تبریزبیدار
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۲۳:۲۹ شناسه خبر : ۱۰۸۱۰۳۵

پنیر فتا را بیشتر بشناسید

احتمالاً تاکنون نام پنیر فتا زیاد به گوشتان خورده است. فتا نوعی محصول لبنی با منشأ یونانی است که به مرور و به لطف فواید و خواصش به کشورهای دیگر نیز راه یافته و شهرت زیادی پیدا کرده است. این ماده غذایی در آب نمک به فروش می‌رسد و این مسئله باعث افزایش مدت زمان مصرف آن می‌شود.

به گزارش تبریز بیدار ، پنیر فتا از شیر گوسفند تهیه می‌شود؛ اما ممکن است در برخی مناطق از شیر مادیان نیز به عنوان ترکیب اصلی آن استفاده شود. مشخصه این نوع پنیر داشتن طعمی ملس و ترش‌مزه است و درصد چربی آن به نسبت بالا است. در این مطلب در خصوص فواید این نوع پنیر بیشتر صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پنیر فتا منبع پروتئین

به عقیده متخصصان وجه تمایز پنیر فتا همانند سایر محصولات لبنی، پیش از هر چیز به دلیل پروتئین بالای آن است. حتماً می‌دانید که پروتئین یک ماده مغذی باارزش است که حاوی تمام اسیدآمینه‌های ضروری بوده و به‌خوبی در بدن هضم می‌شود. جذب پروتئین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به پیری و تخریب بافت‌های عضلانی ضروری است.

وجه تمایز پنیر فتا همانند سایر محصولات لبنی، پیش از هر چیز به دلیل پروتئین بالای آن است. حتماً می‌دانید که پروتئین یک ماده مغذی باارزش است که حاوی تمام اسیدآمینه‌های ضروری بوده و به‌خوبی در بدن هضم می‌شود. جذب پروتئین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به پیری و تخریب بافت‌های عضلانی ضروری است

نتایج پژوهشی که در مجله Nutrients به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف پروتئین از تخریب بافت‌ها و همچنین از بین رفتن عملکرد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

پنیر فتا علاوه بر پروتئین حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب اشباع شده نیز هست. البته احتمالاً بسیار شنیده‌اید که این اسیدهای چرب مضر هستند؛ اما اخیراً محققان به نتایج جدیدی در خصوص این چربی‌ها رسیده‌اند و معتقد هستند که اسیدهای چرب اشباع شده به طور قطع مضر نیستند.

امروزه محققان در خصوص مزایای مصرف این نوع چربی‌ها نیز تزهایی ارائه کرده‌اند. تا جایی که گفته می‌شود مصرف مناسب این اسیدهای چرب به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های دیگری نیز کمک می‌کنند.

فتا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

جذب درشت‌مغذی‌ها از طریق مصرف پنیر فتا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما این نوع پنیر همچنین حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای سلامتی بدن نیز می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی کلسیم است. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که مصرف محصولات لبنی باعث کاهش خطر بروز پوکی استخوان می‌شود چون حاوی کلسیم هستند. در نتیجه پنیر فتا نیز از این امر مستثنا نبوده و مصرف آن باعث استحکام بیشتر استخوان‌ها و پیشگیری از خطر پوکی آن‌ها می‌شود.

از طرف دیگر، پنیر فتا حاوی میزان زیادی ویتامین D است که برای حفظ سلامتی بدن لازم و ضروری است. به طوری که از بروز بیماری‌های پیچیده، بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک پیشگیری می‌کند. علاوه براین باید بدانید که اگر میزان ویتامین D بدن در شرایط مطلوبی باشد برخی از انواع سرطان‌ها راحت‌تر تشخیص داده شده و روند درمان بهتری را طی می‌کنند. تأثیر این ویتامین روی بیماری‌های پوستی نیز شناخته شده است. متأسفانه در سرتاسر جهان، کمبود ویتامین D بسیار رایج است. یادتان باشد که برای جذب روزانه این ویتامین باید به سراغ محصولات لبنی، ماهی و تخم‌مرغ بروید. یکی از این محصولات لبنی برای جذب کافی ویتامین D پنیر فتا است بنابراین توصیه می‌شود از آن غافل نشوید.

دو روش ساده برای مصرف پنیر فتا

ما دو دستور ساده برای مصرف پنیر فتا داریم تا تشویقتان کنیم این پنیر را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

پنیر فتا در فر

می‌توان پنیر فتا را همانند پنیر ایتالیایی پروولون در فر آماده کرد. برای این کار کافیست که چند ادویه ساده از جمله آویشن، فلفل و مقداری روغن زیتون استفاده کرد. این مواد را به پنیر زده و آن را به مدت 8 دقیقه داخل فر با حرارت گردان و دمای 200 درجه قرار دهید. بعد از اینکه پنیر را از فر خارج می‌کنید می‌توانید مجدداً مقداری روغن زیتون بکر به آن بزنید و سرو کنید.

پنیر فتا در سالاد

سالادها گزینه‌های خوبی برای افزودن پنیر فتا هستند. کافیست این نوع پنیر را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کرده و به باقی سبزیجات سالاد اضافه کنید. سپس مقدار اندکی روغن زیتون و سرکه به عنوان چاشنی به آن بزنید و یک سالاد مغذی میل کنید. اگر علاقه‌مند به سالادهای حاوی پروتئین هستید می‌توانید کمی ماهی تن یا تکه‌های مرغ نیز به سالادتان اضافه کنید. پنیر فتا در سالاد بافت متفاوت و خوشمزه‌ای به سالاد می‌دهد.

پنیر فتا دوست بدن

همان‌طور که گفته شد، پنیر فتا یک محصول لبنی مفید برای سلامتی است. البته به شرطی که به طور منظم مصرف شود. پروتئین، چربی‌ها و مواد مغذی موجود در این محصول لبنی از آن یک ماده غذایی مفید ساخته که می‌تواند جوابگوی نیازهای روزانه بدن باشد و از بروز بیماری‌ها پیشگیری کند. از این گذشته، می‌توانید پنیر فتا را در تهیه غذاها و روش‌های مختلف استفاده کنید. می‌توانید آن را ماده اصلی غذایتان بکنید یا به عنوان همراه غذا در کنار دیگر مزه‌ها سرو کنید. یکی از بهترین کارها مصرف آن با نان و گردو به عنوان عصرانه یا شام است. در هر حال مطابق با ذائقه و سلیقه خودتان این نوع پنیر را وارد برنامه غذایی روزانه‌تان بکنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.