تبریزبیدار
یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۱۵:۵۸ شناسه خبر : ۱۰۷۵۷۰۹

آنچه در جلسه امروز شورای شهر تبریز گذشت؛

شیوه نامه ای برای سرمایه گذاری با چاشنی تنش / هزینه های اضافی «صدور پروانه» رخت می بندند

جلسه شورای شهر تبریز صبح امروز به ریاست شکور اکبرنژاد در محل عمارت تاریخی شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارش تبریز بیدار ، جلسه شورای شهر تبریز صبح امروز به ریاست شکور اکبرنژاد و در غیاب محرم محمدزاده و کریم صادقزاده دو عضو شورا و ایرج شهین باهر شهردار تبریز و با حضور مهدی نیا عضو شورای شهر مشهد و رئیس کمیسیون شهرسازی شورای این شهر در محل عمارت تاریخی شهرداری تبریز برگزار شد.

دستور جلسه اول به بررسی لایحه ۱۴۵۵۱/۹۳  مورخ ۹۸/۳/۹ شهرداری تبریز مبنی بر تجویز صدور پروانه دو مرحله ای(صورت جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز ۹۸/۵/۱) اختصصاص یافته بود.

فریدون بابایی اقدم رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: مدت زمان لازم برای اخذ مجوز ساختمانی در ایران 130 است که باید راهکارهایی درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شود و باید از اطاله صدور مجوز جلوگیری شود که این منجر به انصراف از اخذ پروانه شده که موجب ساخت و ساز غیر مجاز می شود. شهرداری تهران موضوع پروانه دو مرحله ای را اجبار نکرده و هم پروانه یک مرحله ای و هم دومرحله ای صادر می کند و طبق تصمیمی گرفته شده در کمیسیون، عبارت «پروانه شهرسازی» جایگزین «موافقت اصولی» خواهد بود.

مهدی نیا عضو شورای شهر مشهد و رئیس کمیسیون شهرسازی شورای این شهر نیز در خصوص صدور دو مرحله ای پروانه بیان نمود: از سال 88 تجربه ای که در مشهد اتفاق افتاده همین کار دو مرحله ای کردن صدور پروانه است به طوریکه اولا در مشهد «موافقت اصولی» را دستگاه های نظارتی و قضایی بعنوان پروانه می پذیرند. در طرح اطراف حرم در بحث بازنگری که اتفاق افتاد در زمان تغییر طرح تفضیلی بافت پیرامون حرم کلیه موافقت های اصلی از طرف راه و شهرسازی و دستگاه قضایی  به رسمیت شناخه سده است. اینکه اصطلاح چه باشد هم می تواند مثل تهران عنوان «پروانه شهرسازی» یا همین « موافقت اصولی» استفاده شود.

وی ادامه داد: ما اصلاحیه ای را اعمال کردیم که در ذیل موافقت نامه قید شود که این کار به معنا و مصداق «مجوز ساخت» نیست و نظام مهندسی طبق قانون باید روند تایید نقشه و کارهای دیگر را انجام دهد و بعد صدور مجوز انجام شود لذا پیشنهاد می دهم این موضوع قید شود.

مهدی نیا اضافه کرد: نکته بعدی هم اینکه ماده 52 قانون رفع موانع تولید تاکید کرده که این اتفاق بیفتد و هم از سال 91 عوارضات تغییر بهره برداری در مشهد به صورت سالیانه با اصطلاحی تحت عنوان «عوارض یک ساله تغییر بهره برداری» اخذ می شود که در هنگام تغییر از کاربری پایین تر به بالاتر اتفاق می افتد.

چون 51 درصد هتل های ایران در مشهد است لذا بحث اقامتی در این شهر موضوعی پر دامنه است و به همین دلیل چندین بار هم توسط سازمان بازرسی مورد سوال قرار گرفت اما چون به لحاظ حقوقی مشکلی وجود نداشت، هیچ مشکلی پیش نیامد و ما تصمیم گرفتیم در طول سال به تدریج عوارض را بگیریم نه اینکه به یک باره اخذ کنیم.

عزتی(معاون شهردار و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور) نیز در این خصوص اظهار داشت: در بحث لایحه ارایه شده از شهرداری، هدف ما این است شهروند با ارایه فاز یا پلان ۱ ساختمان، شهرداری در مرحله اول محاسبه کرده و موافقت اصولی یا همان پروانه شهرسازی را ارائه دهد.

