری صنعتی مبدل گشت. ایجاد صنایع خودرو سازی در غرب تبریز نقش ویژه ای در ایجاد اشتغال در این شهر داشت. اما نکته اینجاست که این صنایع در مسیر راه تنفسی تبریز قرار گرفتند.

با این وجود در سالهای پس از انقلاب و دوران سازندگی های پس از جنگ، رشد صنایع در این مسیر تنفسی ادامه یافت. ساخت نیروگاه حرارتی و گازی و پالایشگاه و دیگر صنایع آلاینده خرد در غرب تبریز در سالهای اخیر تاثیر زیادی در آلودگی هوای تبریز داشته است. البته در سالهای اخیر با محرز شدن اثرات مخرب آلایندگی این صنایع سخت گیری ها نسبت به این صنایع قوت گرفت و سوخت مصرفی این کارخانه ها به گاز طبیعی تغییر پیدا کرد و به گفته مسئولین اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی فیلترهای کاهش آلودگی در این صنایع نصب شده و برای قوت کار هم پالایش های آنلاین صورت می گیرد. اما شهردار تبریز با این وجود سهم آلایندگی صنایع تبریز را 70 درصد می داند نکته ای که وی در جلسه شورای شهر این هفته به آن اشاره کرد.


پلمپ نیروگاه تبریز تیتر تکراری رسانه ها

علی رغم این سخت گیری ها، معضل استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز هر از چند گاهی تیتر یک رسانه ها می شود و خبر پلمپ شیر مازوت این نیروگاه یکی از تیترهای تکراری خبرها شده است. در روزهای اخیر هم به گفته فرماندار تبریز، با دستور دادستانی وبه دلیل افت فشار گاز در هفته گذشته، نیروگاه به مدت 24 ساعت مجبور به استفاده از سوخت مازوت شد، دقیقا در همان روزهایی که شاخص آلودگی هوای تبریز در کشور در حال رکورد زنی بود!


نوسازی که منحصر به شهرداری نیست

ماجرا به همین جا ختم نمی شود و دادستانی بار دیگر دستور پلمپ شیر مازوت را صادر کرد اما اظهار نظر شهردار تبریز با واکنش تند مسئولین شرکت توانیر استان همراه بود. در این میان پخش فیلمی از آلایندگی یکی از اتوبوس ها شهری تبریز هم بر معضل آلودگی و دعوای لفظی پدید آمده برای پیدا کردن مقصر آلودگی هوای چند روزه تبریز ادامه پیدا کرد.

در این بین سهم 70 دردصدی آلودگی خودروها موردی نیست که به سادگی از عبور کرد، برخی هم برای سرپوش گذاشتن بر کم کاری های خود، این سهم 70 درصدی را به آلودگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی اختصاص می دهند. هر چند اظهارات مسئولین شرکت توانیر خالی از واقعیت نیست اما همه ی واقعیت موجود را پوشش نمی دهد. چرا که در سالهای اخیر با وجود انتقادات فراوان اتوبوسرانی 20 میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هزینه کرده است. از سوی دیگر جعفر مدبر رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل شهری شورای شهر تبریز از نوسازی 1000 دستگاه تاکسی تا پایان سال 95 در تبریز خبر داد. نوسازی که دارای مشکلات فراوان است و شرایط سخت تسهیلات اعطایی صاحبان تاکسی های فرسوده را برای این کار بی رغبت کرده است شاید فروختن خودرو های بی کیفیت و سود کردن بانک ها مهمتر از آلودگی هواست!

 پلیس راهور هم برای مقابله با آلودگی دستور برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی را صادر کرد.


مترو تبریز و بازهم بد قولی دولت

مترو تبریز هم با وجود تعلل های فراوان از سال گذشته به صورت محدود آغاز به کار کرد. حال تا بهمن ماه سال جاری همه منتظر شنیدن بوق مترو در ایستگاه ساعت هستند. به گفته نجفی سهم زیادی از بودجه شهرداری تبریز به مترو اختصاص می یابد اما با وجود اهمیت مترو وحمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی و ترافیک تبریز، به گفته شهردار تبریز و چند تن از اعضای شورای شهر تبریز، دولت سهم خود را در توسعه حمل و نقل عمومی تبریز به خصوص در مترو پرداخت نکرده است!


