تبریزبیدار
یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۱:۳۵:۳۵ شناسه خبر : ۱۰۷۹۹۶۹

آنچه در جلسه امروز شورای شهر تبریز گذشت؛

میلیاردها پول بلاتکلیف / یک بام و دو هوا در روستاهای الحاقی تبریز

جلسه امروز شورای شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری در عمارت تاریخی شهرداری تبریز در غیبت دو عضو هیات رئیسه برگزار شد.

به گزارش تبریز بیدار ، جلسه امروز در غیاب سونیا اندیش نائب رئیس و غلامحسین مسعودی ریحان عضو هیات رئیسه و با تاخیر 20 دقیقه ای شهرام دبیری رئیس شورا برگزار شد تا بی نظمی بین اعضای هیات رئیسه موج بزند.

دستور جلسه اول

جلسه امروز شورای شهر تبریز با دستور اول جلسه در زمینه گزارش حسابرسی شهرداری و سازمان های وابسته آغاز شد که محمد فرج قلی زاده عضو شورای شهر تبریز در ابتدا سخن از  بلاتکلیفی میلیاردها پول باز کرد.

این عضو شورای شهر گفت: وقتی تکلیف میلیاردها پول را مشخص نکرده اید چطور حسابرسی را تأیید می کنید؟


وی افزود: حسابهای یک شرکت چه زمانی برای شما نامطلوب می‌شود که حسابرسی را رد کنید؟ شما بر اساس دو خط دانشگاهی این حسابرسی را تایید کرده‌اید.

حسابرس سازمان پایانه های مسافربری شهرداری تبریز خطاب به  قلی زاده گفت: شما با این حرفتان به اعتبار  حسابرسی خدشه وارد می‌کنید.

وی گفت: تمامی سازمان ها حساب های گردش مالی را رعایت کنند و از مطالبات شهرداری افزایش سرمایه داده شود تا از این وضعیت در بیایند باید توجه داشت آیتم اصلی در حسابرسی سطح اهمیت مشکل است وشورا بر اساس قانون به حسابرس که صلاحیت علمی دارد، کار را سپرده است.

حسابرسی پایانه‌های اتوبوسرانی با تکالیف مشخص تصویب شد.

در ادامه مباحث حسابرسی عمرانی شهرداری مطرح شد که حسابرس سازمان عمران شهرداری گفت: نوع خدماتی که سازمان ارائه داده است باید استاندارد های آن ها مشخص باشد و هزینه هر نوع فعالیت ها مشخص شود و دارایی ها و بدهی ها به تفکیک ارائه شود و آن هایی که سود آور سازمان می باشد باید تقویت شوند.

وی با اشاره به اینکه  بعضی از سازمان ها متاسفانه مسائل پولشویی را رعایت نمی کنند افزود:  حسابرسی سازمان عمران نشان از سودآوری است.

محمدباقر بهشتی عضو شهورا هم در این مورد گفت: ماهیت عملکرد سازمان عمران فرق دارد و باید شهرداری اقدام لازم برای بهای تمام شده را داشته باشد.

وامی که برای اعضای شورا روا و برای کارگر مغایر قانون است!

اسوتچی دیگر عضو شورا در ادامه این بحث با طرح چند سوال گفت: تا به امروز مواردی از حسابرسی‌های مردود شده وجود دارد؟ اگر مردود شود چه می‌شود؟

وی افزود: با این شرایط حسابرسی که من دیدم امیدواریم بعد از این هم حسابرسی‌ها هم اینگونه باشد در شورای چهارم روزی که وام ۴ درصدی ۵۰ میلیونی به شهرداری و اعضای شورا داده شد بنا بود که وام دو میلیونی هم به کارگران داده شود.

اسوتچی ادامه داد: اما روزی که قرار بود که به کارگران این وام داده شود گفتند این کار مغایر با قوانین بانک مرکزی است! که اگر حسابرسی‌ها هم اینگونه است باید توضیح داده شود.

