تبریزبیدار
دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ ۱۴:۲۴:۵۰ شناسه خبر : ۱۰۸۱۷۹۶

در گفتگو با تبریزبیدار بررسی شد؛

بایدها و نبایدهای انتظار مهدی(عج) / تفاوت مدینه فاضله شیعی و غربی

در گفتگوی مشروح با دکتر جلال شیری، فعال فرهنگی و پژوهشگر دین، بایدها و نبایدهای انتظار مهدی(عج) بررسی شد.

جلال شیری فعال فرهنگی و نخبه علمی در گفتگو با تبریزبیدار در خصوص جایگاه مهدویت در فرهنگ و باور شیعه اظهار داشت: یک فرد آزاده صرف نظر از اینکه به کدام یک از شرایع آسمانی معتقد بوده و در هرکدام از مختصات زمانی متولد شده‌ باشد، یک موضوع همیشه جزو آرمان های او می‌باشد و آن تشکیل مدینه فاضله می باشد. با نگاه به فرهنگ اسلامی، پروردگار صراحتا می فرماید که الا الی الله تصیر الامور؛ یعنی صیرورت تمام کارها و امور به سمت خدای متعال است. این یعنی در جهان عالم هیچ چیز عبث و بیهوده نیست و هر تغییری که اتفاق می‌افتد، داخل یک مجموعه نظام‌مند می‌باشد و امور به سمت خدا صیرورت پیدا می‌کند؛ یعنی میعادگاه و خواستگاه پرودگار متعال است.

وی افزود: این یک نگرش توحیدی است که مبدأ و مقصدش پروردگار متعال می‌باشد. در داخل این نگرش توحیدی انسان بر این باور است که تاریخ به سمتی که پروردگار می‌خواهد، خواهد رفت و این موضوع در باور شیعه مخصوصاً شیعه اثنی عشری پررنگ تر است. دلیل پررنگ بودن آن هم اینست که شیعه اثنی عشری معتقد است که هدف پروردگار متعال از ارسال رسل و انذار و تبشیر و پیامبران و جانشینان آنها و جانشینان بلافصل پیامبر خاتم(ص) این نیست که بشر قافله به قافله رشد کرده و در نهایت رهاسازی شود؛ هیچ انسان عاقلی این کار را نمی‌کند چه برسد که ذات مقدس پرودگار که منزه از هر عیب و نقص است این کار را بکند.

حکم خدا بدون حاکم الهی ممکن نیست

این استاد دانشگاه ادامه داد: قاعدتا پایان کار هم به خدا باز می گردد اما این بازگشت باید از طریق یک حکم الهی باشد. امکان ندارد که در روی زمین یک حاکم غیر الهی وجود داشته باشد و (در همان حال) حکم خدا اجرا شود.

مهدویت، وعده الهی منبعث از قرآن

شیری با بیان وجه تمایز مکتب تشیع با دیگر مکاتب گفت: وجه تمایز ما شیعیان از دیگر برادران و علت ترس منحرفینی مانند وهابیون و صهیونیسم از ما، باور داشتن شیعیان به اینست که حاکم الهی بر روی زمین خواهد آمد و این یک وعده‌ الهی منبعث از قرآن است.

Image title

وی افزود: متاسفانه افرادی وجود دارند که با وجود اینکه قرآن را قبول داشته و شیعه هستند ولی باز در ظهور امام زمان تردید دارند و این تردید ناشی از عدم شناخت متن قرآن است؛ قرآن می‌فرماید زمین در انتهای تاریخ در دست بنده های صالح خدا که همان اولیاء خدا هستند،خواهد بود.

وهابیت می داند که جنگ آینده، جنگ ایدئولوژیک است

این فعال فرهنگی با بیان وجوه تمایز عقیده شیعیان و وهابیت و وجه دشمنی آنها با تشیع گفت: آنها آشکارا و پنهان کمیته هایی در خصوص تحقیق در مورد امام زمان تشکیل داده اند تا بدانند که امام زمان کیست که قرار است بیاید و انتهای تاریخ را به دست بگیرد. آنها کاملا واقف شده اند که جنگ آینده جنگ ایدئولوژیک و پیروزی آینده پیروزی ایدئولوژیک بوده و قاعدتا آن ایدئولوژیکی پیروز است که از تمامی جوانب مجهز باشد. در این میان ایدئولوژی اسلام و شیعه علی ابن ابی طالب (ع) مجهزترین نوع ایدئولوژیک می باشد؛ دشمن این را می‌داند.

