تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : فرهنگی و اجتماعی , دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۴۰:۳۶ شناسه خبر : ۱۰۷۵۰۰۹

تبریزبیدار گزارش می دهد:

برچسب دیرآموزی یا مقابله با زبان مادری؟ / بسندگی زبان فارسی و مصائب دانش آموزان دیگر قومیت ها

تبریزبیدار به بررسی برخی واکنش ها در خصوص طرح «بسندگی فارسی» پرداخته است که اخیرا از سوی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مطرح گردید.

به گزارش تبریز بیدار ، طرح «بسندگی فارسی» یکی از مباحثی است که اخیرا از سوی  معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مطرح شده که واکنش‌های زیادی در برخی استان‌ها ایجاد کرده است.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که طرح بسندگی زبان فارسی به هیچ وجه مقابله با زبان مادری نیست، می‌گوید: تلاش بر این است تا نوآموزان مناطق دوزبانه مهارت‌های ارتباطی و زبان فارسی را فرا بگیرند تا برچسب دیرآموز به آنها زده نشود.

Image title


وی می‌افزاید: پیشنهاد اجرای طرح بسندگی و بررسی میزان آمادگی زبان فارسی نوآموزان با این هدف ارائه شده که به دلیل آشنا نبودن آنها با این زبان، برچسب دیرآموز به آنها زده نشود. در این مورد یک برنامه جبرانی برای نوآموزانی که زبان فارسی بلد، نیستند برگزار می‌شود تاوقتی کلاس اول می‌روند، حرف معلم را متوجه شوند و مفاهیم کتاب درسی را درک کنند.

آموزش و پرورش به جای حاشیه سازی به تعهدات خود عمل کند

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تبریزبیدار در واکنش به قانون بسندگی زبان فارسی برای نو آموزان گفت: این یک طرح اشتباه و  غلطی است که به مرحله اجرا رسید و مسئولیت آن با  فردی است که این موضوع را مطرح کرد.

Image title

وی با تاکید بر غیر کارشناسی شده و غیر قابل اجرا بودن این طرح می افزاید:  قانون بسندگی زبان فارسی برای مردمی که غیر از زبان فارسی تکلم می کنند، یک وهم است و باعث تحریک اقلیت های قومی می شود.

وی ادامه می دهد: در شرایطی که آموزش و پروش مشکلات متعددی اعم از غیر موثر بودن کارکرد نظام آموزشی، مدرک گرایی، عدم توانایی وزارت خانه در اجرای تعهداتی نسبت به فرهنگیان و عدم پرداخت سرانه سالیانه مدارس -که باعث شده مدیران مدارس از مردم شهریه بگیرند در حالی در قانون اساسی مدارس دولتی رایگان است- دارد، بجای اینکه برای حل این موضوعات قدم بردارند، با اینگونه طرح ها حاشیه سازی می کنند و کار اصلی را از متن دور می کنند.

تست بسندگی زبان فارسی کج سلیقه‌گی است

زهرا ساعی دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس  در گفتگو با تبریزبیدار با بیان اینکه  ورود تست بسندگی زبان فارسی به سنجش نوآموزان کج سلیقه‌گی است، می افزاید: این بحث غیرکارشناسانه‌ است؛ چرا که در کشور ما اقوام مختلفی هستند که به زبان‌های مختلف تکلم می‌کنند، خود زبان فارسی نیز گویش‌های مختلفی دارد و محدود کردن تست نوآموزان به زبان فارسی بحث عقلانی نیست.

Image title

وی تاکید می کند: هویت هر فرد بر اساس زادگاه و فرهنگ آن محل شکل می‌گیرد و مطرح کردن چنین بحث‌هایی کج سلیقه‌گی است.

ساعی می افزاید: به عنوان یک فرد آذربایجانی پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش برای ایجاد همبستگی، انسجام ملی و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ کشور تلاش کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت حفظ میراث فرهنگی ناملموس نیز تاکید کرده و اظهار می کند: برای حفظ داستان‌ها، فرهنگ، رسم و رسومی که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده‌اند نیز باید چاره کرد.

وی خاطرنشان می کند: با توجه به وجود قومیت‌ها، فرهنگ، زبان و پوشش‌های مختلف در ایران، آموزش و پرورش باید در جهت تقویت و حفظ هویت‌های قومی کشور پیش برود.

نظرات

محمد
IR

سلام-قانون بسندگی زبان فارسی با نظر مقام معظم رهبری مغایر است معظم له به خانواده شهید فرمودند به فرزندان خود ترکی یاد دهید زبان فارسی رادر مدرسه وکوچه وبازار خواهد آموخت