تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ۰۱:۱۰:۰۷ شناسه خبر : ۱۰۶۷۶۵۸

گزارش تبریزبیدار از جلسه عصر روز سه شنبه شورای شهر تبریز:

از شهرفروشی شهرداران تا ابر 2018 بالای سر تبریزی‌ها!/ تنها دو نماینده به جلسه شورا آمدند!

یک عضو شورای شهر تبریز می گوید که ابری به نام تبریز 2018 را روی سر خودمان درست کرده ایم و نمی دانیم قرار است در این سال چه خواهد شد و چند نفر به شهر ما خواهد آمد؟

به گزارش تبریز بیدار ، جلسه فوق العاده روز سه شنبه شورای شهر تبریز با 10 دقیقه تاخیر آغاز شد. شهرام دبیری به روال جلسه پیشین و به دلیل عدم حضور در تبریز تنها غائب جلسه امروز بود.

 موضوع دستور جلسه امروز شورای شهر، نشست و هم فکری با نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی بود که اسماعیل سعیدی ابتدا و با 15 دقیقه تاخیر شهاب الدین بی مقدار نیز به جلسه وارد شد و آنگونه که آجودان زاده اعلام کرد، مسعود پزشکیان به دلیل مسافرت، محمدحسین فرهنگی به دلیل برنامه همزمان از پیش تعیین شده و علیرضا بیگی به دلیل سفر زمینی از تهران به تبریز، نتوانستند در جلسه امروز شرکت کنند.

شکور اکبرنژاد در ابتدای جلسه، با تاکید بر ضرورت اجرای مدیریت واحد شهری گفت: متاسفانه علی رغم تاکید بر مسئله مدیریت واحد شهری هنوز در عمل هیچ اتفاقی در این مورد اتفاق نیفتاده است.دولت تعهدی برای تامین 50 درصد هزینه قطار شهری تبریز را بر عهده دارد ولی در بحث قطار شهری تبریز کار زیادی از سوی شهرداری تبریز انجام شده است.

هر چند در شهرهای دیگر از سوی دولت بودجه به موقع داده شده و به قطار شهری این شهرها توجه ویژه ای شده است اما در شهر ما دولت تعهد 50 درصدی خود را انجام نداده است.

محمد اشرف نیا سخنران بعدی جلسه امروز بود، او در سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت واحد شهری در اوایل تمام دولت ها مطرح شده و یک یا دو سال بعد به فراموشی سپرده شده است، گفت: بنده حدود 30 سال در حوزه مدیریت اجرایی سابقه دارم و باید مدیریت واحد شهری را جا نیندازیم تا 24 دستگاه در حوزه های مختلف با برنامه ریزی سالانه با توجه به امکانات شهری و منطقه به شوراها واگذار شود.

البته مدیریت واحد شهری محاسنی از قبیل کاهش هزینه ها، جلوگیری از دوباره کاری، راحتی مردم، اجرای پروژه ها در زمان بندی مناسب و بهره وری پروژه ها در زمان مناسب است. خواسته دوم ما مدیریت زمین است و اگر این مسئله حل و فصل نشود، این همه ساخت و سازها و رانت خواری ها حل نخواهد شد. بهتر است مدیریت زمین در حریم شهرداری در راستای جلوگیری از تخلفات در اختیار شورای شهر و شهردار باشد و افسوس که پس از 38 سال از انقلاب نمی توانیم این قبیل مسائل را حل کنیم.

سومین موضوع و خواسته ما از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، موضوع پروژه های بزرگ در خود تبریز، در داخل محدوده شهر و انتهای دارای مقصد یا مبدا تبریز است که اولین آنها، موضوع قطار شهری تبریز که انصافا باید از شهرداری و شورای شهر در 4 سال گذشته تشکر کنیم. در حالی که کمک دولت از 50 درصد به 39 درصد تقلیل یافته است، قطار شهری تبریز پیشرفت خوبی داشته است و انتظار ما کمک بیش از حد دولت است. نمایندگات محترم شهر این مسئله را به 50 50 برسانند و دولت می تواند تسهیلاتی را از طریق بانک ها کمک به شهرداری ها کنند.

محمدباقر بهشتی به عنوان سخنران بعدی، با اشاره به موضوه توزیع امکانات و ثروت ها در سراسر کشور گفت: دوستان نماینده دولت را موظف کنید تا لایحه برنامه آمایشی به کشور ارائه کند تا بدانیم جایگاه مناطق کشور چگونه است، سیاست های فعلی 38 سال گذشته علیه مناطق غیراز مرکز بوده و وضعیت استان های عیرمرکز وضعیت به مراتب بدترشده است، اگر وضعیت فعلی بدین شکل تداوم پیدا کند، استان ما جایگاه خود را از دست خواهد داد.