دیدار پاپ با آیت الله سیستانی یعنی معادلات ایدئولوژیک غرب بهم خورده

وی با اشاره به دیدار پاپ، رهبر مسیحی های کاتولیک جهان با مرجعیت دینی شیعه در عراق، آیت الله سیستانی، اظهار داشت: این دیدار پیام ها و هدف هایی را به دنبال دارد که روی آن بحث شده و به صورت مبسوط (بحث شده است). از این طرف نیز آلارم هایی که دارند نشان از اینست که اینها معادلاتشان را تا چه حدی بهم خورده می بینند و می ببیند که آینده تاریخ به دست فرهنگ شیعی رقم خواهد خورد.

انتهای زمین و آخر تاریخ متعلق به مستضعفین است

وی افزود: هرچند انگیزه های تفرقه آمیزی نیز در این میان وجود دارد که می خواهند بین مراجع شیعه تفرقه و نفاق بوجود بیاورند.

شیری به دلایل ترس دشمنان تشیع از این مکتب اشاره کرده و بیان کرد: شیعیان طبق آیه «و نرید ان نمن علی الذین استضعفو فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» می دانند که انتهای زمین و آخر تاریخ متعلق به مستضعفین می باشد که به دست اولیاءالله محقق خواهد شد. اینها (دشمنان تشیع) از این تفکر می ترسند؛چون صاحب این تفکر می شود یک فرد منتظر، البته نه به معنای عام انتظار بلکه منتظری که طبق مفهوم عمیق انتظار در فرهنگ شیعه، کسی است که باید کارهایی انجام دهد که امام زمان ظهور کند.

نتیجه انتظار، تربیت سردار سلیمانی هاست

این استاد دانشگاه با برشمردن شرایط ظهور امام زمان، اظهار داشت: یکی از شرایط ظهور، برچیده شدن بساط ظلم، تبعیض،بی عدالتی، فرقه ها و بدعت ها است. در واقع نتیجه  انتظار به مهدی موعود تربیت سردار سلیمانی ها است. اینها (دشمنان تشیع) از این تفکر می ترسند. اینها از غدیر و عاشورا و مهدویت ما می ترسند؛ یعنی اگر بتوانند این سه رأس مثلث را از شیعه بگیرند که به شدت هم روی آن کار می کنند، شیعه را بی هویت می کنند.

مثلث غدیر، عاشورا و مهدویت، شیعه را مجهز کرده

وی افزود: شیعه از غدیر الهام، از عاشورا درس و از انتظار(از مهدویت) امید می گیرد. این سه، سرباز شیعه را مجهز می کند.

جوان منتظر، مقابل ظلم و عقاید پوچ ساکت نمی نشیند

این فعال علمی و فرهنگی به دشمنی های صهیونیست و برخی فرقه های انحرافی علیه مهدویت اشاره کرده و گفت:این دشمنی به خاطر اینست که آقایان و بانوان جوانی که توسط این فرهنگ مهدوی تربیت شده اند در مقابل اینکه (برای مثال) داعش ایجاد شده و جولان دهد ساکت نمی نشینند. همچنین این جوانان تربیت شده در مقابل نشر عقاید پوچ و خرافی وهابیت ساکت نمی نشینند و نقشه های شوم فرهنگی غرب و دشمنان دین را خنثی می سازند.

شیری اظهار داشت: این تفکر، منافعی را که مستکبران عالم سالیان سال (به خاطر آن منافع) مردم را به استضعاف کشیده و استکبار و استبداد و استثمار کرده اند به خطر می اندازد. شیعه در مقابل این کار ایستاده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از نقاطی که به شیعه قوت می دهد امید به انتظار است، اظهار داشت: شیعه منتظر است و در راستای این انتظار، اقدام فعالیت های گوناگون می کند. مثلا در عصر حاضر، در مقابل آمریکا که امام می فرماید شیطان اکبر است می ایستد. همچنین در مقابل رژیم صهیونیستی می ایستد و او را رژیم جعلی صهیونیستی خطاب می کند و از مردم فلسطین در مقابله با اسرائیل حمایت می کند.

