حجت الاسلام همایونی در گفتگو با تبریزبیدار:

قول شهادت امام مجتبی (ع) در هفتم صفر معتبرتر است/ شیخ مفید و طبرسی تنها روایت ۲۸ صفر را ذکر کرده اند

همایونی گفت: دو قول هفتم صفر و آخر صفرکه نقل شده بدون هیچ شک و تردیدی هفتم صفر اصلحتر از اخرصفراست. چرا که آخرصفر را فقط سه نفر از علمای شیعه نقل کرده اند مرحوم کلینی ،شیخ مفید و مرحوم طبرسی (رضوان الله علیهم اجمعین) که این بزرگان فقط روایت را نقل کرده اندو این به معنای تائید نیست.

به گزارش تبریز بیدار ،  اختلاف در تاریخ ولادت و شهادت ائمه اطهار و شخصیت های تاریخی موردی بود که به دلیل حب و بغض ها در مورد  این شخصیت موردی طبیعی است. اما این اختلاف ها گاها موجبات جایگذاری روایت های نادرست در این زمینه شده است. حجت الاسلام همایونی در گفتگو با تبریزبیدار از ۷ صفر به عنوان روز اصلی شهادت حضرت امام حسن مجتبی یاد کرد و در این زمینه اظهار داشت: تاریخ شهادت امام مجتبی (ع)  همان ۷ صفر است که در این زمینه مراجع عظام در قم و نجف این روز را به عزا نشسته و این تحریف تاریخی موجبات ناراحتی شیعیان را در عراق و دیگر کشورها فراهم آورده است.

وی افزود: طبق پژوهش هایی که انجام داده ام در تمامی تقویم های قبل از زمان ناصر الدین شاه قاجار تاریخ شهادت امام مجتبی (ع) ۷ صفر ذکر شده است. گویا در یکی از سالها این روز با سالروز تولد ناصر الدین شاه تلاقی میخورد به همین دلیل برای این منظور با تکیه به برخی روایت ها تاریخ شهادت را به آخر صفر منتقل می شود!

همایونی در ادامه به تشریح سند روایت شهادت امام حسن(ع) پرداخت و گفت:دو قول هفتم صفر و آخر صفرکه نقل شده بدون هیچ شک و تردیدی هفتم صفر اصلح تر از اخرصفر است. چرا که آخرصفر را فقط سه نفر از علمای شیعه نقل کرده اند مرحوم کلینی ،شیخ مفید و مرحوم طبرسی (رضوان الله علیهم اجمعین) که این بزرگان فقط روایت را نقل کرده اند نه این که تایید کنند، مثلا :شیخ مفید در کتاب (مسارّ الشیعه) آخرصفر را نقل کرده اما این در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد) از ذکراین روز به عنوان روز شهادت امام مجتبی (ع) خودداری و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است.

وی افزود: یا حتی ابن شهر آشوب هم فقط ناقل قول این بزرگان بوده نه اینکه به صحت آن اشاره کرده باشد دربین این سه عالم بزرگوار فقط مرحوم شیخ کلینی است؛ که صحت آن را  تایید کرده واین قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است. اما قولی که هفتم صفر را سالروز شهادت امام مجتبی (ع) ذکر کرده‌اند مشهور تر است و تایید کنندگان این قول علمای بزرگی همچون شهید اول و مرحوم کفعمی (ره )ویا محدث کبیر در کتاب شریف (مصباح) خود به این قول اشاره وتایید کرده است.

این روحانی تبریزی تصریح کرد: مرحوم شیخ جواد تبریزی (ره) از فقهای بزرگ عصر حاضر استناد می کنند به روایت  قاسم بن ابراهیم الرسی .چون قدیمی ترین منبعی که در این زمینه تا به حال یافت شده کتاب « تثبیت الامامه»تالیف «سید قاسم بن ابراهیم الرسی» است نکته ی مهم این است که بدون واسطه از آقا موسی بن جعفر(ع) روایت نقل کرده و روایتی که دراین زمینه آورده این چنین است («الامام الحسن علیه السلام ابوه الامام امیرالمومنین ع ،امه فاطمه الزهرا س،ولادته ولد فی المدینه لیلهالنصف من شهر رمضان فی السنه الثالثه للهجره ،القابه التقی الزکی السبط وفاته:توفی فی السابع من شهر صفر سنه خمسین من الهجره»

همایونی تاکید کرد: در زمان حاضرهم، ازهمه مراجع معظم تقلید که استفتاشده، بر روایات هفتم صفر تاکید فرموده اند. حال اما این مساله نباید موجبات شبهه برای مردم باشد بلکه باید با فرهنگ سازی در میان هیئات عزاداری و صدا وسیما در این زمینه پیش قدم شویم تا این روز به عنوان شهادت امام مجتبی شناخته شود. البته خوشبختانه در تهران ما شاهد هستیم که هیئات عزاداری در این روزها به ذکر مصیبت امام مجتبی (ع) می پردازند و این امر باید گسترش یابد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.