تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ ۲۳:۲۱:۰۹ شناسه خبر : ۱۰۷۴۱۹۹

تبریزبیدار بررسی می کند(بخش اول)؛

مدیران با نامه های پدرانه امام جمعه تبریز چه می کنند؟ / وقتی مسئولی پر کردن خلا کم کاری خود را برنمی تابد

سالیان سال برخی مسئولین شنیدن پای دردهای مردم را برای خود سنگین می دیدند و اینجا بود که کمک های معنوی پدر استان به کار می آید. بهانه ای شده تا سراغ مسئولین رفته و در جریان نحوه رسیدگی به نامه های دریافتی از امام جمعه در خصوص رسیدگی به مشکلات مردمی قرار بگیریم.

سرویس اجتماعی تبریز بیدار 

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم از زمان حضور حدود یک و نیم ساله در استان بعنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز اقدامات ارزنده ای در تکریم مردم داشته که با بازتاب های ملی همراه بوده است.

ولی نعمتانی که با جوانه امید به پدر معنوی استان پناه آورده اند

شاید یکی از شاخص ترین اقدامات وی، دیدارهای چهره به چهره با مردم است. این دیدارها ابتدا در محل بیت امام جمعه برگزار می شد و اقشار مختلف از کارگر و از کار افتاده گرفته تا جوان سرپرست خانواده و یا تحصیل کرده های بیکار  با جوانه امید در دل خود، حرف های ناگفته با مسئولین را با سید شریف مطرح می کردند.

اما این دیدارها به محل حسینیه بیت امام جمعه محدود نشده و در ماه مبارک رمضان، به محل مصلی امام(ره) تبریز کشیده شد، این دیدارهای مردمی امام جمعه تلنگری برای مسئولین شد تا به خود آیند و خود را از مردم جدا نکنند.

بعد از پایان ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم از مسئولین خواست تا با حضور در محل مصلی امام(ره) بصورت مستقیم با مردم صحبت کرده و به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

وی ضمن دعوت از مسئولین ابراز داشته بود که مسئولین بدانند که مردم ولی نعمتان ما هستند و مسئولیت آنها به برکت وجود آنها است.

تبریزبیدار در این گزارش به بررسی نحوه رسیدگی به مراجعات و آن دسته از نامه های مردمی پرداخته که از طریق امام جمعه تبریز یا دفتر وی به مدیران دستگاه ها مختلف ارسال شده است.

تلنگر این گزارش زمانی خورد که در حواشی یکی از این مراجعات مردمی در حاشیه نماز جمعه، پای صحبت های تنی چند از شهروندان نشستم که مدعی بودند برخی مسئولین با کمال پر رویی به درخواست حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم جهت حل قانونی مشکل مردم، بی توجهی می کنند.

پیرزنی را دیدم که با نامه ای پاراف شده توسط امام جمعه این سمت و آن سمت می رفت و وقتی از او درباره مشکلش پرسیدم، با کمال تاسف شنیدم که اظهار داشت از فلان اداره گفتند این نامه ها به هیچ دردی نمی خورد! (از آوردن نام ارگان مربوطه معذوریم)

یا پسر و دختر جوانی که برای رفع نیازهای اولیه زندگی خود دست به دامن وام شده بودند و وقتی از دفتر امام جمعه نامه مساعدت برای یکی از بانک ها گرفتنه بودند، رئیس شعبه بدون توجه به قانونی بودن یا نبودن آن در کمال وقاحت ابراز کرده بود از کی تاحالا ایشان هم به این امور می رسند؟

آری وقتی سالیان سال مسئولی شنیدن پای دردهای مردم را برای خود سنگین ببیند، باید هم کمک های معنوی پدر استان را برنتابد. البته این موضوع شامل همه مسئولین نمی شود و هستند مدیرانی که همواره کنار مردم بوده اند.

اظهارات مشابه دیگری از این دست از مراجعین در صفوف نماز جمعه بسیار شنیدم و بهانه ای شد سراغ مسئولین رفته تا در جریان نحوه رسیدگی به نامه های دریافتی از امام جمعه در خصوص رسیدگی به مشکلات مردمی قرار بگیریم.

در بخش اول این گزارش اظهارات چند مسئول در این مورد را بررسی می کنیم.