وی ادامه داد: مزایای این طرح عبارت است اینکه شهروند فرصت کافی دارد تا با مهندسین ناظر و مجری در خصوص ساختمان فکر کند و بحث دیگر این است که دیگر شهرداری گلوگاه سایر دستگاه ها نمی شود.

اکبرنژاد طی سوالی از عزتی پرسید که در اکثر کشورها پول پروانه را تدریجی می گیرند اما در اینجا پول را یکجا می گیرند. برنامه شما چیست؟

عزتی در پاسخ به اکبرنژاد گفت: در برنامه پنجم توسعه آمده که پول عوارض و پروانه تدریجی گرفته شود اما به دلیل وابستگی شهرداری به عوارض، ناچار یکجا گرفته می شود. البته عوارض بعضی شرکت ها و ادارات حاشیه ای بیشتر از شهرداری است. پیشنهاد شما خوب است و باید تدریجی گرفته شود و در راستای اصلاح صدور پروانه و در مسیر قانون رفع موانع تولید، پیشنهاداتی مطرح شد که استعلامات را کم کنیم.

موسایی قائم مقام شهردار تبریز در خصوص تغییر عنوان به «پروانه شهرسازی» ابراز نمود: تغییر به کلمه «پروانه شهرسازی» ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و کلمه «پروانه» محل اختلاف می شود. چون اول پروانه شهرسازی و سپس پروانه ساخت و ساز صادر خواهد شد.

مسعودی ریحان طی سوالی از عزتی در خصوص صدور دومرحله ای پروانه پرسید: آیا در مرحله اول ساخت و ساز انجام می‌شود یا خیر؟ مردم بین موافقت اصولی و صدور پروانه هزینه  می پردازد و تقریبا دو سال زمان لازم است و شهرداری نیز همه پول را اول می گیرد. من متوجه نمی شوم که موافقت اصولی یا صدور دومرحله ای چه خیر و سودی برای مردم دارد؟ چون برای شهرداری سراسر سود است.

عزتی در پاسخ به مسعودی ریحان گفت: اکنون یک سوم هزینه در صدور نقشه گرفته می شود و ما مبلغی را علی الحساب می گیریم و شهروند بعد ازچند ماه انجام کارهای اداری، وقتی برمی گردد، می گوییم ضابطه عوض شده که موجب ضرر شهروندان می شود. اما با این طرح هیچ ضرری به شهروندان نمی رسد و حداکثر تا ۲ ماه پروانه صدور می شود مگر اینکه شهروندان امتیاز را حفظ کند و بعد از یک سال مراجعه کند که بازهم به نفع شهروند است.

بابایی اقدم با اشاره به ماده 59 قانون رفع موانع تولید خاطر نشان کرد: طبق ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید می گوییم که واژه پروانه شهرسازی قید شود و طبق تذکر آقای مهدی‌نیا، قید می کنیم که به منزله مجوز ساخت نیست.

تقی‌پور با انتقاد از رند صدور پروانه گفت: اگر نگاه اجمالی به روند صدور پروانه داشته باشیم، می بینیم که مشکل ترین زمان صدور پروانه، زمان فعلی است. اگر طبق قانون شهرداری مسئول صدور پروانه است، باید شهرداری کنترل نقشه های ساختمانی (حداقل تا ۶ طبقه) را از نظام مهندسی بگیرد، آرزوی ما برای صدور پروانه در زمان کوتاه محقق می شود. وگرنه این کار چه سودی برای نظام مهندسی دارد؟

موسایی در پاسخ به اظهارات تقی پور بیان نمود: این موضوع متفاوت از لایحه است. اما به هر حال ما نیز موافق این موضوع هستیم  و بهتر است شهرداری و نظام مهندسی هرکدام طرحی مطالعاتی بیاورند تا بررسی شود.

بهشتی دیگر عضو شورای شهر نیز در این باره گفت: باتوجه به اینکه اصطلاح «موافقت اصولی» جا افتاده است، بهتر است از همین اصطلاح استفاده شود.

دبیری نیز اظهار کرد: من موافق لایحه شهرداری هستم و بهتر است بروکراسی اداری کم شود

اکبرنژاد نیز گفت: حتما قید شود که این موضوع به معنی صدور ساخت و ساز نیست.

