به بهانه پخش سریال خانگی « عاشقانه»؛

لعاب امروزی بر فیلم فارسی های دهه پنجاه!

در بیان سیاق فیلم نامه و یا بهتر بگویم تعاقب موضوعی فیلم می توان گفت حالتی پیشرفته و مدرن از فیلم فارسی های دهه پنجاهی است. یعنی اگر سازندگان فیلم فارسی های دهه پنجاهی در این مختصات زمانی فیلم بسازند ای بسا چنین فیلمی از آب درآید.

یادداشت میهمان تبریزبیدار؛ محمدرضا سبزی

 وقتی اولین بار تیتراژ سریال خانگی عاشقانه را نگاه کردم فهمیدم این فیلم متعلق به طبقه ی بورژوا است و قرار است دغدغه ها و سبک زندگی این طبقه از جامعه را دنبال کنیم.

فارغ از ساده بودن سیاق کارگردانی اعم از رعایت نکردن فرم هنری و محتوای محور فیلم،  نحوه زاویه بندی دوربین تا بزرگنمایی آن و استفاده نکردن از بیان نور در سیاق کلی آن، آنچه که بیشتر به چشم می خورد بازی با رنگ های متنوع و جذاب جهت جلب توجه بیننده است به طوری که حتی آرایش غلیظ بازیگران هم در این راستا قرار می گیرد؛ یعنی در این فیلم از بیان رنگ برای حالات بازیگران در سکانس های مختلف استفاده شده است. البته این تکنیک در بسیاری از فیلم های بزرگ نیز استفاده شده است مثل فیلم سنمایی محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی.

در بیان سیاق فیلم نامه و یا بهتر بگویم تعاقب موضوعی فیلم می توان گفت حالتی پیشرفته و مدرن از فیلم فارسی های دهه پنجاهی است. یعنی اگر سازندگان فیلم فارسی های دهه پنجاهی در این مختصات زمانی فیلم بسازند ای بسا چنین فیلمی از آب درآید. ( قضاوت با خود خواننده )

این سریال حکایت طبقه متوسطی است که دغدغه های شبه کاریکاتوریشان در قالب قهر و آشتی بر سر حیوان خانگی، عشق به خاطر پول و … نشان داده می شود . زندگی مجردی ، طلاق عاطفی ، بی بند و باری اخلاقی و حتی ازدواج سفید همه و همه گزارشی واقع گرایانه از وضعیت زیست اجتماعی این طبقه که فرهنگ و اخلاق جامعه بر دایره افکار آنان می چرخد؛ نشان می دهد .

 اما آنچه در زمینه و بک گراند فیلم به طور عریان و البته تا حدودی نرم اتفاق می افتد؛ کشمکش بین انسانیت ، مذهب و فقر است. در این سریال تقابل مذهب و فقر با انسانیت مدرن با یکدیگر در کمکش بین حاج رضا ( فرد به ظاهر خیر ولی به شدت نامرد ) و پسر و دخترش گیسو به چشم می خورد؛ این تقابل حتی در رفتارهای عروس حاج رضا نیز وجود دارد. نظارت های افراطی مادر درسا دختر خاله پگاه ، نیز در این راستا است .

در این تقابل، طرف مظلوم ، انسانیت است و مذهب و فقر طرف ظالم آن است. این مظلوم نمایی از انسان بورژوا، از تحقیر شدن عروس حاج رضا توسط حاج رضای مذهبی گرفته تا نارو خوردن محمود آن مرد مسن مولتی میلیاردر توسط هدیه همسر جوانش که فقط به خاطر پول با او ازدواج کرده بود ….

کشمکش دیگری نیز در این سریال به شدت به چشم می خورد و آن کشمکش بین کارگردان و ممیزی وزارت ارشاد است. اینکه در تمامی صحنه ها حجاب بازیگران زن با استیکری به رنگ روسری ترمیم شده است نشان از عمدی بودن بدحجابی در برابر ممیزی مذهبی است.

معتقدم این فیلم بیشتر از آنکه نمایشی از سبک زندگی طبقه متوسط باشد؛ نمایشی از تقابل و کشمکش بین مذهب و فقر با انسانیت مدرن است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.