تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ۰۰:۱۷:۲۵ شناسه خبر : ۱۰۷۴۰۳۲

گزارش تبریزبیدار از چالش های بین راننده تاکسی ها و مسافرین؛

نرخ های سلیقه ای برای تلافی گرانی ها / اعصاب خردکنی هایی که برای آقای مسئول جا افتاده است

ماه ها است که اغلب در این مسیر با تاکسی تردد می کنم و شاهد سه نرخ متفاوت 1500 تومان، 1700 تومان و 2000 تومان بوده ام و هنوز هم نمی دانم نرخ واقعی این مسیر چقدر است. قائم مقام سازمان تاکسیرانی هم می گوید این مسایل جاافتاده است و نیازی به پاسخ نیست.

سرویس اجتماعی تبریز بیدار ، 

حمل و نقل یکی از مهم ترین زیر ساخت های جوامع امروزی به شمار می آید که به منظور رفع نیازهای اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است. در کشور ما و به تبع آن در تبریز بدلیل وجود برخی ضعف ها در حمل و نقل عمومی انبوه­ بر (مترو و اتوبوس)، تاکسی دارای اهمیت و جایگاه ویژه­ای در سیستم حمل و نقل شهری دارد.

کرایه، شاخصی مهم در تعیین کارایی تاکسی های درون شهری

به جهت سهم بالای تاکسی در حمل و نقل عمومی در تبریز، بررسی کارایی و اثربخشی این سیستم مهم به نظر می رسد. البته موضوع تاکسی های اینترنتی و اپلیکیشنی، مدنظر این گزارش نیست و در مورد آنها در مجال دیگری بحث می شود.

از جمله شاخص­ های موثر بر کارایی و اثربخشی تاکسیرانی موضوع کرایه می باشد که در این گزارش به آن پرداخت کرده ایم. موضوعی که در برخی مسیرهای شهری در تبریز  به چالش جدی تبدیل شده و عدم وجود نرخ ثابت بین رانندگان یک مسیر مشخص، مشکلاتی را برای مسافرین به وجود می آورد و گاهی موجب تنش های لفظی می گردد. البته نبودن پول خرد نیز بر حواشی این معضل افزوده است.

نرخ های سلیقه ای 

چندی پیش در حین استفاده از تاکسی در یکی از مسیرهای پرتردد شهری، موضوع عدم وجود نرخ ثابت بین برخی رانندگان، به بحث میان مسافرین تبدیل شده بود. یکی از مسافرین اظهار داشت: با افزایش نرخ کرایه تاکسی ها فرصت طلبی در بین برخی از رانندگان به چشم می خورد، معمولا هم هیچ وقت پول خرد ندارند و درمقابل، مسافرین ناچار هستند از حق خود کوتاه بیایند و بعضا در این مورد، برای دقایقی هر چند کوتاه نزاع لفظی بین مسافران با راننده پیش می آید.

مسافر دیگری در تایید حرف های این شهروند گفت: وقتی راننده تاکسی ها بقیه کرایه را نمی دهند، مسافر برای دفاع از حق خود اعتراض می کند؛ که گاهی دیده ام این اعتراضات علیه مسافر تمام می شود و راننده با کمال پر رویی می گوید «همینی که هست و دوست نداری سوار نشو» و این نشان از بی فرهنگی برخی از رانندگان است.

نداشتن پول خرد یا تلافی گرانی ها

راننده تاکسی که با حوصله اما دلی پر به این صحبت ها گوش می کرد، ناگهان به حرف آمده و گفت: چند نرخی شدن کرایه ها مربوط به نداشتن پول خرد است. از طرفی چرا بین این همه گرانی، به چند صدتومان کرایه تاکسی گیر داده اید. 

راننده در حال بیان توجیه های خود بود که به ناچار بدلیل رسیدن به مقصد پیاده شدم و نتوانستم ادامه بحث را دنبال کنم.

