در دومین همایش بین المللی ادبیات عاشورایی آذربایجان مطرح شد؛

نظری: عزادار واقعی امام حسین(ع) حضور امروز در سوریه را درست می داند / فرشبافیان: آذربایجان بدون مکتب عاشورا، موجودیت ندارد

احمد فرشبافیان دبیر همایش ادبیات عاشورایی آذربایجان اظهار داشت:آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی‌شود، از این رو در این صحنه‌ی تاخت و تاز عالم و در مقابل تروریسم باید ما عاشقان مکتب عاشورایی توسط این نقطه‌ی اتحاد، یکدیگر را بیمه کنیم.

به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از زیتون، دومین همایش ادبیات عاشورایی آذربایجان با حضور چهره های شاخصی از کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

 

فرشبافیان: آذربایجان بدون مکتب عاشورا، موجودیت ندارد

احمد فرشبافیان، دبیر این همایش در ابتدای شروع کنگره ضمن خیرمقدم گویی به حاضران، اظهار کرد: امید است که در سال‌های بعدی نیز توفیق برگزاری این همایش را داشته باشیم.

وی در خصوص هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی، ادامه داد: هدف ما از برگزاری چنین همایشی در یک محفل علمی، این است که بتوانیم هویت اصلی منطقه‌ی آذربایجان را نشان دهیم.

رئیس مرکز تحقیقاتی آذربایجان شناسی با تاکید بر اینکه علم و اندیشه خود را مدیون اهل‌بیت (ع) هستیم بیان کرد: تمامی علماء هویت خود را از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) گرفته‌اند، اگر فیوضات این بزرگواران نبود تمامی علم و دانسته‌ها نیز ضرب در صفر می‌شد.

فرشبافیان گفت: ایجاد وحدت بین عاشقان اباعبدالله حسین(ع) در منطقه‌ی آذربایجان از دیگر اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی است.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان بدون مکتب عاشورا موجودیت ندارد، افزود: آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی‌شود، از این رو در این صحنه‌ی تاخت و تاز عالم و در مقابل تروریسم باید ما عاشقان مکتب عاشورایی توسط این نقطه‌ی اتحاد، یکدیگر را بیمه کنیم.

فرشبافیان یادآور شد: امروزه شیعه‌ی لندنی به عنوان حلقه‌ی مدرن بهائیت در جهت بدنام کردن شیعیان، وارد عرصه شده است، از این رو ما باید فرهنگ عاشورایی را تبادل کرده و منتقل کنیم؛ چرا که هر اندازه به این موضوع بیشتر پرداخت شود، همان اندازه نیز مذهب تشیع در مقابل بهائیت بیمه خواهد شد.

 

نظری: اگر دسته های عزاداری، شهید پرورش ندهند با کاروان تاسوعا فاصله دارند

حجت‌الاسلام مجتبی نظری در این همایش با تاکید بر اینکه باید ظاهر و باطن در مکتب عاشورا یکی باشد، ادامه داد: اگر قبله‌ی زبان متفاوت از قبله‌ی قلب باشد، هرگز معادله‌ی درست ایجاد نشده و این موضوع هرگز موثر و قابل قبول نخواهد بود.

وی افزود: اگر معادله‌ی باطن و ظاهر در مکتب عاشورایی متناسب باشد، باید آثار آن در علم هیئت‌ها، شعر شاعران و رجز مداحان دیده شود، در غیر این صورت دو هویتی به وجود خواهد آمد؛ چرا که مبتنی بر باور قلبی نبوده است.

حجت‌الاسلام نظری بیان کرد: اگر دسته‌های عزاداری در محرم شهید پرورش ندهند با کاروان تاسوعا فاصله دارند، چرا که باید به تکلیف خود عمل کرده و حضور و رسالت مدافعان حرم در عراق و سوریه را توجیه کنند.اگر کسی در این طرف از امام حسین بگوید و عزاداری کند ولی در طرف دیگر بگوید از سوریه به ما چه، این عزاداری وی قابل بحث است

وی با تاکید بر مسئولیت ما نسبت به جبهه‌ی مقاومت، خاطرنشان کرد: هر اندازه که در بازگویی حقیقت حضور و تاثیر آن کوتاهی شود، همان اندازه در روز قیامت مقابل امام حسین(ع) جوابگو خواهیم بود.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه قوام ظاهر به باطن است، اظهار کرد: اگر شعر، مدح و یا الفاظی که در رابطه با مکتب عاشورا از زبان خارج می‌کنیم از باطن و درون جوشیده نشود، در نتیجه دو هویتی پیش خواهد آمد که زمانه‌ی ما درگیر این دو هویتی است.

