عضو شورای شهر تبریز مطرح کرد

از برخورد با پروژه های متخلف تا زمینه های فساد در طرح های سرمایه گذاری/ باید مجتمع های تجاری را از اولویت طرح های سرمایه گذاری خارج کنیم

باغبان گفت: در انتخاب سرمایه گذار باید فضای رقابتی حاکم و همراه با فراخوانی و مزایده باشد و متاسفانه در مواردی که روند قانونی و سالم طی نشده فساد شکل گرفته است.

سرویس اجتماعی تبریز بیدار/

اداره شهرها در گذشته با توجه به وسعت و جمعیت کم آنها از طریق کمک های دولتی نظیر عوارض ممکن بود ولی گسترش شهرنشینی و بالارفتن توقعات از مدیریت شهری و ضرورت اجرای برنامه های جدید توسط مدیران شهری و استمرار ارائه خدمات به شهر و شهروندان نیازمند اعتبارات مالی جدیدی است.
جذب سرمایه های بخش خصوصی و سرمایه های خارجی برای اجرای پروژه های شهرداری ها از روش های معتبر تامین منابع مالی در حوزه مدیریت شهری محسوب می شود که بدون تردید می تواند منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها وطرح های شهرداری ها را که نسبت به گذشته متنوع تر و حجم آن هم بیشتر است تامین نماید. ضمن اینکه به دلیل گسترش شهرنشینی و به تبع آن افزایش فعالیت های شهرداری ها و ضرورت ایجاد زیرساخت های شهری در موضوعات مختلف؛ اداره شهر با اعتبارات دولتی و عوارض که میزان آنها محدود است ، امکان پذیر نمی باشد.

بر همین اساس برای بررسی کیفیت طرح های مشارکتی در شهر تبریز با علی باغبان که معاونت امور مالی و اداری شهرداری  کلانشهر تبریز را نیز نیز در کارنامه سوابق خود دارد  به گفت و گو پرداختیم.

خارج کردن مجتمع های تجاری از اولویت طرح های سرمایه گذاری

وی گفت: در ابتدای امر باید بگویم ارقام مطرح شده در خصوص میزان جذب سرمایه گذار برای مشارکت در طرح های عمرانی شهر که نزدیک به هزار میلیارد تومان براورد می شود موید اهمیت چشم گیر این موضوع برای شهر است و به ما خاطر نشان می کند که نباید به سادگی از این موضوع گذشت.

باغبان ادامه داد: شهر تبریز از ظرفیت های بالفعل و بالقوه بسیاری برای جذب سرمایه گذار برخوردار است و شهرداری باید با ارائه طرح هایی،از قبیل تهیه اطلس سرمایه گذاری شهر زمینه های لازم را برای ترغیب سرمایه گذار برای حضور در طرح های مشارکتی را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در شهر تبریز پروژه های تجاری و خدماتی بنا به منفعت بسیار هم برای سرمایه گذار و هم برای شهرداری در رتبه اول طرح های ما قرار دارد و حال این که سرانه تجاری تبریز بیشتر از میزان استاندارد آن است، برای مثال می توان: عدم فروش کافی مغازه های تجاری در مجتمع های تازه احداث شهر و رکود حاکم بر بازار را می توان یکی از نشانه های اشباع مکان های تجاری دانست.

باغبان افزود: مکان های تجاری خدماتی در حالی اولویت اول ما اجرای طرح های مشارکتی قرار می گیرد که سرانه بسیاری از بخش ها مانند فرهنگی، بهداشتی و یا تفریحی شهر تبریز با استانداردهای بین المللی فاصله دور دارد وباید فکری به حال این کاربری ها نیز بکنیم.

وی در خصوص اصرار بیش از پیش مدیران شهری مبنی بر احداث مجتمع های تجاری خدماتی به بلوک گلستان اشاره کرد و گفت: مثلا شهرداری نصف بلوک گلستان را به مجتمع تجاری خدماتی آیسان اختصاص داد که زیربنایی نزدیک به ۴۰۰هزار متر مربع را شامل می شود، ولی اخیرا شاهدیم که باز پیشنهاد کردند نصف باقی مانده بلوک گلستان را نیز به مجتمع های تجاری اختصاص دهیم حال باید پرسید مگر آن منطقه ظرفیت تجمیع خیل عظیمی از مجتمع های تجاری را دارد؟ اصلا فکر ترافیک حاصل از انباشت خودرو ها در مرکز شهر را کرده اند.


ضرورت نظارت و مقابله با شکل گیری فساد توسط شورای شهر

این عضو شورا افزود: دومین نکته ای که اهمیت دوچندانی نیز دارد این است که طرح هایی که شهرداری قراردادش را با پیمان کار منعقد می کند حتما باید مورد تصویب شورا قرار گرفته باشند زیرا با این کار عملا شورا می تواند جزئیات طرح ها، آورده شهرداری مبلغ مورد توافق را در اختیار داشته باشد تا مبادا طرحی مورد اجرا گذاشته شود که با منافع شهر در تضاد باشد.


باغبان در ادامه سخنانش طرح تغییر کاربری باغلارباغی و احداث ساختمان ۴۰طبقه تجاری و خدماتی را یکی ازهزاران مواردی بر شمرد که با نظارت و دخالت قاطع شورا باعث گشت طرح آن به کل ملغی شد.


وی افزود: نکته قابل طرح دیگر این می باشد که در انتخاب سرمایه گذار باید فضای رقابتی حاکم باشد تا بهترین پیمانکار برای طرح های شهری که از سابقه خوشی نیز برخوردار می باشد، انتخاب شود.

این عضو شورا ادامه داد: در همین راستا اخیرا شنیده ایم که پیمانکار یک طرح عظیم مجتمع تجاری_خدماتی بدون هیچ گونه فراخوانی و یا برگزاری مزایده ای انتخاب شده است، گفتنی است این امر در حالی اتفاق می افتد که لایحه تخفیف چند درصدی آن را نیز که مبلغ نقدی آن نزدیک به سی میلیارد تومان می شود را به شورا آورده اند و این جا است که فساد شکل می گیرد.
 
باغبان گفت: مسئله دیگری که همیشه باید بدان پایبند باشیم نظارت بر مراحل اجرای طرح ها می باشد، واگر طرحی نتوانسته است طبق برنامه پیش برود با آن برخورد کنیم برای مثال پروژه مرکز تجاری فرش در گلکار در سال ۸۴عقد قرارداد شده است و بر طبق پیش بینی ها باید تا سال ۸۸یعنی چهار سال بعد از انعقاد قرار داد به بهره برداری می رسید ولی الان می بینیم که پس از ۱۰سال از عقد قرار داد فقط بیست درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


این عضو شورا در انتهای سخنانش به غیر علنی برگزار شدن جلسه شهردار و اعضای شورا در خصوص طرح های مشارکتی اعتراض کرد و گفت: این که می گویند احتمالا در جلسه حرف هایی زده می شد که انتشار آن ها باعث رنجش خاطره سرمایه گذار می شود پایه و اساسی ندارد.

 وی ادامه داد: بهتر است بجای غیر علنی برگزار کردن جلسه، خودمان توجه کنیم تا از ادبیاتی استفاده نکنیم تا به ضرر شهر تمام شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.