تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ۰۸:۳۴:۳۲ شناسه خبر : ۱۰۷۰۲۱۵

چرایی حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی در گفتگو با معاون آموزش و پرورش استان؛

از رقابت های آموزشی تحمیلی والدین برای دانش آموزان تا توجه بیش از حد به علوم و ریاضی/ شاطریان: نباید به خاطر 1.5 درصد دانش آموز بقیه را تحقیر کنیم

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: اغلب این دانش آموزان تحت تاثیر اطرافیان برای آمادگی در آزمون ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قرار می گیرند و گاها مجبورند برای آمادگی در آزمون ورودی در بیش از پانزده آزمون آزمایشی شرکت کنند که این خود استرس زاست.

به گزارش تبریز بیدار ، حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای ورود به پایه هفتم یکی از بحث های است که این روزها نقل محافل بوده و اغلب والدینی که فرزند دبستانی دارند، پیگیر اخبار مربوط به آن هستند.

براساس مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون‌های ورودی مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان در پایه هفتم حذف خواهد شد، مصوبه ای که موافقان و مخالفان بسیاری دارد، حال آنکه موافقان این مصوبه بر این باورند این آزمون ها تاثیرات منفی بسیاری بر دوره ابتدایی داشته و برخی از موسسات خصوصی برای انتفاع خود اقدام به برگزاری آزمون‌های تست‌زنی از همان کلاس اول و دوم دبستان می کنند، موضوعی که آسیب‌های روانی بسیاری را برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی به همراه داشت.

برخی نیز معتقدندحذف این آزمون ها اولین گام برای کاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس است.

در نقطه مقابل مخالفان این مصوبه معتقدند تصمیم گیری در این مورد شتاب زده و شعارگونه بوده و تبعات آن در نظر گرفته نشده است.

در این راستا گفت‌وگویی را با محمد شاطریان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی انجام داده ایم که در ادامه از منظرتان می‌گذرد.


معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در این ارتباط با اشاره به اینکه کلیه نظام های آموزشی اهداف مشترک و یکسانی را در دوره آموزش عمومی و ابتدایی تعقیب می کنند، اظهار کرد: دوره آموزش عمومی در 126 کشور جهان 9 سال و دوره آموزش ابتدایی 6 سال می باشد و تقریبا همه این کشورها بر این باورند که دوره آموزش عمومی مقدمه ای برای ایجاد آمادگی در افراد برای ورود به جامعه است و به عبارت دیگر در این دوران تربیت شهروند صورت می پذیرد.


محمد شاطریان در ادامه با تاکید بر اهمیت دوره آموزش عمومی و ابتدایی، گفت: با توجه به اینکه برخی از افراد پس از اتمام این دوره، تمایلی به ادامه تحصیل و گذراندن تحصیلات تکمیلی ندارند، لذا بایستی حداقل اطلاعاتی از حوزه های مختلف در اختیار افراد گذاشته شود.


شاطریان با تاکید بر اینکه آموزش باید از سنین پایین آغاز شود، افزود: بر این اساس تمامی دروسی که برای تدریس در دوره ابتدایی طراحی شده، فلسفه خاصی دارند و به دنبال دستیابی به اهداف خاصی است بعنوان نمونه در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی به آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از دانش آموزان برابر منحنی نرمال در کرانه بالای بهره هوشی و تعدادی از کودکان آسیب پذیر نیز در کرانه پایین قرار دارند و کشورهای مختلف جهان، سیاست های متفاوتی را نسبت به این کودکان اعمال می کنند، در گذشته برخی از این کشورها، سیاست جداسازی کودکان با بهره های هوشی مخلتف را اعمال می کردند و بر این باور بودند که باید آموزش های جداگانه ای به آنها داده شود اما در دهه های اخیر نظام های آموزشی موفق به این نتیجه رسیده اند که جداسازی این کودکان از یکدیگر صحیح نیست و بهتر است همه کودکان از آموزش های برابری در کنار یکدیگر برخوردار باشند تا از توانمندی ها و ناتوانایی ها یکدیگر آگاهی یابند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان با تاکید بر اینکه جداسازی دانش‌آموزان به هیچ وجه به نفع تعلیم و تربیت کشور و دانش آموزان نیست، اضافه کرد: در کشور ما سیاست جداسازی کودکان با بهره های هوشی مخلتف اجرا می شود و حال آنکه در دهه ها اخیر ظرفیت مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در کشور بالا رفته است.

