به گزارش تبریزبیدار، حجت الاسلام عباس زاده در گفتگو با خبرنگاران در تبریز ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص)، اظهار داشت: میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) سر آغاز شکل گیری یک هدایت ویژه تشریعی است که از نظر توسعه مکانی، قابلیت جهانی و از نظر توسعه زمانی، قابلیت جاودانگی دارد و انسان بدان نیازمند است.
وی با بیان اینکه انسان، موجودی مدنی است که به طور جمعی زندگی میکند اعم از آن که این موضوع یک امر فطری باشد یا نیاز او را به این امر وادار کرده باشد، ابراز داشت: با توجه به این که انسان، بی نهایت طلب و منفعت طلب است، همه چیز را برای خود میخواهد و چون امکانات مادی دنیا محدود است و دیگران نیز به این امکانات نیاز دارند، نوعاً در تصاحب این امکانات، نزاع و درگیری پیش میآید. اینجاست که انسان، نیازمند قانون میشود تا حدود تصرفات را مشخص سازد.
حجت الاسلام و المسلمین عباسزاده با تشریح این نکته که در قانون نویسی هر شخص یا هر گروهی منافع شخصی یا گروهی خود را ملاحظه خواهند کرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه ابزارهای شناخت انسان محدود است، بهترین قانون را باید از خالق جهان گرفت که میداند چه آفریده و خیرخواه و بینیاز مطلق است. این قانون، همان قرآن و سنت نبوی و علوی است که توسط پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) ارائه شده است.
استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به اینکه پیامبر و حضرات معصومین، داری سه ویژگی منحصر به فرد هستند که انسان باید قدر آنها را دانسته و خود را از علم آنان سیراب نماید، ابراز داشت: حضرت رسول الله(ص) و ائمه معصومین اولاً دارای علم الهی و لدنی میباشند و از طریق وحی و الهام با دردها و درمانها آشنایی دارند و ثانیاً دارای عصمتند و از هرگونه سهو، خطا، نسیان و گناه و حتی فکر گناه، مصون و معصومند و ثالثاً قدرت تصرف تکوینی داشته و نفوس انسانها به دست آنان است.
وی با اشاره به آیهی ۲۱ سوره احزاب که میفرماید «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»، خاطر نشان کرد: ارائه الگو یکی از امتیازات ادیان و مکاتب آسمانی است. هیچ مکتب بشری نتوانسته به ارائه الگو بپردازد و بگوید اگر این ایده پیاده شود و فراگیر شود، چنین انسانی خواهد ساخت، در حالیکه همه انبیا و امامان، الگوهای عملی برای مردم بودهاند. با توجه به میل الگو برداری انسان، این مسئله بسیار مهم است.
عباس عباسزاده با بیان اینکه انبیاء الهی حجت الهی بر انسان هستند و اگر آنان نبودند و نمیآمدند، حجت بر انسان تمام نمیشد، افزود: طبق آیه ۱۵ سوره اسراء که میفرماید «ما کنا معذبین حتی نبعث رسولاً» درصورتی که پیامبران بر انگیخته نمیشدند، خداوند انسان را عذاب نمیفرمود.
این استاد دانشکده الهیات دانشگاه تبریز در آخر به آیه ۴۷ سوره یونس اشاره و تصریح کرد: پیامبران بر پا کننده عدالت در زمین هستند، عدالتی که انسانها در طول تاریخ تشنه آن بودهاند چرا که خدا عادل است و عدالت پیشگان را دوست میدارد.
