تبریزبیدار
چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۱۶:۲۱ شناسه خبر : ۱۰۸۰۰۰۱

در گفتگوی صمیمی با بازیگر توانمند تبریزی مطرح شد:

بعضی ها برای ماندن در قاب تلویزیون دست به هر کار نامناسبی می زنند

مارال نقطه عطف بازیگری خانم زکیه کریمی بود. او می گوید: به هنرمندان بها دهیم.

سرویس فرهنگی تبریز بیدار 

زبان هنر، زبان گویا و فصیحی است که هنرمندان با هنر خود می توانند پیام های شنیدنی و دیدنی را به مخاطبان ارسال کنندو فرهنگ و ارزشها و در کل هر آنچه لازمه تغییر و فرهنگ سازی در جامعه است به مردم و مخاطبان انتقال دهند.

 برای موفقیت در این عرصه این هنرمندان هستند که میتوانند بسیار تاثیرگذار باشند.

تبریز بیدار میزبان هنرمندان در عرصه های مختلف خواهد بود تا ضمن معرفی دغدغه ها و صحبتهای آنان را به گوش مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر برسانند.  

خانم زکیه کریمی از جمله معدود بازيگران صدا و سيمای آذربایجان شرقی است که در بسياری از نقش ها برای مخاطب پذيرفته شده است و توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند.

ایفای نقش «مارال» در سریال «سن سیز»  را می توان نقطه عطف بازیگری زکیه کریمی دانست و پس از این سریال نیز حضور در سریال «آجی بال» یکی دیگر از تجربه های موفق این بازیگر بوده است.

Image title


تبریز بیدار گفتگویی با این بازیگر و هنرمند استان کرده است از این هنرمند خواستیم خود را معرفی کند.

زکیه کریمی : من از سال 79  به دعوت صدا و سیما وارد کار شدم، نه علاقمند به این کار بودم و نه حتی آن را بلد بودم و ادعایی نداشته ام، الان هم همینطور است. دختر من سال 75 در رادیو کار می کرد یعنی با شوق رفته بود و 15 سال در آنجا در گروه نمایش بود و عاشق این کار بود بعدها از آنجا به صدا و سیما دعوت شد.

یک روز به خانه ما زنگ زدند که لطف کنید برای تست تشریف بیاورید من نمی خواستم بروم که گفتند راننده فرستادیم! پدرم گفت که تو هر کاری را بلد هستی و برو!  حتما موفق خواهی شد برای تست رفتم که 15 خانم دیگر هم بودند که همه شان هم دوره  دیده بودند و واقعا من را هراس برداشت علاقه ای برای ورود به عرصه بازیگری نداشتم.

آقای رجب زاده که از عوامل این کار بودند مرا دعوت کردند تا تست بدهم و من گفتم نمی توانم! همه رفتند و من آخرین نفری بودم که برای تست رفتم و بعد چند روز زنگ زدند گفتند که قبول شدید. از اول هم برای نقش های اصلی انتخاب شده ام، اولین کارم هم «میم مثل آب» بود که آقای پورستار کارگردان بودند .

از سال۷۸ یا ۷۹  به عرصه هنر آمدم. رشته‌ ام دیبلم ادبیات بود نه علاقه داشتم و نه در افکارم بود به این سمت و سو بیایم در زمان مدرسه هم شوق زیادی نداشتم ولی به اصرار مربی دخترم سولماز که از سال ۷۶ در رادیو بود توسط آقای یعقوب خیبری در رادیو بود بعد دخترم سولماز توسط کارگردان ها برای یک سریال انتخاب شد گاهی میرفتم می آوردمش کارگردان ها مرا دیدند و از دخترم خواستند با آنها همکاری کنم کار دیگری داشتم و شوقی برای این کار نداشتم.

تبریز بیدار: از کارهایتان بگوید و اینکه مهمترین آثار هنریتان کدام ها بودند؟

زکیه کریمی: در سریال «سن سیز» در نقش «مارال» که افتخار داشتم در کنار آقای چاووشی بودم و نقش دیگرم هم سال 80 فیلم «بیزیم کوچه» که یک خانم افاده ای بودم و یک اصطلاح داشتم به نام «بی کلاس» که هر کس مرا در کوچه بازار می دید می گفت بی کلاس.  ولی  به هر حال با فیلم مارال خیلی معروف شدم، سریال «آجی بال» هم از دیگر تجربه های موفقم بود، اینها از مهمترین کارهایم است.