با رأی اعضای شورا موضوع تجویز صدور پروانه دومرحله ای با تغییرات اعمال شده توسط کمیسیون شهرسازی، تصویب شد.

 در ادامه این جلسه شورای شهر از اطلس معماری و شهرسازی تبریز رونمایی شد.

Image title


دستور جلسه دوم به موضوع ادامه بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز اختصاص داشت.

بهشتی در رابطه با رتبه ایران در جهان در موضوع فضای کسب و کار گفت: رتبه ایران در بین ۱۹۸ کشور، ۱۲۸ است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می دهم در بررسی این موضوع (شیوه نامه سرمایه گذاری)، از بررسی برخی قسمت ها که مفاهیم و تعاریف کلی است، بپرهیزیم و سایر ماده ها را بررسی کنیم.

ماده ۱ (تعاریف و مفاهیم) تصویب شد.

ماده ۲ (اهداف شیوه نامه)

قلیزاده در خصوص اهداف قید شده در این شیوه نامه گفت: در اهداف این شیوه نامه نوشته شده «اشاعه روحیه مشارکت در مردم»، «شفاف سازی»، «ایجاد اعتدال در توزیع خدمات» درحالیکه من در این شیوه نامه هیچ کدام از این موارد را ندیدم.

بهشتی در پاسخ به صحبت های قلیزاده گفت: ما می خواهیم زمینه ها را برای مشارکت بخش خصوصی و مردم فراهم کنیم و تنها مختص شهرداری نباشد. درمورد شفاف سازی، حتما لازم نیست کلمه شفاف سازی نوشته شود. اگر کتابچه ای در خصوص سرمایه گذاری تهیه شود (پی اف اس) مصداق بارز شفاف سازی است.

اندیش نایب رئیس شورای شهر نیز در رابطه با اهداف شیوه نامه بیان نمود: در کدام قسمت از شیوه نامه در خصوص «ایجاد اعتدال در توزیع امکانات» و «رشد متوازن شهر» اشاره شده است؟

وی ادامه داد: در کدام قسمت از شیوه نامه در خصوص «ایجاد اعتدال در توزیع امکانات» و «رشد متوازن شهر» اشاره شده است؟ اعضای هیأت نظارتی که مشخص شد

بهشتی که به شدت از صحبت های اندیش عصبانی شده بود، گفت: خانم اندیش فقط تفکر تخریبی دارد. چرا در جلسه تدوین این شیوه نامه این حرفها را ندادید؟ کلیات شیوه نامه تصویب شده است.

اکبرنژاد خطاب به بهشتی گفت: خانم اندیش تفکر اصلاحی دارد نه تخریبی.

قلیزاده نیزگفت: بهتر است آقای بهشتی با حوصله پاسخ دهد و جایگاه و شخصیت خودشان مجموعه شان را به این موضوع وابسته نکنند. نباید عصبانی شد. هیچ کدام از اهداف قید شده ، در شیوه نامه ذکر نشده است.

اکبرنژاد نیز در ادامه جلسه از بهشتی خواست که عصبانی نشود.

بهشتی دوباره با عصبانیت پاسخ داد: چون ما کار خود را درست انجام داده ایم، انتقاد می کنید. چراموقع نوشتن شیوه نامه این حرفها را نمی گفتند؟ بعد از دو سال ما این شیوه نامه را که به دلیل کم کاری کمیسیون مربوطه به تاخیر افتاده بود، تهیه کردیم.

اندیش در پاسخ به اظهارات بهشتی گفت: خودم و همکارانم را به آرامش دعوت می کنم و از آقای بهشتی می خواهم از حرفهای من ناراحت نشود. من فقط یک رای دارم و البته این حرفها را قبلا نیز پیشنهاد داده ام. شیوه نامه یعنی روش عمل و اجرایی کردن. لذا پیشنهاد حذف این موارد در بند ۸ را عرض کردم.

اکبرنژاد نیز خطاب به اعضایی که نسبت به اهداف شیوه نامه نقد داشتند گفت: از عزیزان خواهش می کنم اگر که پیشنهادی برای تغییر اهداف دارند، ارایه دهند.

 در ادامه جلسه حذف اهداف شیوه نامه تنها با دو رای موافق بابایی و اندیش تصویب نشد.

