تبریزبیدار
پنج شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ۰۳:۱۸:۵۹ شناسه خبر : ۱۰۷۶۷۰۳

در گفتگوی تفصیلی تبریزبیدار با «بهزاد پروین قدس» مطرح شد:

باور نمی کردم پاسدار باروت خورده ای که برادر شهید است، گلزار شهدا را خراب کند

بهزاد پروین قدس در گفتگوی تفصیلی با تبریزبیدار به تشریح آنچه بر سر گلزار شهدا آمد، و در ادامه به الرتباط آن به پروسه شهیدزدایی از معابر پرداخت.

سرویس فرهنگی تبریزبیدار؛ 

هر کسی که در حوزه مستند سازی برای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم فعالیت داشته، بعید است که نام «بهزاد پروین قدس» به گوشش نخورده باشد. «عکاس»، «خبرنگار» و «مستندساز» تبریزی که از او بعنوان گنجینه دفاع مقدس یاد می شود.

خاطرات ناب و عکاسی های او از رزمندگان در جبهه ها حق علیه باطل، تلاش های شبانه روزی برای نشان دادن گوشه ای از دریای بیکران ایثارگری های شهدا و جانبازان، «پروین قدس» را چهره ای آشنا برای همه فعالین حوزه ایثار و شهادت کرده است.

Image title


فعالیت های او فقط در میدان نبرد  فیزیکی خلاصه نشده، او جز اولین افرادی است که بصورت گسترده و در سطح شکوری نسبت به موضوع «یکسان سازی گلزارهای شهدا» اعتراض کرده و با قلم و زبان روشنگری نموده است.

پروین قدس در ایام هفته دفاع مقدس مهمان تحریریه تبریزبیدار بود که ماحصل گفتگوی یک ساعته با وی در ذیل می آید:


حذف آثار شهدا از زمان دولت سازندگی شروع شد

تبریزبیدار: در روزهای گذشته شاهد حذف نام شهدا از تابلوی معابر تبریز بودیم. برخی این موضوع را در ادامه جریان یکسان سازی برای زدودن آثار شهدا می دانند، تحلیل شما از این جریان چیست؟

در مورد یکسان سازی و بحث های اخیر تابلوهای شهدا می توان از بعد سیاسی نگاه کرد که مربوط به سالهای اخیر نیست و  بعد از جنگ این مسائل وجود دارد. در مقطع دولت سازندگی می گفتند بخش نامه ای آمده که آثار جنگ باید جمع آوری شود که البته این بخش نامه را هرگز ندیدیم و حتی در مناطق عملیاتی جنوب کشور دولت خودش را ملزم به جمع آوری آثار جنگ نمی کرد اما به مردم فقیر می گفتند که تکه های تانک و اسلحه ها و... را بردارند و بفروشند.

آقایان درک فرهنگی ندارند

 یا مثلا رد برخی منطق عملیاتی از جمله فتح المبین با سازه های زمخت بتنی، مناطق را بازسازی و معرفی می کردند که سردی وآثار نشان می داد که حرکت خزنده و غلط روشنفکری به وجود آمده تا  آثار دفاع مقدس پاک شود.

در آن دوران تابلوی نقاشی در یکی از دیوارهای شهر تبریز کار کرده بودم که ادامه این حرکت ها در دولت باعث شد تا شهرداری آن تابلو را بردارد که البته با موجی که دوستان به راه انداختند مقابل این اقدام ایستادیم. اما در تهایت موقع ساخت ساختمان متروی تبریز، آن اثر نیز از آنجا برداشته شد.

Image title


احساسم این است که یک قصد و غرضی پشت این اقدامات بود که به یکباره می بینیم که کارهایی انجام می شود که بعدا نیز توجیه های غلط آورده می شود. اسم شهید از اسماء الله است و ذکر شهید همان یاد خدا است.

یک بعد موضوع هم این است که آقایان درک فرهنگی ندارند و اهمیت تبلیغات فرهنگی را نمی دانند.

گلزار شهدا را همانند قبور گشتگان ویتنام به برهوت سنگ تبدیل کردند 

تبریزبیدار: در مورد ارتباط این مساله با یکسان سازی گلزار شهدا چه نظری دارید؟

در بحث گلزار شهدا، قبل از این اتفاقات من طرح داده و هزینه کرده بودم و چند جوان خوش فکر، گرافیست، طراح و معمار را جمع کرده و ماکت کار کرده بودیم.

