امام جمعه موقت تبریز مطرح کرد؛

نظام عدالت محور پسر وزیر و غیر وزیر نمی شناسد

نماز عبادی سیاسی جمعه تبریز این هفته به امامت حجت الاسلام عالی امام جمعه موقت این شهر در مصلی اعظم امام(ره) این شهر برگزار شد.

به گزارش تبریز بیدار ، حجت الاسلام مهدی عالی در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز با دعوت نمازگزاران به تقوا گفت: بالاترین سفارش قرآن به مومنین، تقوا و پرهیزکاری است.

وی با بیان انواع مختلف جنگ ها اظهار داشت: گاهی صحنه جنگ و نبرد، رو در رو و خونریزی است و گاهی هم جنگ نرم و جنگ فرهنگی است و گاهی هم جنگ اقتصادی است.

تقابل با دشمنان

خطیب موقت جمعه تبریز ادامه داد: خداوند در آیات ۴۵ الی ۴۷ سوره انفال شش دستور العمل در مقابل دشمن بیان می کند که اگر مسلمانان در تمام جنگ ها آن دستورالعمل ها را انجام دهند، دشمنان مغلوب و مسلمانان غالب هستند.

حجت الاسلام عالی به بیان این شش مورد پرداخته و گفت: اولین آن، پایداری و ثبات قدم مقابل دشمن میباشد. دومین آن اینست که مومنان باید در صحنه های جنگ باید به یاد خدا باشند. یاد الهی روحیه رزمنده را تقویت می کند و در این صورت خداوند رزمنده را تنها نمی گذارد.

امام جمعه موقت تبریز سومین دستورالعمل را اطاعت از خداوند و رسول الهی خوانده و گفت: جنگ احد و صفین دو نمونه برای ما در تاریخ هستند که انسان اگر مطیع کامل از رهبر نباشد، شکست خواهد خورد.

وی تصریح کرد: چهارمین دستورالعمل، دوری از اختلاف و نزاع می‌باشد. اختلاف نظر و سلیقه طبیعی است اما مقابل دشمن، حفظ وحدت و یکپارچگی مهم ترین محور است و ولی امر مهم ترین محور این وحدت است. اختلاف عامل سستی و انشقاق است مانند اتفاقاتی که در جریان حکمیت اتفاق افتاد.

حجت الاسلام عالی، صبر را پنجمین دستورالعمل این آیات خوانده و بیان کرد: صبر در قرآن یک راهبرد است. مبادا سختی، مقاومت رزمنده را از بین ببرد. خاطرات شهید علی تجلایی در حماسه سوسنگرد را نگاه کنید که با چه مقاومت و خون دلی سوسنگرد را حفظ کردند و این پیروزی به خاطر صبر آنها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ششمین دستورالعمل اینست که مبادا انسان مقابل دشمن دچار غرور و سرمستی و سبک مغری شود و رفتار عاقلانه نکند. وقتی خرمشهر آزاد شد امام خمینی (ره) فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد تا مبادا رزمندگان به خاطر این پیروزی بزرگ دچار غرور و سرمستی شوند.

امام جمعه موقت تبریز با برشمردن عوامل شکست مسلمانان در جنگ احد اظهار داشت: عوامل شکست مسلمانان در جنگ احد (که در تمام جنگ ها نیز کاربرد دارد)، تکیه به منافقین، طمع دنیوی و سودای غنائم می باشد. همچنین اسقامت نکردن و فرار از مقابل دشمن نیز از عوامل این شکست است. باید دانست که دشمن همیشه اهل شایعه است؛ باید در مقابل شایعات بصیرت نشان داد.

تقوای مسئولین

حجت الاسلام عالی در خطبه دوم به رابطه بین تقوا و عدالت اجتماعی اشاره کرده و اظهار داشت: طبق فرمایش امام علی(ع)، تقوای الهی دژ محکم و نفوذ ناپذیر الهی است. تقوای هر فرد به قدر مرتبه و جایگاه و موقعیتش متفاوت است.

وی ادامه داد: یکی از زینت های اهل تقوا گسترش عدالت است؛ تقوای یک مسئول و حاکم در نظام اسلامی، با تقوای عموم مردم متفاوت است.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه عدالت، قانون حاکم بر جهان آفرینش و نظام هستی است گفت: در حوزه حاکمیت، عدالت، محور حکومت است و هدف حکومت ایجاد عدالت است. ارزش ذاتی حکومت اینست که انسان عدالت را در جامعه برقرار کند. وقتی در جامعه عدالت برقرار شد و دغدغه ای در معیشت مردم نبود، زمینه برای توحید فراهم می شود.

عدالت اجتماعی

وی عدالت را امامت عدل دانسته و اظهار داشت: قانون صحیح از راه های رسیدن به عدالت اجتماعی است. قانون صحیح قانونی است که مصالح مادی و معنوی تمامی شهروندان نه منافع شخصی را لحاظ کند. نظام عدالت محور پسر فقیر و غنی و پسر وزیر و غیر وزیر نمی شناسد.

خطیب موقت جمعه تبریز تاکید کرد: باید قانون شفاف باشد و توزیع عادلانه فرصت ها، ثروت، امکانات و دسترسی به آنها روشن باشد.

وی محور دیگر رسیدن به عدالت اجتماعی را قانن گذایی دانسته و اظهار داشت: در اجرای قانون لازم است که مدیری توانا و شایسته در راس امور باشد. کارگزاران نظام، باید بر اساس قانون گرایی و شایسته سالاری عمل کنند.

وی ادامه داد: اگر در یک نظام مسئولین خودشان را فرا قانونی بدانند، نه تنها عدالت نخواهد بود بلکه قانون گریزی و تبعیض و بی عدالتی صورت خواهد گرفت. کسی می تواند عدالت را اجرا کند که حق مدار بوده و سازشکار و پیرو مطامع نباشد.

حجت الاسلام عالی شایسته سالاری را از دیگر محورهای رسیدن به عدالت اجتماعی دانشته و گفت: در نظامی که رسالتش عدالت الهی است، اگر تبعیض باشد عدالت قربانی خواهد شد. هر کجا که شایسته سالاری باشد عدالت است و هر کجا نباشد، ظلم و جور است.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.