Image title

حمایت های مسئولان کافی نیست / پول داروهای مرحوم درخشان را هنرمندان دادند / چرا آقای یعقوب خبیر بدون بیمه فوت کرد؟

تبریز بیدار: از دغدغه هایتان بگویید؟

زکیه کریمی: حمایت های که از طرف مسئولان به جامعه هنری می شود کافی نیست اگر کافی بود چرا آقای مرحوم جواد درخشان پول دارو نداشتند و پول دارو هایش را ما جمع می شدیم و می پرداختیم یا آقای یعقوب خیری بدون بیمه فوت نمی کردند.

بازیگران تبریزی موقع حفط دیالوگ دغدغه اجاره خانه و پاس شدن چک دارند

یا مثلا الان آقای چاوشی و «فراموشی» (ناصر هاشمی) چند شغل دارند تا بتوانند تامین معاش کنند یعنی آن زمانی که باید دیالوگ حفظ کنی فکرت درگیر چک و اجاره ات است حمایت از هنرو هنرمند نشده است.

بعضی ها برای ماندن در قاب تلویزیون دست به هر کار نا مناسبی می زنند

جامعه هنری جامعه خیلی بزرگی است بعضی از آقایان و خانم ها بخاطر اینکه در قاب تلویزیون بمانند دست به هرکار نا مناسبی می زنند اما باید کاری کرد که در دلها ماند بهتر است کاری کنیم که در خاطره ها و مغزها بمانیم.

برای فردای جامعه نگران هستم

اما دغدغه های اجتماغی هم دارم که همیشه به دنبال آنها هستم، الان دغدغه های اجتماعی زیاد است و بزرگترین شان فقر، اعتیاد و نابرابری. اعتیاد باعث طلاق، بیکاری و...می شود. بچه های بی سرپرست و بدسرپرست فردای جامعه هستند، من برای خودم نگران نیستم برای فردای جامعه نگران هستم.

من در کارهای خیر زیاد مشارکت می کنم از جمله دستگیری از زنان سرپرست خانوار و کودکان بی سرپرست، یا سفیر اهدای عضو هستم اهدای عضو خیلی مهم است با مرگ یک نفر چندین نفر زنده می شود باید برای ترویج فرهنگ اهدا عضو تلاش کنیم.

بهتر است فرهنگ ها را اشاعه دهیم مثلا کمک به آزادی زندانیان  که بسیار با اهمیت است کسانی که  بیگناه در زندان ها هستند  خانواده اش از هم میپاشد  باید برای ریشه کنی اعتیاد تلاش کنیم.

Image title

سینما را به روستاها هم بکشانیم

تبریز بیدار: از مسئولان چه انتظاری دارید؟

زکیه کریمی: از مسئولین هیچ انتظاری ندارم هر کس مسئولیت خود را بداند و انجام دهد، ما انتظاری نداریم. جوانانی هستند که عاشق این کارند جلوی آنها را نگیریم آنها امید و سرمایه ما هستند پیشرفت آنها باعث پیشرفت مملکت می شود چون اینها نسل آینده را تربیت خواهند کرد.

بهتر است سینما را به روستاها هم بکشیم تا امکانات شهری در آنجا هم فراهم شود کودکان و جوانان از روستا فرار نکنند.

فیلم های «اِو» و «دَری» در کمال بی توجهی مسئولین مقام بین المللی کسب کردند

تبریز بیدار: حمایت از هنرمندان استانی نسبت به سایر نقاط کشور چگونه است؟

زکیه کریمی: از تفاوت سریال ها و سینمایی هایمان می شود فهمید چقدر تفاوت هست. فیلم «اِو» یا «دَری» یا موارد دیگر بود که مقام های بین المللی کسب کردند اما ناشناخته ماندند و نه حمایت مالی شد و نه توجهی شد، در حالی که فیلم های کشوری خیلی حمایت می شوند.

تبریز بیدار: در عرصه سینمایی ایران علاقه خاصی به کسی دارید؟

 خانم فاطمه معتمد آریا. البته این را عرض کنم فرصت فیلم نگاه کردن برای من کم است ولی فیلم هایی که وقت کرده و تماشاکرده ام بازی خانم معتمد آریا و آقای اکبر عبدی بی نظیر بوده است.

Image title

مردم همت کنند تا کرونا را شکست دهیم

تبریز بیدار: حرف دلتان با مردم؟

زکیه کریمی: امروز مهمترین مسئله کرونا است، از مردم می خواهم برای شکست کرونا به خاطر مدافعان سلامت که خیلی رنج متحمل می شوند، همت کنند کرونا را شکست دهیم.

گفتگو از الهه مهدوی و سیده صفورا موسویلر