قلیزاده در واکنش به پیشنهاد حذف اهداف شیوه نامه گفت: من فکر می کردم رسالت اصلی شیوه نامه رسیدن به اهداف تعیین شده است. نه اینکه قانون را دور بزنیم. اینطور نباشد که همه بیایند فقط در منطقه ائل‌گلی سرمایه گذاری کنند. دغدغه ما شفافیت و مبارزه با فساد است. پیشنهاد می دهم برای این اهدافی که نوشته شده، راهکاری ایجاد شود تا یک شیوه نامه رسمی برای تبریز نوشته شود.

بابایی ضمن تاکید بر رای گیری دوباره برای حذف اهداف شیوه نامه بیان نمود: اهداف نوشته شده عالی هستند اما به نظر می رسد شیوه نامه باید مسکوت بماند و تازه بررسی این اهداف شروع شود. لذا اگر نخندید، پیشنهاد می کنم به دلیل تشکیک در رای گیری، دوباره‌ رای گیری شود.

آزمون تعهدپذیری با عدم تمدید جلسه

اشرف نیا دیگر عضو شوار با تاکید بر زمان بر بودن بررسی بند به بند موضوعات گفت: اگر قرار باشد بند بند موضوعات بازشود، شیوه نامه به یک کتاب تبدیل می شود و من پیشنهاد می کنم هر تغییری که نیاز است به صورت پیوست نوشته شود.

بهشتی ضمن تاکید بر برگزاری 20 جلسه برای تدوین این شیوه نامه اظهار داشت: همه این مطالب در جلسات برنامه پنج ساله بررسی می شود. من از اعضا می خواهم در جلسات بررسی حاضر شوند. ما بیست جلسه برگزار کرده ایم.

نیکوخصلت نیز در دفاع از این شیوه نامه و با انتقاد از نحوه بررسی در شورا گفت: پیشنهادات داده شده خوب بودند. اما ما برای شکستن فضای رعب و وحشت که به دلیل شکست پروژه های سرمایه گذاری قبلی ایجاد شده بود، این شیوه نامه را طراحی کردیم.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، این قسم طرح ها قبلا در جلسات کارشناسی بررسی می شود و فقط در جلسات رای می دهند. در حالیکه ما اکنون کار کارشناسان را انجام می دهیم.

بهشتی دوباره با انتقاد از شیوه انتقاد از شیوه نامه سرمایه گذاری گفت: این را بدانید که حتی اگر اصلا شیوه نامه هم نباشد، هیچ اتفاقی نمی افتد چون سرمایه گذاران منتظر ما نمانده اند که با تصویب یا عدم تصویب این شیوه نامه کار کنند. تنها «لا اله» نگویید. «الا الله» نیز بگویید.

قلیزاده در واکنش به پیشنهاد اشرف نیا در خصوص نوشتن پیوست گفت: ما قانون اساسی نمی نویسیم که پیوست بزنیم.

اشرف نیا در پاسخ به قلیزاده گفت: در قانون اساسی پیوست نمی نویسند. در بودجه و مسائل اینچنینی پیوست می نویسند. پیشنهاد می دهم بعد از این همه صحبت نتیجه مشخص گرفته شود.

در ادامه جلسه اندیش در واکنش به صحبت های بهشتی ابراز نمود: اتفاقا ما باید شیوه نامه ای را بنویسیم که سرمایه گذاران تشویق شوند تا به سمت این شیوه نامه بیایند.

بهشتی در واکنش به پیشنهاد اعضا در خصوص تشکیل تیمی برای بررسی اهداف شیوه نامه گفت: من اصلا حاضر نیستم حتی یک جلسه هم برگزار کنم. کسانی که پیشنهاد اصلاح میدهند، خودشان باید حضور داشته باشند.

ادامه بررسی شیوه نامه به جلسه بعدی موکول شد.

با وجود ابنکه ۵ نفر از ۹ نفر شورا به تمدید ۱۰ دقیقه رای دادند، اما برخی اعضا مخالف تمدید جلسه شدند که این موضوع موجب ناراحتی اکبرنژاد شد.

اکبرنژاد:

آیا این کار به معنای تعهد به شهر است؟!

در نهایت درحالیکه اعضای شورادر حال ترک صحن بودند، اما چون همچنان حاضر محسوب می شدند، اعلام وصول توسط دبیر شورا انجام شد