چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۴۲:۴۷ شناسه :۱۰۷۶۸۶۲

تبریزبیدار گزارش می دهد:

بانک هایی که از مناطق محروم تبریز فراری اند!

مناطقی چون رضوانشهر، پل ارم، خلیل آباد، حیدرآباد و... که در کمربند حاشیه شمالی شهر واقع بوده و زمره مناطق کم برخوردار با تعداد جمعیت قابل توجهی قرار دارند که از داشتن شعب بانکی محروم هستند و لزوم وجود بانک در آنها به طور مشخصی محسوس است.

سرویس اجتماعی تبریز بیدار 

پس از آنکه امکاناتی همچون اداره ها،  موسسات مختلف سالن های تئاتر و سینما و ... از مناطق محروم شهر فراری شده اند، بانک ها نیز از قافله عقب نمانده اند.

در شهر تبریز مناطق محروم بسیاری هستند که شهروندان آنها درخواست های مکرری جهت ایجاد یک شعبه بانکی در منطقه محل سکونت خود دارند تا انجام امورات بانکی برای آنها سهل الوصول شود.

محرومیت کمربند شمالی تبریز از شعب بانکی

مناطقی چون رضوانشهر، پل ارم، خلیل آباد، حیدرآباد و... که در کمربند حاشیه شمالی شهر واقع بوده و زمره مناطق کم برخوردار با تعداد جمعیت قابل توجهی قرار دارند که از داشتن شعب بانکی محروم هستند و لزوم وجود بانک در آنها به طور مشخصی محسوس است.

آقای یاوران یکی از شهروندان ساکن منطقه محروم خلیل آباد به تبریزبیدار می گوید: در مناطق خلیل آباد، مصیر، پل ارم که محدوده بزرگی را شامل می شود هیچ شعبه بانکی وجود ندارد و مردم منطقه باید برای امورات بانکی باید به جاهای دیگه بروند.

وی تاکید می کند:خواسته اهالی منطقه این است حداقل یکی از بانک ها در این محدوده شعبه ای داشته باشد.

عدم امکان عملیات بانکی الکترونیکی برای حاشیه نشینانِ سالمند 

محمد شهروند دیگری که ساکن منطقه رضوانشهر است نیز از عدم وجود شعبه بانکی در این منطقه گلایه کرده و می گوید: اغلب ساکنان منطقه افراد سالمندِ کم سوادی هستند که قادر به انجام عملیات بانکی بصورت الکترونیکی و غیرحضوری ندارند و به همین دلیل مجبور به طی مسافت برای رفتن به محله یکه دکان(ستارخان) جهت امورات بانکی خود می شوند.

تشکیلات ثروتمند جایی در جمع فقرا ندارد!

وی می افزاید: چون منطقه ما فقیر است شاید مسئولین هم خجالت می کشند تشکیلات ثروتمندی چون بانک در اینجا مستقر باشد.

خانم زینالی شهروند ساکن شهرک ارم است که در این خصوص به تبریزبیدار می گوید: در منطقه بزرگی مثل ارم فقط یک شعبه بانک ملی وجود دارد که به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای بانکی اهالی را ندارد.

وی می افزاید: صف های طولانی، بُعد مسافت بین بانک و برخی مناطق ارم و گسیل شدن اهالی مناطق حومه ارم به این شعبه بدلیل عدم وجود شعبات بانکی در آنجا، از جمله مسایلی است که ضرورت وجود شعبات دیگری از بانک های عامل در منطقه ارم و حومه آن را ملموس می کند.

«دستگاه فعلاً قادر به انجام عملیات نیست»

این شهروند به وجود دستگاه های عابربانک در شهرک ارم اشاره کرده و می گوید: در سال های اخیر شاهد نصب تعدادی دستگاه خودپرداز در ورودی برخی مغازه های منطقه هستیم که خدمات آنها نیز چندان رضایت بخش نیست.

وی می افزاید: نقص فنی دستگاه‌های خودپرداز، قطعی شبکه شتاب، تمام شدن وجوه نقد خودپردازها به دلیل برداشت‌های مکرر و گاهی غیراصولی از طرف مشتریان و نبود اسکناس‌های درشت همواره اهالی را با چالش روبه‌رو کرده  و منجر به نارضایتی شده است.

رضا یکی دیگر از اهلی شهرک ارم به تبریزبیدار می گوید::زمانی که می‌خواستم از دستگاه خودپرداز مقداری پول دریافت کنم اما بعد از اینکه چند دقیقه‌ای را در صف ایستادم متأسفانه همین‌که نوبت به من رسید پیغام «دستگاه فعلاً قادر به انجام عملیات نیست» روی خروجی نمایش داده شد، به خودپرداز دیگری مراجعه کردم، نوبت به من که می‌رسد ناگهان دستگاه اعلام می‌کند که از ارائه خدمات به این کارت معذوریم.

پیگیری های تبریزبیدار از مسئولین در خصوص مشکلات یاد شده شهروندان مناطق کم برخوردار راه به جایی نبرد اما یک نکته از قوانین بانکی توجه ما را به خود جلب کرد.

بر اساس اعلام یک کارمند بانک که نخواست نامش فاش شود، به تبریزبیدار گفت: توسعه شبکه بانکی مستلزم اخذ موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دارای محدودیت است. عملکرد شعب بانکی مستقر بر اساس وضعیت منابع، مصارف، اسناد سود و زیان، خدمات و نظایر آن در این راستا تاثیر گذار است اما بانک های عامل جهت کسب رضایت شهروندان آمادگی دارند تا تجهیزات POS در مراکز تجاری محلات نصب کنند.

از این استدلال که البته نیاز به روشنگری مسئولین بالادستی نیز است، چنین بر می آید که در حال حاضر شهروندان مناطق محروم شهر نمی توانند از نعمت وجود بانک، این نهاد مهم اقتصادی برخوردار باشند.

با کنار هم چیدن اطلاعات موجود می‌توان به نتایجی دست یافت که نظام بانکداری الکترونیک کشور برای به دست آوردن مقبولیت بالا نیاز به ترمیم در بخش‌های زیرساختی و اطلاعاتی خود دارد و در این راستا لازم است بانک‌ها در یک طرح هدفمند و منسجم به صورت یکپارچه به گسترش سیستم‌های دیجیتال خود با توجه به فناوری روز دنیا اقدام کنند.

در این میان مردم نیز باید تا حدی در رفتار خود نسبت به استفاده از عابربانک‌ها و سامانه‌های خرید الکترونیک موجود در فروشگاه‌های سراسر کشور تجدیدنظر کنند.