تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۴۵:۰۶ شناسه خبر : ۱۰۶۵۲۴۶

محرم محمد زاده در گفتگو تفصیلی با تبریزبیدار:

آمده ام تا درد مردم را مطرح کنم / کدام هتلها و زیر ساخت ها را برای تبریز 2018 آماده کرده اند/ تبریز را باید با هویت اصلی اش برند کنیم

محمد زاده گفت: کدام هتلها وزیر ساخت ها را برای تبریز 2018 آماده کرده اند.چه اقداماتی در حاشیه ی شهر انجام داده اند یک سال بعد این حرکت در باکو انجام خواهد گرفت به نظر شما اگر توریستی بیاد و دست به مقایسه بزند این برازنده ی شهر تبریز خواهد شد؟ قطعا نه.

به گزارش تبریز بیدار ،  محرم محمد زاده  چهره نام آشنای مردم آذربایجان است که همه او را با نام و شخصیت دوست داشتنی محرم عمی می شناسند. وی سالها برنامه کندیمیز با زبان ساده ارتباط فوق العاده یا با مخاطبان شبکه سهند برقرار کرد. محمد زاده با تحصیلات مهندسی برق و تجربه مردم شناسی که دارد پای در رقابت های شورای شهر تبریز گذاشته است. می گوید آمده تا درد دل مردم را بگوید. در تحرریه تبریزبیدار میزبان او بودیم تا از برنامه هایش برای انتخابات شورای شهر بگوید. متن پیش رو حاصل گفتگو تبریزبیدار با محمد زاده است: 


تبریزبیدار:  سلام و با تشکر از حضور شما .به عنوان سوال  اول بفرمایید چه اتفاقی افتاد آقای محرم محمدزاده   چهره ی محبوب و دوست داشتنی تلویزیون  و  مردم مناطق محروم برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کرد؟



بنده از سال 73و74  که  به مناطق روستایی سفر میکردم یک سری فقر ها را در این مناطق مشاهده کردم .در این شرایط یک سری از مسئولین می توانستند اقداماتی  برای حل این مشکلات انجام بدهند اما متاسفانه اقدامی نکردند..به واقع در خیلی از این مسئولین روحیه ی پیگیر ی مسائل نبود تا جایی که یک مشکل را پنج وشش بار پیگیری نمی کردی حل نمی شد و اگرهم  پیگیری نمی کردی مشکل به سر جای خودش باقی می ماند.  وقتی این مشکلات را با یک سری از این مسئولین در میان گذاشتیم انگار با سنگ طرف حساب بودیم و گوش شنوایی نداشتند در آخر به این نتیجه رسیدم من وقتی خودم به این روستا ها رفت وآمد دارم ومسائل ومشکلات را شناسایی می کنم  و از نزدیک حس می کنم  خودم در مقامی باشم که بتوانم راحت تر به حل این مشکلات اقدام کنم .



با این تفکر در انتخابات مجلس شرکت کردم در انتخابات مجلس عدم احراز صلاحیت شدم .دوباره با همان تفکر وبا تفکر ادای دین به مسائل و مشکلات شهر تبریز مخصوصا در حاشیه های شهر تبریز به فکر ثبت نام در شورای شهر افتادم.



اگر آدم با بطن جامعه در ارتباط نباشد داخل فضای جامعه نباشد نمی تواند خیلی از مشکلات را حس کند  لازم هست آدم برخی موقع ها پیاده در داخل خیلی از محلات تردد داشته باشد .هنگام عبور بنده از حاشیه های شهر دست بنده را می گرفتند و مسائل و مشکلات خود را مطرح می کردند و متاسفانه باید بگویم خیلی از مسئولین ما با این مشکلات آشنایی ندارند.


