تبریزبیدار
یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸:۲۶ شناسه خبر : ۱۰۸۱۱۰۲

آنچه در جلسه مجازی امروز شورای شهر گذشت؛

قصه پرغصه ایمنی پاکبانان / اوراق قطار شهری کجا هزینه شد؟!

جلسه امروز شورای شهر به ریاست شهرام دبیری به صورت مجازی و با حضور همه اعضا برگزار شد.

به گزارش تبریز بیدار ،  دبیری پیش از آغاز سخنان دستور جلسه، ضمن تسلیت شهادت شهید فخری‌زاده گفت: این مسئله مسئله جدیدی نیست و در سال های گذشته نیز شاهد ترور ناجوانمردانه دانشمندان هسته‌ای مان بوده ایم. دشمنان باید بدانند که این ترور‌ها هیچ خللی در عزم و اراده ایران برای دستیابی به پیشرفت و موفقیت‌های علمی نخواهد داشت.

پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام عضو فقید شورا

وی همچنین تاکید کرد: امروز باید تلاش کنیم تا شهر را برای شهروندان معلول مهیا کنیم تا به صورت مستمر بتوانند از توانمندی‌های خود استفاده کنند و از شهرداری نیز می‌خواهیم که حمایت از مجموعه‌های مردم نهاد فعال در زمینه معلولین را گسترش دهد.

دبیری خاطرنشان کرد: مرحوم اشرف نیا خدمات بسیاری در طول سال های متمادی در پست های مدیریتی داشته است و شاید یکی از بهترین راه های قدردانی از زحمات این عزیز، نامگذاری یکی از خیابان ها و میادین به نام ایشان است.

دستور جلسه اول
دستور اول جلسه امروز شورا به گزارش شـهرداری تـبریز درخصـوص نحـوه هزینه کرد مبلغ اختصـاص یـافته برای مبـارزه بـا بیمـاری کرونا مصوبه شورای اسلامی کلانشهر تبریز و اقدامات عملی در مورد ایمنی کار اختصاص یافت.

حساب کشی از مخارج کرونایی شهرداری

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز ابتدا شهادت شهید فخری زاده که سند حقانیت کشور بود را تسلیت گفت و این ترور را به منزله مخالفت دشمنان با توسعه مملکت خواند.

وی‌ همچنین در خصوص دستورجلسه اول نیز گفت: هزینه‌کرد شهرداری در خصوص کرونا، در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف انجام گرفته است و شاید شهرداری تبریز تنها مجموعه‌ای بوده که در این خصوص اقدامات زیادی انجام داده است.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: 98 درصد مردم همراهی خوبی در رعایت محدودیت‌های کرونایی دارند.

مظفر سلیمانی، معاون مالی و اقتصادی شهردار تبریز نیز در این جلسه بیان کرد: شهرداری تبریز در حوزه مقابله با کرونا، 11میلیارد تومان هزینه کرده است که 10 میلیارد تومان آن مصوبه شورا بوده و 1 میلیارد دیگر نیز از محل اختیارات شهرداری هزینه‌ شده است.

وی همچنین گفت: تولید ماسک، دستکش، تهیه لوازم ابتدایی تولید ماسک، تهیه چرخ خیاطی برای مساجد، تونل ضدعفونی و... از جمله اقدامات شهرداری در حوزه کرونا است.

سلیمانی افزود: شهرداری تبریز از محل اعتبار ماده پنج، 12 میلیارد و 500 هزار تومان در مناطق و سازمان‌ها اعم از آرامستان‌ها و شرکت واحد و .... هزینه‌ کرده است که عمده هزینه‌ ها در آرامستان است چون علاوه بر هزینه کفن و دفن، اضافه‌کاری کارکنان را نیز پرداخت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خرید تجهیزات آتش‌نشانی، ساخت تونل ضدعفونی مقابل ادارات، تهیه لباس و کاور برای آتش‌نشانان از جمله هزینه‌کرد های شهرداری در دوران کرونا است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار تبریز اظهار داشت: بخش دیگر هزینه‌کرد ما راجع به درآمدهایی است که از شهروندان دریافت نکردیم. همانند سازمان عون بن علی، شرکت واحد، سازمان میادین، ترمینال، شرکت بهره‌‌برداری که در مجموع، 32میلیارد و 500 میلیون تومان در این سازمان ها کاهش درآمد داریم.

