تبریزبیدار
پنج شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۴۰:۰۴ شناسه خبر : ۱۰۸۲۴۹۶

گفتگوی تبریزبیدار با مداح جوان تبریزی؛

عطایان:کرونا، آزمون ولایتمداری هیاتی هاست

حسین عطایان مداح جوان تبریزی می گوید: شاید خدا این بیماری را فرستاد تا قبل از اینکه ولی خودش را بفرستد ما را امتحان کند تا ببیند چه کسی از فرمایشات نائب ولی سرپیچی کرده و چه کسی فرمانبرداری می کند.

سرویس فرهنگی تبریز بیدار / ماه محرم امسال نیز همچون سال گذشته تحت الشعاع ویروس کرونا شکلی متفاوت به خود گرفته است. همانطور که علما تاکید کرده اند عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) تعطیل شدنی نیست اما شکل ظاهری این عرض ارادت نباید به سلامت افراد و جامعه آسیب بزند.

به منظور بررسی ارتباط کرونا و فرهنگ عزاداری گفتگویی با مداح جوان تبریزی، حسین عطایان داشته ایم که به شرح زیر است:


کرونا، آزمون ولایتمداری هیاتی هاست

تبریزبیدار: مهمترین چالش ها و فرصت موجود برای هیئات در ایام کرونا چیست؟

عطایان: بیماری کرونا قابل پیش بینی نبود و در این صد سال اخیر چنین اتفاقی نیفتاده بود تا هیاتی ها برای آن برنامه ریزی کنند. همیشه آنهایی که ولایت مدار بوده و گوش به فرمان ولی فقیه هستند کارشان راحت است؛ چون فرمایش ایشان را اطاعت کرده و مسیری را که ایشان تعیین کرده را طی می کنند. اهل بیت(ع) و قرآن نیز بر اطاعت ولی فقیه در هر زمان و هر لحظه دستور فرموده اند.

ولی فقیه سال قبل فرمودند که نباید هیئات تعطیل شود بلکه باید شیوه برگزاری آن تغییر پیدا کند. کارشناسان ستاد ملی کرونا و سازمان تبلیغات اسلامی فاصله گذاری و استفاده از ماسک در هیئات را شرط حضور در این مجالس دانستند تا عزاداری ها تعطیل نشود.

نکته اثرگذار موضوع اینست که شاید خدا این بیماری را فرستاد تا قبل از اینکه ولی خودش را بفرستد ما را امتحان کند تا ببیند چه کسی از فرمایشات نائب ولی سرپیچی کرده و چه کسی فرمانبرداری می کند. همانند زمانی که امام حسین(ع) قبل از خود، حضرت مسلم را به سمت مردم کوفه فرستاد تا ببیند که مردم کوفه چند مرده حلاجند و تا چه حدی فرمانبردارند.

امروز فرمانبرداری هیاتی ها از ولی فقیه برای همه محل امتحان است، برخی از نفس خویش اطاعت کردند و لذت خود را بر امر ولی فقیه مقدم داشتند. حال آنکه ولی فقیه بر پیروی از پروتکل های تعیین شده از سوی ستادملی کرونا تاکید دارند. سال قبل برخی کسانی که ادعای انقلابی گری  داشتند در این امتحان حقیقت خودشان را نشان دادند و متاسفانه امسال نیز برخی افراد به آنها ملحق شدند.

پا گذاشتن روی نفس قطعا سخت است. در حال حاضر با کرونا مواجه هستیم و فردا شاید اتفاقات دیگری در جامعه بیفتد؛ اگر قرار باشد هر کس ساز خود را بزند نشانه اینست که از ولی فقیه تبعیت نمی‌کند.

جا دارد از بسیاری از هیئات به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی و برگزاری مراسم خیابانی آبرومند با رعایت پروتکل های بهداشتی به جای مراسم شاه حسین تقدیر و تشکر کنیم.