از000 1800 هزار نفر جمعیت شهری تبریز  بالای 500-600 هزار نفر ساکن مناطق حاشیه ی شهر هستند . اگر گذری به این مناطق داشته باشید متوجه می شوید نوع زندگی در این مناطق متفاوت است .60 درصد حاشیه نشین های پایین اتوبان پاسداران ساکن هستند ، خانه هایی با شرایط واقعا نامساعد در این مناطق وجود دارد .وقتی این ها را نگاه می کنیم متوجه می شویم شهر به صورت متوازن توسعه پیدا نکرده است و شبیه انسانی که رشد نامتعادلی داشته باشد با  دست های دراز و پاهای کوتاه.


موقع زلزله من به خیلی از مناطق روستایی سفر کردم و  می دیدم خیلی ها فرزنداشان زیر آوار مانده بود و والدینشان  آه و ناله می کردند و یا خیلی ها که پدر ومادرشان مانده بود زیر آوار  مانده بودند فرزندانشان شیون می کردند .


انسان وقتی این مشکلات را می بیند  متوجه می شود هیچ اقدامی در راستای حل آن ها صورت نگرفته  است  و خیلی از طرح ها فقط  روی کاغذ مانده  از سال 52 خیلی از مناطق حاشیه نشین به همین صورت مانده است. این ها مشکلات شهر ماست که باید پیگری شود  برنامه ریزی صورت بگیر تا حل شود  نه اینکه تمام امکانات متمرکز بر یک سری از نقاط شهر شود .


این دغدغه ها عامل ثبت نام بنده شد در شورای شهر بوده و وادعا هم نمی کنم که با آمدن من همه ی این مشکلات حل خواهد شد حداقل کار ما این هست که حرف های مردم را به گوش مسئولین برسانیم  وحافظ منافع آن ها باشیم.


محرم محمد زاده+محرم عمی




تبریزبیدار: یکی از مزیت های کاندیدا شدن گشت وگذار در داخل شهر وآشنایی با افرادی از طیف های مختلف است .نگاه شما به مردم وشهر تبریز قبل و بعد کاندیدا فرق کرد؟

قبل از کاندیدا شدن آدم فقط مشکلات را می بیند ولی بعد از کاندیدا شدن به این فکر می کند که بعد از عضویت در شورا چه اقداماتی می تواند برای حل این مشکلات انجام دهد.آن زمان که من از روستا ها گزارش می گرفتم  در نهایت مسولین را برای دیدن آن مشکلات صدا می زدیم. اما اگر بخواهیم از بعد دیگر نگاه کنیم انسان احساس می کند می تواند قدمی در راستای حل این مشکلات بردارد .



مسلم است که نوع نگاه فرق می کند بعد کاندیدا شدن انسان به فکر این می افتد چه کارهایی باید بکند چه مشکلاتی از این شهر را حل کند.


تبریزبیدار: یکی از شبهه هایی که منتقدان شما مطرح می کنند این است که شورای شهر جای متخصصان  است وجای هنرمند نیست  پاسخ شما در قبال این شبه به مخالفانتان چیست؟


اولا اینکه اگر قرار بود در شورای شهر فقط شهر ساز حضور می داشت آن موقع خودشان حتما یک تبصره می گذاشتند.اما شورای شهر فقط شهر سازی نیست ما الان کمسیون های مختلف داریم .آیا برای این شهر مسائل فرهنگی و اقتصادی مهم نیست ؟ در کنار شهر ساز به متخصصان دیگری نیز نیاز داریم . جامعه شناسی که الان در شخص بنده هست یقینا در مهندسین معمار  نیست .گذشته از این ها بنده هنرمندی نیستم که در یک فضای بسته فعالیت کنم .من یک مجری مطالبه گر هستم .من به خیلی از روستا ها رفتم که  جاده نداشتند  سفر کردم و مطالبه گری ما باعث شد خیلی از این روستا ها صاحب جاده شوند .همه ی این ها به دست یک فرد رسانه ای صورت گرفته است .من برای حل خیلی از مشکلات با خیرین ارتباط گرفتم .ما سوای گزارشگری خیلی از گره ها را باز کرده ام .



