تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۳۷:۴۴ شناسه خبر : ۱۰۷۴۵۵۸

گزارش تبریزبیدار از آسفالتی که داد مردم را در آورده؛

نارضایتی هایی که بالا و پایین شهر نمی شناسد / از چشم انداز 5 ساله و نهضت ترمیم تا ضرب الاجل یکماهه!

مشکلات مربوط به آسفالت معابر تبریز، علاوه بر تاثیرپذیری منفی در جلوه بصری شهر، معضلاتی همچون جمع شدن آب در حین بارش ها، ایجاد دست اندازهای ناخواسته برای خودروها، زمین خوردگی کودکان و سالخوردگان و... را بدنبال دارد که همواره عامل مهمی برای نارضایتی های شهروندی بوده است.

به گزارش تبریز بیدار ، کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و هم چنین یکی از شاخص های رضایت از عملکرد شهرداری ها محسوب می شود.

در سال های اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در تبریز  از جمله مسائلی بوده است که شهروندان و شهرداری با آن دست به گریبان بوده است.

نارضایتی ها که بالا و پایین شهر نمی شناسد

وضعیت نامطلوب آسفالت‌های سطح شهر تبریز موضوعی است که همواره سوژه های ارسالی شهروندان به رسانه ها است و  تقریبا هر هفته شاهد پیام های متعدد انتقادی از سوی شهروندان در مناطق مختلف شهر در خصوص وضع نگران کننده آسفالت معابر هستیم.

شهرک ارم و مناطق حومه آن از جمله پاسداران، رضوانشهر و اقلاب از جمله مناطق کم برخوردار تبریز بوده که از کیفیت پایین آسفالت معابر رنج می برند. البته این معضل تنها محدود به مناطق کم برخوردار نبوده و ساکنان اقصی نقاط تبریز این مشکل را با خود به همراه دارند.

Image title

تصویر فوق مربوط به کوی حافظ در منطقه 9 شهرک ارمبوده که اهالی منطقه بعد از ناامیدی از شهرداری، دست به دامن رسانه ها شده و خواستار پیگیری موضوع شده اند.

شهروندانی که با قطع امید از شهرداری به رسانه ها پناه می آورند

 مشکلات مربوط به آسفالت معابر، علاوه بر تاثیرپذیری منفی در جلوه بصری شهر، معضلاتی همچون جمع شدن آب در حین بارش ها، ایجاد دست اندازهای ناخواسته برای خودروها، زمین خوردگی کودکان و سالخوردگان و... را بدنبال دارد.

تصاویر زیر وضعیت نامطلوب آسفالت کوچه دکتر معدل ۲ واقع در  خیابان ثقه الاسلام بالاتر از مقبره الشعرا بوده که شهروند دیگری به تحریریه تبریزبیدار  ارسال کرده است که عکس گویای همه واقعیت ها است.

Image title

Image title

اما تصویر ذیل در کوچه میارمیار واقع در چهارراه شریعتی تبریز نکته جالب تری دارد و اینکه با ریختن زباله های آسفالت سعی بر پوشش چاله کرده اند که علاوه بر سیمای کریه، ماندگاری ناچیزی نیز دارد.

Image title

تصمیم عجیب آسفالت ستیزانه که تصویب نشد

همه این مشکلات در حالی است که در اواخر سال 97 در وانفسای جلسات پرفشار تصویب بودجه شهرداری برای سال 98 وقتی در کلیات بودجه سقف درآمد ها و هزینه ها به مبلغ ۲۶۶۸ میلیارد تومان تصویب شد و  لایحه پیشنهادی شهرداری ۱۱۲ میلیارد تومان کاهش یافت، برخی اعضای شورا پیشنهاد کسر این رقم را از محل بودجه آسفالت داده بودند. هر چند این پیشنهاد عملی نشد اما مطرح کردن این موضوع در شرایط موجود نیز امری عجیب بود.

خبرنگار تبریزبیدار در گفتگو با برخی اعضای شورای شهر اظهارات و تدابیر آنها در خصوص مطالبات به حق شهروندان در مورد آسفالت معابر شهری را جویا شده است.