Image title


عزاداری خودرویی جایگزین مناسب برای شاخسی / برخی هیئات مشکل تامین صندلی دارند

تبریزبیدار: با توجه به وضعیت قرمز کرونا چه کنیم تا هم عزای امام حسین(ع) اقامه شود و هم سلامت مردم آسیب نبیند؟

عطایان:
کرونا یک ویروس اجتماعی است و قابلیت سرایت دارد؛ امکان دارد که ویروس روی فردی اثر نگذارد اما همان فرد ناقل ویروس باشد. پس در نتیجه اگر رعایت نکنیم مرتکب حق الناس شده ایم. تاکید دست اندرکاران و خادمان هیئات حسینی بر رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت حق الناس است.

کاروان های خودرویی عزاداری یکی از انوع عزاداری های مناسب در ایام کرونا است. ما سال قبل با ماشین به محلات تبریز می‌رفتیم و مردم هم از خانه های خودشان و از پشت پنجره گوش داده و عزاداری می کردند. برخی اشکال کردند که این چه کاری است که می‌کنید؟ اما این روش عقلانی و منطقی است و ما از عقل و منطق پیروی می کنیم.

رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری ها در قالب چینش صندلی با فاصله در محوطه باز بهترین شیوه عزاداری در ایام کرونا است. البته در این باره برخی هیئت ها مشکل اجاره صندلی دارند و باید خیران و سازمان ها دست به کار شده و صندلی در اختیار این هیئات قرار دهند.

برای مثال اداره کمیته امداد با آغوش باز درخواست هیئت ما را پذیرفته و برخی صندلی هایشان که بلا استفاده مانده بود را به ما امانت داد. همچنین علما و کسانی که از اعتباری برخوردار هستند نیز با توصیه به ادارات و نهادها این مشکل و مشکلات بنر و داربست و… را رفع کنند.

Image title


مداح محور نبودن هیئت، آسیب است / به برخی مداحان می گویند امام و شهدا را یاد نکن!

تبریزبیدار: به نظرتان در حالت کلی آسیب هایی که هیئات و جامعه مداحی را تهدید می کنند،  چیست؟

عطایان: خداوند در قرآن در سوره حج می فرمایند: «هر کس شعائرخدا را بزرگ بشمارد این کار او در راستای تقوا است.» اقامه عزای اهل بیت(ع) نیز از شعائر خدا می‌باشد و کاری الهی است. در کار الهی ما باید کارهای شخصی را کنار بگذاریم. متاسفانه در برخی هیئات این کار الهی کمی کم رنگ شده و اهداف دیگری به این جمع شدن ها مخلوط است.

فردی که مجتهد نیست اما خودش را مجتهد جلوه کرده و قمه زنی را ترویج می‌کند، شیوه ای در برگزاری هیئت دارد. در این شیوه برای مداح انواع امکانات می آفرینند و به او پیشنهاد می کنند که در هیئت آنان مداحی کند یا به جای پیشنهاد فضا را طوری تنظیم می کنند که مداح خودش تلاش کند تا موفق به مداحی در آن هیئت شود. زمانی که آن مداح وارد آن هیئت شد باید طبق تصمیمات و گفته های آنها مداحی کند و در اینصورت هیئت از مداح محور بودن خارج می شود. برای مثال می گویند در پایان هیئت رهبر را دعا نکن یا شهدا را یاد نکن یا از مسائل سیاسی چیزی در هیئت بازگو نکن. یا اینکه در هیئت لخت سینه می زنند و یا سبک خاصی در کف زنی در اعیاد اجرا می کنند. مداح اگر با آنان مخالفت کند دیگر میکروفونی در اختیار او در آن هیئت قرار نخواهند داد؛ تعبیر من اینست که مداح بین بهشت و جهنم می ماند. بهانه مداح هم اینست که مخاطب هر چه بگوید ما مجبوریم که ناز او را بکشیم.

