تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ۱۲:۱۰:۵۴ شناسه خبر : ۱۰۶۸۱۲۹

مکان یابی نامناسب مدارس، عامل تشدید ترافیک شهری

تردد خودروهای سواری و سرویس های مدارس برای انتقال دانش آموزان به مدارسی که بیشتر در مکان های شلوغ شهر مکان یابی و ساخته شده اند عاملی مهم در تشدید ترافیک شهری به شمار می رود که رفع آن نیازمند مدیریت جامع شهری و دقت در مکان یابی هاست.

به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از ایرنا، وجود مدارس به عنوان مهم ترین مراکز تعلیم و تربیت در شهرها زمینه ساز رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی بوده لیکن قرارگرفتن بیشتر این مراکز در مکان ها و خیابان های پرتردد و پرازدحام شهری مشکلی بر مشکلات موجود ترافیک شهری افزوده است.


قراگرفتن مدارس در مرکز شهری چون مراغه با بافتی سنتی و تاریخی، در سال های اخیر که با موج فزاینده رشد مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه های آزاد علمی نیز همراه بوده تردد را در برخی ساعات روز مختل و گاه غیرقابل تحمل برای شهروندان کرده است.


در سال های اخیر؛ خیابان های اصلی شهر به دلیل برخورداری از جلوه های بصری، تبلیغی و نیز دسترسی آسان تر به وسایل نقلیه عمومی به اماکن و نقاطی دلخواه مکانی مناسب برای مدیران موسسات برای تاسیس و ایجاد مدارس و مراکز علمی و تربیتی تبدیل شده است.


عدم وجود محل مناسبی برای توقف خودروهای شخصی وسرویس مدارس و موسسات آموزشی که بیشتر آنها را مراکز غیردولتی و غیرانتفاعی تشکیل داده، صفوف و ترافیکی سنگین را در خیابان های اصلی به وجود آورده است.


عدم توجه مدیران موسسات و مدارس و گاه نبود نظارت کافی در تعیین و مکان یابی برای ایجاد مدارس و آموزشگاه ها در نقاط پرتردد ترافیکی، موجب ایجاد موجی از نارضایتی در بین شهروندان و حتی اولیای دانش آموزان این مراکز شده است.


اوج ترافیک شهری در خیابان های اصلی و نیز در برخی نقاط پرتردد به ویژه در مسیر ورودی شهرک های اقماری که به زعم مدیران برخی مدارس بهترین مکان برای جلب دانش آموزان بوده، در ساعات تعطیلی و پایان ساعت کاری این موسسات و مرکز بوده و از این رو توجه بیشتر مسئولان امر برای تجدید نظر در مکان یابی و صدور مجوز برای این منظور بیش از پیش ضروری و حیاتی است.


شهردار مراغه در این خصوص گفت: باوجود تذکرها و اخطارهای شورای ترافیک مبنی بر عدم ایجاد و راه اندازی موسسات آموزشگاهی و مدارس غیرانتفاعی در خیابان های اصلی که فاقد محل مناسبی برای توقف خودروها بوده و موجب ترافیک سنگین شهری می شود، لیکن عکس العمل مناسبی از سوی نهادهای متولی صدور مجوز برای این مراکز انجام نشده است.


محمدرضا احمدی افزود: وجود این مراکز آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی که به ویژه در مراکز پرترد شهری در حال افزایش است، با وجود برخی تمهیدات ترافیک شهری، موجب ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه و نیز زمینه ساز نارضایتی شهروندان را فراهم می کند.


وی اضافه کرد: با توجه به کمبود پارکینگ در داخل شهر در برخی خیابان های اصلی، توقف های چندگانه در محل مدارس و موسسات موجود در ساعات ورود و خروج دانش آموزان عامل مهمی در سنگین تر شدن ترافیک شهری شده است.


وی اضافه کرد: با وجود تلاش های شهرداری برای راه اندازی و ایجاد پارکینگ های شهری توسط بخش خصوصی، محل های ایجاد شده برای توقف خودروها با توجه به ترافیک سنگین موجود در ساعات پایان مدارس و خروج دانش آموزان و اوج تردد سرویس ها و خودروهای شخصی اولیای دانش آموزان، جوابگوی شهروندان نخواهد بود.


مدیر اموزش و پرورش مراغه نیز با بیان اینکه در صدور مجوزهای جدید برای ایجاد مدارس، ترافیک شهری مورد توجه قرار می گیرد، گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ایجاد مدارس با تایید فنی اداره کل نوسازی مدارس هر استان و با در نظرگرفتن ترافیک و تردد در مسیرهای منتهی به این مدارس امکان پذیر است.


جلیل اسلامی افزود: بر این اساس، مجوز برای ایجاد مدارس جدید به ویژه مدارس غیرانتفاعی در خیابان های کم ترافیک با در نظر گرفتن مسیرهای تردد و نیز در کوچه های بالای 18 متری صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: محل ها و مکان های احداث و ایجاد مدارس و مراکز آموزشی نیز بر اساس قانون آموزش و پرورش، باید در محل هایی ایجاد شوند که بن بست نبوده و دارای مسیرهای جایگزین و نیز مناسب برای تردد احتمالی آمبولانس و خودروهای آتش نشانی و عمومی باشد.


وی اضافه کرد: هم اکنون صدور مجوزهای لازم ایجاد و راه اندازی مدارس جدید در نقاط مختلف شهری با استعلام و هماهنگی با شورای ترافیک شهری این شهرستان انجام می شود.


وی با بیان اینکه در بخش مدارس دولتی نیز، تراکم بیش از حد در داخل شهر وجود دارد گفت: کمبود برخی فضاهای اموزشی در شهرک های اقماری، موجب تراکم دانش آموزان در مدارس مرکز شهر و نیز ایجاد ترافیک شهری در برخی خیابان های اصلی شده است.


اسلامی افزود: در این راستا با حمایت خیران مدرسه ساز، هم اکنون چندین مدرسه در مناطق و شهرک های اقماری فاقد فضای آموزشی در حال ساخت بوده که با بهره برداری از آن، بخش مهمی از تراکم مدارس شهری و دانش آموزان آن کاسته خواهد شد.


تاکید مسئولان متولی صدور مجوز برای ایجاد مدارس جدید با رویکرد ترافیک محوری و پیشگیری از وقوع حوادث و بار سنگین ترددهای داخل شهری، روزنه های امیدی برای برون رفت از این مشکل و معضل شهری را بیش از پیش پرنور تر کرده است.


هرچند مدیران و صاحبان این مدارس که بیشتر آن را مراکز غیردولتی و غیرانتفاعی تشکیل می دهد، می توانند با مکان یابی مناسب برای ایجاد این مدارس، باری از دوش خم شده ترافیک شهری بردارند.