تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ۰۲:۱۴:۲۹ شناسه خبر : ۱۰۷۴۲۲۵

تبریزبیدار بررسی می کند(بخش دوم)؛

روشنگری مسئولین در مورد جزئیات رسیدگی به نامه های امام جمعه تبریز / درخواست های مالی در صدر مشکلات ولی نعمتان

تبریزبیدار در بخش دوم سلسله گزارش خود در خصوص مراجعات مردمی به امام جمعه تبریز، به پیگیری نحوه رسیدگی به نامه های ارسالی به ادارات استان پرداخته است.

سرویس اجتماعی تبریز بیدار ، 

در ادامه گزارش قبلی این سایت خبری در خصوص سرنوشت نامه هایی که در مراجعات مردمی از طرف امام جمعه تبریز به ادارات ارسال می شود، کفتگویی با تنی چند از مدیران داشته ایم.

گزارش قبلی (جزئیات را اینجا بخوانید) با بازتاب های مردمی جالبی روبرو شده و ما را بر آن داشت در بخش سوم که احتمالا بعد از تعطیلات عید نوروز خواهد بود، پای حرف شهروندانی بنشینیم که با وجود مشکلات فراوان و تاکیدهای حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم، همچنان با بی مهری مسئولین در ادارات دست و پنجه نرم می کنند.

مطالباتی از جنس تقسیط مبالغ قبض و هزینه انشعابات 

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از جمله ارگان هایی است که مراجعات مردمی در آن بسیار است و مشکل تعدادی از مراجعات مردمی به بیت امام جمعه تبریز نیز در این خصوص می باشد.

علیرضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در گفتگو با تبریز بیدار با اشاره به نامه های دریافتی سازمان متبوع خود از طرف دفتر امام جمعه تبریز  می گوید: با توجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب به صورت فراگیر در محلات و قسمت های درون شهری مشغول است، معمولا تعداد نامه ها در مقایسه با سایر ارگان ها در حد پایینی است.

وی به تعبیه میز های خدمت در محل شرکت آب و فاضلاب اشاره کرده و می افزاید: تمام نامه ها اعم از نامه های ارسالی از طرف نماینده محترم ولی فقیه در استان و نامه های میز خدمت، در اولویت اجرایی قرار می گیرند.

ایمانلو خاطر نشان می کند:  بیشترین موضوعاتی که در نامه ها بدان ها اشاره می شود، بحث تقسیط مبالغ قبض و هزینه انشعابات آب و فاضلاب است.

بی شک نهادهای حمایتی را باید در زمره آن دسته از ارگان ها قرار داد که بیشترین مراجعات مردمی مخصوصا در شرایط نامطلوب اقتصادی، را دارند. کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله این نهادها است که مقصد اغلب نامه های ارسالی از طرف امام جمعه به آنجا است.

اعطای دو و نیم میلیارد وام و مساعدت بلاعوض به مراجعین کمیته امداد

محمد کلامی مدیر کل کمیته امداد استان در خصوص نامه های ارسالی به این اداره کل در جریان دیدارهای مردمی نماینده ولی فقیه در استان می گوید: 2146 نامه در این مراجعات به کمیته امداد رسیده که 2044 مورد آن مربوط به ادارات چهارگانه تبریز بوده و 102 مورد نیز به اداره امداد شهرستان امداد ارجاع داده شده است.

وی ضمن تاکید بر رفع مشکلات ولی نعمتان جامعه و ضرورت پاسخگویی به مکاتبات ارسالی دفتر امام جمعه می گوید: بعد از بررسی دقیق این نامه ها مبلغی بالغ بر 171 میلیون تومان در قالب مساعدت بلاعوض به 575 نفر و مبلغ 2 میلیارد و 300 میلیون تومان نیز در قالب وام قرض الحسنه به 1571 نفر اعطا شده است.

کلامی در تشریح آمار تفکیکی ارجاعات به مناطق چهارگانه امداد شهرستان تبریز می گوید: بیشترین کمک های بلاعوض و وام مربوط به اداره منطقه 2 تبریز می باشد که اغلب نواحی حاشیه نشین و محروم تبریز در حیطه این منطقه قرار دارد.