می گویند در زمان جنگ پیکر شهدا را سریع دفن می کردند و اکنون در حال فرور فتن هستند و باید بازسازی شود اما به بهای چه چیز؟ در میان سنگ مزارهای قبلی آرم سپاه، لوگوی لااله الا الله،  شعر، رمز عملیات، وصیت نامه شهدا، محل شهادت و ... بود که با یکسان سازی همگی قلع و قمع شد. الان نوشته فلان شهید محل شهادتش تبریز است. من می خواهم بدانم کجای تبریز مثلا شهید کرمی و شریفی در تبریز چگونه شهید شده اند؟ در حالی که در آن زمان نوشته شده بود به دست منافقین کوردل یا بمباران دژخیمان بعثی.

خود هجله ها حاوی یک دنیا حرف بود و یا ادبیات ترکی که استفاده شده بود همگی پرمعنی بود. مثلا روی سنگ قبر شهیدی عکس آیت آلله مشکینی درج شده بود که نشان از حضور  این شهید در جلسات اخلاق ایشان بود. و یا چون در وصیت نامه اش نوشته بود عکس آقا مهدی نیز در کنارش گذاشته شود، به همین دلیل عکس آقا مهدی را نیز گذاشته بودند اما الان گلزار شهدا به برهوت سنگ تبدیل شده است کما اینکه مزار کشته شدگان جنگ ویتنام برهوت صلیب است.

باور نمی کردم پاسدار باروت خورده ای که برادر شهید است، گلزار شهدا را خراب کند

ما حرف خود را زدیم اما قبول نکردند و لودر آوردند و 10 سال طول کشید تا به این روز بیفتند. حتی مکتوباتی به رهبر معظم انقلاب ارسال کردیم و در سطح کشور برنامه ای راه انداختیم، آقا نیز گفتند کار خوبی نیست و رضایت والدین باید مد نظر باشد و در نهایت گفتند کار غلطی است.

من با خود می گفتم آقای نوین(شهردار وقت) خودش پاسدار است و برادر دو شهید است و بوی باروت خورده است ممکن نیست چنین فردی با قصد و غرض انجام دهد ولی ممکن است به لحاظ فکر فرهنگی ندانند که در آینده چه تاثیر خواهد داشت.

Image title


می گویند پرچم نماد شهید نیست اما پرچم اداره خودشان از پرچم ایران بزرگ است!

حرف ما را گوش نکردند به ما گفتند چه کسی گفته پرچم نماد شهید است؟ در حالی که خودشان در محل کار خود پرچم اداره خود را بزرگ تر از پرچم ایران گذاشته اند. نمی دانند که پرچم نماد استقلال است و علاوه بر بار معنوی بار ملی دارد.

تاکنون طرحی از من نخواسته اند

طراح یکسان سازی گلزار شهدای تبریز حتی مدرک مهندسی نداشت

تبریزبیدار: اکنون با گذشت ماه ها از موضوع صریح رهبری، آیا از شما طرحی برای اصلاح وضعیت گلزار شهدای تبریز گرفته اند؟

خیر تاکنون از من طرحی نگرفته اند.  اگر نتوانیم کاری برای مزار شهدا انجام دهیم در آینده مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت.

11 میلیارد هزینه بتن های گلزار شهدا بود و وضعیت موجود را دست طراحی دادند که حتی مدرک مهندسی هم نداشت و فرد دیگری پای طرح را امضا کرده بود.

در نداشتن فکر فرهنگی بعضی ها باید بگویم که سال ها قبل برای نمایشگاهی در کشور ترکیه 10  عکس از دوران دفاع مقدس برده بودم، در داخل ایران اعتراص کردند که چرا عکس جنگ می بری در حالی که اساتید دانشگاه و اهل فن در ترکیه به من گفتند ما 20 سال است منتظر این عکس ها هستیم چرا الان می آورید؟

دهان آقایان فرهنگی ما به جای دیگر نگاه می کند

تبریزبیدار: تحلیل شما این است آیا مدیران مرتبط با این موضوع فکر فرهنگی ندارند یا عمدی و نقشه ای پشت پرده وجود دارد؟

دهان اینها به جای دیگر نگاه می کند و از جای دیگر خط و متد می گیرند، ولی به هرحال ما خودمان صاحب طرح هستیم و در کجای دنیا می شود معماری ما را پیدا کرد؟

مردم پاک هستند و پاکی را دوست دارند الان شهیدی را که بعد از سی سال در پشت تریلی می آورند، مردم با چه حال به دنبال این تریلر می آیند. اینها نمی توانند بین مردم و شهدا با برداشتن تابلوی شهید فاصله ایجاد کنند مرز ما و شهدا محدود به یک تابلو نیست.