دشمنان از دین انفرادی ترسی ندارند

وی افزود: برای همین دشمنان تشیع در بحث های سیاسی از جمهوری اسلامی واهمه دارند وگرنه از نوع دین انفرادی که واهمه ندارند. اگر دین و فرهنگ شیعه در شعائر فردی خلاصه شده بود آنوقت با ما کاری نداشتند؛ ولی چون آن سه رأس مثلث به ما قوت داده و الهام و درس و امید می بخشد، در اینصورت یک شیعه، تبدیل به سرباز همه جانبه و افسر تمام عیار می شود که این برای دشمنان اسلام و ولایت، یک کابوس است.

ایجاد تشکیک صهیونیزم در منجی

این فعال علمی و فرهنگی با اشاره به شبهات موجود مهندسی شده در زمینه مهدویت، بیان کرد: چون تربیت سرباز شیعه برایشان گران تمام می شود برای همین دشمنان می خواهند از اول مهدویت را مورد هدف قرار دهند. گاه در خود مهدویت تشکیک می کنند که منجی برای یهود است. گاه تشکیک می کنند که منجی آمده و رفته است.گاه تشکیک می کنند که ممکن است بعد 1400 سال امامی نیاید. گاه تشکیک می کنند که منجی از فرزندان حضرت زهرا نیست و (در این راستا) فرقه هایی نیز متولد شد(بوجود می آورند) که ادعای امام زمان بودن می کردند(می کنند). به هر طریقی در خصوص امام زمان عملیات های زیادی انجام می دهند؛چون نقطه ای که به شیعه "امید" می دهد، اینست.

امید به انتظار، مدافع حرم می آفریند

وی افزود: آن چیزی که مدافع حرم می آفریند و با داعشی و سلفی و تکفیری می جنگد و به سپاه قدس قدرت می دهد، این امید است. امید به انتظار در طول تاریخ، منشأ حرکت های اصیل شیعه علیه حکومت های ظلم و جور بوده است. شیعیان از این سه سرمایه عظیم غدیر و عاشورا و مهدویت الهام و درس و امید گرفته اند تا توحید را در روی زمین مستقر کنند.
شیری با اشاره به شبهات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص مهدویت، بیان کرد: نعمتی که مهدویت به نوع بشر ارائه داده نعمتی بی بدیل است؛ سیّالیّتی که در روح و احکام آن وجود دارد در هیچ یک از شرایع وجود ندارد. در پاسخ به شبهات مطرح شده در خصوص اینکه شیعه بر پایه اوهامات برپا شده باید گفت که در شیعه راه و روش استناد به احکام کاملا مشخص بوده و احکام از منابع قرآن،روایات، عقل و اجماع استخراج شده و فتوا صادر می شود.

وی با بیان اینکه زیر سایه فرهنگ غنی انتظار قدم سربازان امام زمان استوارتر می شود گفت: زیر سایه فرهنگ غنی انتظار و طبق آیه «ان تنصرو الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» (اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری کرده و قدم هایتان را استوار می گرداند) قدم سربازان و افسران و حزب شیعه روز به روز استوار تر می باشد(می شود.

این فعال علمی و فرهنگی با اشاره یکی از خیرهای کثیر امام زمان بیان کرد: در احادیث آمده که همانگونه که مردم از پشت ابر از خورشید بهره مند می شوند، از امام زمان(عج) نیز در دوره غیبت به همانگونه بهره مند می شوند. اگر بخواهیم یکی از خیرهای کثیر امام زمان را بگوییم، می گوییم همانطور که حضرت زهرا(س) خیر کثیر است و یکی از خیر های او تربیت امام حسین(ع) است، حدیث پیامبر(ص) بر یکی از خیرهای کثیر امام زمان اشاره دارد که فرمودند: بهترین اعمال امت من انتظار فرج است؛ چون انتظار به روح انسان تحرک می دهد.

