تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : اقتصادی , شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۵:۴۶:۳۳ شناسه خبر : ۱۰۷۰۲۲۶

از ضرورت ترویج فرهنگ مصرف کالای وطنی تا افزایش کیفیت تولیدات داخلی

معادله دو مجهولی مبارزه با قاچاق کالا/ 90 درصد اقلام قاچاق توسط زنان استفاده می شود

مبارزه با قاچاق کالا از جمله دغدغه های مردم و دولتمردان است که به نظر می رسد موفقیت در تحقق آن نیازمند فرهنگ سازی برای استفاده از کالای وطنی از یک سو و افزایش کیفیت و کاهش قیمت تولیدات داخلی از سوی دیگر است.

به گزارش تبریز بیدار به نقل از ایرنا،  کارشناسان می گویند نبود سیاست واحد در مبارزه با قاچاق کالا، جزیره ای عمل کردن و عدم آگاهی جامعه از تبعات مصرف کالای خارجی و مهجور ماندن تولیدات داخلی زمینه ورود کالای قاچاق به کشور را تسهیل می کند. در واکاوی علل و زمینه های بیکاری، قاچاق کالا یکی از متهمان ردیف اول است، زیرا که ایجاد اشتغال نیازمند تولید داخلی و رونق کسب و کار داخلی است.

بر این اساس تولید کالای ایرانی و متعاقب آن حمایت از تولید کننده داخلی بواسطه مصرف کننده داخلی، نقش اساسی در چرخش چرخ تولید و رونق اقتصادی و رفع معضل بیکاری دارد، اما ورود کالای قاچاق به کشور همه نقشه های رونق اقتصادی را نقش بر آب کرده و ضربه مهلکی بر بنیان اقتصاد کشور و خانواده ها وارد می کند.

مبارزه با قاچاق کالا امری اساسی است که نیازمند عزمی راسخ بوده و اهتمام همه دستگاه های مسئول را در این زمینه می طلبد؛ این جمله ای است که همه شرکت کنندگان در کارگروه فرهنگی و تبلیغات کمیسیون برنامه ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به آن اذعان دارند.

 90 درصد اقلام قاچاق توسط زنان استفاده می شود
عضو کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی با بیان اینکه 90 درصد اقلام قاچاق توسط زنان استفاده می شود، بیشترین اقلام وارداتی قاچاق را مواد آرایشی و البسه ذکر کرد و گفت: متاسفانه در ذهن ایرانی ها کالای تولید داخل به معنای بی کیفیت جا افتاده است که باید این ذهنیت غلط اصلاح شود.

مسعود حسنی با بیان اینکه پارچه فاستونی تولید ایران بهترین نوع پارچه است که متاسفانه با برند سوئیسی عرضه و تبلیغ می شود،افزود: بسیاری از لباس های باکیفیت تولید داخل با برند ترکیه در بازارهای داخلی عرضه می شود.

سرگرد عزیزیان از کارشناسان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی آذربایجان شرقی نیز از افزایش بیش از 60 درصدی کشفیات در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: ارزش کالاهای کشف شده حدود 720 میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه اکنون اولویت نیروی انتظامی در این زمینه کار بر روی پرونده های کلان است ،افزود: در این مدت کشفیات لوازم خانگی 6 برابر، مواد خوراکی دو نیم برابر و لوازم آرایشی یک و نیم برابر افزایش یافته است.

عزیزیان با اشاره به نزدیکی به پایان سال از افزایش 100 درصدی کشفیات مواد محترقه نیز خبر داد و گفت: یک میلیون و 130 هزار عدد مواد محترقه کشف و 35 نفر در این ارتباط دستگیر شده است.

کارشناس اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز حمایت از تولید کننده داخلی را شرط اساسی در جلوگیری از قاچاق کالا به کشور اعلام کرد و گفت: امسال 350 میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال مددجویان پرداخت کرده ایم.

امامی خاطرنشان کرد: متاسفانه این افراد بعد از یک سال بدلیل نبود بازار فروش چون از عهده پرداخت وام بانکی بر نمی آیند ورشکست شده و تولیدشان نیز تعطیل می شود و خودشان نیز به عنوان بدهکار بانکی معرفی می شوند.

کارشناس اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی نیز از راه اندازی کمپین 'کالای ایرانی می خرم' برای ترویج کالای تولید داخل و حمایت از تولید کننده داخلی و ایجاد رونق اشتغال در این داره کل خبر داد و گفت: همچنین بروشورها و اقلام تبلیغاتی برای ترویج کالای ایرانی در مهدهای کودک استان جهت اطلاع والدین توزیع شده است.

لطف اللهی، جمعیت دانش آموزی استان را مستعدترین گروه برای آگاهی و ترویج مصرف کالای ایرانی دانست و افزود: چاپ انواع بروشور و اقلام تبلیغی برای پخش در مدارس نیازمند حمایت مادی توسط دستگاه ها است.

عضو هیات رئیسه خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مبارزه با قاچاق نیازمند بررسی علل و عوامل قاچاق است، گفت: اکثر کالاهای قاچاق چینی است که به نام ترکیه وارد کشور می شوند.

امینی افزود: 80 درصد کفش های وارداتی به نام ترکیه از چین وارد می شوند که بدلیل استفاده از مواد نامرغوب در زیره آن عامل انتقال امراض است.

وی با بیان اینکه امروز در هر خانه ای یک یا دو بیکار وجود دارد، مبارزه با قاچاق کالا را نیازمند عزم راسخ و قوانین سخت گیرانه دستگاه ها دانست و گفت: باید کفش های وارداتی در میادین اصلی آتش زده شود.

قائم مقام صدا و سیمای آذربایجان شرقی نیز مبارزه با قاچاق کالا را نیازمند همراهی مردم دانست و گفت: باید با آموزش مداوم و فرهنگ سازی ذهنیت ایرانی ها را نسبت به کالای ایرانی و کیفیت آن تغییر دهیم.

عیسی زاده با بیان اینکه لازم است سازمان صنعت، معدن و تجارت هم به منظور رعایت حقوق مصرف کننده بر کیفیت کالاهی تولید داخل نظارت دقیق داشته باشند، افزود: کالای ایرانی در خیلی از موارد نسبت به کالای خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است که باید با کمک رسانه ها این امر برای اگاهی افراد جامعه تبیین شود.