الان  دامنه جبهه مقاومت تا اسپانیا و آمریکای لاتین و یمن وفلسطین و ... رفته است. عکس ولیّ ما در بغداد نصب شده است که مصداقش همین بحث اربعین است. برخی ها نسبت به شهدا رفته رفته گستاخ می شوند در حالی که اصلا در قد و قواره این کار نیستند.

یک زمانی اعتراض کردند که تصاویر شهدا در اتوبان قم تهران حواس رانندگان را پرت می کند و موجب حادثه می شود و باید جمع شود  اما حالا چرا تابلوهای تبلیغاتی بزرگ حواس رانندگان را پرت نمی کند؟

جوانان به جای چسباندن برچسب، باید خرخره مسئولین را می گرفتند

تبریزبیدار: در مورد اقدامات بچه های حزب اللهی تبریزی در خصوص چسباندن نام شهدا به تابلوها چه نظری دارید؟

من مخالف چسباندن برچسب توسط بچه های حزب اللهی هستم، باید خرخره مسئولین را بگیریم که چرا نام شهید را حذف کرده اید، کار ما  چسباندن برچسب نیست. باید گوش مسئولی که حقوق می گیرد را بگیریم و مطالبه کنیم.

با خون شهدا فربه شده اند و می گویند سهوی بوده

تبریزبیدار: دیدگاه شما در خصوص عمدی یا سهوی بودن موضوع چیست؟

البته عمدی یا سهوی فرقی ندارد،چرا حقوق هایشان را  فراموش نمی کنند که بگیرند؟ در زمان جنگ حقوق ها را می ریختند داخل ظرف و افرادی بودند که حقوق خود را برنمی داشتند تا همرزمش بردارد. وحتی از جیبش نیز پول می انداختند اما الان دیگر خبری از آن کار ها و روحیات نیست و به دنبال دزدی هستند. حرفهای ما را به جاهای دیگر می کشانند و به ما انگ تهجری بودن  می زنند. به شهدا می گویند مرده، مرده شمایید. با خون شهدا فربه شده اند، می گویند سهوی بوده، غلط کرده اید که سهدی شده!

تبریزبیدار: به نظر شما سایر نهاد هایی که وظیفه ذاتی آنها حراست از  ارزش های  شهدا است، در این قضیه چگونه عمل کردند؟

Image title


اقدامات آنها در کل قابل قبول نبود هر چند همه این نهاد ها صاحب دغدغه هستند.

تبریزبیدار: آنطور که شنیده ایم کار ساخت مستند شهید منا محمدرضا جلالی روزهای پایانی خود را سپری می کند، در این خصوص توضیح دهید.

شهید جلالی  از مداحان با شخصیت تبریزی بود  که بارها در مجالس شهدا ما را گریانده است،  یک مداح بصیر، حقوقدان، پاسدار، استاد دانشگاه و مدافع حرم بود.

این شهید در بیت الله الحرام شعر «غواص لار» را خوانده، مداحی بود که در مکه در وصف شهدا و یا حمایت از مردم یمن خوانده است. 

من خیلی به عربستان رفته ام و بارها درگیر و بازداشت شده ام. جنس عربستانی ها را می شناسم و واقعا جنسشان از افرادی است که حضرت زهرا(س) را مورد جسارت قرارداده بودند. لذا اصلا قبول ندارم که فاجعه منا غیر عمدی باشد. شخصیت حاج رضا بر گردن من حق داشت.

در مقطعی که هیچ کس نمی دانست در سوریه چه خبر است، حاج رضا آنجا بود. کار مصاحبه ها و پیش تولید اثر تمام شده و در مرحله تدوین است تا ان شاءالله بزودی رونمایی خواهد شد.


گفتگو از تحریریه تبریزبیدار

تنظیم: حمید وظیفه