ای که دستت می رسد کاری بکن!

چوب خصوصی سازی لای چرخ ماشین سازی / یک نفر بر علیه همه!

امروز این کارخانه که صنعت کشور تا اندازه فراوان به آن مدیون است حال و روز خوشی ندارد چرا که پرونده ی فرسایشی خصوصی سازی این کارخانه مجال نفس کشیدن را هم از این کارخانه گرفته است.

سرویس اقتصادی تبریز بیدار/ 

روزگاری منطقه غرب تبریز به عنوان قطب صنعت ایران شناخته می شد و این به دلیل وجود ده ها کارخانه ای است که در زمین های قراملک تبریز رشد کرده اند اما دراین میان کارخانه ماشین سازی تبریز نگین درخشان منطقه ی صنعتی تبریز محسوب میشود تا آنجا که تبریز به واسطه این مادرصنعت بر دیگر شهرهای صنعتی ایران فخر می فروخت.

در صنعت برای ساخت هر محصول با کیفیتی وجود ابزار  دقیق از لوزام اصلی کار است. خوشبختانه علیرغم کاستی های فراوان در کشور کارخانه ماشین سازی تبریز با مأموریت ساخت انواع این دستگاه ها و ابزار سال های سال است که بازوی قدرتمند صنعت کشور بوده است.

اما امروز این کارخانه که صنعت کشور تا اندازه فراوان به آن مدیون است حال و روز خوشی ندارد چرا که   پرونده ی فرسایشی خصوصی سازی این کارخانه مجال نفس کشیدن را هم از این کارخانه گرفته است؛ حال با هم به بررسی این پرونده خاص بپردازیم که نمایندگان فعلی استان در مجلس و مسئولین استانی دولت تدبیر در مورد آن متفق القول هستند.

در واگذاری صنایع به بخش خصوصی اشتباه کردیم/ راه کوچک کردن دولت، فروختن کارخانه های دولتی نبود

پرونده خصوصی سازی ماشین سازی به ۱۴ سال پیش و آغاز  برنامه پنجم توسعه باز می گردد زمانی که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بر مبنای این برنامه قرار بر این شد که برای کوچک سازی بدنه دولت کارخانه های دولتی طبق اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار گردد. در ظاهر امر این سیاست موفق و کارا برای آینده اقتصاد ایران به حساب می آمد اما گذشت زمان نشان داد که صاحبان جدید  این کارخانه ها به بهانه عدم صرفه پذیری پس از چندی با تغییر کارخانه ها به رشد بیکاری در جامعه کمک کرد نه تلاش در جهت توسعه صنعت کشور. در این خصوص بهبودی چندی پیش در نشستی با حضور رسانه های استانی  با  اشاره به تبعات خسارت بار واگذاری واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی، گفت: ما در گذشته به گمان کوچک کردن دولت و تقویت بخش خصوصی، کارخانه های بزرگ را به بخش غیر دولتی واگذار کردیم، در حالی که باید فضا را آماده می کردیم تا بخش خصوصی خودش رشد کند، بزرگ شود و در یک اقتصاد بزرگ سهم دولت کمتر شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: به صراحت می گویم که در واگذاری واحدهای صنعتی و تولیدی دولتی به بخش خصوصی دچار سطحی نگری شدیم و فکر کردیم با این کار می توان دولت را کوچک کرد، در حالی که باید به بخش خصوصی کمک می کردیم تا خودش بزرگ شود.

بهبودی تاکید کرد: دولت در اجرای سیاست های اصل ۴۴ موفق نبوده است و راه کوچک کردن دولت، فروختن کارخانه های دولتی نبود.

