یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ۰۸:۲۵:۳۳ شناسه :۱۰۸۰۰۵۱

آیا پژو لیموزین‌های ایران همان پژو پارس هستند؟

پژو پارس را می‌توان ایرانی شده پژو ۴۰۵ دانست. ایران‌خودرو فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ را ابتدا با نام پژو سفیر معرفی کرد. اما در هنگام عرضه این خودرو به پژو پرشیا تغییر نام داد و بعد از مدتی با حذف نام پرشیا، با نام پژو پارس در بازار معرفی و عرضه شد.

به گزارش تبریز بیدار ،  جالب است که بدانید صنعت خودروسازی در کشور ما با پیکان متولد شد. پیکان خودرویی انگلیسی بود، ولی آنقدر در خط تولید ایران ماند و رشد کرد که جزیی از تاریخ خودروسازی ایران شد. و البته جزئی از تاریخ زندگی ایرانی‌ها. بعد از پیکان، پژو بی‌تردید جانشین بر حق این خودرو بود. پژوی فرانسوی که حالا کاملا ایرانی شده است! پژو با مدل‌های ۴۰۵، ۵۰۴ و ۲۰۶ در ایران بسیار پرفروش موفق ظاهر شده است و همیشه جزو پرفروش‌ترین‌ها جای گرفته است.

پژو پارس را می‌توان ایرانی شده پژو ۴۰۵ دانست. ایران‌خودرو فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ را ابتدا با نام پژو سفیر معرفی کرد. اما در هنگام عرضه این خودرو به پژو پرشیا تغییر نام داد و بعد از مدتی با حذف نام پرشیا، با نام پژو پارس در بازار معرفی و عرضه شد. پژو پارس به تدریج وارد ناوگان پلیس شد و بعد از مدتی هم نسخه لیموزین این خودرو تولید و برای تشریفات مورد استفاده قرار گرفت. اخیرا بسیاری از مردم ما با تماشای سریال پایتخت چشمشان به دیدن این خودروی متفاوت آشنا شده است.

چرا پژو پارس پرفروش است؟

در بازار خودروی ایران یک نکته را همیشه باید در نظر داشت: خرید خودروی بفروش! یعنی خودرویی که بازار فروش خوبی داشته باشد. پژو پارس این ویژگی را داراست. در واقع این خودرو همانند پژو ۲۰۶ همیشه همانند پول نقد برای صاحبانش است. از طرفی امنیت ایمنی پژو پارس هم یکی از نکات مثبت این خودرو است. محکم بودن بدنه این خودرو یکی از موارد برجسته آن محسوب می‌شود. البته که اگر بخواهیم در مقام قیاس با خودروهای چینی، امکانات پژو پارس را نام ببریم بیشتر خنده‌دار به نظر می‌رسد. اما به عنوان یک خودروی تولید داخل نسبتا موفق‌تر از تولیدات سایپا، رقیب همیشگی ایران‌خودرو ظاهر شده است. پژو پارس استاندارد آلایندگی یورو ۴ را هم داراست. البته اگر قصد خرید این خودرو را دارید باید به معایب آن هم توجه کنید.

موتور پژو پارس استهلاک بالایی دارد و بسیاری از نمونه‌های تولیدی این خودرو مخصوصا در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی در قسمت واشر سرسیلندر می‌شوند. شاید به دلیل تولید بیش از حد این خودرو توجه و دقت سازندگان کم شده است. این مورد را می‌توان درعایق‌بندی ضعیف این خودرو هم مشاهده کرد که باعث شده صدای موتور در داخل کابین زیاد باشد. همچنین پژو پارس را نمی‌توان خودرویی اقتصادی دانست، چون مصرف سوخت بالایی دارد. اما در کنار این‌ها، شتاب خوب خودرو و نرمی سواری آن در کنار کابین بزرگش از جمله نکاتی است که مورد توجه خریدار ایرانی قرار می‌گیرد. در مجموع با تمام مشخصات مثبت و منفی و با تمام این توضیحات با خودرویی خانوادگی با ظاهری نسبتا قابل قبول و کیفیت قطعات و خدمات خوب، رو به روییم.

پژو پارس لیموزین، تخت روان ایرانی

بعد از موفقیت نمونه سدان، ایران‌خودرو اقدام به تولید لیموزین پارس هم کرد. شاید پیش از این تصور نشستن در یک خودری لیموزین و لذت بردن از سفر با آن، رؤیایی دست نیافتنی برای ایرانیان بود. اما با تولید این خودرو، حالا رؤیا نزدیک شده است. پژو ۴۰۵ لیموزین، ابتدا در مراسم اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در دوره اصلاحات و برای استقبال از مهمانان خارجی استفاده شد و برای اولین بار مردم متوجه وجود خودروهای تشریفاتی ایرانی شدند. چند سال بعد، شرکت ایران‌خودرو با کمی تغییرات در ظاهر و قطعات، در واقع پژو پارس لیموزین را جایگزین پژو ۴۰۵ لیموزین کرد. در این خودروها شیشه‌های برقی و باکس وسط، قرار داده شد. حجم موتور پژو پارس لیموزین ۲ لیتر است، در حالی که حجم موتور پژوپارس معمولی ۱.۸ لیتر. از این خودروی شش‌در تعداد ۱۵۰ دستگاه در ایران تولید شد که بعد از کاربرد در مراسم‌های رسمی و تشریفات، بسیاری از آنها در آگهی‌های فروش خودرو قابل مشاهده است.