وی درباره نحوه ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی گفت: این مدارس از طریق برگزاری آزمون ورودی برای پذیرش دانش آموزان در پایه های ششم به هفتم و نهم به دهم اقدام می نماید و دانش آموزان بسیاری برای کسب رتبه قبولی در آزمون ورودی این مدارس با یکدیگر به رقابت می پردازند، حال آنکه این آزمون بخودی خود ایراداتی دارد و به برخی دروس نظیر ریاضیات و علوم بیش از سایر دروس توجه شده است که این خود مشکلاتی را در سیستم آموزشی ایجاد کرده است.

وی در خصوص آثار آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره ابتدایی بیان کرد: سوالات این آزمون ها به صورت چهارگزینه ای (تستی) طراحی شده که این خود آفتی در روند آموزشی و تربیتی دانش آموزان است، چرا که سوالات تستی اغلب سطوح پایین یادگیری را مورد سنجش قرار می هد.

شاطریان ادامه داد: در این راستا والدین برای موفقیت فرزندانشان در آزمون ورودی مدارس خاص، اقدام به ثبت نام فرزندان خود در کلاس های آمادگی آزمون ورودی و تست زنی می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کودکان در سنین پایین نیازمند تفریح، بازی و شیطنت هستند، افزود: اغلب این دانش آموزان تحت تاثیر اطرافیان برای آمادگی در آزمون ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قرار می گیرند و گاها مجبورند برای آمادگی در آزمون ورودی در بیش از پانزده آزمون آزمایشی شرکت کنند که این خود استرس زاست.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان تصریح کرد: انصاف نیست کودکان خود را، چندین نوبت در سال در محک این آزمونها و فشارهای روانی حاصل از آن قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی علایق و استعدادهای کودک، مهم ترین گام به سوی موفقیت آنهاست، ادامه داد: حال آنکه توانایی کودکان در یک مورد خاص با افراد هم سن آن ها فرق می کند و آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قادر به سنجش تمامی توانایی های دانش آموزان نیست و به تفاوت های فردی افراد توجه نشده و دانش آموزانی در این آزمون ها موفق خواهند بود که در علوم و ریاضیات و تست زنی توانایی بیشتری دارند.

شاطریان همچنین گفت: اگر فرض کنیم یک میلیون دانش آموزان در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند، نزدیک 250 هزار نفر از این تعداد در آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی شرکت می نمایند و 15 هزار نفر یعنی 1.5 درصد از این دانش آموزان موفق به راهیابی به این مدارس می شوند، پس انصاف نیست بخاطر این تعداد بسیار اندک، 98.5 درصد از دانش آموزان ابتدایی تحقیر و سرخورده شوند.

وی با انتقاد از اینکه رشته های مهارتی و علوم انسانی در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: مهم‌ترین مساله‌ای که در حال حاضر جامعه و کشور ما با آن دست به گریبان می باشد، بحران بیکاری است و سوق دادن افراد به رشته های نظری بر این معضل دامن می زند، در حالی که تحصیل در رشته های مهارتی سبب اشتغالزایی خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در خاتمه سخنانش با بیان اینکه دوران کودکی همواره به عنوان بهترین و شاد‌ترین دوره زندگی انسان شناخته شده است، تصریح کرد: والدین با اعمال برخی سیاست های غلط این دوران را به تلخ ترین دوران زندگی تبدیل کرده اند و بطوری که اغلب دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی تحصیل می کنند، اغلب افرادی هستند که از مهارت کافی زندگی برخوردار نیستند.