تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۸:۲۳ شناسه خبر : ۱۰۷۲۹۱۱

در نشست بررسی نگاه نو به تاریخ جمهوری آذربایجان مطرح شد؛

ساده انگاری در تحلیل تاریخی مشکل لاعلاج تاریخ نگاری است/ ضد ایرانی و ضد اسلامی بودن 2 رویکرد اساسی ادبیات آموزشی جمهوری آذربایجان است/ انسان ها در ارتباط باهم دچار جهل هستند

صدر محمدی گفت: در موضوع نقد تاریخ نگاری آذربایجان دچار وقفه ای 10 ساله هستیم، تاریخ نگاری اذربایجان مبتنی بر جغرافیا است در سال های اخیر گفتمان پیشتاز آذربایجان وارد مرحله انسان محوری شده است.

به گزارش تبریز بیدار ، اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین اقوام ملل مختلف همیشه مورد توجه اندیشمندان و تاریخ نگاران قرار گرفته است  در میان میان جمهوری آذربایجان  از جایگاه ویزه ای در تاریخ برخوردار است به طوری که تاریخ ایران و جمهوری آذربایجان در هم تنیده و جدا ناپذیر است محرم ذوالفقارلی  یکی از نویسندگانی است که  با نگرش خاصی به تاریخ جمهوری آذربایجان نگاه کرده و در این زمینه اثری نیز به نام نگاه نو به تاریخ جمهوری اذربایجان نگاشته است،  مسعود صدر محمدی نویسنده و پژوهشگر تبریزی  این کتاب را  به فارسی ترجمه کرده است، همین موضوع بهانه ای بود برای نشست فکرانه ای که در حسینیه هنر دفتر مطالعات انقلاب اسلامی  با حضور مترجم کتاب و جمعی از فعالین فرهنگی تبریز برگزار شود.

 کفاش یکی از مورخین و اساتید دانشگاه در زمینه تاریخ نگاری در ابتدایی این جلسه با توجه به  اهمیت تاریخ نگاری  اظهار داشت: علوم انسانی یکی از  مهمترین  علوم نیاز بشر است و در این میان تاریخ نگاری مهمترین بخش علوم انسانی است، تاریخ نویسی هویت یک کشور را تشکیل می دهد و معرفی می کند به همین خاطر، تاریخ نگاری با هویت ملی کشور ها در ارتباط است،  کشور های جدید التاسیسی که بعد از فروپاشی شوروی به وجود امدند در صدد تغییر هویت قبلی خود و نظم بخشیدن و به وجود اوردن هویت جدیدی از کشور و ملت خود بودند.

Image title


وی گفت:  جمهوری اذربایجان نیز یکی از این کشور های تازه تاسیسی است که اهمیت تاریخ در ان بسیار بالا و والا استف  جمهوری اسلامی ایران همیشه با یک تهدید خفیفی روبه رو بوده است و ان هم همسایه بودن با یکی از قدرت های بزرگ جهان بود که تهدیدات خاص خود را داشت، کشوری که از لحاظ فرهنگی و اعتقادی 180 درجه با ملت ایران تفاوت داشت.

وی خاطر نشان کرد:  در دوره شوروی سابق نگرش فرهنگی به صورت خاصی انجام می شد چنانچه  هدف ها و دستورات از طریق رسانه ها و مکتوبات جهت دهی می شد و حکومت های کوچک دچار دگرگونی هایی می شدند، تاریخ نگاری در خود شوروی سابق هم متفاوت بود به نوعی که تاریخ نگاری استالین با تاریخ نگاری لنین متفاوت بود، تاریخ نویسی شوروی  از چارچوب علمی برخوردار نبود و بسیار متناقض و مغرضانه بود،

پزوهشگر تاریخ اضافه کرد: تازیخ نگاری در جمهوری اذربایجان هم  برگرفته از شوروی سابق است و سیاست های تاریخ نویسی شوروی در آذربایجان هم اثر گذار بوده است غیر علمی بودن و مغرضانه بودن هم از ویژگی های تاریخ نگاری در جمهوری اذربایجان است  نکته جالب توجه اینکه  هزینه کرد کتاب های تاریخی در آذربایجان بیشتر است و از لحاظ مالی رقم های بالایی برای چاپ اینگونه کتاب ها هزینه می شود، محتوای کتاب های درسی و دانشگاهی  2 رویکرد اساسی دارد،1 ضد ایرانی بودن و ضد فارس2 ضد دینی و ضد اسلامی.

در ادامه نشست مسعود صدر محمدی مترجم کتاب و پزوهشگر مسائل جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: انسان فکر می کند و فکر می کند که می اندیشد در حالی که در همه زمینه ها چنین نیست، ادای دین اسلامی  اساسی ترین بحث پژوهش های بنده است، ادای تعهد  علمی به امت اسلام، در مناسبت های علمی و مناسبات بین دولت ها و ملت ها تبخیر گونه است یعنی ظواهر را رعایت می کنند ولی اصل اسلام عمل نمی شود.

صدر محمدی گفت: از دوره دبرستان مسائل جمهوری اذربایجان را دنبال می کردم، همیشه گفته می شود اشتراکات تاریخی و فرهنگی زمینه ساز همکاری است در حالی که همین اشتراکات  دقیقا باعث اختلافات می شود،در دوره ای  نقد تاریخ نگاری جمهوری اذربایجان از تب بالایی برخوردار بود و در شرایط فعلی  کمی از این تب کاسته شده است، پیش شرط های لازم برای نقد تاریخ نگاری آذربایجان  فراهم نیست،ادعای تسلط بر گفتمان اذربایجان را داریم در حالی که چنین نیست، زیرا اطلاعاتی درباره تحولات سیاسی اجتماعی و فرهنگی آذربایجان نداریم.

وی تصریح کرد: در موضوع نقد تاریخ نگاری آذربایجان دچار وقفه ای 10 ساله هستیم، تاریخ نگاری اذربایجان مبتنی بر جغرافیا است  در سال های اخیر گفتمان پیشتاز آذربایجان وارد مرحله انسان محوری شده است. تاریخ نگاران آذربایجان با پیش فرض های معرفت شناسی ورود پیدا کردند در حالی که ما از این پیش فرض ها شناختی نداریم،  در بابا اجتماع فرهنگ هم خوانی نداریم.

صدر محمدی بیان داشت:  زمانی که از تحولات قفقاز صحبت می شود فقط به مسائل آذربایجان توجه می کنیم در حالی که چنین نیست کشور های دیگری از جمله گرجستان و ارمنستان نیز در قفقاز سبقه تاریخی دارند و تحولات این کشور ها هم باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند اگر نسبت به مسائل قفقاز بی تفاوت باشیم نخواهیم توانست در تاریخ شناسی اذربایجان نتیجه ای بگیریم. ساده انگاری  در تحلیل تاریخی مشکل لاعلاج تاریخ نگاری است. عم ارتباط سازی  ملت ها با یکدیگر  مشکل دیگری در تاریخ نگاری است که نمی گذارد تاریخ نویسی به درستی انجام گیرد،  دیوار های عدم تفاوهم  باعث دشمنی و نفاق می شود همه این ها به این علت است که انسان ها در ارتباط با یکدیگر دچار جهل شده اند و مهمترین راهکار حل این مشکل  جدیت در کار است.