تلگرام
کانال تبریزبیدار در تلگرام
دنبال کنید
سرویس : سیاسی , دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ ۰۹:۲۸:۵۸ شناسه خبر : ۱۰۷۵۱۷۲

در گفتگوی مشروح تبریزبیدار با سعیدی پیرامون حواشی مجلس مطرح شد؛

ماجرای اعطای امتیاز دفتر هواپیمایی به همسر یک نماینده تبریز / نمایندگان هم استانی لیست امید، دو بار به ما از پشت خنجر زدند

سعیدی هفته گذشته با حضور در تحریریه تبریزبیدار در گفتگوی دو ساعته با اعضای تحریریه به مسایل مهم کشوری و استانی پرداخت کرده که از نظر می گذرانیم.

سرویس سیاسی تبریزبیدار؛

محمد اسماعیل سعیدی نماینده فعلی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی است که ماه های پایانی دومین حضور خود در بهارستان را تجربه می کند. وی  دو دوره متوالی با رای مردم در خانه ملت در امر قانونگذاری فعالیت داشته و دارد،  و در مجلس فعلی نیز عضو کمیسیون فرهنگی است. از مواضع مهم این نماینده اصولگرادر مجلس شورای اسلامی می توان به رای منفی به برجام، پیگیری استیضاح آخوندی بعد از حادثه قطار تبریز مشهد و نقدهای جدی به نحوه واگذاری کارخانه ماشین سازی به قربانعلی فرخزاد اشاره کرد.

سعیدی هفته گذشته با حضور در تحریریه تبریزبیدار در گفتگوی دو ساعته با اعضای تحریریه به مسایل مهم کشوری و استانی پرداخت کرده که از نظر می گذرانیم:Image title


همه انتظارات مردم از مجمع نمایندگان استان محقق نشده

در ماجرای قطار تبریز مشهد نمایندگان استان یکدست نبودند

تبریزبیدار: عملکرد مجمع نمایندگان استان در دوره دهم مجلس را چطور ارزیابی می کنید؟

یک نگاهی خود مردم به مجمع نمایندگان دارند و یک واقعیتی هم برای خود مجمع وجود دارد، مجامع استانی هم میتوانند مؤثر باشند و هم میتوانند بی خاصیت باشند. ازاین جهت که بالاخره تعداد نمایندگان استان ما قابل توجه است و 19 نفر نماینده وجود دارد، این 19 نفر بین 290 نفر میتوانند موثر باشند.

مجمع نمایندگان میتوانستند هم در شرایط فعلی و یا در شرایط قبلی بخشی از مشکلاتی در استان وجود دارند را مدیریت و پیگیری بکنند و به یک نتیجه برسانند. معمولا فراز و نشیب زیادی داشته است. مجمع  کارهای مؤثری هم انجام داده  ولی انتظاری که مردم داشتند به نظر من بطور کامل محقق نشد و بلکه بخشی از آنها محقق شد و ما یک سِری شرایط ویژه داشتیم که از جمله در حادثه قطار تبریز-مشهد که انتظار می رفت که مجمع یکدست عمل کند اما در آن شرایط  واقعا منفعلانه رفتار کرد و وضعیتی به وجود آمد که ما چند نفر باقی ماندیم و بقیه از پیگیری ماجرا یا انصراف دادند و یا همراهی نکردند.

آخوندی با لابی و دادن امتیازات شهرستانی، برخی نمایندگان را از استیضاح منصرف کرد

ماجرای اعطای امتیاز دفتر هواپیمایی به همسر یک نماینده تبریز

تبریزبیدار: به حادثه قطار اشاره کردید، آیا این درست است که وزیر راه به یک سِری از نمایندگان امتیازاتی داده بودند تا امضای استیضاح را  پس بگیرند؟

معمولا زمانی که استیضاح میشود تعدادی از وزرا جریان لابیسم  راه می اندازند که در استان چه چیز هایی لازم است یا در شهرستان ها چه چیزهایی لازم است و... وزیر سابق(آخوندی) این را با شدت آغاز کرد و تعدادی از افراد را اینطور منصرف کرد. عمدتا امتیازاتی که داده بودند امتیازات شهرستانی بود، ظاهر این بود حالا در پشت صحنه ها چه خبر بود خدا میداند.