انتظار منافی با جمود و تنبلی است

وی اظهار داشت: انتظاری که در اسلام و شیعه مطرح است، انتظار توام با یاس و جمود و رکود و خمود و خاموشی و تنبلی و بی عاری نیست بلکه انتظار سیال و (حرکت دهنده) رو به جلو است.

شیری با بازخوانی چند آیه از قرآن در این خصوص، گفت: انتظار شیعه از نوع ان تنصرو الله ینصرکم (اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می کند) است. انتظار شیعه از نوع بقیه الله خیر لکم ان کنیم مومنین است؛ یعنی ما باید اهل ایمان بوده و این انتظار ایمان ما را تقویت کند.

وی افزود: انتظار شیعه از جنس أن الارض یرثها عبادی الصالحون است؛انتظار شیعه (تاریخ را) به سمتی پیش می برد که صلحا روی زمین حکومت کنند. یکی از ابعاد خیر کثیر امام زمان که همچون آفتاب پشت ابر از ایشان بهره مند می شویم، این موضوع می باشد.

شیری با بیان اینکه مهدویت یک فرهنگ است اظهار داشت:با مطالعه آیات متعددی که در زمینه مهدویت وارد شده، انسان متوجه می شود که مهدویت یک فرهنگ است؛ کما اینکه عاشورا حادثه نیست بلکه یک فرهنگ است و لذا دشمنان اعم از وهابی، سلفی، تکفیری،صهیونیست، مزدوران و فریب خوردگان، از این فرهنگ و نهادینه شدن آن هراسانند.

تفاوت مدینه فاضله شیعی و غربی

شیری با اشاره به شبهات وارد شده در خصوص مدینه فاضله و امکان وجودی آن گفت: در برخی مکاتب غربی مانند اومانیسم و اگزیستانسیالیسم که اصالت را به انسان می دهند و (معتقدند که همه چیزها دست خود انسان است)، در خصوص مبانی فکری و مخصوصا اخلاقی ( نمی توانند این اعتباریات را خودشان برای خودشان تنظیم کنند). چون در اینصورت هر فرد برای خودش مبنای اخلاقی متفاوتی خواهد داشت وعملی برای فردی خوب و همان عمل برای فردی دیگر ناشایست خواهد بود.

وی افزود: برای همین ما به یک منبع فرا انسانی و منبعی که خارج از حب و بغض و احساسات انسانی باشد نیازمندیم. این مبنا برای ما و در شرایع آسمانی، همان مبنای توحیدی است که پرودگار متعال از طریق ارسال رسل به ما نشان داده و ما باید به آن عمل کنیم.

وی با برشمردن علل عدم اعتقاد برخی مکاتب غربی به امکان وجودی مدینه فاضله گفت: دلیل این عقیده در آنها اینست که در آنها (در عقاید آنها) کمی اختلاط اومانیسم و اگزیستانسیالیسم وجود دارد و معتقد نیستند که قدرتی فوق اراده انسان ها وجود داشته باشد که بتواند آن انگیزه را به انسان بدهد که بتواند مدینه فاضله را بسازد. حال آنکه آن انسانی که به کرات مختلف رفته و صاحب آن صنعت می شود، قطعا از نظر اخلاقی نیز می تواند خود را رشد دهد که خود را به مدینه فاضله نزدیک کند.

وی افزود: علت دوم اینست که چون آنها به ظهور منجی الهی معتقد نیستند و اینگونه فکر می کنند که در راس آن مدینه فاضله یک انسان عادی و نه نماینده خدا می نشیند، (به عقیده آنها) آن انسان عادی (نمی تواند) عدالت کامل را محقق کند.

وی ادامه داد: در فرهنگ شیعه باور ما اینست که در روی زمین ولی الله ظهور خواهد کرد و تمام کارهایش اعم از سخن گفتن، راه رفتن، شمشیر زدن، عفو و قصاص کردن و ... به اذن الله و با اجازه خدا خواهد بود؛ در اینصورت امکان وجود عدالت نه تنها ضعیف نیست بلکه کاملا محقق می باشد. وجه تفاضل بین عقاید ما و آنها اینست که آنها به این باور ها اعتقادی ندارند و برای همین این مساله را غیر ممکن تصور می کنند.