در برنامه سوم توسعه مقرر شده بود که 34 وظیفه از وظایف دولت به شهرداری ها منتقل شود ولی تاکنون این قانون عملیاتی نشده است،  قانون مصوب مجلس در مردادماه وظایف شوراهای شهر و روستاها را مشخص کرده، ولی اختیارات را مشخص نکرده است و خواهش ما این است که این موضوع  جنبه عملیاتی به خود بگیرد.  ما در هیچ کجای کشور شهردار نداریم بلکه همه این ها همه شهرفروش هستند. هزینه هر شهروند تبریز در سال برای زندگی در تبریز، یک میلیون و ششصد و بیست و پنج هزار تومان است اما  شهرداری به جای اخذ این این هزینه، املاک خود را می فروشد و این بودجه را کسب می کند.احیای دریاچه ارومیه نیز مطالبه دیگر اصلی نمایندگان شمالغرب است که نمایندگان پیگیر آن باشند.


مسعودی ریحان نیز با بیان اینکه انتظار این بود از آذربایجانی ها در کابینه وجود داشته باشد، ابراز داشت: اگر این اتفاق نیفتد،  نمیتوانیم کادرسازی کنیم و رییس جمهور در تبریز از آموزش زبان ترکی سخن گفت ولی متاسفاته این اتفاق هم نیفتاده و ما باید پیگیر شویم و اجازه ندهیم افراد حاشیه ساز این قبیل مسائل همچون زبان مادری را مطرح کنند.

فرج قلیزاده، به عنوان سخنران بعدی با اشاره به اینکه 80 درصد درآمد شهرداری ها در کلانشهر ها از محل ماده صد، تغییر کاربری و تراکم فروشی است، گفت: در تبریز باغ یا کوچه ای باقی نمانده که فروخته نشده باشد. به این خاطر خواهش من این است که مجلس به داد شهروندان و شهرداری ها برسند و از طرق مختلف این مقدار درآمدها را از محل های دیگری کسب کنیم. حداقل نمایندگان مجلس و شورا حداقل ماهی یک جلسه داشته باشد.

فریدون بابایی اقدم نیز با ذکر مثال هایی همچون اختصاص بخش عمده درامدهای شهری از محل تراکم فروشی، تصویب و تاثیر قوانین دست و پا گیر و مالیات های مستقیم مصوب در ارزش معاملات ملکی نیز درآمدهای شهرداری، بیکاری و اشتعال شهروندان، تداخل محدوده شهرستان تبریز با شهرستان های شبسنر، بستان آباد و هریس، تخفیف نوسازی بافت های فرسوده، آلودگی هوای تبریز و اختصاص بودجه به تبریز، از نمایندگان تبریز در این زمینه ها درخواست ورود جدی به موضوع را داشت.
700 میلیارد تومان برای تبریز 2018 قرار است

محرم محمدزاده نیز با اشاره به اینکه 450 هزار نفر حاشیه نشین در تبریز وجود دارد، خاطرنشان کرد: جان این حاشیه نشینان در خطر است و دولت و مردم و شورای شهر از این مسئله آگاه هستند که اگر خدایی نکرده زلزله ای در شهر رخ دهد چه اتفاقی برای شهروندان خواهد افتاد؟ جوانان تبریز روز به روز از این شهر مهاجرت کرده و به اشتغال در شهرهای دیگر روی می آورند و وضعیتشان به گونه ای است که در سن 3035 سالگی نمی توانند ازدواج کنند.

روز به روز نیز تعداد سرمایه گذاران تبریز کاهش می یابد و سوال این است که تبزیز با این همه جاذبه چرا این تعداد کم گردشگران را شاهد است؟ از سوی دیگر فرهنگ آذربایجان روز به روز به فراموشی سپرده می شود و در رسانه های ملی نسبت به این مسئله توجه نمی شود.

کریم صادق زاده، نیز گفت که تبریز با مسائل و مشکلاتی همچون حاشیه نشینی، ترافیک، بافت فرسوده، مترو، فرهنگ شهروندی و ... مواجه بوده و به حال خود رها شده است که انتظار ما این است که تعاملی قوی بین نمایندگان و اعضای شورا شکل بگیرد.