چند روز بعد در مسیر بازار سوار تاکسی شدم که اتفاقا آنجا هم این موضوع محل بحث بین راننده و یکی از شهروندان بود. این مسافر در مورد نرخ یکی از مسیرها اذعان داشت: مسیر بازار تا دانشگاه پیام نور 1500 تومان است که اکثر مواقع رانندگان 2 هزار تومان حساب می کنند و وقتی اعتراض می شود، می گویند کرایه ها افزایش یافته است، بالاخره ندانستیم این افزایش ها از سوی رانندگان است یا واقعا دولت نرخ تعیین کرده که ما بی خبر هستیم؟ چندین ماه قبل کرایه تاکسی ها  20 درصد افزایش داشته ولی برخی رانندگان هر روز خودسرانه، کرایه بیشتری می گیرند.

 مسافر دیگری در ادامه صحبت های او، گفت: فرصت طلبی برای عده ای امری عادی شده و ما مسافران حق اعتراض نداریم.

در همین حال بود که می خواستم وارد بحث های آنها شویم اما عصبانیت راننده از صحبت های مسافرین خود، سکوت را در تاکسی حکمفرما کرد و بحث بدون نتیجه خاتمه یافت. در نهایت راننده تاکسی با لحن خاصی خطاب به مسافرین گفت: این بحث های بیهوده و دعوای پول خرد را بین ما انداخته اند تا در این وانفسای گرانی، سر ما را گرم کنند.

مسیری با سه نرخ متفاوت!!

 در همین خصوص تجربه خودم را بازگو می کنم که مربوط به مسیر بازار تا ابوریحان می باشد.  ماه ها است که اغلب در این مسیر با تاکسی تردد می کنم و شاهد سه نرخ متفاوت 1500 تومان، 1700 تومان و 2000 تومان بوده ام و هنوز هم نمی دانم نرخ واقعی این مسیر چقدر است.

دردهایی از جنس تایر 200 تومانی، وام 16 درصدی و تاکسی آنلاین

در یکی از ترددها، این موضوع را به راننده تاکسی اعتراض کردم و گفتم تخلفات را به تاکسیرانی گزارش خواهم کرد که وی با تندخویی جواب داد: اگر به تاکسیرانی اطلاع می دهید، این را هم بگویید که چرا سازمان تاکسیرانی برای تاکسی ها تایر 80 هزار تومانی نمی دهد و الان تایر بالای 200 تومان می باشد، چرا وام هایی برای خرید تاکسی با 16 درصد می دهند که قادر به پرداخت آنها نیستیم و از زمانی که تاکسی های آنلاین فعالیت می کنند مسافرین ما کم شده است  و حتی بعضی مسیر های طولانی را با یک مسافر می رویم. خودروهای شخصی مسافربر زیاد شده و چرا سازمان تاکسیرانی به این ها رسیدگی نمی کند؟

با تلنبار شدن این صحبت های مسافرین و رانندگان، تصمیم گرفتم سراغ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز را گرفته و همه انچه که هر روز در تاکسی ها محل جر و بحث است را با وی در میان گذاشته و پاسخ و تدبیر او را بشنوم.

فرار مدیرعامل سازمان از پاسخگویی و خونسردی آقای قائم مقام در وانفسای اعصاب خرد کنی های روزانه

با محمدحسین اکبرنژاد، مدیرعامل سازمان تماس گرفتم، وقتی متوجه خبرنگار بودنم شد، بدون پرسیدن موضوع، گفت بعدا تماسی بگیرید و در تماس بعدی، عبدالرحیم قاصدی قائم مقام سازمان پاسخ داد و گفت که سوالات خود را بفرستید تا در فرصت مناسب پاسخ دهیم.

وقتی سوالات ارسال شد، خبری از آقای مدیرعامل و قائم مقام نشد و به ناچار مجددا تماس گرفتم که باز هم پاسخ دادن را به آینده موکول کردند و در نهایت بعد از چندین تماس،  قاصدی طی اظهاراتی تعجب آور گفت: این مسایل بین راننده و مسافر جا افتاده است و لزومی ندارد پاسخی داده شود!

وقتی موضع سازمان تاکسیرانی را شنیدم، یاد بگو مگوهای هر روز راننده تاکسی ها با مسافرین افتادم و پیش خود گفتم، آری با این شیوه از مدیریت و بی خیالی،  اعصاب خرد کنی ها، کرایه های خودسرانه و نرخ های دل بخواهی باید هم جا افتاده باشد و تعجبی ندارد.

گزارش: الهه مهدوی