پس اظهارات مدیرکل سیاسی استانداری؛

رسانه عقلی یا رسانه تدبیری!؟

بافت مدیریت اجرایی دولت درصدد است با به میدان آوردن رسانه های حامی خود و کشاندن رسانه های منتقد به گوشه رینگ، آنان را در حصار مفاهیمی همچون “اعتدال”، “عقلانیت” و “تدبیر” قرار داده و تضعیف کند

سرویس سیاسی تبریزبیدار؛


مدیر کل سیاسی و انتخاباتی استانداری آذربایجان شرقی اخیرا در نشستی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان کاندیداها را دعوت به “رفتار عقلایی”کرده تا منتج به انتخاب “شایسته تر” کاندیداها شود.

 

انتخابات امسال برای دولت “تدبیر و امید” و مدیران اعتدالی که پس از ۲ سال و نیم همچنان کشور را درگیر گفتاردرمانی های حاصل از تحریم و پشت سنگر گذاشته و وعده های حل۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی را به کناری وانهاده اند، از اهمیت فراوانی برخورد داراست.

 

تحلیلگران بسیاری بارها گفته اند و شنیده ایم که اعتدال گفتمانی یکپارچه و مدون نیست که همچون اصولگرایی و اصلاح طلبی بدنه و پیاده نظام خود را داشته باشد. این عامل سبب شده تا در ۲ سال گذشته، اعتدالیون به رهبری دکتر حسن روحانی بایارگیری از بدنه مختلف طیف های سیاسی و پیاده نظام کنشگر آنان، این دو را به جریان سیاسی در راستای اهداف اعتدالی خود در آورد.

 

 

مگر دولت اعتدال هم تیم رسانه‌ای دارد؟!

یکی از عوارضی که این دیپلماسی شناور رسانه ای برای دولت اعتدال به بارآورده است، این می باشد که طیف های رسانه ای نزدیک به متحدین تاکتیکی اعتدالیون، چه در قالب اصلاح طلب و چه اصولگرا با سینه زدن در زیر بیرق اعتدال با این دولت همراه هستند. یکی از نزدیک ترین نمونه های این جریان شناور و غیر متعهد و معتقد به رئیس خود را می توان در حلقه رسانه ای محمد باقر قالیباف یافت.

 

از یاد نبرده ایم که در کوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، موسسه همشهری با جذب حمایت کلان مالی از شهرداری تهران برای سال های متمادی تبدیل به ارگان قالیباف شده بود، اما با اعلام حضور هاشمی رفسنجانی در واپسین روز ثبت نام،ستادهای انتخاباتی وی به دلیل نزدیکی به هاشمی ۳روز در اغمای رسانه ای رفت.

 

نداشتن پایگاه مطمئن رسانه ای در بین حامیان دولت اعتدال در ۲ سال گذشته سبب شد تا صدای افرادی همچون محمدرضا تاجیک، از نفرات تئوریک پشت پرده اصلاحات نیز دربیاید که “مگر دولت اعتدال هم تیم رسانه‌ای دارد؟ واقعا نمی‌خواهم با این پرسش تیم رسانه‌ای دولت را تحقیر کنم بلکه صرفا می‌خواهم نقدی جدی داشته باشم بر فعالیت‌های رسانه‌ای بی‌رمق و بی‌تحرک و سنگین‌ پای دولت. تردیدی ندارم که این دولت به علت شرایط خاصش بیش از هر دولتی نیازمند یک تیم رسانه‌ای حرفه‌ای،خلاق و پرطراوت است، اما تردیدی هم ندارم که تیم رسانه‌ای دولت مستقر از ضعیف‌ترین ونامنسجم‌ترین و ناکارآمدترین تیم‌های رسانه‌ای دولت‌های بعد از انقلاب است.

 

اصلاح طلبان با دارا بودن تجربه مدیریت رسانه های زنجیره ای در دوران اصلاحات، تجربه خوبی در بسط مفاهیم رسانه ای دارند اما اصولگرایان نیز در یک دهه اخیر خصوصا پس از انتخابات ۸۸ تجربه خوب رسانه ای و حرفه ای را شاهد بوده اند.

یکی از انتقاداتی که رئیس جمهور اعتدالی در نمایشگاه مطبوعات امسال ابرازداشت، واکنشی بود که به بازداشت تعدادی از وابستگان به رسانه های خارجی توسط نهادهای امنیتی اظهار داشت، تا جایی که مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور،گفت” سخنان رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات امسال، به عنوان منشور آزادی رسانه و اخلاق رسانه می تواند مبنای کار رسانه ها،دولت و وزارت ارشاد و همچنین مبنای اصلاح قانون مطبوعات و رسانه قرار گیرد“.

 

با کنار هم نهادن این اظهارات و چیدن پازل انتخاباتی پیشرو،گویا بافت مدیریت اجرایی دولت درصدد است با به میدان آوردن رسانه های حامی خود و  کشاندن رسانه های منتقد به گوشه رینگ، آنان را در حصارمفاهیمی همچون “اعتدال”، “عقلانیت” و “تدبیر” قرارداده و تضعیف کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.