روزی بزرگ در ابعاد جهانی

مهمترین پیام امام راحل(ره)؛ ابعاد و ویژگی‌های روز قدس

تاکید بر این که غده سرطانی اسرائیل تنها برای سرکوبی ملت های عرب از سوی استکبار در منطقه کاشته نشده است، بلکه هدف از آن سیطره صهیونیسم بر دنیای اسلام است، مهمترین پیام و هشدار امام راحل(ره) از نامیدن روزی به نام روز جهانی قدس است.

به گزارش تبریز بیدار به نقل از تسنیم، قدس، قبله نخست مسلمانان و پایتخت فلسطین بیش از شش دهه است در اشغال صهیونیست های غاصب قرار دارد.


از همان روزهای نخستین اشغال سرزمین مقدس فلسطین و قدس شریف، مقاومت ملت فلسطین و اعتراض مسلمانان و آزایخواهان جهان، جنبش مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل در حمایت از فلسطین شکل گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی و صدور پیام تاریخی امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی در نامیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مساله آزادسازی فلسطین از چنگال اشغالگران قدس در صدر آرمان های ملت ایران قرار گرفت و به همین سبب هر ساله، روز قدس به روز فریاد رسا بر سر ظالمان تاریخ تبدیل شده که پایه های سست بنیاد رژیم اشغالگر صهیونیستی را متزلزل کرده است.

از نظر اسلام، قدس به عنوان مهم ترین شهر فلسطین و به سبب آن که نخستین قبله مسلمانان در این شهر است، از اهمیت والایی برخوردار است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل(ره) با نامیدن روزی به نام روز جهانی قدس، نور امید را در دل ملت مظلوم فلسطین روشن کرد و سبب مصمم تر شدن میلیون ها انسان آواره و مبارز برای مقابله عملی با توطئه های رژیم اشغالگر قدس و مهمترین حامی آن، آمریکا شد. روزی قدس به فرصتی برای جلب توجهات و حساسیت جهانی نسبت به سرنوشت قدس شریف و نجات آن از چنگال اشغالگران صهیونیست تبدیل شد.

امام خمینی(ره) و ویژگی های روز جهانی قدس


اعلام روز جهانی از سوی امام خمینی(ره)، روزی ویژه برای احیا و تجدید پیمان و تلاش برای رهایی قبله نخست مسلمانان از اسارت اشغالگران قدس به شمار می رود. این روز بزرگ، ویژگی ها و مفاهیم مهمی را در بر دارد از جمله :

اول این که، اعلام روز جهانی قدس، شش ماه پس از بازگشت تاریخی امام خمینی(ره) به ایران و چهار ماه پس از برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در رمضان ۱۳۹۹ هجری قمری(جولای ۱۹۷۹ میلادی) بر اهمیت این مساله و اولویت داشتن آن از نظر امام خمینی(ره) و مرتبط بون آن با سرنوشت ملت فلسطین و لزوم توجه مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی به خطر رژیم صهیونیستی تاکید می کند.

امام راحل(ره) در پیامی که روز۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری خطاب به مسلمانان جهان صادر شد، چنین فرمودند: “من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است، و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى‏ خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏ کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و مى ‏تواند تعیین‏ کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان “روز قدس” انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم‏.” (صحیفه امام، ج‏۹، ص: ۲۶۷)


دوم این که، این روز تنها مختص مسلمانان نیست، بلکه یک روز جهانی است و شاید در اعلام این روز، اشاره ای به این باشد که امام راحل(ره)، بعد جهانی به این روز به عنوان الگویی برای نبرد میان حق و باطل بخشیده است که نشانه های روز قدس آن را مشخص می کند.تاکید بر این که، غده سرطانی اسرائیل تنها برای سرکوبی ملت های عرب از سوی استکبار در منطقه کاشته نشده است، بلکه هدف از آن سیطره صهیونیسم بر دنیای اسلام است، مهمترین پیام امام راحل(ره) از نامیدن روزی به نام روز جهانی قدس است.