وقتی حسابرسی روزه سکوت تقی پور را می شکند

عبدالله تقی پور از اعضای شورا هم گفت: تصمیم گرفته بودم حرف نزنم ولی دیدم نمی شود. دخالت امر شورا در حسابرسی ها چقدر تاثیر گذار است و چقدر از آن ها عملیاتی می شود؟

بهشتی هم با طرح چند تکلیف برحسابرسی شهرداری ادامه داد: تکالیفی که پیشنهاد می کنم این است که نامه مدیریتی و تکالیف شورا و شورای سازمانی را لحاظ کنند. سیستم مناسب برای خدمات ارائه شده ایجاد شود و تعیین تکلیف اموال موجود در سازمان هم لحاظ شود

 با رای اکثریت شورا حسابرسی سازمان عمران هم تصویب شد.

دستور جلسه دوم

گزارش حسابرسی سازمان قطار شهری تبریزدستور دوم جلسه امروز شورا بود که با گزارش مصطفی مولوی فرد مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه مورد بررسی قرار گرفت.

مولوی در این زمینه گفت: بخش عمده مطالعات پایه و اصلی فاز اول تا نیمه اول سال جاری انجام خواهد شد و پلان و پروفیل مسیر و محل ایستگاه ها نهایی خواهد شد.

وی افزود: با قطعی شدن پلان مسیر و موقعیت شفت میانی در میدان کهن امکان اجرای آن در نیمه دوم سال جاری امکان پذیر می باشد.

بدهی 156 میلیاردی قطار شهری به پیمانکاران

مولوی با اشاره به اینکه کل بدهی های قطار شهری به پیمانکارها ۱۵۶ میلیارد تومان می باشد گفت: خط مخابرات فاز ۱و ۲تمام شده است  ومیدان قونقا را تا شریعتی ادامه می دهیم ودر فاز یک پله برقی و آسانسور تکمیل شده است و در بقیه فاز ها در حال تکمیل شدن می باشد

مدیر عامل قطار شهری ادامه داد :کرونا در کار ما بیشتر تاثیر گذاشت امیدواریم قولی که داده ایم عملی کنیم.

با فرض تورم صفر درصدی، افتتاح خط 2 مترو تا 10 سال آینده!!

وی افزود: اگر سالانه اعتبار ما هزار میلیارد تومان و با تورم صفر درصد شود خط 2 مترو 10 سال طول می کشد و اگر تورم ۱۰ درصد باشد اتمام خط دوم ۳۰ سال طول می‌کشد.

تقی پورعضو شورا هم گفت : برای نخستین بار است که خط پنج در شورا مطرح می‌شود اعتبار این خط از کجا تامین خواهد شد؟

وی افزود: خط یک مترو را باید تا پایان شورای پنجم به پایان برسانیم  و بحث های کارسناسی مترو باید در شورا انجام شود و باید توجه داشت در خط دو با مشکل مواجه هستیم.

وی در تکمیل صحبتهایش گفت: خط یک نیازمند بالای ده میلیارد تومان برای تکمیل است بارها و بارها درباره تکمیل خط یک مترو قول داده شد اما خبری نشداهل فن می‌دانند که با راه‌اندازی خطوط یک، دو و سه تا چه اندازه بار ترافیکی کاهش پیدا می‌کند.

بابایی‌اقدم دیگر عضو شورا هم در همین راستا گفت: در سخت ترین شرایط مالی و کاری پروژه مترو ادامه دارد. همچنین زمان زیادی استکه شنیده می‌شود خط دو به بیمارستان امیرالمومنین(ع) رسیده اما حفاری‌ها کند انجام می‌شود درباره مسیر خط سه هرچه زودتر تصمیم گرفته و اطلاع رسانی شود چون مردم منتظر تکلیف تملکات است.

وی افزود: تعهد دولت امسال برای متروی تبریز ۳۴ میلیارد است در حالیکه تنها برای اتمام خط یک ۱۲۰۰ میلیارد نیاز است!

وی با ابراز نگرانی گفت: اصلا نمی‌دانیم که اراده‌ای برای اتمام مترو توسط دولت هست یا نه؟

قلی زاده عضو شورا در ادامه گفت: گزارش خیلی گزارش غصه داری بود هر چه بودجه داریم باید صرف خط یک بکنیم تا با مشکل مواجه نشویم و ایمن سازی کنیم.خواهش دارم خط ۵ را برای نسل های دیگر نگه دارند و تمام بودجه را به خط یک اختصاص دهیم.

