رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به تبریزبیدار؛

صفر تا صد رتبه بندی معلمان / از چالش حذف کنکور تا کسورات دانشجومعلمان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات خبرنگار تبریزبیدار به تشریح جزئیات رتبه بندی معلمان پرداخت.

به گزارش تبریز بیدار ، علیرضا منادی در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز گفت: شکاف قابل توجهی بین حقوق معلمین و اساتید دانشگاه وجود دارد. ما قول لایحه رتبه بندی فرهنگیان را از مجلس گرفتیم و در کمترین مدت آن را به مجلس تقدیم کردیم ولی این لایحه که ابتدا ۱۲ ماده داشت، زیاد قابل قبول ما نبود.

وی افزود: در این لایحه مثلا اشاره شده بود که معلمان پس از ورود به آموزش و پرورش باید دو سال صبر کنند و بعد رتبه بندی شوند! ولی ما این مشکل را حل کردیم و گفتیم که باید از بدو ورود معلمان به آموزش و پرورش این رتبه بندی انجام شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون به تصویب نهایی رسید. طبق این لایحه، معلمان باید بر اساس شایستگی های عمومی و تخصصی و حرفه ای در رتبه بندی پنج گانه جایگذاری شوند؛ به ترتیب از کمترین تا بیشترین رتبه: آموزشیار معلم، مربی معلم، استاد یار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم

وی ضمن تاکید بر ضرورت آیین نامه ارتقا برای این رتبه بندی، افزود: طبق این لایحه، معلمان در بدو ورود بر اساس مدرک تحصیلی خود، می توانند تا سطح استادیار معلم مشخص بشوند و بقیه هم مربوط به میزان های دیگر است. همه معلمان اعم از دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و … باید تا آخر سال ۱۴۰۰ رتبه بندی شوند.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ سوال خبرنگار تبریزبیدار در خصوص شرایط ارتقای رتبه معلمان گفت: فاصله ارتقا از رتبه ای به رتبه دیگر، پنج سال است که با در نظر داشتن برخی مصوبه ها می توان آن را تقلیل داد. مثلا معلمان نخبه ای که اختراع خارق العاده ای انجام دهند، می توانند از شرایط ویژه سه سال نیز برخوردار باشند. طبق این رتبه بندی، مجموع حقوق و مزایای همه رتبه ها، باید همه ساله از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق العاده اعضای هیئت علمی متناظر آن در دانشگاه های وزارت علوم و تخقیقات و فناوری بیشتر باشد.(با در نظر گرفتن استان ها)

وی همچنین در خصوص برخی از شرایط این لایحه گفت: پایه گذاری این لایحه و اجرای آن نیز از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود. این تحول، در تاریخ آموزش و پرورش ایران یک قانون بسیار مهم و انقلابی است که ظرف ده روز آینده در اولین دستور مجلس شورای اسلامی برای رتبه بندی معلمان بعد از دو هفته در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  در خصوص نیروهای مازاد آموزش و پرورش نیز گفت: الان ما در آموزش و پرورش ۲۰۰ هزار نفر نیروی غیر متعارف داریم که ۱۷۰۰۰ نفر آزمون دادند و ۹۰۰۰۰ نفر جذب سازمان آموزش و پرورش شده اند که این کار ها در کمیسیون آموزش درحال طرح ریزی و برنامه ریزی است.

وی در رابطه با حذف کنکور نیز گفت: پیشنهاد این طرح در مجلس مطرح شده است ولی متاسفانه در رابطه با کنکور، مجلس قانون دارد که در سال ۹۲ تا ۹۵ تغییراتی در لایحه برگزاری کنکور صورت گرفته و ۶ ماده تصویب شده که از پیشنهاد حذف آن قوی تر است. در این تغییرات گفته شده است که می توانیم دو نوع کنکور برگزار کنیم که این پیشنهاد در سال ۱۴۰۰ به سه نوع ارتقاء یافت. نوع جدیدی که برای برگزاری کنکور پیشنهاد شده است این است که دانش آموزان آزمون کنکور خود را ۴۰ درصد در امتحان نهایی یازدهم، ۲۰ درصد دوازدهم و بقیه هم از مجموع دروس اختصاصی سه سال آخر طی یک آزمون به نام کنکور انجام می دهند. 

منادی در پاسخ به خبرنگار تبریز بیدار در خصوص تاثیر آموزش در مناطق محروم بر رتبه بندی معلمان گفت: ارتقاء از هر رتبه به رتبه دیگر پنج سال طول می کشد که این مدت در مناطق عشایری، مرزی و مناطق محروم، به شرط کسب امتیاز، به چهار سال تقلیل می یابد. و این امتیاز شامل معلمان حق التدریسی و دانشجومعلمان نمی شود و فقط مختص معلمان رسمی است.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار تبریزبیدار مبنی بر کسر از حقوق دانشجو معلمان بیان کرد: بنده نامه ای مبنی بر قطع کسورات دانشجویان در زمان کرونا برای وزارت آموزش و پرورش نوشته بودم که متاسفانه علی رغم پیگیری ها بی جواب ماند.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.