امام راحل(ره) در این باره تاکید کرده بودند” اکنون که دولت غاصب اسرائیل، براى فتنه‏ انگیزى بیشتر و تجاوز زیادتر به سرزمینهاى عربى و ادامه دست غاصبانه در قبال صاحبان حق، بپاخاسته و آتش جنگ را براى چندمین بار شعله ‏ور ساخته است‏…. بر عموم دولتهاى ممالک اسلامى و خصوصا دوَل عربى لازم است که با توکل به خداى متعال و تکیه بر قدرت لا یزال، همه قوا و نیروى خویش را بسیج ساخته به یارى مردان فداکارى که در خط اول جبهه چشم امید به ملت اسلام دوخته ‏اند بشتابند، براى آزادى فلسطین و احیاى مجد و شرف و عظمت اسلامى در این جهاد مقدس شرکت کنند. از اختلاف و نفاق های خانمانسوز و ذلت بار دست برداشته…. از قدرت پوشالی مدافعان صهیونیسم و اسرائیل نهراسند…. سران کشورهاى اسلامى باید توجه داشته باشند که این جرثومه فساد را که در قلب کشورهاى اسلامى گماشته ‏اند تنها براى سرکوبى ملت عرب نیست بلکه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورمیانه است. نقشه، استیلا و سیطره صهیونیسم بر دنیاى اسلام و استعمار بیشتر سرزمینهاى زرخیز و منابع سرشار کشورهاى اسلامى می باشد؛ و فقط با فداکارى، پایدارى و اتحاد دولتهاى اسلامى می‌توان از شرّ این کابوس سیاه استعمار رهایى یافت… دولتهاى ممالک نفت ‏خیز اسلامى لازم است از نفت و دیگر امکاناتى که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کرده از فروش نفت به آن دولتهایى که به اسرائیل کمک مى‏ کنند خوددارى ورزند. ملت اسلام به حکم وظیفه انسانى و اخوت و طبق موازین عقلى و اسلامى موظفند که در راه ریشه کن کردن این گماشته استعمار از هیچ فداکارى دریغ نورزند.” (صحیفه امام، ج‏۳، ص:۱و ۲)” امیدوارم که مسلمانها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامى، در روز قدس، در روز جمعه آخر ماه مبارک، تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتى یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمى‏ تواند، از همان فریادش مى ‏ترسد… ” ( صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۸۰)

سوم این که، اعلام روز جهانی قدس در ماه مبارک رمضان و آخرین جمعه ماه خدا، ماه وحدت میان مسلمانان، کسانی که بیشتر آنها ندای حق را لبیک گفته و در ضیافت الرحمن به دعا و مناجات و روزه داری، ترک واجب و ترک محرمات می پردازند و فریضه امر به معروف و نهی از منکر را برپا می دارند و آیا در زندگی امت اسلام و واقعیت امروز، منکری خطرناک تر و بدتر از اشغال قدس قبله نخست مسلمانان از سوی صهیونیست ها وجود دارد؟

نکته دیگر این که، ماه مبارک رمضان، برای مسلمانان، به مثابه ماه جهاد و پیروزی هم قلمداد می شود، چرا که بزرگترین پیروزی مسلمانان در دوران حیات مبارک پیامبر(ص) یعنی فتح مکه در ماه مبارک رمضان به وقوع پیوست که خداوند هم در قرآن به آن اشاره کرده است:”اذا جاء نصرالله و الفتح”. بنابراین ماه مبارک رمضان، موسم پیروزی و ظفر است و شاید تاریخ بار دیگر تکرار شود و این بار قدس آزاد گردد و فتح جدیدی در ماه مبارک رمضان رقم بخورد و رمضان نقطه شروع چنین فتح و پیروزی بزرگی شود.

چهارم این که، نامیده شدن روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان، نشانه و نمادین بودن روز جمعه را نشان می دهد، چرا که جمعه عید همه مسلمانان جهان به شمار می رود و همگی به میعادگاه های نماز جمعه برای اقامه نماز جمعه رهسپار می شوند که حالتی از خشوع و تقرب الهی و وحدت و الفت و انس میان مسلمانان و مومنان را به نمایش می گذارد.

پنجم این که، نمادین بودن روز جهانی قدس با زمان آن یعنی جمعه آخر ماه مبارک رمضان است، به طوری که روزهای پایانی ماه رمضان، ویژگی های عبادتی مهمی دارد. شب قدر که از هزار ماه بهتر است در دهه پایانی ماه مبارک رمضان قرار دارد.

ششم این که تردیدی نیست که یکی از تاثیرات مهم و شگرف انقلاب اسلامی، ایجاد حس وحدت و همبستگی میان مسلمانان جهان بود. در حقیقت باید گفت عملکرد جهانی و فرافرقه ای و گروهی امام راحل(ره) در سطح جهانی اسلام به ویژه مساله قدس شریف به وحدت و همبستگی و همدلی مسلمانان بر محور اسلام و آرمان های بلند اسلامی منجر شد و روز قدس به عنوان نماد چنین وحدت و انسجام، نقش بسزایی ایفا می کند.

