تبریزبیدار
سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲:۰۲ شناسه خبر : ۱۰۸۰۵۳۵

تبریزبیدار گزارش می دهد:

چوب کرونا زیر لای چرخ تاکسی ها / سایه سنگین ویروسی بر معیشت و سلامت رانندگان

موضوع معیشت و گذران زندگی فقط یک روی سکه از داستان پرغصه رانندگان تاکسی در ایام کرونایی است.

سرویس اجتماعی تبریز بیدار

حدود شش ماه از شیوع ویروس کرونا در تبریز می‌گذرد. ویروسی که با سایه سنگین خود بر زندگی بسیاری از اقشار، معیشت آنها را تحت تأثیر قرار داد.

برخی حوزه‌های مختلف کسب و کار متاثر از شیوع این ویروس قرار گرفت. سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شهری نیز یکی از حوزه‌هایی بود  که با ظهور کرونا سایه سنگین آن را احساس کرد.

در بخش تاکسیرانی رانندگان به دلیل اینکه معیشت و گذران زندگی آنها ارتباط مستقیمی با حضور مردم در معابر و خیابان‌ها و همچنین تردد در شهر دارد، زندگی آنها تحت تأثیر از کرونا قرار گرفت.

موضوع معیشت و گذران زندگی فقط یک روی سکه از داستان پرغصه رانندگان تاکسی در ایام کرونایی است. حضور حداکثری آنها در سطح شهر به دلیل کسب روزی و استفاده مردم از این وسیله نقلیه عمومی باعث شده است که این افراد با خطر ابتلا به کرونا بیش از دیگران روبرو شوند.

بدنبال رعایت پروتکل های بهداشتی، طرح الزام فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری ابلاغ شد و رانندگان تاکسی موظف شدند حداکثر سه مسافر در خودروی خود سوار کنند.

این مصوبه اگرچه برای حفظ سلامت رانندگان و مسافران مطرح شد اما بازهم موجب بحث‌هایی بین رانندگان و مسافران بر سر مسایلی چون کرایه شد؛ خبرنگار تبریزبیدار بر همین اساس و برای پیگیری این موضوع و دریافت نظرها و دیدگاه‌های رانندگان تاکسی و مسافران به سراغ آنان رفته است.

چالش مسافر چهارم

در چهارراه لاله با یکی از رانندگان تاکسی تبریز هم صحبت می‌شوم. خود را معرفی کرده و از اوضاع کسب و کار خود حسابی می‌نالد.

آقای لطفی در خصوص مصوبه طبق سازمان تاکسیرانی مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی و سوار کردن حداکثر 3 مسافر می گوید: دولت باید رانندگان تاکسی را هم در نظر گرفته و ضررهایی که به وسیله این مصوبه به وجود می آید را جبران کند.

وی می افزاید: این سازمان یک کاور رایگان برای هر راننده داده تا سلامت راننده خدشه دار نشود و همچنین در مقابل حذف یک سرنشین، 31 درصد کرایه را افزایش داده و به رانندگان اعلام کرده که با سرشکن کردن قیمت نفر حذف شده بر نفرات دیگر، ضرر های وارد شده از حذف این سرنشین را جبران کنند.

Image title

وی در پاسخ به سوال دلیل عدم رعایت نکردن این قانون توسط برخی رانندگان می گوید: اولا برخی رانندگان با اجرای این طرح نه تنها سود نکرده بلکه گاهی ضرر می کنند؛ همچنین بعضی مسافران این هزینه اضافی مصوب را به رانندگان پرداخت نمی کنند.

این راننده تاکسی راهکار این مشکل را اعلام قیمت به صورت نصب تعرفه های جدید در هر تاکسی دانست و افزود: سازمان تاکسیرانی هیچ گونه کمک هزینه مالی برای رانندگان در نظر نگرفته است.

شرایط سلیقه ای بانک ها برای وام کرونایی

لطفی در خصوص ترتیب اثر بخشیدن به بیمه کرونایی رانندگان تاکسی اظهار می کند: سازمان تاکسیرانی در اوایل اعلام کرد که بیمه کرونایی شامل رانندگان تاکسی نیز می شود و ما هم در سایت ثبت نام کردیم ولی بعد ها به بیان اینکه رانندگان تاکسیرانی خویش فرما هستند، زیر حرفشان زدند.

وی تشریح می کند: به تمامی رانندگان سازمان تاکسیرانی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا مبلغ 6 میلیون تومان وام تعلق گرفت ولی من شخصا بعد از گذشت یک ماه از اقدام، نتیجه ای نگرفتم و با وعده های سرخرمن بانک، بلاتکلیف شده ام؛ در حالی که این وام کرونایی طبق قانون باید با یک چک یا سفته به ما تحویل داده شود.

نه سیخ بسوزد نه کباب...

این راننده تاکسی درد و دلی هم از زبان تمام رانندگان تاکسیرانی داشته و گفت: راننده هم عضوی از این جامعه است و با جامعه زندگی می کند؛ درخواست داریم با ما همکاری کرده و به قول معروف طوری شود که نه سیخ بسوزد نه کباب...