تبریزبیدار: آیا دادن امتیاز دفتر هواپیمایی به همسر یکی از نمایندگان تبریز صحت داشت؟

این را من هم شنیدم اما اینکه چقدر صحت داشت را نمی دانم.

با نمایندگان  اصلاح طلب استان در پیگیری مسایل عمرانی اختلاف نداریم اما در مسایل سیاسی تابع نظر رئیس بزرگ هستند

تبریزبیدار: بین نماینده های استان ما اختلافات گرایش سیاسی وجود، آیا این اختلافات در پیگیری مسائل و مشکلات استانی دخیل میشود؟

اکثرا در امورات عمرانی توافق وجود دارد و چندان اختلاف نظر وجود ندارد. اختلافاتی که وجود دارد عمدتا در بخش موضع گیری های سیاسی است. مثلا در بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی در آن زمان با اینکه موضوع غیرسیاسی بود ولی تعدادی از همکاران این را سیاسی کردند. اما چرا این کار را کردند، برای اینکه اینها از فراکیسون و از آن جریان سیاسی خاصی که  تحت سایه آن هستند، به آنها گفته بودند، وقتی که در سومین استیضاح آخوندی اینها جلو افتادند،  من امضا نکردم و گفتم علت اینکه امضا نکردم این بود که شما دو بار از پشت به ما خنجر زدید و ما را در استیضاح تنها گزاشته اید و به شما اطمینان ندارم وگرنه من کوتاهی نمیکردم.

در ماجرای استیضاح آخر،  قبل از ظهر که استیضاح شروع شده بود،  {اصلاح طلبان} پیامی به هم فرستادند که نظر رئیس بزرگ این است که باید آقای آخوندی در آخرین استیضاح رأی نیاورد، معیار برای آنها دستور است که آیا از بالا موافق هستند یا مخالف.

ولی در موضوعات عمرانی معمولا منافع عمومی استانی که در میان است در اینها تفاهم وجود دارد و اکثرا اختلافی وجود ندارد مگر اینکه موضوعی پیش بیاید و به بحث سیاسی مربوط شود که در این مورد اختلافاتی وجود دارد.

Image title

تبریزبیدار: در موارد فرهنگی هم اختلافات وجود دارد ؟

برای پاسخ به این سوال یک مثال میزنم. در کمیسیون فرهنگی آقای مطهری و آقای وکیلی (دو نماینده اصلاح طلب) هم حضور دارند. آقای مطهری در مسایل فرهنگی به ما نزدیک است، در یکی از مسائل هم آقای مطهری موضعی گرفته بودند که دقیقا ما هم آن موضع را در پیش گرفته بودیم و خانم سلحشور(دیگر نماینده اصلاح طلب) دقیقا موضع مقابل ما را گرفته بود. آقای مطهری به خانم سلحشور گفتند که دلیل نمیشود که چون ما از نظر سیاسی در یک دیدگاه هستیم، در این موضوعات فرهنگی هم با شما تفاهم داشته باشیم، در بعضی از موضوعات تفاهم داریم و در برخی موضوعات اختلاف نظر داریم.

به رئیسی گفتم چرا با قانون گریزی دولت ها برخورد نمی شود

رئیس قوه قضائیه قول تشکیل شعبات ویژه برای رسیدگی به تخلفات دولت دادند

تبریزبیدار: در زمان حضور شما در مجلس، دو رئیس جمهور مختلف در کشور مسئولیت داشته اند، به نظر شما رابطه کدام دولت از نظر همکاری و تعاملات با مجلسخوب بوده و در کدام دولت، مجلس واقعا در رأس امور بوده؟

ما یک سِری مشکلات ساختاری داریم که اینها باعث شده که تا الان هر دولتی که بعد از دهه 60 آمده تقریبا سعی کرده که قانون را دور بزند، شاید در آغاز همکاریشان با مجلس خوب بودند و به تدریج این همکاری به حداقل رسیده است.