مجموعه شهرداری از جمله ارگان هایی است که گذر مردم خیلی به آنجا می خورد و کمتر کسی را می توان یافت که در طول سالیان، حداقل یک بار نیاز به حضور در شهرداری نداشته باشد لذا شنیدن توضیحات مسئولین شورا و شهرداری الزامی است.

اشتغال و جرائم ماده 100 در صدر مطالبات مردمی از شهرداری

سونیا اندیش، نایب رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در گفتگو با تبریزبیدار در خصوص نحوه رسیدگی به نامه های مردمی ارسالی از طرف دفتر امام جمعه تبریز، گفت: بعضی از نامه هایی که به کارتابل ما ارسال می شود، توصیه  هایی هستند که از طرف دفتر امام جمعه محترم ارسال شده است. نه تنها به نامه های ارسالی از دفتر امام جمعه، بلکه به تمامی نامه های ارسالی از طرف مردم عادی نیز بدون استثنا رسیدگی شده و ترتیب اثر داده می شود و اصلا امکان ندارد نامه ای را رد و یا بررسی نکنیم.

وی می افزاید: حتی در دفتر بنده علاوه بر مسئول دفتر، یک نفر نیز بعنوان مسئول پیگیری وجود دارد و هر شخصی نامه ای بیاورد، شماره اش را گرفته و بعد از پیگیری ها لازم، با آن فرد تماس گرفته و مشکلاتش را حل می کنیم.

نایب رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکثر نامه های ارسال شده در چه موضوعاتی هستند، بیان می کند: بیشتر نامه در رابطه با اشتغال،  احکام و جرایم مربوط به ماده 100 می باشد.

سعید حاجی زاده مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری نیز در این خصوص به تبریزبیدار می گوید: نامه های ارسالی از دفتر امام جمعه اکثرا به شهرداری های مناطق ارجاع داده می شوند تا مشکلات مربوطه حل شود و با توجه به موضوع نامه ها که آیا قابل حل می باشد یا خیر، بررسی قرار می شوند.

وی اذعان دارد: بعضی نامه ها اصلا ارتباطی با شهرداری ندارد و یا قابل حل نیستند.

بر اساس اعلام حاجی زاده مبنی بر اینکه اغلب نامه ها به شهرداری های مناطق ارجاع داده می شود، این سوال را با تعدادی از شهرداران مناطق مطرح کرده ایم.

تلقی عجیب مردم از مراجعات به بیت امام جمعه از دیدگاه آقای شهردار

داود طالب نژاد شهردار منطقه 3 در مورد جزئیات رسیدگی به نامه های ارسالی از طرف دفتر امام جمعه  به تبریزبیدار می گوید: نامه های مردمی از دو طریق به ما می رسند؛ از دفتر امام جمعه که به صورت مکتوب بوده یا دیدارهای هفتگی در مصلی در روزهای جمعه که معمولا موضوعات آنها مرتبط با امور شهرداری است.

وی می افزاید: در بعضی از مردم این دیدگاه وجود دارد که اگر امضای حاج آقای آل هاشم زیر نامه ها  باشد، آن اداره مربوطه نگاه ویژه تری به نامه خواهد داشت و گاها هم از روی بی اطلاعی و بدون مراجعه اولیه به شهرداری، مردم به دیدار های مصلی مراجعه می کنند و نامه می نویسند.

طالب نژاد تاکید می کند: همه این نامه ها بررسی می شود و نامه هایی که نیاز به پاسخگویی دارد، به افراد اطلاع رسانی می کنیم. بعضی از مشکلات را نیز به  طور مستقیم پیگیری و حل می کنیم. ولی به طور مثال بعضا  تقاضای شغل می شود که باید گفت ایجاد شغل و یا استخدام در حوزه اختیارت بنده و سایر مناطق نیست و حتی ازاختیارات آقای شهردار هم نیست. به همین دلیل در این دسته نامه ها متاسفانه کاری از دستمان بر نمی آید . اما گاها  اگر در کارگاه ها و مجموعه های برخی دوستان و آشنایان فرصت شغلی باشد، به آنها معرفی می کنیم تا در آنجا مشغول به کار شوند.

شهردار منطقه 3 ادامه می دهد: لذا موضوعات مطرح شده در این نامه ها را تاجایی که در توان داریم و قانون اجازه می دهد، حل می کنیم.

