گزارش تبریزبیدار از نشست فعالین اقتصادی استان با سرپرست وزارت صمت؛

فراهم شدن زمینه واردات خودرو / مکتب اقتصادی خاص در آذربایجان شرقی

در حاشیه سفر امروز رییس‌جمهور و هیأت دولت به استان، نشست هم‌اندیشی فعالین اقتصادی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش تبریزبیدار، سید مهدی نیازی در این نشست گفت: امروز برای اولین بار تولید مس کاتد به روش لچینگ در شهرستان ورزقان آذربایجان مورد بهره برداری قرار گرفت و سالیانه سه هزار تن مس کاتد در این استان تولید خواهد شد.

وی افزود: توانمندی لازم برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی مس سونگون وجود دارد و وزارت صمت آمادگی لازم برای حمایت از سرمایه گذاران را دارد.

 

 

نیازی ادامه داد: مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم به توسعه سرمایه‌گذاری تاکید دارند و وزارت صمت در این خصوص پیگیر تسهیل واردات برخی از ماشین آلات مورد نیاز صنایع است.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع بورس کالا برخی مواقع از سوی شرکت ها کالایی عرضه می شود که در بازار تقاضا ندارد و این موضوع سبب افزایش قیمت ها می شود و برای حل این مشکل باید واحدها به تناسب تقاضای بازار عرضه کالا داشته باشند.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه با قدرت و اختیار برنامه هفتم توسعه ناتوازنی زنجیره ها از بین خواهد رفت، افزود: سال گذشته نگاه حمایتی دولت سیزدهم کمک کرد تا ایجاد شهرک های خصوصی هزینه تغییر کاربری نداشته باشد و یک ظرفیت حمایتی از سوی وزارت صمت برای سرمایه گذاری ایجاد شد.

وی اظهار داشت: بعد از ۵ سال زمینه واردات خودرو فراهم شده است و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقلی کشور از این طریق تسهیل می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: مکتب اقتصادی خاصی در آذربایجان شرقی وجود دارد و باید این استان به لحاظ دارا بودن همین بنگاه های اقتصادی و تجاری مورد توجه وزارت صمت قرار گیرد.

یونس ژائله ادامه داد: مشکل تامین نقدینگی یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی است و افزایش قیمت مواد اولیه، فرآیند سخت و دشوار دریافت تسهیلات، افزایش نرخ بهره بانکی و تسهیلات تکلیفی نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی بیشتر را نمایان می سازد.

وی افزود: امنیت و توسعه صادرات تنها راه خروج از مشکلات اقتصادی و مهم ترین مولفه برای ایجاد و بهبود سرمایه گذاری کشور است‌.

ژائله خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی فرسوده ترین ناوگان های حمل و نقلی کشور را دارد و عمر برخی از کامیون ها به بالای ۴۶ سال می رسد که باید در راستای رفع مشکلات موجود در این حوزه از سوی وزارت صمت تلاش شود.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *