تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۴۸:۲۳ شناسه خبر : ۱۰۷۳۰۳۴

نائب رئیس کمیسون فرهنگی شورای شهر در گفتگو با تبریزبیدار؛

بودجه های فرهنگی در دست افراد خاص بود/فرهنگ شهری را نباید فدای درآمد زایی بکنیم/ فقط نامی از شهر اولین ها برای تبریز باقی مانده است

محمدزاده گفت: زمانی تبریز به شهر اولین ها شهره یافته بود ولی اکنون فقط نامی از شهر اولین ها باقی مانده است، از برخی از شهر های کشور در بعضی زمینه ها عقب هستیم

محرم محمد زاده عضو شورای شهر تبریز و  نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در گفتگو با خبرنگار تبریز بیدار اظهار داشت: در دوره جدید کمیسیون فرهنگی  برخی اعضای قبلی از کمیسیون خداحافظی کردند و براساس رای گیری که انجام شد  نفرات جدید اضافه شدند.

وی گفت: من از سال 73  به صورت حرفه ای در دنیای فرهنگ و هنر حضور یافتم،  نویسندگی را با موضوعات فرهنگی  شروع کردم کل شهر ها و روستاهای آذربایجان را  از نزدیک دیده ام، کتاب هایی با موضوعات ادبی و فرهنگی در نوبت چا÷ قرار دارند، در انتخابات اخیر کمیسیون هم آقای دبیری به عنوان رئیس و بنده نائب رئیس، آقای نیکو خصلت  به عنوان دبیر و آقایان قلیزاده و بهشتی نیز به عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی  انتخاب شدند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی  افزود:  هرکس نسبت به تخصصی که در زمینه های مختلف دارد حضور پیدا می کند، همانطور که از اسم کمیسیون پیداست کمیسیون فرهنگی ورزشی است، خب طبیعتا  بنده  در موضوعات حرفه ای ورزش نسبت به ادبیات و فرهنگ  کمتر ورود پیدا می کنم در مقابل آقای دبیری  چهره ورزشی هستند و چندین سال در زمینه ورزش فعالیت داشتند به همین خاطر وجود افراد با تخصص های مختلف می تواند رویه فرهنگی  شهر را به خوبی پیش برد. فرهنگ پایه و اساس همه نوع فعالیت است

وی خاطر نشان کرد:  در سفری که اخیرا به همراه بعضی از دوستان به ژاپن داشته ایم  در میان بازدید هایی که به همراه مسئولان شهری  از سطح شهر داشتیم  متوجه شدم که آموزش حقوق و اخلاق شهروندی در ژاپن  از سنین کودکی انجام می گیرد، پیشرفت های مردم ژاپن از فرهنگ این کشور نشات گرفته است، در یکی از پارک های ژاپن کودکان دوره دبستان را می آوردند و بچه ها با کمک هم  شروع به نظافت پارک می کردند  فرهنگ هر کاری از سنین پایین تر به کودکان آموزش داده می شود ولی اگر اینکار را در ایران انجام دهیم  مورد اعتراض والدین بچه ها قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: البته هر قوم و ملتی فرهنگ خاص خودش را دارد مردم ایران و آذربایجان  در زمینه فرهنگ از  با سابقان در جهان هستند، پیشرفت علم و فناوری باعث می شود که برخی فرهنگ های قدیمی و آداب و رسوم از بین برود، برخی بازی های محلی  در زمان های قدیم وجود داشت که کودکان امروز اصلا نمی دانند چه چیزی است، هر کودکی را می بینیم گوشی یا تبلت به دست به دنبال بازی های رایانه ای می رود، موسیقی محلی و سنتی ما مورد غفلت قرار گرفته است.

محمد زاده با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی از تخصص های افراد استفاده می شود، بیان داشت: همانطور که گفتم افراد دارای تخصص های مختلف  در کمیسیون فرهنگی حضور دارند سعی می شود در کمیسیون فرهنگی  سلایق  مختلف  فعالیت کنند در عرصه فرهنگ و  ورزش فعالیت های جدی خواهیم داشت، بودجه  فرهنگی در شهر کم نیست ولی این بودجه در دست افراد خاصی بود پیمانکاران هنری که بودجه های فرهنگی را در اختیار داشتند و ولی به هنرمندان بهایی داده نمی شود،  اگر قرار باشد در بنامه ای هنری مبالغی هم داده شود باید به طور مساوی بین هنرمندان تقسیم شود نه اینکه برخی پیمنکاران هنری قرار دادهای چند صد میلیونی  ببندند  ولی دست هنرمندان خالی بماند.

وی تصریح کرد: بودجه های عمرانی فرهنگی هم در ردیف بودجه فرهنگی قرار می گیرد، به طور مثال زمانی که یک فرهنگسرا ساخته می شود هزینه های ساخت آن از بودجه فرهنگی  تامین می شود، بودجه های فرهنگی در ادوار گذشته گاها حیف و میل شده است ولی در این دوره به شدت با آن مخالفت کرده و برخود می شود، در بحث فرهنگ شهری تابلوهای  تبلیغاتی  مختلفی در سطح شهر نصب شده است که چند جلسه است در صحن علنی شورا  بحث می شود.

محمد زاده ادامه داد: در تبریز تابلوهایی  در اندازه 4در 6  نصب شده است که هنگام عبور خودروها آیینه اتومبیل به تابلو برخورد می کند، همه این ها نشانگر ضعف در مدیریت فرهنگ شهری است  نباید همه چیز را با پول و مادیات سنجید، دکه ها و  تابلوهای تبلیغاتی حتی فضای پیاده رو ها را هم اشغال کرده است به طور مثال وقتی از طرف پل کابلی به سمت توانیر حرکت می کنیم در زیر گذر خیابان گلپارک دکه ای وسط پیاده رو قرار داده شده است، اینگونه تبلیغات شهری  هم چهره شهر را نامناسب جلوه می دهد و هم  در نوع نگاه گردشگران خارجی به کشور  موثر است زیرا این گونه اقدامات در هیچ کجای دنیا معمول نیست و فقط در شهرهای ایران انجام می شود.  بیلبوردهای تبلیغاتی  در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، قرار نیست که تمام بخاطر درآمد زایی شهرداری بر روی تمام فرهنگ این شهر خط بطلانی بکشیم. فرهنگ شهری را نباید فدای درآمد زایی بکنیم. شهرداری اگر نمی تواند درامد زایی کند به فکر راهکار دیگری باشد سرمایه گزار های مختلف را جذب کند ولی نباید فرهنگ عمومی لگد مال شود.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز گفت: در جلسه هفته گذشته شورای شهر چشم انداز 5 ساله و ده ساله  بررسی شد که پیوست فرهنگی شهر تبریز در آن گنجانده شده است.  برنامه جامع فرهنگی  سال به سال در آن برنامه فرهنگی  نوشته شده است، بالاخره باید از یک جایی شروع شود،در برنامهای فرهنگی از اساتید دانشگاه و کارشناسان شورا و شهر داری نیز استفاده شده است.

محمد زاده  در پایان گفت: زمانی تبریز به شهر اولین ها شهره یافته بود ولی اکنون  فقط نامی از شهر اولین ها باقی مانده است، از برخی از شهر های کشور  در بعضی زمینه ها عقب هستیم اگر مشهد را مثال بزنیم اینطور باید گفت که مشهد نسبت به تبریز از جمعیت زیادی هم برخوردار است ولی در کل شهر 300 تابلوی تبلیغاتی وجود دارد که بالای 15 میلیارد  در آمد زایی می کند ولی تبریز با داشتن 1200 تابلوی تبلیغاتی نمی تواند حتی 4 میلیارد هم در امد داشته باشد، باید دست به دست همیم دهیم تا فرهنگ بومی ، دینی ، آداب و رسوم  خود را احیا کنیم.


نظرات

خاطره
IR

برنامه های تلوزیونی شما بیشتر از شورا بودنتان جالب بودند.