من اگر یک هنرمندی ساده باشم آقایان حق دارند که همچین انتقادی بکنند ولی وقتی که بنده 23 سال از عمرم را در کوه ودشت و با مشکلات ملت سپری کردم من فرق می کنم با سایر هنرمندان من روحیه ی پیگیری دارم .من به عنوان یک هنرمند وارد شورای شهر نمی شوم می روم تا درد مردم را مطرح کنم .در شورای شهر شهرساز هم نیاز هست نفراتی مثل ینده هم نیاز هست .



بدبینی در بین مردم ایجاد کرده اند  با همین روال اگر شهر ساز برود و پیگیر مشکلات شود شاید قبول نکنند اما من وقتی می روم این توان را در خود می بینم خلی  از مشکلات را حل می کنم چون اعتماد باید باشد و مردم به من اعتماد دارند.



محرم عمی


نتیجه این است که محرم محمدزاده می گوید برای شورای شهر فقط شهر ساز نیاز نیست در کنار شهر ساز نیرو های متعهد لازم است  شهر ناموس ماست آیا ما ناموسمان را فقط به یک متخص می توانیم بسپریم .انسان متعهد هم لازم است الان این همه فساد واختلاس های مالی که در این شهر صورت گرفته اگر انسان های متعهد زیاد بودند به احتمال قوی این مشکلات را در نطفه خفه می کردند و نمی گذاشتند آبروی  شهر تبریز شهر اولین ها برود .


این اختلاس ها رسانه ای شد و آبروی  شهر را برد ولی اگر انسان های متعهد بودند مانع این حرکت ها می شدند.



تبریزبیدار: تا تبریز 2018 مدت زمان کمی مانده به نظر شما زیر ساخت های لازم  برای این  مسئله آماده است .ارزیابی شما از این واقعه چیست آیا پله ی ترقی خواهد شد یا نه باعث بدنامی ؟


اگر اینطوری که این ها آمار داده آن تعداد توریست بیاید واقعا بی برنامگی در کار است .نمونه ی این بی برنامگی در روز 13 فروردین در کوه عون بی علی بود که این ها در سرویس های بهداشتی را به علت خیل جمعیت بسته بودند!


2018 هم همین طور خواهد بود.کدام هتلها  وزیر ساخت ها را برای تبریز 2018 آماده کرده اند.چه اقداماتی در حاشیه ی شهر انجام داده اند یک سال بعد این حرکت در باکو انجام خواهد گرفت به نظر شما اگر توریستی بیاد و دست به مقایسه بزند این  برازنده ی شهر تبریز خواهد شد؟ قطعا نه. در روزهای عادی ما اینجا مشکل هتل واقامتگاه داریم .من زیر ساخت های تبریز 2018 را ضعیف ارزیابی می کنم .


برای 2018 اگر فکرهای خوب صورت می گرفت  می توانستیم بهتر اعتبار شهرمان را نشان دهیم به عنوان نمونه  این همه ی بافنده فرش داریم،  صنعتگر داریم  ما اگر امکاناتمان را در حد اصفهان وشیراز و یزد می کردیم واین هنرمندان را هم پای کار می آوردیم .تفاوت فاحشی در زندگی ما ایجاد می شد بافندگان فرش ما فرش خود را عرضه می کردند ورنی بافان همین طور .اما حالا اگر توریست بیاد و به مناطق حاشیه شهر نگاهی بیندازد آیا نوع نگاهش به تبریز فرق نخواهد کرد؟



تبریزبیدار: از اهداف وبرنامه های خود برای انتخابات بفرمایید؟

من یک سری برنامه در ذهن دارم که برخی از این ها همزمان قابل اجرا خواهند بود اما بعضی دیگر احتمالا زمان بر خواهد بود، اولا اینکه  ما باید تلاش کنیم اعتماد ملت به شهرداری را برگردانیم بر روی سیستم مدیریتی شهرداری باید فکر کنیم  این همه بروکراسی اداره آزار دهنده است بعضی مقررات دست و پا گیرند.  



هدف اصلی ما این است که در شهر باید توسعه متوازن باشد . زیبایی در توازن است  و پیشرفت در توسعه ی متوازن است در حال حاضر  یک قسمت شهر پر است از امکانات در حالی که  سایر مناطق خالی از امکانات است.