وی همچنین افزود: در سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری که نزدیک ۳۰ سالن وجود دارد هم به علت تعطیلی ضرر دیده ایم.

سونیا اندیش، عضو شورا بیان کرد: بنده بعضی از اعداد و ارقام این گزارش را متوجه نشدم و از آقای سلیمانی خواهش میکنم واضح تر توضیح دهند.

قصه پرغصه ایمنی پاکبانان

علیرضا اصغری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در این جلسه گفت: هر کاری که برای آسایش و رفاه پاکبانان انجام می شود جزو وظایف ماست. سعی کرده ایم هر ۶ ماه یکبار، برای تمامی پاکبانان کفش جدید داده شود.

وی افزود: برای هر پاکبانی که جدیدا اضافه می شود، بسته های آموزشی داده شده است و ‌‌با پلیس راهور نیز هماهنگی های لازم برای آموزش پاکبانان انجام شده است و این کار جدیدا انجام می شود.

اصغری تاکید کرد: در هر حادثه‌ای که برای پاکبانان رخ دهد، اگر تشخیص داده شود که پیمانکار مقصر است به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد.

وی افزود: اگر بتوانیم ماشین خیابان روب تهیه کنیم مشکل اصلی ایمنی پاکبانان حل خواهد شد. همچنین 30 دستگاه جاروب مکانیزه خیابانی و 20 دستگاه جاروب مکانیزه پیاده‌رو نیاز داریم تا ایمن سازی کامل در معابر اصلی شهر صورت گیرد.

دستور جلسه دوم

دستور دوم جلسه امروز شورا به لایحه دو فوریتی دریافت اوراق مشارکت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی از دولت برای قطار شهری و اتوبوسرانی پرداخت.

فریدون بابایی اقدم، عضو‌ شورا گفت: بهتر بود آقای مولوی(مدیر عامل قطار شهری تبریز) در این مورد توضیحاتی ارائه می دادند.

غلامحسن مسعودی ریحان، عضو دیگر شورا نیز در این جمع گفت: چرا این موضوع بدون این که قبلا اطلاع داده شود تصویب می شود؟ این سازمان حدود ۱۰۰۰ میلیارد اوراق گرفته است و باید گزارش داده شود که این اوراق را کجا هزینه کرده اند.

مظفر سلیمانی تاکید کرد: ما مجوز خرید اوراق مشارکت ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای مترو و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی را داریم.

مصطفی مولوی، رئیس سازمان قطار شهری تبریز در این جلسه گفت: ما سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان را در ۱۹ روز از بانک گرفتیم ولی امسال ۳۰۰‌ میلیارد در بانک مانده و سودش هم به جیب بانک می رود.

وی تاکید کرد: فروش اوراق تماما برای تجهیز خط‌های در حال کار هزینه می‌شود.

مسعودی‌ ریحان در ادامه گفت: این اوراق جدید شهرداری را بدهکار می‌کند. پس اوراق قبلی چه شده است؟ چرا فاینانس شش درصدی را کنار گذاشته اید و می خواهید اوراق ۲۴ درصدی‌ بردارید؟

شهرام دبیری، رئیس شورا در اثنای جلسه گفت: خواهشا بحث را دو طرفه نکنید تا به سراغ رای ها برویم.

سعید نیکو خصلت، عضو‌ شورا بیان کرد: پیش بینی شده است که مردم بعد از بهبودی کرونا از وسایل حمل و نقل عمومی کمتر استفاده خواهند کرد.

وی افزود: نمی دانم چرا دولت در فاینانس دوچرخه سواری مشارکت نمی کند؟

لازم به ذکر است که این لایحه با طرح دوفوریتی به تصویب رسید.

دستور جلسه سوم

دستور سوم جلسه امروز شورا در خصوص گزارش حسابرسی شهرداری و سازمانهای وابسته بود.

بلاتکلیفی زمین های خط دوم مترو

فرضی زاده، حسابرس سازمان قطار شهری و حومه در ابتدای بررسی این دستور جلسه گفت: بدهی بلند مدت قطار شهری به شهرداری حدود ۱۵ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان است.

