تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۲:۱۶:۵۴ شناسه خبر : ۱۰۷۴۶۷۷

پای درد و دل رفتگرانی که گرفتار بی انصافی مسئولین و مردم شده اند؛

کار با خودروهای شخصی آن هم بدون بیمه و مرخصی / اگر دوست نداری خداحافظ...

می گوید: ما نه بیمه داریم و نه مزایا؛ در طول سال حتی یک روز هم مرخصی نداریم و اگر کار مهمی داشتیم حتما باید به جای خود راننده پیدا کنیم. اگر هم اعتراضی به پیمانکار کنیم می گوید «دوست نداری خداحافظ»

سرویس اجتماعی تبریز بیدار 

جمع‌آوری زباله و تفکیک آن، طرحی است که از سال ها پیش در جوامع مختلف دنیا به سبک و سیاق متفاوت اجرا شده است و متاسفانه نگاه خوبی به شاغلان این عرصه وجود ندارد.

حافظان سلامت طبیعت که  دیده نمی شوند

همانطور که بیان شد منصفانه و مناسبی به نیروهای جمع آوری زباله های خانگی وجود ندارد و این در حالی است که عدم فعالیت و نبودن این افراد منجر به نابودی شهر و طبیعت می‌شود. شاغلان این عرصه نه تنها درصد مقبولیتی کمتری در جامعه ندارند بلکه از نظر کسب درآمد و گذران زندگی نیز مشکلات عدیده ای دارند.

این نیروهای زحمتکش علاوه بر مشکلات گفته شد، با چالش دیگری نیز مواجه هستند که تلخی های شغل آنها را چند برابر کرده است. وقتی پای گفتگوی یکی از این نیروهای جمع آوری زباله های تبریز نشستیم پرده از یک مشکل اساسی برداشت.

وی که نخواست نام خود را ابراز کند، با هزار امید به رسانه ها جهت حل مشکل خودش و همکارانش، می گوید:  ما رانندگان خودروهای زباله کش شهرداری تبریز با خودروهای شخصی در این شهرمشغول جمع آوری زباله هستیم بطوری که تمام خودروهایی که در سطح شهر می بینید شخصی هستند.

نرخی که ثابت مانده و تورمی که هر روز سرعت می گیرد

وی اضافه می کند: از سال ۹۵ قیمت هر تن زباله را ۲۵ هزار تومان جمع می کنیم، شما حساب کنید آیا افزایش قیمت های لاستیک و قطعات ماشین و هزینه سرسام آور زندگی دلیل نمی شود که  شهرداری و پیمانکاران افزایش متناسب با تورم برای جمع آوری زباله داشته باشند؟

این نیروی زحمتکش با ابزار ناامیدی می گوید: بخدا دستمان به هیچ جا بند نیست،  از شخص شهردار تبریز تقاضا داریم خودشانبه این مساله ورود کنند تا ببینند آیا انصاف هست که از قیمت حدود ۱۰۰ هزار تومان مبلغ تناژ زباله یک چهارم به دست من راننده برسد و بقیه به جیب پیمانکار برود؟

وی به تشریح دیگر مشکلات شغل خود پرداخته و می گوید: ما نه بیمه داریم و نه مزایا؛ در طول سال حتی یک روز هم مرخصی نداریم و اگر کار مهمی داشتیم حتما باید به جای خود راننده پیدا کنیم. اگر هم اعتراضی به پیمانکار کنیم می گوید «دوست نداری خداحافظ»

وی با لحنی درد آلود از دیگر مشکلات  همچون عدم رعایت منزلت خود و همکارانش می گوید که به جهت فاجعه بار بودن جملات و عدم تکدر خاطر خوانندگان از آوردن جملات اعتذار می کنیم.

اتحادیه ای نیست که صدای واحد داشته باشیم

وی در ادامه بیان می کند: بعد از عیدسال ۹۵ تا امروز قیمت تناژ ثابت مانده است. سالهای قبل میزان  زباله زیاد بود و هزینه پایین به نوعی صرف می کرد. مثلا هر لیتر روغن موتور 5 هزار تومان بود اما الان شده بیست هزار تومان، یا یک جفت لاستیک  800 هزار تومان  بودا و الان  دو میلیون تومان است.

این نیروی خدماتی شهرداری تبریز از عدم وجود اتحادیه برای صنف خود انتقاد کرده و می گوید: ما اتحادیه ای نداریم تا صدای  واحد داشته باشیم. دریک کلام در طول 10 سال فعالیت در این شغل فهمیدم  از ما بی ارزش تر در دیدگاه جامعه و مسئولین شهرداری وجود ندارد.

جواب غیرمنتظره برای یک مطالبه 

تبریزبیدار برای پیگیری مشکل این نیروها سراغ مسئولین مختلف رفته اما نتیجه خاصی حاصل نشد. مسئولین یا اطلاعی از موضوع نداشتند یا در دسترس نبودند.

در نهایت علیرضا اصغری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز که متولی مستقیم این قضیه است در پاسخ کوتاهی به تبریزبیدار گفت:  در هر تن ۶ هزار تومان به مبلغ تناژ اضافه کردیم و به مناطق شهرداری هم ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: اگر این مبلغ را هم‌قبول نکنند، دیگر به ما ربطی ندارد و هرکس کار نکند، به خودش مربوط ماست.

آری این بود دردهای نیروهای زحمتکشی که اگر نباشند معلوم نیست شهر و شهروندان با چه خطرات زیست محیطی روبرو می شوند و در مقابل جواب غیرمنتظره  برای یک مطالبه به حق.