وی در خصوص بهترین نوع مرگ نیز تشریح کرد: بهترین نوع مرگ برای انسان شهادت بوده و بهترین نوع شهادت نیز “قتل صبر” است که در میان امامان تنها امام حسین(ع) اینگونه به شهادت رسید.

وی با تاکید بر اینکه شعار پیاده‌روی اربعین امسال “انی احامی ابدا عن دینی” است، خاطرنشان کرد: این شعار به این معنی است که ما از دین دفاع می‌کنیم، که دانشگاه در این راستا می‌تواند بسیار تاثیرگذار بوده و کمک کند.

 

استاد زاد صادق: آذربایجان به تنهایی ۵۰۰ دیوان دارد که هیچکدام به چاپ نرسیده است

در ادامه ی این مراسم حاج مجتبی زاد صادق تاریخ پژوه برتر تبریزی در حوزه ادبیات عاشورایی اظهار داشت: قبل از اینکه تبریز به عنوان پایتخت تشیع شهرت پیدا کند، اشخاصی مثل میر حیدر تونی به عنوان چهره ی شاخص شیعی شناخته می شده و امروز از حیدر تکیه سی به عنوان مسجد زنوزی استفاده می شود.

وی افزود: تبریز و آذربایجان از قرون هفت و هشت آثاری به صورت بیاض و نسخ خطی دارند که در آن شعر حماسی سروده شده است؛ مرحوم ساقی سرخابی قبل از زلزله ۱۱۹۴ حماسه کربلا را به صورت شاهنامه سروده است، اما مسئولین فرهنگی استانی بی خبر از مشاهیر فرهنگی هیچ اقدامی در معرفی این آثار انجام نداده اند.

زاد صادق مطرح کرد: آذربایجان به تنهایی ۵۰۰ عدد دیوان در اختیار دارد که هیچکدام به چاپ نرسیده و این آثار در بسیاری از کتابخانه های کشور موجود است؛ جویای تبریزی و فتاح مراغه ای اولین بار در زمان صفویه به زبان ترکی آذری و فارسی دیوان نوشته اند اما متاسفانه آثار جویای تبریزی در سفارت پاکستان و شیراز به چاپ رسید و اقدامی از سوی مسئولین و فعالین فرهنگی استان دیده نشد.

دیوان لعلی تبریزی ۱۶ آهنگ، در اختیار مداحان گذاشته است

وی افزود: ۶۵ جلد از دیوان های کم یاب فتاح مراغه ای را به کمک اداره اوقاف چاپ کرده ام؛ وقتی دیوان محمدرضا ضیاءالوله متخلص به عشیقه که منزلش نیز موزه شده است را چاپ کردم شعرا و ادیبان بزرگ کشور بسیار مشتاق شدند اما در تبریز اشتیاقی دیده نشد.

پژوهشگر برتر حوزه ادبیات عاشورایی خاطرنشان کرد: در دیوان مرحوم لعلی که وی را با هجویات و شعر غزل می شناسند، ۱۶ آهنگ موسیقی موجود است و برای شعرا و مداحان امروزی یک منبع موثری است.

مسئولین، در معرفی آثار مشاهیر آذربایجان کوتاهی می کنند

وی افزود: تبریز اشخاصی مثل خازن در اختیار دارد، مرحوم استاد شهریار در حق خازن فرمود: اگر خازن تربیت می یافت به عنوان حافظ تبریزی شناخته می شد.

زاد صادق گفت: متاسفانه بسیاری از افراد، کلامی تبریزی را نمی شناسند؛ این درحالی است که اشعار عاشورایی وی در وصف علی اکبر مشهور است و در جلد بیست و دوم گنجینه گذشتگان موجود می باشد.

 

گفتنی است در این همایش حاجی یاشار جاهد، سید طالح برادیگاهی، و حاج ائلشن خزری از کشور جمهوری آذربایجان و حاج مهدی خادم آذریان از ایران به مداحی اهل بیت(ع) پرداختند؛ ضمن آنکه از مقام ابوالشهیدین حاج مقصود پوررادی و حاج مهدی خادم آذریان تجلیل به عمل آمد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.