زندانیان جرایم غیر عمد چشم انتظار منابع مالی

ستاد دیه استان نیز از جمله نهادهای پرمخاطب در مراجعات مردمی بدلیل خدمات رسانی بودن آن است. رسول تقی پور، مدیر عامل ستاد دیه استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص سرنوشت مکاتبات دفتر امام جمعه می گوید: در مراجعات مردمی به امام جمعه تبریز، اغلب درخواست ها، مساعدت های مالی زندانیان جرایم غیر عمد می باشد.

وی اذعان می کند: تا جایی که از دست ما می آید و مقررات اجازه می دهد، تلاش می کنیم در اسرع وقت به این نامه ها ترتیب اثر داده شود.

تقی پور با بیان اینکه آمار دقیقی در خصوص جزئیات این نامه ها در دست نداریم، می افزاید: رسیدگی به نامه هایی که در موضوع آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد باشند را تسریع می کنیم و در خصوص جرایم عمد هم راهنمایی های لازم را ارائه می دهیم تا خود مراجعین پیگیری های قضایی را در دادگستری انجام دهند .

 هیئات مذهبی هم از قافله مشکلات عقب نمانده

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در پاسخ به سرنوشت این مکاتبات می گوید: در مراجعات مردمی به امام جمعه تبریز،  کمتر پیش می آید که موضوعی در رابطه با سازمان تبلیغات اسلامی باشد. البته بعضا مسایلی در ارتباط با هیئت های مذهبی و بحث های فرهنگی به سازمان معرفی می شوند که آنها را پیگیری می کنیم.

وی ادامه می دهد: چون سازمان تبلیغات دستگاه فرهنگی می باشد، فقط رسیدگی به امورات فرهنگی جزو وظایف ما می باشد و مسئولیت مالی نداریم.

دیدگاه مدیر کل بهزیستی از توقعات مردم

محسن ارشد زاده مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی که از جمله مدیرانی است که بیشترین مراجعات به سمت او است، در پاسخ به تبریزبیدار می گوید: نامه های زیادی از طرف امام جمعه تبریز به ما ارسال می شود، البته هر هفته مدیران بهزیستی در نماز جمعه مستقر می شوند و پاسخگوی مراجعات مردمی می شوند.

وی با بیان اینکه راهنمایی های لازم به مراجعین می شود، اذعان می کند: اغلب مسایل و مشکلات مطرح شده مربوط به معیشت مردم و مشکلات مالی جامعه هدف ما است.  

وی ضمن تاکید بر ضرورت تامین منابع مالی برای پاسخگویی به مردم، می گوید: واقعیت این است که وقتی نامه ها را به ما ارجاع می دهند، توقعی ایجاد می شود که ما باید برای آنها خدمات یا پولی بدهیم و بعضا منابعی برای ما در خصوص برخی مسایل تعریف نشده است.

ارشدزاده با اشاره به تلاش ها برای حل موضوع منابع مالی اظهار می کند: نامه های درخواست تخصیص بودجه برای استانداری، سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهزیستی کشور ارسال شده تا افرادی که مراجعه می کنند و نیازمند هستند، کمک شود.

وی ادامه می دهد: علی رغم وضعیت نامطلوب اقتصادی و مشکلات مراجعین،  متاسفانه هنوز منابع و امکانات مناسبی برای رسیدگی به همه نامه ها پیش بینی نشده است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در خصوص آمار این مکاتبات می گوید: آماردقیق مراجعه کنندگان و منابع مالی که به آنها داده شده است نداریم ولی تعداد ارقام آنها زیاد است.

تبریزبیدار در ادامه این سلسله گزارش به سراغ مردمی خواهد رفت که علی رغم مراجعات متعدد به ادارات و با وجود توصیه های امام جمعه تبریز، همچنان در گیر و دار مشکلات مانده اند.

گزارش از: محمدرضا دهقان نژاد و الهه مهدوی

تنظیم: صابر عیسی پور


مطالب مرتبط:

وقتی مسئولی پر کردن خلا کم کاری خود را برنمی تابد