علی آجودان زاده نیز با اشاره به اینکه دغدغه  اصلی شوراهای کلانشهر کشور تصویب قانون مدیریت جامع شهری و قانون مدیریت درآمدهای شهری این است ، گفت:  مسئله لازم دیگر در شهرداری، وجود سیستم ابزار نظارتی دقیق در شهرداری است و در مورد افزایش اختیارات شوراهای شهر در جهت پایش عملکرد شهرداران مصوبه ای تصویب شد تا با ابزارهای لازم، این مسئله تقویت شود. متاسفانه در دوره گذشته شورای شهر اتفاقات ناخوشایندی افتاد که عمده علت آن به مسئله نظارت نهادها برمی گردد و امیدواریم مجلس با ابزارهاییاین مسئله را به بعد اجرایی برساند.

عبدالله تقی پور، سخنان خود را با سوالی درباره تبریز 2018 آغاز کرد و یادآور شد: بنده سوال می پرسم که اکنون ابری به نام تبریز 2018 را روی سر خودمان درست کرده ایم و نمی دانیم قرار است در این سال چه خواهد شد و  چند نفر به شهر ما خواهد آمد؟خودمان را به 2018 مشغول کرده ایم و به گونه ای موضوع را بزرگ می کنیم که در این سال در هتل های تبریز جایی نخواهیم داشت! تبریز 2018 نقطه آغاز است و  سوال این است مگر در کشورهای مسلمان  چیزی به نام تبریز 2018 مطرح است یا نه؟ تبریز 2018 یک پتانسیل برای تبریز است، اما مهم تر از آن برای ما، تدوین بودجه سال 97 برای ماست.

محمدحسین اسحقی نیز با اشاره به اینکه دولت در طی 15 سال گذشته به تدریج درآمد های پایدار شهرداری ها را حذف کرده است، گفت: بزرگترین خواسته شهرداری ها از دولت و قانونگذار برگرداندن این درآمدها برای مدیریت شهری است. وضعیت درآمدی کلیه شهرداری ها بخصوص شهرداری های کلانشهرها با توجه به رکود موجود در کشور مشخص است و در این میان حتی برخی سازمان های دولتی هم به فکر درخواست کمک و هبه از شورا و شهرداری هستند.

باعث افسوس است که در روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت شهریار در شهر ما یک برنامه مناسب و در شان او برگزار نکردیم. قطعا اگر دستگاههای متولی می گفتند که ما توان نداریم برای شهریار برنامه اجرا کنیم شهرداری می توانست پا پیش گذاشته و برنامه مناسبی برای این رویداد مهم اجرا کند.اینکه بگوییم تبریز شهر بدون بیکار و یا بدون معتاد است تنها مانع جذب بودجه و اعتبارات دولتی به شهر و استان است و واقعیت های موجود با این حرف ها تفاوت دارد. حجب و حیای مردم تبریز و مناعت طبع آنان به دلیل عملکرد مثبت ما مدیران نیست و نباید هیچ کس پز آن را بدهد بلکه شخصیت و منش خود مردم تبریز است که آنان را متمایز کرده است .

محمد اسماعیل سعیدی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم تا با مدیریت وضعیت موجود، فضا بیش از این تنگ نشود، یادآور شد: علت اینکه نگرانی درباره انتخاب شهردار وجود دارد این است که انتخاب براساس شاخص ها باشد و افرادی خارج از شورا اراده خود با تحمیل نکنند و علت اصرار درباره تسریع روند نگرانی این است که تبریز 2018 فرا رسیده و ما کاری نکرده ایم. بنده چند ماه پیش به خانم احمدی پور، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفتم که آمادگی ما برای تبریز 2018 بسیار پایین است و از این بابت نگرانیم و او نیز گفت که بله من حرف شما را تاییدمی کنم.

شهاب الدین بیمقدار هم در سخنانی با اشاره به اینکه درصدد بودم به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بروم اما بالاجبار به کمیسیون شوراها رفتم، تصریح کرد: همه این مطالب همچون مدیریت واحد شهری، سیستم شهرداری ها و نحوه استخدام ها، در کمیسیون ما مطرح است. یکی از موضوعات اساسی مسئله هبه های شورای شهر خصوصا در شورای چهارم تبریز است؛ آیا وظیفه شورای شهر فقط هبه کردن است؟ بودجه جاری کمر شهرداری ها شکسته است. همچنین خشکی دریاچه ارومیه یک واقعیت است و هیچکس از متولیان ادارات برای دریاچه کاری نمی کند تبریز 2018 نیز فقط یک شعار است و کاری در این زمینه انجام نشده است

نظرات

علی
IR

اشکال ندارد شما خودتان را ناراحت نکنید همه چیز درست می شود ما از شما مسئولین محترم راضی هستیم