اکبر امجدی شهردار منطقه 4 تبریز سوال ما در خصوص نحوه رسیدگی به این نامه ها را  اینگونه پاسخ می دهد: عمده نامه های ارسالی در حوزه خدمات می باشد. بطور مثال اکثرا خواهان اختصاص مکان برای فروش میوه می باشند که ما نیز آنها را به سازمان میادین معرفی می کنیم. یا مثلا بعضی  از نامه ها در رابطه با اعمال تخفیف در عوارض می باشد که جزئیات این موارد را به روابط عمومی منطقه می گویم تا در اختیارتان قرار دهد!

میر علی اصغر نساج  شهردار منطقه 5 تبریز نیز سوال ما را اینگونه جواب می دهد: تاکنون دو بار جهت رسیدگی به مشکلات مردمی به مصلی امام خمینی(ره) رفته ایم و موضوع درخواستی برخی مراجعه کنندگان مربوط به شهرک های تازه احداث شده توسط تعاونی جماران می باشد که به دلیل ندادن سند و خدمات به خریداران و یا نیمه تمام ماندن ساختمان ها، مشکلاتی برای خریداران به وجود آمده بود.

وی می افزاید: هر چند که این امورات برعهده تعاونی مربوطه می باشد و وظیفه ما نیست که خدماتی ارائه دهیم،  ولی به جهت رعایت مسائل انسانی کارهایی را در این زمینه در محل مربوطه انجام دادیم.

تکریم  از نوع میز خدمت

شهردار منطقه 5 ادامه می دهد: اکثر مراجعاتی که در مصلی صورت گرفت، مربوط به مطالبات اشتغال بوده و درخواست مشغول شدن جایی را می کنند. اما موضوع مابقی افرادی که به شهرداری ها مراجعه می کنند، پرونده های ماده 100 می باشد و خواهان تخفیف جرایم و عوارض هستند.

وی بدون پاسخ صریح در خصوص جزئیات رسیدگی به این مطالبات می گوید: میز خدمت ما هرروز در ورودی اداره دایر می باشد و همه روزه به مشکلات و کارهای مراجعه کنندگان که بیشتر در خصوص مسائل شهرسازی و خدماتی می باشد، رسیدگی می شود.

تاکید راستگو بر بررسی تک تک نامه ها

رضا پاک نهاد شهردار منطقه 8 تبریز با بیان اینکه تاکنون نامه ای از طرف امام جمعه به شهرداری منطقه 8  ارجاع نشده، به خبرنگار ما می گوید: دو مورد دیدار عمومی در مصلی داشتیم که همه مشکلات و موضوعات حل شده است.

علیار راستگو  معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با تبریزبیدار در خصوص نامه های مردمی ارسالی از طرف امام جمعه می گوید: تمامی نامه هایی که از طرف امام جمعه محترم به ما ارسال می‌شود، بررسی شده و به اداره مربوطه ارجاع داده می‌شوند‌.

وی با تاکید بر اینکه تمامی این نامه ها بررسی و پیگیری می‌شود، می افزاید: تک تک این نامه ها بررسی شدهه و به تمامی مشکلات و موضوعات مطرح شده رسیدگی می‌شود.


این گزارش ادامه دارد و در سری بعدی سراغ تعداد دیگری از ادارات خدمات رسان که بیشترین مراجعات را دارند، رفته ایم تا با بررسی اظهارات مدیران، به تحلیل اظهارات مردمی و مسئولین برسیم.


گزارش از: محمدرضا دهقان نژاد و حمید وظیفه

تنظیم: صابر عیسی پور

نظرات

IR

ای کاش نام ادارات از زبان مردم گزارش شود چون هیچ مدیری نمیگوید ما نامه را ترتیب اثر نمیدهیم

GB

خیلی از این نامه ها خارج از چارچوب اداریست. طرف وام بالا بدون نرخ بهره می خواد کدام بانک چنین وامی می دهد یا وام بدون ضامن!!!!! یا کار در یک اداره دولتی خارج از ضوابط استخدامی!!!!

شهروند
IR

سلام متنی که خوانده شد بعضی از مسعولین دروغ می گویند نامه فرستاده امام جمعه محترم ترتیب اثر داده شده است