شما الان نگاه کنید تمام دستفروش ها همه از حاشیه ی شهر آمده اند از بیکاری نبود امکانات می گویند،  عامل  همه ی این ها توزیع ناعادلانه ی امکانات در شهر است .


بحث بعدی اینکه شما اصلا در نمای شهر ها نمی توانید زیبایی ببینید  همه جا را نگاه کنید با نما های عجیب وغریب  نمایان است و در عینن حال هم خیلی از خانه های قدیمی الان به صورت مخروبه مانده اند. که  باید حل شود.



ما الان مشکل ترافیک داریم  ناوگان عمومی خوب کار نمی کند متروی ما هنوز کامل تکمیل نشده است .خیلی از مسیر گشایی ها به دروغ معطل  مانده اند .همه ی این ها باید ساماندهی شوند علاوه بر این ایستگاه های تاکسی واتوبوس مناسب شهر تبریز با این هوای  سرد زمستانی نیست. پارکینگ های مناسب وجود ندارد .تشویق سرمایه گذار برای پارکینگ سازی نیست .آموزش های لازم ترافیکی نیست.



مشکل بعدی فضای سبز است در شهر ما فضای سبز مشکلات زیادی دارد.اگر به محلات فقیر نشین بروید  نمی توانید یک بوستان محلی پیدا کنید. شهرداری چرا نمی آید یک بوستان محلی ایجاد کند .فضای سبز با این مشکل کم آبی سیستم مکانیزه ی آبیاری ندارد.


برخی از مناطق ما داری گیاهان دارویی می باشد ما باید این کار را رونق بدهیم .


محرم عمی



تبریز جز شهرهایی هست که برند ندارد.هر شهر برند دارد، برند یزد خانه های مخصوص این شهر است.توریست وقتی می آید در شهر تبریز دوست ندارد برج ببیند او برج ها بزرگتری را مشاهد ه کرد والان به تبریز آمده.ما باید تبریز را با هویت اصلی اش  برند کنیم.


شما نگاه کنید مردم چرا برنامه ی محرم عمی را نگاه می کردند برای اینکه من با یک سری کار ها خودم را برند کرده بودم.جذب توریست هم همین طور است. توریست برای دیدن چیزهای خاص می  آید  باید به دنیا اعلام کنید که ما یک سری چیزها را داریم که در دنیا نیست .


یک سری چیزهایی که به ذهن من می شود برندشان کرد،  تبریز هوای بسیار خوبی دارد. این هوا در کم جایی از ایران وجود دارد .این مسئله را باید از طریق رسانه های ملی وفرا ملی تبلیغ کنیم تا همه بدانند.شما نگاه کنید جشنواره قره قیه ببیند چقدر جذب مخاطب بالایی دارد .حداقل 100 خبرنگار خارجی حضور دارد .برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری  برای احیای آداب ورسوم آذربایجان یکی از این کارهاست .یک خاطره ای یکی از دوستان نقل می کرد که توریستی برای دیدن  "جز بز فروشی" آمده بود که قبلا عکسش را دیده بود.شما وقتی می بینید توریستی برای دیدن این ها می آید پس  باید بیاییم این ها را برند کنیم .



نمونه ی دیگر باغهایی است از جمله ی باغ های حکم آباد  توریست دوست دارد بیاید ومراحل تهیه انواع سبزیجات را ببیند که در اصطلاح  به توریستی می گویند که برای دیدن کارهای کشاورزی می آید .


جشنواره های خرید بگذارند و در این جشنواره ها شیرینی، آجیل ، فرش ، کفش تبریز و لبنیاتش  را ارائه بدهند  بعضی محصولات سنتی تبریز را خودمان تجاری سازی کنیم .چطور که اصفهان الان صنایع دستی را خودش صادر می کند. ما هم همین کار را بکنیم.