چشم انداز 5 ساله عضو هیئت رئیسه شورا برای معضل آسفالت تبریز

عبدالله تقی پور عضو هیئت رئیسه شورای شهر در گفتگو با تبریز بیدار در این خصوص می گوید: وضعیت نامطلوب آسفالت را من هم قبول می کنم اما مهم تر از آسفالت بحث دیگری داریم که اگر اعتبار اختصاص داده شده به آسفالت اصولی هزینه شود. قطع به یقین در دوره زمانی 5 ساله می توانیم معضل آسفالت شهر تبریز را حل کنیم ولیکن چون در سال های گذشته نظارت لازم و کافی در پخش آسفالت و تولید آسفالت نشده است این مشکل همچنان ادامه دارد.

وی خاطر نشان می کند: امیدواریم با توجه به کارخانه جدید شهرداری که آسفالت با کیفیت تولید می کند (که البته باید در حمل و پخش آن هم نظارت کافی باشد)؛ طول عمر مفید آسفالت بیشتر از 10 سال شود. به نظر من اعتبار تخصیص یافته به بحث آسفالت کافی می باشد.

لکه گیری هایی که خانم نائب رئیس را به ستوه آورده

سونیا اندیش، نائب رئیس شورای شهر نیز در گفتگو با تبریزبیدار  در مورد آسفالت شهر تبریز می گوید: آسفالت ریزی شروع نشده است که بخواهند آن را تمام کنند اگر هم وجود دارد فقط در حد لکه گیری می باشد و در بیشتر موارد اصلا زیرسازی انجام نمی شود.

وی در خصوص نحوه آسفالت ریزی خیابان ها اظهار می کند: آسفالت روی آسفالت می آید و بارها در مصاحبه ها گفته ام که آسفالت فنی و علمی انجام نشده است  و فقط در حد لکه گیری است و میلیاردها تومان هزینه می شود و در نهایت بعد از دو ماه دیگر دوباره خراب می شود.

اندیش ادامه می دهد: این هزینه ها همگی هدر رفت سرمایه می باشند مگر اینکه همتی شود و در شهرداری در حوزه آسفالت، از تکنولوژی های نوین استفاده شود و در این این تکنولوژی نوین، از مصرف قیر که خیلی گران هم است، کم شده و از ترکیب پلیمری استفاده شود.

نائب رئیس شورای شهر تبریز تصریح می کند: زیر سازی آسفالت ها باید بتنی شود هر چند ممکن است در اول هزینه های آنها زیاد شود ولی منجر به صرفه جویی در هزینه های آتی می شود مگر اینکه شهرداری بگوید 10 خیابان را آسفالت می کنم ولی اصولی انجام می دهم و 10 سال هم برای آن گارانتی می دهم.

وی در انتقاد از نحوه لکه گیری خیابان ها نیز می گوید: این نوع لکه گیری ها درست نیستند و در هیچ جای دنیا این کار را انجام نمی دهند و در شورا چند بار این موضوع را تذکر داده ایم، در بعضی از محلات 110 سانتی متر مشکل آسفالت داریم و مشکل اصلی زیر ساختی است که یک لایه از آسفالت را برمی دارند و لایه دیگر می ریزند که زیر آن ترک خورده می باشد و آن ترک بالا می آید.

عذرخواهی بابایی اقدم با چاشنی بارش های اقلیمی

فریدون بابایی اقدم  عضو دیگر شورای شهر تبریز نیز پیرامون این معضل معابر شهری به تبریزبیدار می گوید: موضوع آسفالت در طی چند سال گذشته از بدترین وضعیت برخوردار است.  من به عنوان عضو شورا از تمامی مردم عذر خواهی می کنم ولی برای این موضوع چند دلیل اصلی وجود دارد.

 وی در خصوص دلایل اصلی موضوع آسفالت اظهار می کند: معمولا بعد از فصل زمستان خواه یا ناخواه در شهر چاله دیده می شود ولی به دلیل شرایط یخبندان و شرایط اقلیمی  خاصی که در تبریز وجود دارد، روزهای بارانی در فروردین امسال نسبت به سال های گذشته زیاد بوده است و ما معمولا در نیمه دوم اسفند ماه آسفالت ریزی را شروع می کردیم و این بارش ها باعث شد نتوانیم آسفالت ریزی را شروع کنیم و نسبت به سال های گذشته دست ما بسته شد..