مدیر عامل ماشین سازی: روند کنونی سازمان خصوصی سازی، به نابودی ماشین سازی تبریز منجر می شود

ماشین سازی هم در آن سال ها در کنار همه ی کارخانه های دولتی در لیست واگذاری قرار گرفت اما داستان روند واگذاری این کارخانه قدری عجیب است. به گفته خادمی، مدیر عامل ماشین سازی تبریز، این کارخانه تا به حال ۱۲ بار برای فروش اگهی شده ولی سیاست های اشتباه این سازمان کارخانه را به ورطه نابودی کشانده است چرا که در سال هایی که باید واگذاری صورت می گرفت انجام نشده از طرفی کمک های دولت به این بهانه هم قطع شده و با این حال حجم تولید کارخانه کاهش و قیمت تمتم شده این محصولات هر روز بالاتر می رفت که نتیجه آن قبضه شدن بازار توسط دیگر رقبا بود.

مدیرعامل گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز با تاکید بر اینکه ما حصل قوانین غلط خصوصی سازی کشور، این بوده که ماشین سازی دارد از دست می رود، گفت: ما داریم به سرنوشت کمپرسورسازی، لیفتراک سازی، بنیان دیزل، ماشین آلات صنعتی و … دچار می شویم؛ اما فرق ما این است که آنها بعد از واگذاری از بین رفتند، ولی ماشین سازی قبل از واگذاری دارد از بین می رود.

عملکرد سازمان خصوصی سازی صدای استاندار را هم در آورد 

تعلل و پافشاری و بی توجهی این سازمان حتی مقام عالی دولت تدبیر و امید را که آشنایی دیرین با ریاست این سازمان را دارد به واکنش واداشت. در همین زمینه اسماعیل جبارزاده در نشستی خبری در پاسخ به یکی از سایت های خبری تبریز در مورد وضعیت ماشین سازی تبریز گفت: سازمان خصوصی سازی مسئول وضعیت بحرانی ماشین سازی تبریز است و باید پاسخگو باشد.

پوری حسینی: وضعیت بحرانی ماشین سازی به خصوصی سازی ربطی ندارد / کسی که پول بدهد حتما از اهلیت برخوردار است

اما پوری حسینی در واکنش به انتقادات در خصوص نقش سازمان خصوصی سازی در بحرانی شدن شرایط ماشین سازی تبریز،به نصر گفت: این مشکلات و بلاتکلیفی ماشین سازی هیچ ربطی به خصوصی سازی ندارد و این شرکت هم همانند دیگر صنایع کشور که با مشکل مواجهند از بین رفته و دیگر سودده نیست.

رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: امسال بنا به گفته مدیرعامل این شرکت، ماشین سازی ۱۷ میلیارد تومان ضرر و زیان داده است و با این شرایط معلوم است که این شرکت دیگر از بین رفته است.

پوری حسینی در خصوص لزوم توجه به اهلیت خریدار این شرکت نیز گفت: کسی که بیاید پول بدهد و این شرکت از بین رفته را بخرد، حتما از اهلیت لازم برخوردار است و می داند که چطور آن را به سود برساند. ضمنا ما زمین های ائل گؤلی و کارخانه ماشین سازی را جداگانه به فروش گذاشته ایم تا کسی که در کار ساخت و ساز است زمین های ائل گولی را خریداری کند و کسی هم در کار تولید است کارخانه را بخرد.

 نمایندگان مجلس وارد گود می شوند / نامه نگاری به وزیر اقتصاد برای جلوگیری از واگذاری

نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، طی نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی، خواستار خروج شرکت مادر تخصصی ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری های سازمان خصوصی سازی شدند. در این نامه که به امضای همه ی ۱۹ نماینده آذربایجان شرقی رسیده است دلایل زیر به عنوان شاهد موضوع برای مخالفت با این واگذاری بیان شده است: 

