رئیس اتحادیه فرش دستبافت تبریز در گفت‌وگو با تبریزبیدار:

فرش دستبافت تبریز یک برند جهانی است/ به‌جای دیپلماسی نفت، دیپلماسی فرش را جایگزین کنیم

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت تبریز، فرش دستبافت را ریشه در فرهنگ و تاریخ کشور دانست و گفت: فرش دستبافت تبریز به‌عنوان برندی جهانی مطرح است که حتی به شناخت فرش ایران با نام شهر تبریز در جهان منجر شده است.

اسماعیل چمنی در گفت‌وگو با تبریزبیدار، با اشاره به صادرات یک‌سوم صادرات فرش کشور از استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت:بیش از ۳۰ درصد تولید فرش دستباف و بیش از ۳۰ درصد صادرات فرش، متعلق به آذربایجان شرقی است و ما نفیس‌ترین، اعلاترین فرش دستباف کشور را تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ کشور خارجی خریدار فرش تبریز هستند، افزود: با حمایت از تولید داخلی، ایجاد اشتغال و صادرات این محصولات، درآمد قالیبافان را افزایش دهیم و مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین مناسب، در مورد بازنشستگی و بیمه بافندگان کمک و همکاری کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت تبریز، با تأکید بر اینکه باید به‌جای دیپلماسی نفت، دیپلماسی فرش دستباف را جایگزین نماییم، تصریح کرد: بایستی فرش دستباف تبریز،به جهان شناسانده شود و ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا فرش‌بافان، از این موقعیت در فضایی آرام بهره‌مند شوند.

وی فرش دستبافت را ریشه در فرهنگ و تاریخ کشور دانست و افزود: فرش دستبافت تبریز به‌عنوان برندی جهانی مطرح است که حتی به شناخت فرش ایران بانام شهر تبریز در جهان منجر شده است.

چمنی با تأکید بر اینکه هیچ کشوری توانایی رقابت بافرش ایرانی را ندارد، تصریح کرد: باید برای بهتر شناساندن این برند در سطح بین‌المللی و افزایش تولید و اشتغال، این صنعت ارزشمند را سرپا نگه‌داریم و لازم است که برای برجسته کردن این برند در دنیا، نمایشگاه دائمی برای فرش دستبافت در جهت توسعه گردشگری و فروش محصولات ایجاد شود.

وی از موازی کاری برخی از متولیان امر فرش انتقاد کرد و افزود: ناهماهنگی‌های موجود بین متولیان فرش دستباف، حل مسائل این حوزه را با مشکل مواجه می‌کند. باید متولیان اصلی فرش مشخص‌شده و از آنها حمایت‌های لازم به عمل آید تا بتوانند با پشت‌گرمی مضاعف در خدمت این هنر صنعتی باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.