این فعال علمی و فرهنگی در ادامه به دیگر تمایز های فرهنگ شیعه و غرب در خصوص مهدویت اشاره کرده و اظهار داشت: دیگر تمایز بین فرهنگ شیعه و غرب، اینست که می گویند امام زمان فقط یک باور ایده آل است. همانطور که مدینه فاضله را یک باور ایده آل (تصور) کرده اند، میخواهند شخص امام زمان را نیز به یک باور ایده آل تبدیل کنند. متاسفانه این موضوع ممکن است گاها دامن برخی جوانان ما را نیز بگیرد.

وی ادامه داد: ما نمی گوییم شک بد است؛ شکی که مقدمه وصل باشد خیلی خوب است چون انسان با برهان و دلیل یک چیزی را قبول می کند و ارزش آن بسیار زیاد است. اگر جوانان ایمانی از من بخواهند که چیزی بگویم که قلبشان در مورد امام زمان محکم شود، به آیه بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین اشاره می کنم؛ خیر کثیر امام زمان نیز عرض شد. باور امام زمان موتور محرک پیشرفت معنوی و حتی علمی جامعه است.
این نخبه علمی با تاکید بر اینکه در گفتمان مهدویت، گفتمان عدالت خواهی و عدالت گستری تحت لوای ولی الهی است، گفت: تفکر غرب چون مبنای الهی و فرا زمینی و فرا انسانی ندارند، راست هم می گویند که ایجاد مدینه فاضله غیر ممکن است. ولی اگر با این این باور نگاه کنند که یک رهبر الهی در جامعه باشد، در اینصورت نه تنها غیرممکن نیست بلکه حتمی الوقوع است و إن شاءالله ماهم عن قریب زمان آن را درک کنیم.

تقوایی که ما را گوشه گیر کند، به کار نمی آید
این چهره علمی و فرهنگی توصیه ای نیز داشت: به عنوان یک برادر کوچک، یک پیامی به تمامی خواهران و برادران ایمانی دارم. به عنوان شخصی که عمدتا به عنوان یک چهره ی علمی مرا می شناسند، دغدغه فرهنگی را بسیار بسیار مهم می دانم. آنهایی که احساس دلسوزی نسبت به اسلام عزیز و قرآن و مبانی اهل بیت(ع) دارند، باید مجهز به سلاح برهان در مقابل آنهایی که می خواهند تشکیک کنند بشویم.

وی افزود:  رمز و راز نجات دنیا اینست که اولا در مسیر ولایت فقیه باشیم و ظهور حضرت حجت را دعا کرده و برای ظهور ایشان زمینه سازی کنیم. ثانیا باید مجهز به سلاح علم و اخلاق و تقوا بشویم؛ تقوایی که ما را رشد داده و ما را مبارز بیافریند تا طرف دشمن را یا با سلاح علم متقاعد کنیم یا با سلاح تقوا به جای خود بنشانیم. نه تقوایی که ما را گوشه گیر کند. و لینصرن الله من ینصره؛ هر کس که خدا را یاری کند، خدا هم او را یاری می کند و نصرت و یاری قطعا برای مومنین است؛ و الله ولی المومنین.

نظرات

بایراق
IR

سلام‌همه‌را‌درست‌فرمودی.اما‌حضرت‌علی.ع.میفرمایند حکومت‌غیر‌معتقد‌به‌احکام‌الهی‌که‌با‌عدالت‌‌باشد‌عمرش‌طولانی‌وحکومت‌معتقد‌بهاحکام‌الهی‌غیر‌عادل‌عمرش‌ کوتاه‌‌است‌‌باید‌‌باشد‌مصلحت‌درتقسیم‌بیت‌المال‌و...نباید جای‌ترازو‌را‌بگیرد‌‌قرآن‌ونهج‌البلاغه‌وروش‌وسنت‌ائمه‌ معصومین.ع.کاملاآشکار‌است‌آنچه‌را‌بر‌خود‌نمی‌‌پسندی بر‌دیگران‌‌نپسندیم‌‌‌‌درهمه‌چیز‌...واگراینگونه‌شدنفاق‌‌و تملق‌وبی‌حیائی‌رنگ‌می‌بازد‌وتقوا‌وحیاء‌تقویت‌میشود