مصطفی مولوی فرد ادامه داد: دپو خط دوم مترو حدود ۴۳ هکتار زمین می باشد که تابحال شهرداری نتوانسته است سند بزند.

وی افزود: اکثر ایستگاه های ما در معابر عمومی است ولی در ایستگاه ۱۴ مالکیت در دست شهرداری می باشد و فعلا به ما واگذار نشده است.

لازم به ذکر است که حسابرسی سازمان قطار شهری با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.


دستور جلسه چهارم
دستور چهارم جلسه امروز شورا در مورد لایحه شـهرداری تبریز درخصوص اعمـال مساعـدت مالی به  ستاد کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح بود.

محمدباقر بهشتی، عضو شورا در این خصوص گفت: برای این چنین مواردی باید از بودجه کشور تامین شود. چرا این سازمان از شهرداری درخواست کمک کرده است؟

علی آجودان زاده، عضو دیگر شورا بیان کرد: ضروری میدانم با این لایحه موافقت کنیم و آن را به تصویب برسانیم.


لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.


دستور جلسه پنجم
دستور پنجم جلسه امروز شورا راجع به لایحه شهرداری تبریز درخصوص اعمال اصلاحات در ماده26 تعرفه عوارض محلی مبنی بر اخذ 2 درصد غرامت به جای شرکت های بیمه گر از مالکین به غیر از واحدهای مسکونی در قالب تعرفه عوارض محلی و بهای خدمات ایمنی شهرداری مصوب سال1399 بود.

دبیری، رییس شورا گفت: این لایحه ایراد قانونی دارد و نمی توانیم رای گیری کنیم.

لازم به ذکر است که به دلیل وجود ایراداتی در این لایحه، این لایحه به تصویب نرسید.

دستور جلسه ششم

دستور ششم‌ جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شـهرداری تبریز درخصوص تجویز عقد تفاهم نامه با اداره کلفرهنگ و ارشاد اسلامی و اعمال مساعـدت و پرداخت مبلغ1/500/000/000 ریال مبنی بر اختصاص سوبسـید کتاب به شهروندان طرح فصلی اختصاص به عنوان بن تخفیف خرید کتاب برای 30 کتابفروشی به لحاظ ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پرداخت.

ترویج کتابخوانی یا تبلیغ کتابفروشی؟!

فرج محمد قلیزاده، عضو شورا در این خصوص گفت: این لایحه برای من روشن نیست و‌ به کمیسیون هم نیامده است و الان که آن را در دستور جلسات میبینم تعجب می کنم!

حجت الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز اظهار داشت: این لایحه برای حمایت از کتاب فروش ها و سوبسید ها است.

وی ادامه داد: این طرح به صورت پاییزه است و ۲۰ درصد تخفیفی که به شهروندان داده می شود باید توسط شهرداری برای کتاب فروشی ها تامین شود. باید حدودا مبلغ ۵ میلیون‌ تومان برای ۳۰ کتاب فروش داده شود.

حمیدی تاکید کرد: صرفا کتاب های عمومی شامل این طرح می باشد.

اندیش در پاسخ به سخنان حمیدی گفت: بنده مخالف این موضوع هستم و احساس میکنم موضوع به بیراهه می رود.

وی ادامه داد: تمام دستگاه های اجرایی شهرداری را به عنوان صندوق قرض‌الحسنه برای پرداخت هزینه ها می دانند! اصلا مقصد و نحوه توزیع این مبلغ مشخص نمی باشد.

اندیش افزود: مگر در شهر تبریز فقط ۳۰ کتاب فروش وجود دارد؟ اصلا با این کارها نمی توانید مردم را تشویق به کتابخوانی کنید. این ها کارهای تبلیغاتی هستند و فقط شعار می باشد.

بهشتی در ادامه گفت: این لایحه در هیچ یک از کمیسیون ها بررسی نشده است.

دبیری در پایان گفت: این لایحه ابتدا باید در کمیسیون بررسی شود و بعد رای گیری شود.

قرار بر این شد که این لایحه به کمسیون ها ارجاع داده شود و آنجا بررسی شود.

نظرات

علی
IR

قطار شهری!! مگر قطار روستایی هم هست؟ در تهران می گویند مترو ولی در تبریز قطار شهری. تهرانی ها می خواهند بگویند ما متمدن و پیشرفته هستیم.