سینما؛

بهار ۹۴، سینمای ایران هیچ فیلم دفاع مقدسی اکران نکرد

فصل بهار تمام شد و سینمای ایران هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس نداشت. حرفهای نگفته سال‌های جنگ به گوش مخاطب نمی‌رسد چون سال گذشته گرد رخوت بر تولید آثار سینمایی دفاع مقدس پاشیده شده بود.

به گزارش تبریز بیدار به نقل از تسنیم، سینمای دفاع مقدس، یکی از ژانرهای خلق شده سینمای ایران است که در این سی سال توانسنته تنوع لحن و زیرگونه را تجربه کند. می‌توان فیلمهای کمدی، ملودرام، جاسوسی، معناگرا و کودک را به صورت ترکیبی در این ژانر بومی دید.


ژانری که با تغییر دولت‌ها و بودجه‌ها و پرداختن به فضای مضمونی دچار تغییر می‌شود. بعد از این سی سال، دیگر نمی‌توان سینمای دفاع مقدس را وابسته به جناح و دسته‌ای خاص دانست و هر ایرانی می‌تواند از جنگ و آدم‌های آن روایتش را تعریف کند.

اگرچه تعداد فیلم‌هایی این ژانر در سالهای جنگ به نسبت امروز بیشتر بوده است اما در طول سه دهه اخیر بحث دفاع مقدس از موضوعات مهم در عرصه تولیدات سینمایی است.

فروشی بالای ده میلیارد تومان برای گیشه‌های سینما، حاصل سهم اندک فیلم‌های دفاع مقدسی بود که سال گذشته بر پرده سینما رفت. یک پنجم فروش گیشه سینماها، سال گذشته به فیلم‌هایی چون «معراجی‌ها»، «چ»، «شیار۱۴۳» اختصاص داشت.

اگرچه سال گذشته، سینمای ایران به اعتبار فیلمهای دفاع مقدس آبرو یافت و مدیران سینمایی فیلمهای این بخش از سینما را سر دست گرفتند و هر جا از حمایت از آثار انقلابی درسینما یاد می‌شد از این نمونه ها نام می‌بردند ولی سینمای قدرنا‌شناس ایران، حق این گونه سینمایی را به خوبی ادا نکرد.

در جشنواره سی و سوم فیلم فجر ماحصل یکسال سینمای ایران عرضه شد. تعداد فیلمهای دفاع مقدسی حاضر در این جشنواره از انگشتان یک دست هم بیشتر نرفت. فیلم‌هایی که نهایتش بتوان گفت فیلمساز در مرحله آزمون و خطا آنرا ساخته است.

«تا آمدن احمد»، «ماهی سیاه کوچولو»، «تگرگ و آفتاب» و «حکایت عاشقی» چهار فیلمی هستند که قصه‌هایشان را در روزهای دفاع مقدس و روزهای انقلاب روایت می‌کنند. فصل بهار تمام شد و سینمای ایران هیچکدام از این فیلمها را اکران نکرده است.

تضمینی هم وجود ندارد که این فیلم‌ها درگیشه موفق باشند. بنیاد سینمایی فارابی بودجه را صرف حمایت از فیلم‎هایی کرده است که هیچ امیدی به اکران و بازگشت سرمایه‌شان وجود ندارد. سازمان‌ها و نهادی‌های عریض و طویلی که با ادعای حمایت و تولید فیلمهای انقلاب و دفاع مقدس شکل گرفتند نیز بودجه‌هایشان صرف تولید فیلم نمی‌شود.

البته مسئولان سینمایی این ادعا را قبول ندارد که سال گذشته تولیدات دفاع مقدسی کم بوده است. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی اسفندماه سال گذشته با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: در ۱۷ ماه گذشته که در خدمت اهالی سینما بودیم حدود ۱۴ فیلم دفاع مقدسی با قصه های متنوع ساختیم. فیلمهای کم هزینه ای که با بودجه کمی ساخته شدند و من از ساخت آنها کاملا راضی هستم.

ناگفته‌های سالهای جنگ به گوش مخاطب نمی‌رسد چون سال گذشته گرد رخوت بر تولید آثار سینمایی دفاع مقدس پاشیده شده بود. همین می‌شود که فخر فروش بهار سینمای ایران، ماحصل فروش فیلمهایی چون «نهنگ عنبر»، «قصه‌ها» و «استراحت مطلق» می‌شوند.

تنها امید مخاطبان سینمای دفاع مقدس برای سال بعد سینمای ایران و مقاومت تک‌خبرهای است که از تلاش فیلمسازانی چون بهروز افخمی، رضا میرکریمی، رسول صدرعاملی و داریوش فرهنگ برای ساخت فیلم دفاع مقدسی خبر می‌دهد. ضمن اینکه امسال حاتمی‌کیا با فیلم بادیگارد به جشنواره فیلم فجر می‌آید و نرگس آبیار هم فیلم «نفس» را با فضایی نزدیک به «شیار ۱۴۳» می‌سازد.

سوال اینجاست در سال پیش رو، سازمان سینمایی برای فراهم شدن شرایط تولید فیلمهای قوی در حوزه دفاع مقدس و سینمای مقاومت چه می‌کند؟


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.