قیمت پایه بسیار نازل برای واگذاری
نداشتن اهلیت لازم کسانی که تا بحال متقاضی آن شرکت بوده اند
ریسک بالای واگذاری به دلیل حساس بودن ماموریت آن شرکت (تولیدکننده ماشین افزار و مولد در ایران) در صورتی که به دلیل واگذاری، همانند واگذاری های قبلی دچار صدمه و آسیب شود ضرر غیر قابل جبرانی به حوزه صنعت و تولید خصوصاً در آذربایجان شرقی وارد خواهد شد و احتمال بروز بحران اجتماعی به دلیل مذکور به صورت جدی متصور است.
بیش از نیمی از دارائی های آن شرکت از بهترین زمین های کلان شهر تبریز می باشد و شائبه طمع متقاضیان به دلیل آن زمین ها بسیار بالاست، بنابرین نباید صنعت مهم و مولد فعلی ماشین سازی تبریز فدای طمع بعضی از متقاضیان شود.

رانت خواری و طمع استفاده از اموال غیر صنعتی ماشین سازی

یکی از مسائلی که در واگذاری ها همیشه مورد توجه قرار می گیرد گذشت سه سال از سود دهی کارخانه گذشته باشد  اما با اظهار نظر های خادمی و پوری حسینی مشخص است که این کارخانه در آستانه ورشکستگی قرار دارد و همین عامل سبب پایین آمدن قیمت املاک این کارخانه است تا آنجا که نمایندگان هم در نامه خود به وزیر اقتصاد به عنوان یکی از دلایل لغو این واگذاری عنوان کرده اند در همین زمینه رحمانی به تبریزبیدار گفته است نمی شود برای تصاحب زمین  و اموال این کارخانه، این مادر صنعت را نابود کرد. در راهی که آقای پوری حسینی پیش گرفته ذره ای حسن نیت مشاهده نمی شود !؟ همچنین دهقانی به آناج گفته است:  شرکت ماشین سازی املاک زیادی را در مناطق مختلف سطح شهر از جمله ائل گلی داراست و افراد رانت خوار با خرید این شرکت به دنبال تصاحب زمین‌ها هستند.و در حال حاضر به دلیل قرار داشتن ماشین سازی در لیست واگذاری، دولت حمایتی از این شرکت نمی‌کند و کارخانه در آستانه فلج شدن است.

اجرای بد و ناقص قانون بلای جان مردم

اصرار سازمان خصوصی سازی در این پروژه بر  اجرای قانون برنامه پنجم توسعه  را شاید تنها دلیل قانونی برای این واگذاری نامید به دلیل اینکه امسال سال پایانی قانون برنامه پنجم توسعه است و این واگذاری تا پایان امسال باید صورت پذیرد اما این همه ی داستان نیست چرا که نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، به تبریزبیدار گفته است منطق ما این است که مواد و قوانین بسیاری بوده که در برنامه پنجم بوده که اجرایی نشده و اجرای بد و یا ناقص برنامه پنجم، تبعات منفی فراوانی بر تولید و اقتصاد مردم و خانوارها خواهد داشت بلکه باید  واگذاری ماشین سازی را به مدت یک سال یا دوسال از فرآیند واگذاری خارج کنند و بعد از سود دهی این کار صورت گیرد.

خادمی هم در این خصوص می گوید : ما داریم به سرنوشت کمپرسورسازی، لیفتراک سازی، بنیان دیزل، ماشین آلات صنعتی و … دچار می شویم! رحمانی درگفتگویی که با تبریزبیدار داشت بر این نکته تاکید کرد که نمی خواهین سرنوشت دیگر کاخانه های دولتی برای ماشین سازی تکرار می شود.