چون رئیس جمهور هم با رأی مردم است و مجلسی ها هم با رأی مردم انتخاب شده اند، در این میان دعوا  است. چون من در کمیسیون اصل نود هم حضور دارم، اخیرا دیداری با آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه داشته ایم، من آنجا مطرح کردم و گفتم که آقای رئیسی یکی از اشکالات  تأثیرگذار در سطح کشور این است که دولت ها به قانون عمل نمیکنند.  وقتی یک مردم عادی به قانون عمل نمیکند با آن برخورد جدی میکنند، وقتی دولتی که خود را از همه بالاتر میداند رسما اعلام میکند که من فلان قانون را اجرا نمیکنم و ما از اینها شکایت کرده ایم و یک سال از آن میگذرد و هنوز از پرونده آنها خبری نیست.

من گفتم آقای رئیسی اینطور نمیشود، اگر میخواهیم که قانون اجرا شود، قوه قضائیه باید اینجا قاطعانه عمل کند و آنها هم قول دادند که شعبات ویژه تشکیل بدهند و این شعبات ویژه تخلفاتی که ما در مجلس اعلام میکنیم، بلافاصله با آنها برخوردی قاطعانه داشته باشند.

به نظر من دولت ها با مجلس خوب همکاری نکرده اند.  اگر عدم اجرای قانون از طرف دولت و قوای دیگر انجام بگیرد، بلافاصله باید مجلس قدرت داشته باشد تا با آنها برخورد بکند.

Image title

عدم پاسخگویی رئیس جمهور، کسر شان برای مجلس است

تبریزبیدار: آیا  طرح سوال از رئیس جمهور راهکار این معضل نیست؟

چهل سال بعد از انقلاب اولین بار بود که رئیس جمهور در مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان حضور یافت و این کسر شأن برای مجلس است چرا که رئیس جمهور باید پاسخگو باشد، اگر مجلس در رأس امور است رئیس جمهور باید پاسخگو باشد. ساز و کار مجلس این است که طیف اکثریت تعیین کننده هستند،.

تبریزبیدار: دوره جدید قوه قضائیه را چطور ارزیابی میکنید، آیا  اراده قوی برای مبارزه با فساد شکل گرفته است؟

به نظر من یک تحول و حرکت امیدوارکننده ای شروع شده است.آقای رئیسی  تمام تلاش خود را برای مقابله با  فساد می کند و در دیدار اخیر ما کاملا از مبارزه با فساد استقبال میکردند و  سعی میکنند با جدیت و قاطعانه کار خود را جلو ببرند و امیدواریم که این روندی که شروع کرده اند را ادامه بدهند تا به مقصد برسانند.اگر خلاف هایی که در دولت انجام میگیرد اگر جلوی اینها گرفته شود.

با کشاندن صالحی به هیات برجام و ایجاد فضای احساسی در مجلس، برجام رای آورد

تبریز بیدار: شما در مجلس هم هم حضور داشتید. شاید بررسی برجام مهمترین ماموریت این مجلس بود، چه شد که برجام رای آورد؟

در برجام، ما 50 نفر بودیم که رأی مثبت ندادیم. فراکسیون  ولایی ها 110 نفر بودند و فراکسیون رهروان ولایت متعلق به لاریجانی 150 نفر بودند.دیدگاه لاریجانی و فراکسیون رهروان  این بود که به دنیا ثابت کنیم که حسن نیت داریم و ما در این شرایط فعلی باید با مذاکره خارج شویم، به عبارت دیگر یعنی ما به آمریکا اعتماد کنیم.