تعطیلی مدارس نسخه دم دستی / فرماندار: طرح زوج وفرد اجرا نمی شود

به هر حال  تاثیر خودرو های آلوده را نمی شود کتمان کرد اما به نظر می رسد با اجرای طرح های ترافیک مناسب مثل طرح زوج و فرد کردن در محدوده های ترافیکی تبریز یا منع کارمندان از حمل و نقل با خودرو های شخصی در روزهای آلوده می توانست در کاهش آلودگی هوا موثر باشد موردی که فرماندار تبریز در گفتگویی انجام طرح زوج و فرد را رد کرد و بازهم تعطیلی مدارس در تبریز برای رفع آلودگی به عنوان تنها نسخه دم دستی انتخاب شد، راهکاری که به گفته شهرتی فر اقدام درستی برای رفع الودگی نیست!


همکاری مسئولین راه چاره معضل آلودگی
انحصار آلودگی تبریز به چند اتوبوس و تاکسی و یا صنایع به تنهایی شاید اغراق آمیز باشد. آنچه مهم است اینکه تبریز به دلیل ساختار ویژه شهری و بی توجهی مسئولین وقت در سالهای توسعه ای و سازندگی به این وضعیت دچار شده است و در این وضعیت همکاری مسئولین و به خصوص دولت در کاهش آلودگی تبریز نقش ویژه دارد، نقش ویژه ای که این روزها به نظر کمرنگ می رسد!


همین چند روز پیش بود که رسانه ملی همکاری دولت و شهردای مشهد در نوسازی ناوگان حمل نقل شهری و اجرای مترو این شهر را به تصویر می کشید. تصویری که این روزها و در آستانه تبریز 2018 میان مسئولین تبریز در همه دستگاه ها کمتر دیده می شود اما اگر با خود کمی فکر کنند ضروری به نظر می رسد.

نظرات

بهرام
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۰۱:۵۶
IR

طرح زوج و فرد بهترین و عملی ترین کاری است که می شود انجام داد. الان در مرکز شهر نفس کشیدن سخت شده است!!!! چطور در شهری چون همدان این طرح اجرا شده در تبریز نمی شود اگر فقط به خاطر چند پارکینگ بفرمایید مطمئن باشید که آنها هم در طرح زوج و فرد کسب روزی خواهند کرد. تعطیلی مدارس راهکار خوبی نیست...

آخرین اخبار

پربازدیدترین

پر بحث ترین

آخرین نظرات

  • اصل نجاری

    خسته نباشید خدمت جناب دکتر خدادادی و همکارانشان در هیئت نظارت.مردم آذربایجان هیچ وقت جدیت و تعصب و حساسیت شما را به مسائل استان از یاد نمیبرد و قطعا در مورد تایید صلاحیت افراد ثبت نام کنندگان نهایت دقت را خواهید کرد.تا ان شاءالله شاهد حضور افرادی باشیم که به اهداف و آرمانهای انقلاب و خون شهداء پایبند هستند.

  • جواد فقیهی

    کل مجموعه شهرداری بهتر می توانست باشد نه فقط گردشگری.