این روش به آرامی به برخی هیئات ما نیز سرایت کرده است. الان در تبریز چند هیئت وجود دارد که مداح محور نیست و این یک آسیب بزرگ است. هیئت باید مداح محور باشد و اندیشه مداح در آن هیئت پیاده شود.

ارتقای سیستم هیئات وسیله ای برای انحراف نباشد / دعوت مداح از شهر دیگر لوث نشود

برای مثال عرض کنم؛ مداح میهمان از شهر دیگر برای هیئت آوردن خوب است و مشکلی ندارد اما چرا باید دائما و همیشه از شهرهای دیگر مداح دعوت شود و قضیه لوث شود. باید از جوان های مداح شهر استفاده شود تا برای شهر آبرو شود. مداح باید این مسائل را تشخیص دهد و نفس خود را زیر پا بگذارد. ارتقای سیستم هیئات و دوربین و… کار خوبی است اما اینکه این ابزار در کدام راه و برای کدامین هدف استفاده می‌شود مورد بحث است و اگر این ابزار وسیله ای برای انحراف باشد خطرناک بوده و آسیب بزرگی است.


تبریزبیدار: وظیفه اجتماعی هیئات در برابر مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه چیست؟

عطایان: جا دارد در این رابطه از تمامی هیئات حسینی تبریز تشکر کنیم. تمامی هیئات حسینی و گروه ها به صورت عظیم آستین بالا زدند و به نیازمندان کمک کردند. این موضوع به خیّر نامی داشتن یا نداشتن هیئت ربطی ندارد و کار دلی است. آن دسته از خدمات هیئات که رسانه ای می‌شوند خیلی کمتر از خدماتی است که هیئات در خفا انجام داده اند.


Image title


حفط سنت ها به شرط بروزرسانی سبک ها

تبریزبیدار: چرا سنت های قدیمی در فرهنگ عزاداری کمرنگ شده است؟

عطایان: علت اینست که ما نمی توانیم خود را بروزرسانی کنیم. مثلا هیئات ما نمی تواند نوع زنجیرزنی خود را بروز کند. همانطور که عزاداران فارسی زبان تغییر کوچکی در سبک عزاداری هایشان داده اند البته این تغییر نباید برای اقامه امام حسین(ع) مایه ننگ باشد و عزاداری ها باید در شأن اهل بیت باشد.

زنجیرزنان ترک زبان نتوانسته اند تغییری در سبک خود انجام دهند و هر سال همان نوحه های قدیمی خود را مداحی می کنند. در دسته جات بازار به غیر از تعداد انگشت شمار، اکثرا همین مقوله در آنها مطرح است. ما آنان را انکار نمی‌کنیم اما برای اینکه این سنت ها حفظ شوند باید خودمان را بروز کنیم و برخی جذابیت ها را در کنار این سنت ها جای دهیم تا جوان به سمت آن یکی نرود. سنت ها زمانی احیا خواهند شد که به روزتر شویم.


بدعت هایی از جنس سبک های جنون آمیز غربی 

آن دسته از شیوه عزاداری که توأم با رپ و حرکات جنون آمیز و ذکر حسین حسین به صورت تند می گویند؛ از طرف غرب به عزاداری های ما وارد شد. جوان امروزی در این هیئات به جای اینکه آرامش پیدا کند بیشتر از قبل جنون پیدا می‌کند. نه تنها سنت ها حفظ نشده که برخی بدعت ها نیز وارد عزاداری ها شده است.

برخی مداحان از آبروی اهل بیت(ع) خرج می کنند؛ و هر کجا کارشان گیر باشد از موقعیت و اعتبار مداحی خود استفاده می‌کنند تا کارشان راه بیفتد. روز قیامت چه جوابی خواهیم داشت؟ سیدالشهدا خواهد پرسید که چرا از آبروی من برای شهرت و اعتبار یافتن خود استفاده کردی؟


مصاحبه و تنظیم: امیررضا فرامرز


انتهای پیام/