آن مقطع هیأت برجام  تشکیل یافته بود، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دراین ترکیب نبود، صالحی به مقام معظم رهبری از نظر فنی مشاوره میداد. آقای ظریف گفته بود که من در حوزه سیاسی حرف میزنم و از حوزه فنی سر در نمیاورم لذا از مقام معظم رهبری درخواست کردند که اجازه بدهند تا آقای صالحی مسئول فنی هیأت برجام شود و مسئول قسمت سیاسی آقای ظریف شود.

بعدا هیات برجام  برای اینکه بخواهند مذاکرات و برجام توجیه کنند اول آقای صالحی را توجیه کردند. ظریف گفت که تمام اشکالات ما  ما فنی هستند و اجازه دهید تا مسئول فنی خودش توضیح بدهد و صالحی آمد و توضیح داد که منابع اورانیوم ما محدود است و ما نباید روی منابع اورانیوم سرمایه گذاری کنیم و دوم اینکه  نگهداری اورانیوم غنی سازیش شده  در نیروگاه بوشهر یک مشکل بزرگ است و دنیا در این موضوع مانده ما هم یکی از آنها.

بعد گفت که اورانیوم غنی سازی شده در بازار بین المللی 80 میلیون تومان است و برای ما میشود 300میلون تومان و کدام عقل این را قبول میکند که از بیرون 80 میلیون تومان را نخرد و بیاید 300 میلیون را در داخل تولید بکند و این به ضرر ما است.

این در حالی است که مقام معظم رهبری فرموده بودند که اینها یک روز اورانیوم را به ما نخواهند داد و ما کاسه گدایی را جلوی اینها باید دراز بکنیم. بعد از اینکه آقای صالحی که این حرف ها را زد تا مجلس را توجیه بکند در مجلس اختلافاتی به وجود آمد و یک فضای احساسی را ایجاد کرد، بعدا به بحث رأی گیری رسیدند و آقای لاریجانی گفت که ما شب جلسه گذاشتیم و آنجا به توافق رسیدیم که این طرح تصویب شود، بعد از آن قرار بر این شد که از طرف ما آقای حداد، آقای زاکانی، آقای دهقان، آقای زارع و بنده، اولین گزارش کمیسیون ویژه برجام را بخوانند، بعدا گزارش شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و بررسی شده و بعدا رأی گیری شود. اما اینها از این فرصت استفاده کردند و بلافاصله ورود کردند به رأی گیری و چند نفر مخالفت کردند و بقیه رأی موافق دادند، بعدا معلوم شد که برخلاف ادعای لاریجانی، با دفتر مقام معظم رهبری هماهنگی نشده بود و این موضوع در بیانیه دفتر ایشالن مشهود بود.  

لاریجانی نه از نیروهای ارزشی است نه اصلاح طلب 

تبریزبیدار: چطور میشود که آقای لاریجانی 12 سال  رئیس مجلس می شود، آیا از او بالاتر و بهتر فردی  وجود ندارد و اینکه آقای لاریجانی را متعلق به کدام جناح سیاسی میدانید؟

در مجلس جناح بندی بین لیست امید و فراکسیون ولایی و فراکسیون مستقل وجود دارد. سال قبل در انتخابات برای رئیس مجلس در فراکسیون مستقل آقای لاریجانی، فراکسیون ولایی آقای حاجی بابایی، لیست امید آقای عارف را کاندید دادند.آقای حاجی بابایی رأی نیاوردند، آقای عارف از آقای لاریجانی رأی بیشتری آوردند و افتادند به مخمصه، یعنی اگر آقای حاجی بابایی عقب نمیکشید آقای عارف رئیس میشد و آقای لاریجانی اکثریت را نیاورد و قرار بر این شد که دوباره رأی گیری بکنند.