نباید به خاطر کمبود ۵ – ۶ میلیارد، کارخانه را واگذار کرد

محمد زاده سرپرست معاونت اقتصادی استانداری اذربایجان شرقی هم اظهار داشت: کسی مخالف خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نیست اما کارخانه ای که سود دهی ندارد قطعا قیمت واگذاری آن پایین تر خواهد بود و در حالی که کوچکترین کارگاه ها به راحتی برای رفع مشکلات تولیدی خود تسهیلات می گیرند چرا باید این کارخانه مادر، به خاطر ۵- ۶ میلیارد با مشکل دست و پنجه نرم کند و در معرض فروش قرار گیرد؟

چه باید کرد

رحمانی: با سرمایه گذاری مشترک خارجی کارخانه را احیا کنیم 

با وجود مسائل گفته شده اما راهکارهای احیای این مادر صنعت که در دوران پسابرجام گویا اهمیتش برای وابسته نشدن به واردات دو چندان شده است مهم تر از خود این واگذاری است. در همین خصوص رحمانی به تبریزبیدار گفته است: اگر به دنبال احیای ماشین سازی تبریز هستیم بهتر است آن را با سرمایه گذای مشترک با اروپایی ها در دوران پسا برجام رونقی دوباره به این کارخانه قدیمی ببخشیم و حتی در این رابطه در کمیسیون صنایع و معادن این کارخانه را در لیست سرمایه گذاری های خارجی قرار داده ایم.

محمد زاده: اموال غیر صنعتی کارخانه به فروش رسد و در جهت نوسازی و احیای کارخانه  استفاده گردد

محمد زاده هم در گفتگو با تبریز بیدار گفته است: یکی از مشکلات اساسی کارخانه، دارایی های نا همگن است و پیشنهاد می شود این دارایی ها مثل زمین های جاده ائل گلی منفک شود و اگر قرار بر فروش است بدین صورت واگذار گردد چرا که در این صورت می شود از منابع فروش این منابع غیر صنعتی در جهت نوسازی و حل بخش اعظم مشکلات این کارخانه استفاده کرد.

محمد زاده اظهار داشت: مشکل تصدی گری این کارخانه هم باید با تزریق بودجه دولتی به سازمان گسترش صنایع حل شود تا این سازمان دوباره بتواند این مدیریت آن را عهده دار شود.

تسهیلات برای خرید راحت محصولات کارخانه 

البته باید این را باید اضافه کرد به دلیل کاهش تعداد محصولات این کارخانه و طبعا بالا رفتن قیمت تمام شده ی آن مشتری داخلی و خارجی علیرغم علاقه فراوان قادر به خریدمحصولات با کیفیت این کارخانه نیست که اخیرا مدیرعامل ایدرو خواستار اعطای وام ۵ میلیارد ریالی برای خرید این محصولات شده است.

نتیجه گیری


آنچه مشخص است تصمیمات و سیاست های ناقص سازمان خصوصی سازی در پروژه  واگذاری ماشین سازی تبریز نه تنها  به وضعیت نابسمان این کارخانه استراتژیک صنعتی کمکی نکرده بلکه آن را در لبه پرتگاه قرار داده و نمایندگان و مسئولین استانی به شدت از این موضوع نگران هستند و همه بر این نکته اذعان دارند که که این واگذاری در این برهه به صلاح نیست و عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت ؛ متاسفانه این تصمیمات اشتباه فقط به نابودی صنعت محدود نخواهد بود و بیکاری وپیامد های اجتماعی آن بسیار وخیم تر خواهد بود. علاوه بر این بیماری رانت خواری اقتصاد کشور که در لباس شیک مشتری و ناجی اقتصادی در این گونه واگذاری ها خود را نشان می دهد  بخش دیگری از نگرانی جامعه صنعتی تبریز است؛ 

امید است که مسئولین کشوری و استانی خصوصا وزیر صنعت با رایزنی های مختلف مانع این واگذاری جنجالی شوند و راه را برای حل دوباره مشکل صنعت و رونق بازار کار در قدیمی ترین قطب صنعتی ایران را مهیا کنند و مردم آذربایجان هم با چشمان باز  و ذهن های بیدار عملکرد تمام مسئولین را در نظیر این پرونده ها رصد می کنند.

       لینک عضویت در کانال تلگرام تبریزبیدار(اینجا)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.