روایت مینایی شکننده در برابر یک کام‌ران!؟

شیرین مثل تلخی «رگ خواب!»

اگر از رگ خواب بگویم ، فیلمی است با ساختار بندی قوی و درون مایه غنی، رگ خواب را باید هم در وجه ساختار و فرم بندی فیلم ، و هم در وجه درون مایه آن بررسی کرد .

یادداشت میهمان تبریزبیدار؛ محمد رضا سبزی

به حالت کلی اگر از رگ خواب بگویم ، فیلمی است با ساختار بندی قوی و درون مایه غنی، رگ خواب را باید هم در وجه ساختار و فرم بندی فیلم ، و هم در وجه درون مایه آن بررسی کرد .

 در حوزه فرم ، کارگردان فنون هنری اش را به رخ ببیننده کشیده است ، از نحوه فیلم برداری تا استفاده از نور . در تمامی صحنه هایی که مینا ، شخصیت اصلی داستان دچار مشکلات عدیده ای است نور به صورت عامدانه تیره و بعضاً تار نشان داده می شود و وقتی در انتهای فیلم تغییری در رفتارش می دهد نور هم تغییر وی کند . زاویه دوربین در خدمت درون مایه است. وقتی می خواهد از جهنم سخن بگوید شخصیت های داستان از سر بالایی به سمت پایین می آیند و نمونه هایی از این دست که بسیار هنرمندانه به کار گرفته شده است. فقط اصرار بر فوکوس کشی بیش از حد روی شخصیت های داستان کمی بیننده را اذیت می کند . ولی در کل ساختار فیلم زیباست.

 انتخاب اسامی شخصیت های داستان بسیار هنرمندانه است. کامران و مینا… اواخر فیلم بیننده متوجه می شود که کامران ، ” کام ران ” بوده ، یعنی به خاطر کام خود هر کاری می کند و مینا آن شخصیت شفاف و شیشه گون که توسط سوءاستفاده ی کام ران خرد شده است.

شفافیت و زلال بودن مینا با بازی درخشان لیلا حاتمی به خوبی هر چه تمام تر نمایان شده است. بازی لیلا حاتمی بی تردید یکی از عوامل موفقیت فیلم است.

درآوردن شخصیتی همچون مینا که از ناشی گری در زندگی رنج می برد و در اثر همین ناشی گری به ” کام ران “اعتماد می کند فقط کار لیلا حاتمی است.
لیلا حاتمی به خوبی توانسته نقش یک شیشه و شکستن آن را بازی کند.

 درون مایه ی فیلم ، اجتماعی تلخ است و کارگردان و نویسنده به شدت اصرار دارد تلخی اش را بیشتر کند. شاید اگر کسی در حال و روز مینا باشد این تعداد بد بیاری را تجربه نکند اما به برخی از آنها قطعا دچار خواهد شد لذا این موضوع باعث همزاد پنداری هر چه بیشتر بیننده می شود.

نویسنده در سراسر فیلم نتیجه تنها بودن زن مطلقه را به رخ بیننده می کشاند ، می گوید محل خواب زن تنهای مطلقه را مردان غریبه نشان می دهند . می گوید محل رفت و آمد زن تنهای مطلقه از پله اضطراری است ، می گوید اعتماد بیش از حد به دیگران عواقب سختی به دنبال دارد و …

رگ خواب مقوله ای از جنس عشق و نفرت نیست ، بلکه کشمکش داشتن یا نداشتن هویت است. اینکه مینا همیشه دنبال یک تکیه گاه است و یا به راحتی به کامران اعتماد میکند نشان از عدم هویت مستقل است. او در اثر ناشی گری حتی هویتش را نیز گم کرده است. …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.