امام خمینی(ره) این گونه روز جهانی قدس را اعلام کردند: “من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى‏ خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏ کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و مى‏ تواند تعیین‏ کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان “روز قدس” انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم‏.” (صحیفه امام، ج‏۹، ص: ۲۶۷)

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و پرچمدار دفاع از ملت مظلوم فلسطین و قدس شریف درباره جهانی بودن روز قدس هم تصریح کرده بودند :”روز قدس، جهانی است، و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند… روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود باید ملتهای مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند، باید همانطور که ایران قیام کرد، و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند، و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دانها بریزند.”(صحیفه امام،جلد۹،صفحه ۲۷۷ و ۲۷۸)

نشانه ها و ابعاد روز جهانی قدس


۱-روز رویارویی مستضعفان با مستکبران، این روز، روزی جهانی است و با نزاع و نبرد خیر و شر و عملا میان محور شرارت که در مستکبران جهان نمود یافته و محور خیر که مستضعفان هستند، ارتباط دارد.

امام خمینی(ره) در این باره فرموده اند:”روز قدس یک روز جهانى است. روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایى است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس مى‏ دانند، و عمل مى ‏کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین- آنهایى که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایى دارند و با اسرائیل دوستى- در این روز بى ‏تفاوت هستند، یا ملتها را نمى‏ گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، باید ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. “(صحیفه امام، ج‏۹، ص: ۲۷۶)

۲-روز قدس یک ایستگاه و مناسبت برای جمع شدن و وحدت همه مستضعفان جهان است به طوری که بتوان حزب مستضعفان را تشکیل داد. امام خمینی(ره) در این باره می فرمایند:”روز قدس یک روز اسلامى است، و یک بسیج عمومى اسلامى بود. و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از براى یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا. “(صحیفه امام، ج‏۹، ص: ۲۸۰)

۳-روز قدس، روز اسلام است این روز، بعد جهانی و انسانی دارد. نماد دینی قدس، بیانگر جایگاه اسلام به عنوان یک دین الهی است که خواهان اصلاح جهان و رفع ظلم و برپایی عدل و داد است و یکی از نمادهای واقعی آن، قدس است و به تعبیری می توان عملیات احیا و آزادسازی آن را همانند عملیات احیای دین و برپایی و گسترش آن قلمداد کرد.

در خصوص این معنا و مفهوم، امام خمینی(ره) می فرمایند ” روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار داد که باید دست خود را از روى مستضعفین بردارید و سر جاى خود بنشینید…. روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزى است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است.” (صحیفه امام، ج‏۹، ص: ۲۷۷)

۴-روزی قدس، روزی است که تنها به فلسطین اختصاص ندارد، بلکه به تمام امت اسلام اختصاص دارد و روز اسلام است.

امام راحل(ره) در این باره می فرمایند :” روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامى است. روزى است که باید جمهورى اسلامى در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزى است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمى ‏توانند در ممالک اسلامى پیشروى کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم مى‏ دانم، و روزى است که باید ما تمام قواى خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایى که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند. ” (صحیفه امام، ج‏۹، ص: ۲۷۸)

۵-روز قدس، روز تعهد و روز نفی نفاق و ریاکاری است. پس از بعد جهانی، اسلامی، انسانی و دینی،‌بعد اجرایی روز قدس که حقیقت التزام و پایبندی به اسلام را متبلور می کند، به گونه ای است که این روز، به معنای واقعی، مسلمانان را از غیر مسلمانان متمایز می کند یا به عبارت بهتر و  دقیق تر، مومنان را از منافقان و حامیان واقعی را از مدعیان دروغگو جدا و متمایز می کند.

امام راحل(ره) در این باره می فرمایند:” روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس مى ‏دانند، و عمل مى‏ کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین- آنهایى که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایى دارند و با اسرائیل دوستى- در این روز بى‏تفاوت هستند، یا ملتها را نمى ‏گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، باید ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین.” (صحیفه امام، ج‏۹، ص: ۲۷۶)

وظیفه مسلمانان در قبال قدس


پس از اعطای ابعاد واقعی به روز قدس، امام خمینی(ره) بر ضرورت احیای این روز تاکید کردند و شعائر و آیین های خاصی برای این روز قرار دادند که بیانگر حقیقت احیای این روز است که صرفا به معنای رد صهیونیسم و سلطه گری آن و رد ظلم ناشی از اشغال قدس و طرح یهودی سازی آن نیست، بلکه فراتر از آن یعنی تحرک و ریختن به خیابان ها برای بیان انزجار و مخالفت قاطع و  عملی با صهیونیسم و استکبار است.

امام امت در این باره تصریح می کنند”اگر در روز قدس تمام کشورهاى اسلامى، ملتها همه برخیزند و فریاد بزنند، نه براى قدس تنها، براى همه ممالک اسلامى، پیروز خواهند شد. “(صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۹۰)

” امیدوارم که مسلمانها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامى، در روز قدس، در روز جمعه آخر ماه مبارک، تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتى یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمی‏تواند، از همان فریادش مى ‏ترسد… ” ( صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۸۰)


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.