 بابایی اقدم با تاکید بر حساسیت افکار عمومی در خصوص آسفالت شهری ادامه می دهد: نظر شهرداری این است که تا جایی که امکان دارد آسفالت ریزی ها فنی باشد .

 وی با بیان اینکه سطح پوشش فاضلاب سطح شهر در طی 5 سال گذشته دوبرابر شده، می افزاید: حفاری هایی که در سطح شهر تبریز انجام گرفته چند برابر حفاری هایی است که قبلا انجام شده بود، این حفاری ها با روحیه تعاملی شهرداری اتفاق می افتد. در سریع ترین زمان بحث آسفالت انجام می شود چون آسفالت ویترین فضای شهر است باید به این موضوع حساس تر باشیم.

نهضت آسفالتی که مسعودی ریحان بر آن تاکید دارد

غلامحسین مسعودی ریحان دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در گفتگو با تبریز بیدار در این مورد می گوید: در آسفالت نامطلوب شهر تبریز علاوه بر این که ماشین ها به دست انداز می افتند و آسیب می بینند، باعث بد دیده شدن سیمای شهر شده و زیبایی شهر را از بین می برد.

 وی اذعان می کند: در این مورد با آقای شهردار صحبت کرده ایم و قرار است امسال سازمان عمران شهرداری یک نهضت آسفالت راه اندازی کند و خیابان ها و کوچه شناسایی دقیق شده و در اولویت اصلی آسفالت ریزی قرار گیرند.

 مسعودی ریحان خاطر نشان می کند: علاوه بر اینکه در بعضی خیابان ها نیاز به ترمیم آسفالت است  نظر ما این است که علاوه بر ترمیم آسفالت خیابان های شهر تبریز،آسفالت آنها نوسازی شوند و کارخانه متعلق به سازمان عمران شهرداری، نیاز شهر و شهرداری را می تواند رفع کند.

جواب های سربالای محرم عمی به پیگیری معضل شهروندی

اما محرم محمدزاده عضو دیگر شورای شهر که همواره خود را حامی حقوق شهروندان دانسته و هر از گاهی با انتشار کلیپ هایی از خود در فضای مجازی، در مقام مدافع حقوق مردم ظاهر می شود، به تماس های متعدد خبرنگار تبریزبیدار جواب سربالا داده و هر بار به بهانه جلسه از پاسخگویی در خصوص رسیدگی به این معضل شهروندان امتناع کرد.

و اما یک ضرب الاجل یکماهه!

علاوه بر این اظهارات شورانشینان، ایرج شهین باهر شهردار تبریز نیز در واکنش به هجمه های اخیر رسانه ای در خصوص وضعیت نامطلوب آسفالت تبریز در جلسه شورای مدیران شهرداری با بیان اینکه امروز موصوعی مهم تر از بحث آسفالت در تبریز وحود ندارد، بر ضرورت نظارت کافی بر پیمانکاران و عوامل اجرایی توزیع آسفالت، تاکید کرده بود.

وی در این جلسه اذعان داشت: متاسفانه در بسیاری موارد به دلیل کم کاری یک ناظر تمام اقدامات شهرداری زیر سوال می‌رود و این نقیصه باید مرتفع شود. تمام معابری که باید آسفالت اساسی شوند تعیین و منابع مالی مورد نیاز در این خصوص تامین نیز تامین شده است.

شهین باهر در این جلسه برای مدیران شهرداری ضرب الاجل یک ماه جهت رفع معضل چاله‌های آسفالت خیابان‌های تبریز تعیین کرده بود که قضاوت در این خصوص را در موعد مقرر باید انجام داد.

گزارش از الهه مهدوی

نظرات

هادی
IR

اقا دودان بی نه وضعیت دی ماشین سسه دوشوب کلن شهرداری هاردا دی به