  • همشهری

    سلام و عرض ادب خدمت تمام مسئولین تبریز بیدار و تبریک عید به همشهریان و شما بزرگواران. تا روز انتخابات میشه همه از حاشیه شهر و بافت فرسوده و بافت تاریخی حرف میزنند ولی روز عمل و کار همه از سرمایه گذاری در مناطق ثروتمند مثل پروژه اطلس حرف میزنند. انصاف هست ربع رشیدی و دو کمال به اون عظمت را گذاشتیم تا کاملا تخریب شوند و بعدش بیاییم از مجتمع های تجاری چند صد میلیاری صحبت کنیم. آقا مسیرگشائی سیلاب قوشخانه را چیکار کردید طی این 4 سال؟(فقط راکد ماند). اتوبان پاسداران همونطوری موند. خروجی یوسف اباد بدترین نمای شهری را دارد در حالیکه بیشترین تردد را دارد. خانه های شهرداری در شهرک ارم را چطور؟ خیابان طالقانی، مارالان و امامیه چیکار کردید؟ چرا ترمینال تبریز هر روز یه تصمیم را پذیرا هستش؟ بحث مترو یا ... خیابان عباسی اولین خیابان پرتردد شهر کدام مرحله هستش؟ پروژه آیسان چرا تمامی ندارد؟ ساماندهی گورستان ها چطور هستش؟ گورستان مارالان و ملک عباسی در بدترین وضعیت خود به سر میبرد. و هزاران مورد دیگر و بقولی بفرمایید کارهایی که نکردید را بگید!!!!!!!!!!!!

  • اطلاعاتی ها تو رو خدا به کسانیکه بد سابقه هستند صلاحیت ندهید نگذارید این فاسدان دوباره مدیریت شهری را به دستان نالایقشان بگیرند. سربازان گمنام آقا چشم امید هزاران رنجکش تبریزی به شماست. اجازه ندهید.

  • اگر من جای اعضای فعلیرشورآ بودم هیچوقت به خودم اجازه ثبت نام دوباره را نمی دادم.

  • طراحی سایت

    خیلی جالب بود ممنون

  • طراحی سایت

    ممنون از مطلب خوبتان

  • طراحی سایت

    ممنون واقعا جالب بود

  • بهرام

    دوستان سخنان برخی از شهروندان معقول که کیفیت اجناس خوب است، تنوع زیاد است، برخورد فروشندگان خوب است و... اما به چه قیمتی؟! ما اگه میخواهیم فرزندانمان در آینده راحت باشند باید کالای ایرانی بخریم...

  • حسین

    امیدوارم روحانی از اریکه قدرت بیفته

  • امیر

    سال سختی بود. سال سخت

  • ل

    سال خوب بود. حال کردم کلا

  • بایراق

    سلام-از مسلمانی به دور است که در مورد اشخاص گنگ سخن بگویندباید جرم افراد همانگونه که در دادگاه ثابت شده اعلام گردد در غیرآن خود این گونه گفتار دامن زدن به شایعه وخود فساد است والبته گناه

  • محمد حسین

    ایران نباید در این برهه کشور بزرگ مسلمان ترکیه را در مقابل حملات ناجوانمردانه کافران اروپایی تنها بگذارد . ما ملت ایران هر گز نباید ایام بد اقتصادی ایران را که با محاصره اقتصادی در دوران جنگ تحمیلی غربی ها و در راس اش آمریکا بر کشورمان اعمال شده بود و تنها رگ حیاتی اقتصادی کشور از طریق ترکیه و با کمک ترکیه به داد ایران رسید رو فراموش کنیم . هر چه باشد ترکیه کشور مسلمانی هست و با کشور ایران هم مرز هست و مشترکات بسیاری با ما دارد در چنین شرایطی پشت کردن به ترکیه کمال نامردی بشمار خواهد رفت

  • ستایش محمدیان

    ما با راهیان نور خیلی خوش گذشت به ما خیلی ممنون از زرحمتکشان این کارها

  • احمد

    خیلی عالی هست ماهم قراره بریم

  • حسن

    سلام-در سرشماری جدید جمعیت شهرهای و کل آذربایجان چقدر اعلام شده

  • سال فوق العاده هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی الکی مثلا وضع ملت خوبه خخخخخخخخخخ

  • محمد

    سال تاسف برای شورای شهر و شهرداری تبریز بود. سهم خواهان سهم خودشونو نگرفتن و هرجلسه تو شورا حاشیه ایجاد کردن. افرادی که سهم گرفتن هم خفه شده بودن. همین

  • سال سختی بود از هر لحاظ. کاش سال 96 بهتر باشه