حرف آخر اینکه این مسائلی که مطرح کردم تبریز را برند نمی کند برای برند کردن تبریز یک کار باید انجام بدهیم وآن کار این است که  اگر تبریز برند سازی شود با عنوان تبریز شهر رنگ ها .مثلا پشت بام ها را به یک رنگ خاص در بیاورند  شهر تبریز را اگر بعد چند سال با عنوان شهر رنگ ها برند بکنند  آن موقع از ازدحام توریست جای سوزن انداختن نخواهد بود . توریست به دنبال جاهایی است که برای اولین بار به نمایش گذاشته شده  است.


ما خیلی  از آب های معدنی را داریم . کاری بکنیم این ها دیده شود در خیلی از جاها توریست سلامت داریم.


 هفته بازار هایی از جمله هفته بازار آخمه قیه  در این هفته بازار زنی را دیدم که جوراب های بافت دست خودش را می فروخت  یا ترشی که خودش درست کرده بود برای توریست این ها  جذابیت دارد  اگر این ها ساماندهی شود وبه صورت ملی وکشوری اعلام شود  علاوه بر جذب توریست ، وضعیت معیشتی خیلی از خانواده ها هم به مراتب بهتر می شود.


مورد بعدی که در ذهن بنده است و مبنای علمی، فرهنگی وهنری دارد این که می توان  یک سری مراکز علمی وفناوری در سطح شهر ایجاد کرد  تا افرادی که ایده های مناسب دارند را جذب کند  تا زمینه تبدیل ایده ها به محصول ثروت آفرین مهیا شود.


شهرداری می تواند به عنوان سرمایه گذاران داخلی در حوزه ی اشتغال وارد میدان شود به عنوان نمونه  از مشاغل خانگی حمایت کند همین  فرش بافی تبریز متاسفانه  رو به زوال گذاشته است  برای  اینکه بازار فروش فرش وضعیت مناسب ندارد و قیمت تولید به شدت بالا رفته است   در حالی که قبلا  بازار مناسب برای فروش بود و مردم هم می توانستند از این راه امرار معاش کنند اما چون الان دخل و خرج کار جور در نمیاد خیلی ها دگیر فرش نمی بافند ولی اگر شهرداری حمایت کند برای فروش هم کمک به صنعت گردشگری است و هم گام مهم در حوزه اشتغال است.


محرم عمی



در حاشیه ی شهر ما امکانات ورزشی نداریم  که جوانان آن منطقه بتوانند استفاده کنند حتی ما در حاشیه شهر یک مجسمه زیبا هم نداریم.چرا نباید هیچ اثری از زیبایی در حاشیه ی شهر با شد.


حرف پایانی  اینکه باید از گذشته ی هر شهری یک نشانی بماند  که به آن افتخار کند  صنعت توریسم به عنوان سومین صنعت مطرح است .توریسم به هر کجا پا بگذارد آبادانی با خود می آورد . حالا شما فرض کنید در تبریز شهری باشد به نام  شهر کهنه  مثلا در اطراف بازار مسگرها و میدان کاه مساحتی ایجاد کنند با نام شهر کهنه  خانه های قدیمی را بیاورند آن جا برپا کنند  بعد ها این ها زمینه جذب توریست را محیا می کند شما الان ببیند خیلی از توریست ها الان  از میدان کاه بازدید دارند .


اگر این مسله جا بیفتد جذب توریست بالایی خواهد داشت اگر افرادی باشد در این شهر کهنه با لباس های محلی . با موسیقی های محلی   شما ببینید چه اتفاقی در این شهر می افتد.


تبریزبیدار: و  حرف پایانی...

واقعیت این است اگر 13 فکر با هم روی کار بیاید  انشالله خیلی از مشکلات شهر حل خواهد شد. شوراهای ما باید روحیه ی مطالبه گری بالایی داشته باشند  اگر  اعتماد خدشه دار شده بین مردم و شورا را احیا کنیم  و به هیچ عنوان از اعتماد مردم سوء استفاده نکنیم و به دنبال کار مردم باشیم موفق خواهیم بود.