کنایه سنگین فرج قلی زاده: خط 5 مترو را به پیمانکار موفق میدان آذربایجان بدهید

وی با کنایه گفت: ظاهرا می‌خواهند خط 5 مترو را به پیمانکار میدان آذربایجان بدهند این پیمانکار در پروژه آذربایجان خوب عمل کرده و قرار است به عنوان تشویق پروژه خط ۵ را به او بدهند.

اکبرنژاد از اعضای شورا هم ادامه داد:  این گزارش نشان می دهد باید مسیر دیگری را انتخاب کنند و یا اگر مجبور باشیم قسمتی از تبریز را بفروشیم تا تکمیل کنیم

دبیری رییس شورا هم با درخواست جلسه ای دیگر در این زمینه گفت: باید یک جلسه تخصصی گذاشته شود چون هزینه های هنگفتی می خواهد بحث را زیاد باز نکنیم.

اسوتچی عضو شورا هم خطاب به دبیری گفت: باید گزارش را قبل جلسه می دیدیم و بعد در جلسه مطرح می شد.

شهردار مقصر کوتاهی ها را شناساند؛ تورم!

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در ادامه همه مشکلات را به گردن تورم انداخت و گفت : به دلیل تورم هایی که هر روز اتفاق می افتد هزینه ها قابل پیش بینی نیستند و ما هر چه می دویم مترو با سرعت زیادی از ما دور می شود.

وی افزود : خوشبین هستیم و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ خط یک را تمام کنیم و منابعی که برای هر خط اختصاص پیدا می کند نمی توان بودجه آن را در خط یک استفاده کرد.

تذکرات اعضای شورای شهر

در ادامه جلسه امروز شورا اعضا چند تذکر هم مطرح کردند که در ابتدا محمد زاده گفت: در اسفند و فروردین برای یک تعداد مشاغل بخشودگی اعلام شدو به ماده صد نرود این قانون تصویب شد اما شهرداران مناطق عمل نمی کنند.

وی افزود: سامانه ۱۳۷ باید به مشکلات مردم رسیدگی کند و وظیفه دارد انتقادات را به مناطق ارسال کند و تذکر دیگر هم اینکه ظاهر بیمه  قالیبافان نصف ماه حساب می شود و حق آنها ضایع می شود باید تلاش کنیم  حداقل بیمه آن ها حل شود.

تذکر بعدی مربوط به فریدون بابایی اقدم بود که گفت: ظاهرا فرمانداری نامه‌ای برای روستاهایی مانند آناخاتون، الوار و... نوشته که باید جز محلات تبریز باشند و سهلان و اوغلو را به دلیل حریم شهری از این نامه خارج کرده‌اند.

محروم کردن از خدمات بعد از اخذ رای

وی افزود: اگر متولی الحاق هیئت دولت است با کدام مصوبه کد 6 روستای تبریز حذف شد؟ چرا یک بام و دو هوا انجام می‌شود و حالا این دو روستای باقی مانده را در حریم می‌دانند؟گلایه من از همکاران شورا است که چرا شهرداری را بابت خدمات به این روستاها بازخواست می‌کنید؟

وی ادامه داد: شما از همین روستاها رای گرفتید و حالا معاونت خدمات منطقه 7 را تهدید می‌کنید که چرا به این مناطق خدمات ارائه می‌کند؟ اگر اشتباهی صورت گرفته توسط فرمانداری وقت صورت گرفته که آنجا انتخابات برگزار کرده است تعجب من از شهرداری است که چرا سکوت کرده است.

دبیری رییس شورا هم در این باره گفت: فرمانداری عنوان نکرده که به این مناطق خدمات داده نشود بلکه باید کد تغییر داده شود.

علی آجودان‌زاده عضو شورا هم تذکر بعدی را مطرح و گفت: در قانون رانندگان قطار شهری سختی کار برای این افراد در نظر گرفته شده که باید اعمال شود و برای روستاهایی که کدآبادی آنها حذف شده است سالانه یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

شکور اکبرنژاد هم گفت: اینکه به روستاها رسیدگی شود باعث می‌شود مهاجرت صورت نگیرد اما مساله عدالت است و اینکه به روستاها چگونه رسیدگی می‌شود مهم است اینکه به یک روستا رسیدگی شود و دیگری بماند نمی‌شود.

دبیری باز هم گریزی به آسفالت خیابان ها زد و گفت : مردم گلایه از آسفالت‌ریزی در زمان ترافیک دارند در این خصوص برنامه ریزی شود.