تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : سیاسی , جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ ۲۳:۰۶:۲۴ شناسه خبر : ۱۰۶۸۲۵۳

به بهانه یک مناظره درباره عملکرد وزیر راه و شهرسازی؛

عباس آخوندی؛ وزیر وعده‌ها برای آذربایجان!

یکی از پر پیچ و خم ترین جاده های آذربایجان، اتوبان حسرت برای ساکنین شهر جدید سهند است که وعده های مسئولین مختلف کشوری و استانی تنها خودرویی است که در آن تردد می کند. این وعده ها از قول افتتاح در سال 93 شروع شده و تا سال95 و 96 و 97 امتداد یافته است.

یادداشت مهمان تبریزبیدار؛ وحید یوسفی


مناظره امروز دو نماینده موافق و مخالف عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت اعتدال در قبال توسعه حمل و نقل استان، سبب شد تا بدون سوگیری و حمایتی از هیچ یک از نمانیدگان، به بررسی کارنامه عملکرد این وزیر دولت اعتدال درباره پروژه های بپردازیم.

یکی از پر پیچ و خم ترین جاده های آذربایجان، اتوبان حسرت برای ساکنین شهر جدید سهند است که وعده های مسئولین مختلف کشوری و استانی تنها خودرویی است که در آن تردد می کند. این وعده ها از قول افتتاح در سال 93 شروع شده و تا سال95 و 96 و 97 امتداد یافته است.

تراژدی غمبار اتوبان تبریز –سهند

جاده ای به طول 24 کیلومتر که داستان تکمیل آن بیش از 8 سال است که بر سر زبان ها می چرخد و به قدری کشدار شده است که علاوه بر انتقاد محافل منتقد دولت، کم کم صدای برخی از نمایندگان حامی دولت، را هم درآورده است. این پروژه ابتدا قرار بود در عرض #سه سال به پایان برسد اما نه تنها عمر دولت مهرورز به افتتاح آن کفاف نداد بلکه پایان آن در دولت یازدهم هم نیز محقق نشد ، البته کم اهمیتی پیگیری ضعیف برخی از نمایندگان همچون دکتر پزشکیان صرفا محدود به ابراز تاسف از عدم اتمام این جاده بوده است.

اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال ۱۳۸۷ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز – آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهوروقت به آذربایجان‌شرقی، اعتبارات ویژه‌ای به این طرح اختصاص یافت و بعد از 10 سال هنوز خبری از افتتاح آن نیست و مسوولان هر سال وعده بهره‌برداری آن را برای سال بعد می‌دهند.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت سال 93 طی بازدید از شهر جدید سهند، از تکمیل آزاد راه سهند ـ تبریز با مشارکت این شهر ظرف مدت یک‌ سال خبرداده بود، دکتر روحانی با تعریضی بر قول آخوندی آن را به سال 95 موکول کرد، محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در اظهارنظری وعده آخوندی را یکسال دیگر تمدید نمود و افتتاح جاده وعده ها را به سال 96 موکول کرد و آخوندی که در فروردین امسال(96) که برای افتتاح طرح‌های مختلف به استان سفر کرده بود، با حضور در پروژه بزرگراه تبریز- سهند خطاب به پیمانکار نهیب زده و گفت: این پروژه را تا هفته دولت تمام کنید! اما ماجرا به اینجا ختم نشد و محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی دوباره پادرمیانی کرده و در تازه‌ترین اظهارنظر درباره بزرگراه تبریز ـ سهند در نشست شورای مسکن استان اظهار داشت: مشکل تملک بخش باقی مانده مسیر این بزرگراه حل شده و فرآیند واگذاری ادامه عملیات اجرایی آن به شرکت عمران شهر جدید سهند انجام شده که به زودی عملیات اجرایی مسیر باقی مانده شروع خواهد شد. به گفته وی، 9 کیلومتر از این بزرگراه از طرف شهر جدید سهند و 11 کیلومتر از طرف تبریز به پایان رسیده و امیدواریم مسیر باقی‌مانده هم با تمهیدات جدید در موعد مقرر و تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری برسد. نهایتا ساکنین شهر جدید سهند و بسیاری از مالکین آپارتمانهای آن که تبریزنشین هستند، هنوز چشم انتظار تکمیل این جاده اند و البته مهاجرت معکوس از این شهرستان به تبریز ادامه دارد.


داستان جاده خونبار اهر-تبریز

شاید ماه و یا هفته ای بر جاده اهر-تبریز نمی گذرد مگر اینکه که اخبار مختلفی از تصادفات خونین و دلخراش و مرگبار این جاده در رسانه های کشور منعکس می شود. نماینده مردم اهر و هریس بیت‌الله عبدالهی یکی از کسانی است که پیگیر اتمام احداث بزرگراه اهر-تبریز است.وی معتقد است با تکمیل و بهره برداری از این جاده حتی مشکل بیکاری بسیاری از جوانان این منطقه نیز حل خواهد شد چون سرمایه گذاران با وجود این جاده مرگ رغبتی برای سرمایه گذاری در این منطقه نمی کنند.همچنین محمداسماعیل سعیدی از نمایندگانی است که از مکررا از ریختن شدن خون مردم منطقه هشدارها داده است اما هنوز عملیات عمرانی این جاده به صورت لاک پشتی پیش می رود.

این همان جاده ای است که احمدعلیرضا بیگی استاندار وقت آن زمان اظهار داشته بود که این جاده پاسخگوی امداد رسانی و عملیات عمرانی خرابی های زلزله اهر-ورزقان نیست و بایستی عملیات تعریض و بازسازی این جاده آغاز شود و در این راستا پیگیری های فراوانی نموده بود .متاسفانه این جاده پس از گذشت سالها هنوز از خونخوارترین جاده های کشور محسوب می شود و وزارت راه و شهرسازی در این راستا مسئولانه عمل نمی کند.

البته این وعده دادن ها هر چقدر هم غمبار باشد نمی تواند به اندازه موضع گیری عباس آخوندی در حادثه برخورد قطار تبریز مشهد جانکاه باشد و اظهار اینکه "جان باختگان همگی بیمه بوده اند و جای نگرانی ندارد " شاید بی سابقه ترین و وقیحانه ترین اظهار نظر جهانیِ یک مسئول بلندپایه در حادثه ای به این عمق است که شاید هرگز تکرار نشود!


نظرات

IR

الحق که بیطرفانه نوشتی

IR

تاسف باراینکه همین آقا دوبارهم از مجلس وازنمایندگان اکثرااصلاح طلب رای اعتمادگرفت