یکی دیگر از راننده تاکسی ها که در مسیر بازار کار می کند، از وام 6 میلیونی شکوه کرده و می گوید: بعضی بانک ها براحتی وام را در اختیار تاکسیرانان قرار می دهند ولی بعضی دیگر مانند بانک صادرات بسیار سخت گیر هستند و شرایط سختی اعم از ضامن با چک دارای گردش مالی بالا می خواهند، و سفته و سند ماشین و سند خانه را قبول نمی کنند. ما نمی توانیم به هر کسی رو بیندازیم که  ضامن شود.

Image title

وی می افزاید: ما از نظر بیمه در مضیقه هستیم؛ خود من 6 سال است که با تحمل فشار زیاد، بخشی از درآمدم را برای بیمه آزاد واریز می کنم و هیچ کس صدای ما را نمی شنود چون هر کس می خواهد موقعیت خود را حفظ کند. 

این راننده تاکسی تبریزی می گوید: در شرایط کرونایی مسافر کمتر سوار می کنیم و از طرفی استهلاک ماشین و هزینه های آن زیاد است.

وی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و سوار کردن حداکثر 3 مسافر می گوید: طبق مصوبه تاکسیرانی قیمت نفر حذف شده را به صورت افزایش 31 درصدی کرایه سایر سرنشین ها اعمال می کنیم ولی مردم به خاطر اوضاع کنونی اقتصادی، موقع مطرح کردن نرخ جدید، خشمگین می شوند. 

وی راهکار تعامل مردم با راننده تاکسی ها را چنین بیان می کند: به نظر من راهکار این است که دولت اطلاعیه ای مبنی بر تغییر نرخ تاکسی ها اعلام کند تا ما با مردم راجع به این مسأله اختلاف پیدا نکنیم.

با یکی دیگر از راننده تاکسی ها در مسیر خیابان دارایی همصحبت می شویم. او ابتدا از خدمات دولتی برای جبران خسارات تاکسیرانان می گوید: دولت یک میلیون تومان به حساب هر شخص به صورت یارانه واریز کرد و یک کاور محافظ برای هر راننده تاکسی در نظر گرفته است. همچنین 6 میلیون تومان وام برای همه تاکسیرانان در نظر گرفته است که من خودم شخصا این وام را با یک سفته از بانک ملت دریافت کرده ام.

وی همچنین در خصوص افزایش مبالغ کرایه با توجه به کم شدن تعداد نفرات مسافر اظهار داشت: ما به دستور دولت فقط برای مسیر مستقیم 31 درصد افزایش قیمت را دریافت می کنیم و دیگر مسیرها به قیمت قبلی خود پابرجا هستند.

Image title

وی در مورد بروز اختلافات بین مسافرین و رانندگان بر سر هزینه افزایش یافته می افزاید: بعضی شهروندان از فهم برخوردار هستند و شرایط را درک کرده و این مبلغ را پرداخت می کنند ولی بعضی ها پرداخت نمی کنند.

این راننده تاکسی گلایه ای نیز کرده و می گوید: برای ما رانندگان تاکسی تا به امروز بیمه بیکاری تعلق نگرفته است.

برای پیگیری مسایل مطرح شده توسط رانندگان تاکسی بنا بر مصاحبه با مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری تبریز داشتیم که او برای عدم پاسخگویی به رسانه ها توجیهاتی را مطرح کرده و امتناع کرد.

بعد از پیگیری های مکرر، به مصاحبه با مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی رضایت داده شد.

برزگر مدیر روابط عمومی تاکسیرانی شهرداری تبریز در خصوص گلایه های رانندگان تاکسی مبنی بر سخت گیری های بانک ها در اعطای وام 6 میلیونی به تبریزبیدار می گوید: هر بانکی برای اعطای وام خود قوانینی دارد و نمی توان از آن قوانین سرپیچی کرد. بعضی رانندگان گلایه دارند که وام 6 میلیونی نباید 12 درصد سود داشته باشد، ولی هر وامی قوانین و ضوابط خود را دارد و هیچ وامی نداریم که بدون ضامن باشد.

وی در خصوص مشکلات بیمه بیکاری راننده تاکسی ها نیز گفت: این مقوله یک طرح ملی است؛ وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی سامانه ای بنام کارا دارد و ما فقط وظیفه داریم که موضوعات را اطلاع رسانی کرده و اطلاعات رانندگان را در اختیار آنان قرار دهیم.

برزگر در خصوص میزان پایش سلامت رانندگان تاکسی در شرایط کرونایی اظهار داشت: رانندگان در ایستگاه ها به صورت دوره ای غربالگری و چکاب می شوند و اگر دارای علائم باشند برای آزمایشات به بهداشت معرفی شده و در صورت مثبت بودن تست کرونا، تحت مداوا قرار خواهد گرفت.


گزارش از امیررضا فرامرز