تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۵۴:۲۳ شناسه خبر : ۱۰۷۱۷۸۱

حرکت لاک پشتی قطار شهری تبریز؛

17 سال از ائل گلی تا ساعت قاباقی!

افراد مختلفی با نگاه های متفاوت در این چند سال اخیر مسئولیت اجرای پروژه قطار شهری تبریز را به دست گرفته اند ولی همگی متفق القول در یک جا، هم صدا هستند و آن هم عدم اختصاص بودجه مناسب برای اجرای این پروژه مانع تحقق اجرای وعده هایی شده که مدیران به مردم دادند.

سرویس شهری تبریز بیدار؛


از اوائل قرن 20 میلادی واژه جدیدی به انواع و مختلف صنعت اضافه شد و به طور سریع, مورد توجه دولت ها و ملت های مختلف قرار گرفت.با وسعت یافتن  شهرها و پیدایش  شهرهای بزرگ نیاز به حمل و نقل عمومی شدیدا احساس شد و روز به روز میزان استفاده آن افزایش یافت چرا که هم ارزان بود و هم قابل استفاده برای همه. حمل و نقل عمومی همپای توسعه جوامع از کالسکه  و قونقا و اتوبوس خط واحد به مترو و مونوریل رسید.

 17 سال برای عدم تحقق یک وعده

در ایران هم ، دولت موسوم به سازندگی استارت راه اندازی قطار شهری را پایتخت زد. پروژه ای که با تاخیری ده ساله در 5 کلانشهر دیگر کشور در دستور کار قرار گرفت. که امروز  تهران، کرج، اصفهان، شیراز و مشهد از جمله شهر های هستند که بخشی از حمل و نقل عمومی خود را از طریق قطار شهری انجام می دهند.

تبریز نیز از جمله شهر هایی بود که با وجود  کلنگ زنی پروژه مترو پس از تهران با گذشت بیش از 17  سال از زمان آغاز آن فقط یک خط  آن هم به طور ناقص عملیاتی شده است.

 عدم تحقق بودجه مشکل ساز می شود

با وجود ادعاهای مسئولین دولتی در تخصیص بودجه مترو تبریز در سالهای اخیر، تاخیرها در پرداخت این گونه ردیف بودجه خود معضلی برای قطار تبریز شده است. از طرفی پورمهدی معاون قبلی عمرانی استاندار مدعی پرداخت های مناسب دولت یازدهم در کمک به مترو تبریز بود که شاه بیت سخنان شهردار سابق تبریز و معاون امروز وزیر صنعت در خصوص پروژه قطار شهری تبریز بی توجهی دولت به این پروژه حیاتی بود. البته مسئولین دولت مدعی هستند که بیش از دولت های قبلی به این پروژه بودجه اختصاص داده اند.

6 ماه تاخیر برای تحقق وعده ی آقای سخنگو 

در حالی که سال 95 انتقادات از  تاخیرات در راه اندازی مترو تبریز به اوج رسیده بود که نوبخت معاون رئیس جمهور در تیرماه همان سال وعده داد که مترو تا شهریور به میدان ساعت می رسد وعده ای که که البته با 5 ماه تاخیر در 22 بهمن اجرایی شد!

  مناظره نوین و نجفی در مترو

مترو تبریز جدای از مشکلات تخیص بودجه  ای محل منازعه شهرداران تبریز هم بوده است جایی که نوین و نجفی شهرداران قبلی تبریز در این خصوص به مناظره رسانه ای در این خصوص پرداختند.

خاک خوردن تجهیزات ساخت مترو در گمرک

مشکلات بودجه ای تبریز به تجهیزات هم کشیده شده تا جایی که برخی خبرها حاکی از آن تجهیزات خریداری شده این پروژه به دلیل مشکلات ترخیص ماه ها در گمرک روی زمین خاک می خورد!

دعوای دولت و شهرداری بر سر مترو همچنان ادامه دارد

حالا پس از سالها که دیگر نه خبری از نوین هست و نه نجفی و نه حتی پورمهدی، اما دعوای شهرداری و دولت برای تکمیل این پروژه همچنان ادامه دارد شهین باهر شهردار فعلی تبریز هم با انتقاد از دولتی ها در این خصوص می گوید: سایر شهرها برای تکمیل مترو از تسهیلات دولتی استفاده کردند در حالی که مترو تبریز از این موضوع محروم بود استاندار هم از اختصاص 37 میلیارد در بودجه 97 برای مترو تبریز خبرداد که وعده ی تحقق این بودجه را داد.

شورای پنجم تبریز مدیر عامل جدیدمترو  را دست پر برای تحقق وعده ها راهی می کند

شورای شهر تبریز امروز هم با فاینانس ۴۲۰ میلیون دلاری برای خریداری تجهیزات مورد نیاز برای تمامی ۲۲ کیلومتر پروژه  خط دو و اتمام ۱۰ کیلومتر مانده خط یک موافقت کرد.همچنین بر اساس مصوبه شورا مقرر شد که ۱۲ کیلومتر مابقی از محل اعتبارات دولتی همچون صندوق توسعه ملی تکمیل شود. شورای شهر لایحه‌ای دیگر مبنی بر افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی سهم شهرداری تبریز از محل فروش اوراق  مشارکت برای خط یک مترو تبریز را نیز تصویب کرد. بدین ترتیب شورای شهر که پیش از این هم با موافقت برای اخذ وام 100 میلیاردی برای مترو، مولوی مدیر عامل جدید سازمان قطار شهری را دست پر برای تحقق وعده های که داده راهی کردند. وعدهایی از رسیدن خط یک به ایستگاه سه راه امین تا شهریور و اتمام خط یک تا پایان سال جاری.

آیا وعده ی مدیران فعلی محقق می شود؟

افراد مختلفی با نگاه های متفاوت در این چند سال اخیر مسئولیت اجرای پروژه قطار شهری تبریز را به دست گرفته اند ولی همگی متفق القول در یک جا، هم صدا هستند و آن هم  عدم اختصاص بودجه مناسب برای اجرای این پروژه مانع تحقق اجرای وعده هایی شده که مدیران به مردم دادند و امروز آن مدیران نیستند ولی وعده های تحقق نیافته شان برای مترو تبریز همچنان بر روی زمین مانده است. حال امیدواریم با این دور خیزی که مسئولین برای مترو تبریز کرده اند شاهد تحقق این وعده ها باشیم.

گفتنی است قطار شهری تبریز به طول 60کیلومتررسمی و 100کیلومتر غیر رسمی،  قرار است در  5 خط(4 خط اصلی و 1 خط حومه)مسیر های مختلف شهر تبریز را به یکدیگر ارتباط دهد،  عملیات مطالعات آن در سال1380 آغاز شد و در سال94 بخشی از خط یک گشایش یافت.  در حال حاضر فازهای اول و دوم خط قطار شهری تبریز، به طول11 کیلومتر از ایستگاه ائل گولی تا میدان ساعت در حال بهره برداری است.

نظرات

بایراق
IR

سلام-برخی سازه های مترو در تبریز برخلاف عرف مترو سازی عقلانی که نمونه آنرا در تهران می بینیم هست باید پایانه مترو به جای میدان ائل گلی پر ترافیک مانند پایانه مترو تجریش و...تهران در زیر زمین ساخته می شد یا درحوالی جاده باسمنج تبریز یا ...سامان می یافت