در پاسخ به جناح سیاسی لاریجانی هم باید گفت که او نه از  جریان ارزشی انقلاب  است و نه از اصلاحات.

اگر بگوییم که از جبهه نیروهای ارزشی انقلاب است که در جریان برجام دیدیم که اینطور نیست. لاریجانی سعی دارد بین هر دو طرف برود و نظر هر دو طرف را به خودش جلب بکند و این هم در خیلی از جاها باعث اسطکاک و بروز مشکلاتی میشود، به خصوص الان که مشکلات اقتصادی و سوء مدیریت اقتصادی کاملا مشهود است، اینجا نیاز است که مجلس را به نوعی مدیریت بکنند که مجلس بتواند نقش تاریخی خود را در حل مشکلات و معضلات اقتصادی ایفا بکند ولی این کار را نکردند و تقریبا دولت را همراهی کردند.

دولت در FATF ما را مقابل عمل انجام شده و بن بست قرار داده

تبریزبیدار: به نظر شما بعد از شکست برجام، مجلس چرا اصرار برتصویب طرح FATF دارد؟

 FTATF یک کار انجام شده است.یعنی رفته اند وعده ها را داده اند، امضاها را کرده اند، الان ما را در مقابل کار انجام شده قرار داده اند. مجلس از کار اینها خبر نداشت و بعدا گفتند که باید مجلس این را تصویب کند. نظر اینها این بود که این بحث تمام شده است، بعدا دیدند که باید به مجلس بیاید و تصویب شود. وقتی اینها به مجلس آمدند،  فضایی ایجاد کردند که تمام بدبختی های کشور به FATF مربوط است و اگر ما FATF را امضا بکنیم اینها حل میشو د همانطور که در برجام هم همین حرف را زده بودند.

حرف ما هم این بود که شما رفته اید و امضا کرده اید و مجلس را هم در  بن بست گذاشته اید. وقتی آنهایی که این قرارداد را به ما تحمیل میکنند و به هیچ قراردادی پایبند نیستند، ما چرا امضا بکنیم.

اروپا هیچگاه  آمریکا را رها نمی کند تا با ما کار کند

تبریزبیدار: به نظر شما نماینده ها از این مسائل اطلاعی ندارند، مثلا همان نماینده ای که در برجام سواد نداشت حال گفته که تصویب FATF باعث میشود که وضع خیلی ها خوب شود و چطور شد کسی که سواد نداشت الان سواد دارد؟

من به شما اطمینان میدهم که اگر FATF امضا شود کشورها با ما همکاری اقتصادیشان را انجام نمیدهند. تنها راه ما مقاومت است و اگر کوتاه بیاییم وضعیت خیلی خراب میشود.

من یک بار هم گفته ام که هیچگاه اروپا،  آمریکا را رها نمی کند تا با ما کار کند همه چیز آنها بر اساس سود و منفعت است، اگر از ما منفعت به آنها برسد با ما هستند اگر نرسد با ما همراه نیستند، پس حرف هایی که به بعضی از مسئولین ما میزنند که اگر شما آنرا امضا کنید ما با شما هستیم، اینها حرف بیهوده است و در عمل ثابت کرده اند، تا الان به جز حرف کار دیگری انجام نداده اند. افرادی که FATF را تایید میکنند به این علت است که زیربنای تحلیل آنها درست نیست، اینها به کشور ها، بیهوده اعتماد میکنند و همین اعتماد های بیهوده زمان را از ما گرفت.

Image title

ما باید مبادلات اقتصادیمان خودمان را به سمت شرق میبردیم، رئیس جمهور چین به ایران آمد تحویلشان نگرفتند، پیشنهاد دادند رد کردند و تبلیغاتی هم کردند که چین فلان گفت و روسیه فلان گفت که به افکار عمومی ثابت بکنند که توجهشان به اروپا است و یعنی شرق عهد شکن است.


گفتگو از صابر عیسی پور و حمید وظیفه

تنظیم: یحیی بهجت