به گزارش تبریز بیدار ، صادق نجفی روز سه شنبه در نشست مشترک با منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی این شهر افزود: با آغاز پروژه مترو از سال ۸۲ تا ۹۲، دولت حدود ۶ هزار میلیارد ریال و شهرداری نیز حدود ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال صرف پروژه قطار شهری تبریز کرده است.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی خط ۱ مترو تبریز یادآوری کرد: چالشی که از همان دوران در این خط وجود داشت، عدم تملک واقعی در مسیر ایستگاهها بود که تکمیل و پیشرفت این پروژه را در فازهای جدید با مشکلات اساسی مواجه کرد و پروژه را از حیث زمان و هزینه به تعویق انداخت.
شهردار تبریز اظهار کرد: تزریق مبالغ لازم به این پروژه باعث شد روند تامین واگن و ایجاد زیرساختهای لازم با سرعت بیشتری پیگیری شود.
نجفی، ادامه داد: اکنون قطار شهری تبریز با برخورداری از ۶۰ واگن به نقطه تاثیرگذار مرکزی شهر رسیده و ساعت های فعالیت آن، طی برنامههای متناوب در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه خط دوم، از طولانیترین خطوط مترو در کشور است، گفت: از ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تزریق شده به این پروژه، حدود ۲ هزار میلیارد ریال صرف خط دوم شده است.
شهردار تبریز یادآوری کرد: برای تکمیل خط اول مبلغی در حدود ۸ هزار میلیارد ریال مدنظر قرار گرفته که حدود نیمی از آن، برای اجرای برنامههای تملک تزریق شده و در مورد بقیه نیز توانایی تزریق مالی وجود دارد.
نجفی با اشاره به خرید حدود ۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای توسعه خط دوم افزود: ۴.۵ کیلومتر از عملیات عمرانی تونلهای خط دوم با تزریق ۵۰۰ میلیارد ریال به اتمام رسیده و احداث شش ایستگاه آن به صورت همزمان و با فعالیت بیش از ۱ هزار کارگر فنی ادامه دارد.
وی از اجرای خط سوم مترو به صورت فاینانس و BOT و خط چهارم به صورت تراموا خبر داد و گفت: خط چهارم، از اولین پروژههای تراموای شهری در کشور است که با همکاری یکی از شرکتهای خصوصی و وزارت دفاع به صورت ۴۰ درصد نقدی و ۶۰ درصد غیرنقدی پیشبینی شده و شرکت آلمانی مراحل فنی و مطالعاتی آن را تکمیل کرده است.
نجفی، نوسازی ۳ هزار دستگاه تاکسی و ورود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را از دیگر اقدام سالهای اخیر شهرداری تبریز در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام کرد.